Papierloze merrie laten opnemen, waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Papierloze merrie laten opnemen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:08

Ik kan natuurlijk net zo goed het stamboek contacteren, maar wie weet kunnen jullie mijn vragen al beantwoorden.

Ik dacht in eerste instantie dat alleen het NMPRS papierloze merries opnam in het stamboek, maar ik las nu elders dat iemand haar papierloos merrie'tje binnenkort laat opnemen bij het NSPS...

Zijn papierloze merrietjes dan bij beide stamboeken welkom? Even uitgaande van het basistype (shetlander).
In de bedoeling dat bij het fokken met een bij het desbetreffende stamboek goedgekeurde hengst, het veulen vol papier krijgt.

In de veronderstelling dat dit alleen bij het NMPRS kon heb ik voor een hengst gekozen bij het NMPRS en haar via dit stamboek laten chippen en paspoort aan laten maken. Nu is er iets tussen gekomen, waardoor ik volgend jaar met veulen en merrie tegelijk naar de opnamekeuring moet bij het NMPRS.... Maar eerlijk gezegd voel ik meer betrokkenheid bij het NSPS en ben ik ook meer van het basistype.
En de locaties van de keuringen spelen ook grote parte.

Kan ik dan dus ook terecht bij het NSPS om onze merrie te laten registreren (in dit geval overzetten) en volgend jaar voor het veulen registerpapieren aan te vragen (dan dus wel idd met een niet voor hun ggk hengst)?

MaiNat

Re: Papierloze merrie laten opnemen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:33

Persoonlijk zou ik niet dekken met een papierloze pony, volgens mij ben je met registerpony's uitgesloten aan deelname aan de keuringen van het NSPS en aangezien de moeder ook register is zal het veulentje nooit stamboek worden en ook niet mee kunnen doen aan de officiele keuringen. Maar chippen en registreren kan weer wel bij het NSPS stamboek met papierloze ponies.

Het NMPRS is weer veel soepeler volgens mij kan je enkel daar terecht met papierloze of halfpapier ponies als je echt naar keuringen wilt gaan. Het NSPS is vele malen strenger dan het NMPRS en wil enkel ponies met stamboek. Ik dnek dan dat het NMPRS dan het handigst is in dit geval aangezien je dan mee kan doen aankeuringen, hoe het zit met chipkosten en registreren bij het NMPRS weet ik niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:20

Voor zover ik weet kom je dan bij het NSPS in het register terecht en niet in het hoofdstamboek en mag je dan dus ook niet meedoen aan de keuringen daar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:04

En een veulen uit een registermerrie (en ggk hengst), kan die wel in het hoofdstamboek komen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:06

Nee ook niet dacht ik, dan moeten beide ouders in het hoofdstamboek staan

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:09

Ok, dan heeft het registerboek bij het NSPS dus geen meerwaarde als je het vergelijkt met de opname bij het NMPRS.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:18

Nee als je mee wil doen met keuringen e.d. sowieso al niet

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:08

Bij het nsps kun je helaas helemaal niks met deze merrie. en ook als je haar al door een goedgekeurde hengst laat dekken komt dit veulen niet in het stamboek zelf, maar gewoon in het register, dat houd in dat ze geregistreerd staan meer niet. zelfs mijn arab staat daar ingeschreven Haha!

nmprs kun je je merrie wel in laten schrijven, als je dan een ggk hengst gebruikt krijgt het veulen half papier, komt er bij de moeder onbekend te staan, maar mag je wel met beide naar keuringen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:12

Zo had ik het ook in eerste instantie begrepen, maar wat ik dus elders las van iemand op bokt is dat haar merrie opgenomen word met oa dit zinnetje als quote van het nsps nav haar vraag:
Citaat:
De pony word daar veterinair gekeurd en lineaire gescoord tevens krijgt ze een bovenbalk is dit alles in orde kan ze opgenomen worden in het stamboek.

Nav die quote lijkt het mij niet dat het om registratie zoals bij jouw arabier gaat....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:20

dat gaat over een stamboekopname, dan heeft de pony wel vol papier, anders kan ze er niet aan meedoen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:22

Nopes, 100% zeker dat die merrie geen papier heeft (zelfs geen chip).
Ik heb ook de mail mogen lezen, die zij verstuurd had en daar stond ook duidelijk in dat ze geen chip/paspoort/papieren heeft.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:23

dan wordt ze simpelweg niet in het stamboek opgenomen Lachen of ze met de opname mee mag doen weet ik niet, maar dat is sowieso onzin dan als t zou mogen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:24

Ja dat zou ik dan dus ook onzin vinden...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:26

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:28

Ik ben dan benieuwd hoe het bij die bokker afloopt en ik houd onze merrie maar bij het NMPRS... volgend jaar maar een eindje verder met de trailer Clown Is toch maar eenmalig...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:30

kun je een mooi minipaardje als dekhengst uitzoeken Knipoog het is dat ik allemaal nsps heb anders zou ik dat ook wel eens willen, zijn erg gaaf.

welke bokker is dat als ik vragen mag?

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:55

BIj het nmprs komt de moeder ook op het papier van het veulen te staan of ze nou papierloos is of niet Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 05:51

elinax21 schreef:
kun je een mooi minipaardje als dekhengst uitzoeken Knipoog het is dat ik allemaal nsps heb anders zou ik dat ook wel eens willen, zijn erg gaaf.

welke bokker is dat als ik vragen mag?

moi Knipoog
ik probeer een plekje te vinden waar ik met mijn shet terecht kan (controleren, chippen, keuren, etc etc) zodat ik niet stamboekloze veulens op de wereld help en ik zeker weet of ze waardig is of niet.
ik hield het topic wel in de gaten in afwachting van jullie andwoorden maar ik neem aan dat je het mailtje wil lezen ??

gr deb

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:41

had al met snowdon ge-pb't Lachen denk dat het stamboek je verkeerd heeft begrepen, zijn niet zo slim daar en ze kletsen maar zodat ze er weer vanaf zijn. tenminste zo komt t altijd over Clown maar een papierloze pony komt iig niet bij het nsps aan de bak. verder dan het register komen ze niet.

yvonne, stom..moeder komt er idd wel op dan Bloos daar achter is onbekend

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:52

hmm dat hoorde een pm te zijn Bloos
maar goed had nog naar verdere info gevraagd dus ik hoop op weer andwoord

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:56

haha nou ja zo wil t ook toch Knipoog heb t ook al een paar keer gehad trouwens dat ik pm aanklikte maar dat t in ene topic verscheen :S

tip: je moet ze goed achter de kont aanzitten hoor als je duidelijke antwoorden wilt Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:05

gaat ik doen Haha!
nu wil ik alles exact weten :p
ik dacht eht eingelijk heel lochish te vinden gezien met tinkers ook je ze kan laten opnemen in het stamboek
maar dat is nog een erg jong stamboek en gezien ik hierbij dezelde indruk kreeg nam ik aan dat het wel goed zou komen Bloos
niet dus Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:10

nee is echt vreselijk streng. en eigelijk ben ik daar