wordt de shet 'minderwaardig'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

wordt de shet 'minderwaardig'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 00:54

Ik erger me steeds vaker aan de houding van sommige mensen tov. shetten. Zit er een te groot iemand op: 'Laat toch, het meisje heeft plezier met de kleine ukkies' (schaatst met haar stelten over de grond)

slecht tuig: 'Het is al zó moeilijk te vinden, een maatje groter kan echt geen kwaad hoor!' (zadel ligt tot haast op het kruis)

Te dik: 'Neej joh, hij mag wel wat dikker, dan is het echt zo'n worst-beest' (tja, wat kan ik hier nou over zeggen Clown)

Mennen: 'Hang dr toch gewoon een kar achter? Shetten stonden ook in de mijn, dus dat snappen ze wel' (Sinds wanneer zijn shetten helderziend?)

Eerst dacht ik nog dat ze niet beter wisten, maar... we zijn toch paardenmensen? Zijn shetten dan ineens geen paarden meer?

Soms heb ik echt zoiets van 'ze zijn misschien klein, maar dat wil niet zeggen dat je eroverheen moet kijken dat het ook paarden zijn?'

Cassidy

Re: wordt de shet 'minderwaardig'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 01:30

Ik kan me erg druk over maken dat er op grond van de lengte be- of beter gezegd veroordeeld wordt dat er op een shet gereden wordt. Als het dier het qua gewicht goed kan hebben, mag het niet uitmaken.

Voor de rest ben ik het met je eens dat shetten als niet volwaardige paarden gezien worden, terwijl ze dat wel zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 01:42

liever en te lang iemand die m niet in de weg zit dan een klein iemand die m hinderd

volwassen shetters zijn erg sterk , het jammerste vind ik dan men dan denk dat een 3 jarige dan ook maar al bere sterk behoort te zijn

vaak denken mensen met kleine pony;s dat de benodige spullen dan ook maar een kleiner prijsje moeten hebben
t is immers "maar"voor een shet (hoor ik veel te vaak hier in de shop Verdrietig )
alsof een shet geen paard/pony is en niet ook gewoon goed passend tuig / zadel etc verdient.. Verdrietig

wij hebben zelf ook een shetter , op zand , dus zeker geen gras maaier
waar ze zo niet voor geschikt zijn en oh zo vaak wel voor aangeschft worden
of als weide maatje (met het idee dat die dan ook minder verzorging nodig heeft , de hoefsmid da en tandarts voor een kleintje goedkoper zijn ,,ze eten minder krachtvoer dat is zo ongeveer het enigste waarom ze goedkoper zijn ..zucht..)
bij ons word er hofd zakelijk door de eigenaar grondwerk mee gedaan of voor de kar
en nee niet iedere shet is daar geschikt voor
en ja ook een shet is een potientieel moord wapen

zeker , helaas , een onder gewaardeerd ras ...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 01:46

Cassidy schreef:
Ik kan me erg druk over maken dat er op grond van de lengte be- of beter gezegd veroordeeld wordt dat er op een shet gereden wordt. Als het dier het qua gewicht goed kan hebben, mag het niet uitmaken.

Voor de rest ben ik het met je eens dat shetten als niet volwaardige paarden gezien worden, terwijl ze dat wel zijn.

Gewicht draait ook mee ja, natuurlijk...

Met lengte bedoel ik vooral de beugels haast bij de neus van het paard. Dat het paard gehinderd wordt: tot daar aan toe, er zijn wel meer manieren om een paard te hinderen, maar om daarna te horen 'Oh, dat kunnen ze wel hebben, het is toch maar een shetje', dát is dan weer waar ik over struikel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 01:53

Lees maar een keer dit topic. Vind het beslist niet misstaan, maar dat gezeik over de lengte van de ruiter en het "plaatje", daar wordt ik niet goed van...

viewtopic.php?f=10&t=818215&hilit=

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 02:16

Dat vind ik weer een veel fijner beeld geven dan hier bijv.

viewtopic.php?f=10&t=819956&st=0&sk=t&sd=a

De ruiter uit jouw forum zal (volgens mij) ook op het randje van het gewicht zitten, maar goed, het kán best, zeker gezien dat dit paard een goed tuig op heeft, en ze er heel correct mee lijkt te rijden, en dat zeker voor een eerste keer.

'mijn' forum vind ik dan gewoon weer een minder fijn 'plaatje' geven, gewoon rijtechnisch gezien, en vooral omdat de tweede shet niet eens volwassen is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 04:18

Elk paard/pony verdient goed passend tuig,een goede verzorging en geschikt werk.Vind ik bij een Shet niet anders dan bij welk ander ras dan ook.
Ik heb zelf IJslanders....moet je eens kijken hoe men daar de vooroordelen over klaar heeft.
Persoonlijk vind ik een Shet een fijne kinderpony(mits een onberispelijk karakter en zo ken ik er een....geweldig diertje Haha! ) als de kids eruit gegroeid zijn en Shet moet blijven dan kun je altijd kijken of ze het voor de kar leuk vinden....of de vrijheidsdressuur.Anders zal er toch echt een andere ruiter moeten komen.
Als grasmaaier zal hij z'n werk erg grondig doen Tong uitsteken ....helaas is het net als een ijslander een dier wat zeer sober moet leven ....anders kun je ze zo van de wei afrollen Clown .
Laat mensen lekker babbelen en geniet gewoon van het dier van jouw keuze.Vooroordelen zullen er altijd zijn.Sommige mensen menen nu eenmaal perfect te zijn....alleen jammer dat ze niet wat vaker zichzelf in de eigen ogen kunnen kijken Knipoog

Groetjes,Tinky

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:35

Ik kan hier ook echt niet tegen. Ik krijg vaak reacties van:

"Waarom al die spullen, T is maar een Shetlander" (Oke, ik heb veel, maar waarom zou een Shetlander dat niet mogen hebben? Ik behandel mjn Shet als een groot paard.)

"Laat je Shet gewoon lekker op de wei" Hij werk 6 dagen in de week. Dit afwisselend met:

Rijden door bijrijdster, longeren, vrijspringen, losgooien, grondwerk, vrijheidsdressuur,
mennen, buitenlopen, in het land wat spelen en rennen..

Als ik dit niet doe, wordt hij onwijs dik, en is zijn conditie ongeveer op de -1000. Tenslotte is het net als een paard, die laat je toch ook niet dag en nacht 365 dagen per jaar buiten staan zonder beweging?

"Weer een die denkt dat Shetlanders paarden zijn." Oe.. Verdrietig Reactie terug:
Weer een die shetlanders minderwaardig ziet. Shetlanders zijn paarden,
kunnen evenveel met de goede mensen.

Nou dit is wel genoeg om te laten zien hoe ik met mijn Shet omga volgens mij?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:46

Ik snap helemaal wat je bedoeld word er af en toe ook niet goed van. Niemand neemt je serieus want je hebt toch maar kleintjes. Alsof als je kleintjes hebt je in eens niet meer rijtechnische dingen of andere dingen weet.

iedereen zijn eigen mening natuurlijk ik ben van mening dat shetten te sterk worden gedacht en ik heb persoonlijk gemerkt bij mijn pony's dat als ruitertjes op kniehoogte zitten bij de pony's, de pony's dan extra moeten gaan werken om die lengte te compenseren. Dus bij ons is het over zodra ze bij de knieen in de buurt komen tenzij de pony natuurlijk eerder al aangeeft dat het teveel word.

Ook kwa gewicht worden shetten naar mijn idee te hoog geschat. Wij houden als richtijn voor de pony's de 20 % 'regel' aan. Het is geen goed of fout regel maar een leidraad. Mijn kleinste kon dus die 20 % niet aan, terwijl de grote denk ik na goede training er misschien een paar kilo bij kan hebben zonder probleem als dat zo zou lopen.

Desalnietemin vind ik dus dat Shetten niet geschikt zijn om door oudere kinderen op te rijden (uitzonderingen van hele kleine mensen daar gelaten)

Het is ook jammer dat er nog zoveel worst shetten verkocht worden voor een paar tientjes, op die manier blijven shetten in kinderhanden vallen die niet weten wat ze er mee moeten. Zie het helaas vaak genoeg hier in de omgeving. Ouders met verstand van zaken zijn er dan niet want goh als de kidneren een pony voor 50 euro kunnen kopen dan mag dat wel en zo'n kleintje zal wel geen kwaad kunnen. Zulke ideeen worden dan helaas ook door heel veel mensen bevestigd. Ze hebben nisk nodig, je klimt erop en je pony is beleerd, je knoopt er wat achter en hij is beleer, enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:01

Volgens mij zijn shetten juist hartstikke populair! Mijn shet doet mee aan alle evenementen hier, iedereen weet hoe ze heet, bij de rijvereniging had ze laatst als kleinste pony in de L1 dressuur gewonnen, ze kan springen, voetballen... Als ik haar voor de kar heb ben ik altijd een eeuwigheid onderweg want iedereen wil aaien en foto's maken! Steeds meer mensen mennen ook met shetten voor de kar, in de paardenkrant staan steeds vaker 2 en 4spannen met shetten bovenaan op menwedstrijden. Dus nee, ik vind niet dat ze als minderwaardig gezien worden. Vind het wel jammer dat er heel veel mini's gefokt worden t.o. weinig grote maat, en de laatste zijn wat mij betreft toch leukere gebruikspony's.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:37

Ik vind het onzin, een shet is ook een paard (pony) en heeft dezelfde rechten. Ik behandel mijn shet als een paard en ze krijgt alleen goed passende spullen.
Gewoon net zolang doorzoeken tot je het vind.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn in Nederland die dat hun shet wel gunnen hoor!! Knipoog

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:42

[***] schreef:
....., ik vind niet dat ze als minderwaardig gezien worden.Vind het wel jammer dat er heel veel mini's gefokt worden t.o. weinig grote maat, en de laatste zijn wat mij betreft toch leukere gebruikspony's.

Wel weer ff jammer dat je er dit onder moet zetten. En waarom vind jij dat dit zo is dan? Volgens mij kan je met een kleine maat shet net zoveel doen als met een grote. En ik vind het naar als ik zie hoeveel mensen "grote" shetlanders proberen te fokken. Alles wat boven de 1.06 uitkomt is voor mijn geen shetlander meer.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:48

Ik vind het altijd jammer dat Shetten zo gezien worden. Ik snap niet waarom, shetten zijn ook pony's, je kunt er alles mee. Behalve rijden als je te groot bent....ik vind ze net zo leuk als andere paarden en pony's! (leuker zelfs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:53

Waarom vind je dat jammer? Dat is realiteit. De meeste shetlanders op transport naar Italie zijn mini's, marktplaats staat er vol mee, en probeer eens een grote maat shetlander te vinden voor de mensport of als kinderpony, die zijn er nauwelijks. (grote maat gaat van 99 tot 107 cm, dus niet alleen boven de 1.06). Persoonlijk hoef ik ook geen mini van 84 cm want daar kan je idd minder mee voor de kar dan met 1 van een meter, en op een mini kan eigenlijk alleen door hele kleine kinderen gereden worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:54

Nou ja meningen verschillen dus duidelijk mijn mini is net zo veelzijdig als mn grote maat

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:08

[***] schreef:
Waarom vind je dat jammer? Dat is realiteit. De meeste shetlanders op transport naar Italie zijn mini's, marktplaats staat er vol mee, en probeer eens een grote maat shetlander te vinden voor de mensport of als kinderpony, die zijn er nauwelijks. (grote maat gaat van 99 tot 107 cm, dus niet alleen boven de 1.06). Persoonlijk hoef ik ook geen mini van 84 cm want daar kan je idd minder mee voor de kar dan met 1 van een meter, en op een mini kan eigenlijk alleen door hele kleine kinderen gereden worden.

Jou realiteit ja. En door mensen die denken dat ze op een grote maat shetlander nog kunnen rijden, gaan de mini's op transport. En hoezo kunnen op mini's allleen kleine kinderen rijden. Op grote maat is dat net zo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:11

Precies wij hebben een verzorgstertje van 11 die is echt te groot voor onze grootste van een meter

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:15

karoliena schreef:
Precies wij hebben een verzorgstertje van 11 die is echt te groot voor onze grootste van een meter

Lachen Daarom, en ik vind dat de mini's nog minderwaardiger worden gezien als je grote maat, want daar kun je nog minder mee Rolleyes

En het valt mij juist op dat mensen alleen maar groter en groter willen fokken. Vaak zie ik hier uit-hun-verband-gerekte pony's (ja ook onder de mini's) omdat mensen niet eens weten wat ze fokken en voor het gebruiksgemak willen fokken (dus groter) En met een mini kun je net zoveel als met een grote maat shetlander.

En als mensen dan een kinderpony willen waar ze lang van kunnen genieten koop dan een welsh A ofzo Ach gut

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:15

Ik vind het gewoon jammer dat er over alles shetlanders (zowel grote als kleine) zo vaak discussies komen. Ik vind dat je daar ook heel veel plezier van kunt hebben!!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:18

Aline_17 schreef:
Ik vind het gewoon jammer dat er over alles shetlanders (zowel grote als kleine) zo vaak discussies komen. Ik vind dat je daar ook heel veel plezier van kunt hebben!!

Dat zeker! En sommige willen of kunnen dat niet inzien. Want tja je kunt er niet op rijden dus zijn het geen volwaardige paarden en worden ze als grasmaaier op een weiland gezet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:30

Ik vind een mini net zo volwaardigals een groot paard, ik heb hem ook gekocht als gezelschap. Maar ik heb welaltijd gezorgd voor een verzorgster die er lekker mee bezig is. Inmiddels doe ik hem helemaal zelf, omdat mijn merrie met Pensioen is. Als ik heel eerlijk ben is bij mij de shet die de meeste aandacht vraagt, krijgt hij die aandacht niet dan wordt hij vervelend, wordt er lekkermet hem gewerkt dan is het goed.

Waar ik me wel aan stoor zijn van die mensen zoals er van de week langs de wei liepen, en vroegen: kunnen we een stukje wei bij jullie huren, want onze dochte van 4 is zo gek op paarden we willen haar een shet gaan kopen. Kind kan niet rijden of niks, maar ze vind het zo leuk dus we kopen een shet. Moeder is bang voor paarden en vader had er geenverstand van en wie verzorgt het dier dan. De dochter maakte wel een grappige opmerking over mijn mini: moet die nog groeien? zegt mijn moeder nee die blijft zo klein, zegt dat kindje o wat zielig, wordt die nooit zo groot als die andere (2 haffies)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:47

sonjim schreef:
Ik vind een mini net zo volwaardigals een groot paard, ik heb hem ook gekocht als gezelschap. Maar ik heb welaltijd gezorgd voor een verzorgster die er lekker mee bezig is. Inmiddels doe ik hem helemaal zelf, omdat mijn merrie met Pensioen is. Als ik heel eerlijk ben is bij mij de shet die de meeste aandacht vraagt, krijgt hij die aandacht niet dan wordt hij vervelend, wordt er lekkermet hem gewerkt dan is het goed.

Waar ik me wel aan stoor zijn van die mensen zoals er van de week langs de wei liepen, en vroegen: kunnen we een stukje wei bij jullie huren, want onze dochte van 4 is zo gek op paarden we willen haar een shet gaan kopen. Kind kan niet rijden of niks, maar ze vind het zo leuk dus we kopen een shet. Moeder is bang voor paarden en vader had er geenverstand van en wie verzorgt het dier dan. De dochter maakte wel een grappige opmerking over mijn mini: moet die nog groeien? zegt mijn moeder nee die blijft zo klein, zegt dat kindje o wat zielig, wordt die nooit zo groot als die andere (2 haffies)

Och...onwetendheid blijf je toch wel tegenkomen en niet alleen wat betreft de kleinere pony's....mensen beginnen ergens aan zonder zich te realiseren wat het allemaal inhoud....kijk maar even naar de grote dump-acties van allerlei huisdieren rond de vakantie periode.Wordt er helemaal naar van

Bij ons komen ook vaak mensen op het erf met mooie plannen...maar als het zeikt uit de hemel,stormt of als er een dik pak sneeuw ligt dan zie je niemand.Helaas hebben ze 24/7,365 dagen per jaar verzorging nodig....en niet alleen met mooi weer Rolleyes Nors opkijken

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:59

ja je wordt doodgegooit met rare opmerkingen, mijn shets werken gewoon elke dag! longeren, mennen, rijden, fietsen, lange teugel werk, vd, noem maar op, en dan kijken mensen je ongelovig aan, als of je idioot bent dat je dat beest laat werken, tja t is net zo goed een pony als ieder ander op 4 benen dat hinnikt! Ben het spuugzat dat mensen er minderwaardig over doen! je krijgt ook vaak de opmerking; word het niet eens tijd dat je wat groters koop, of dat je op de paarden over gaat? NEE, ik ben 21 en hou zielsveel van ze, dat ruil je niet zomaar in voor een paard, ik heb er ooit voor gekozen, en ze blijven bij me!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:35

Aan mij vragen ze altijd of ik ook nog een "gewoon" paard heb Verward Vraag dan altijd hoe bedoel je?, ja nou eentje waar je op kan rijden..... Vind ik helemaal niet belangrijk, zijn zoveel andere leuke dingen die je met die kleintjes kan doen..

Trouwens, als ik zeg dat ik wel nog een fjord heb waar binnenkort op gereden kan worden zitten ze je nog stom aan te kijken, want een fjord... tja, zoeen bedoelden ze er ook weer niet. Het is nooit goed Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:49

Wij hebben idd een Shetlander als gezelschapspony.
Ze is niet te vet en heeft dezelfde rechten als de rest van onze dieren.
Ze heeft erg veel plezier met het veulen van onze merrie.
Verder haat ik Shetten, Haha! Ze zijn vaak stronteigenwijs. Ze moeten bij ons wel eens een lesje meelopen, niets erger dan een shet in de les. Per Shet heb ik 1 hulpje nodig. Terwijl de rest braaf hun werk doen. Dit getuigd in mijn ogen alleen maar van grote inteligentie. Knipoog
O, ja en ik ken 1 Supershet. Echt een hele leuke kinderrijpony, die heel netjes gereden is en naar Ermelo mag. Bloos

Dus vind ik een Shet minderwaardig? Nee absoluut niet. (maar wel lastig soms)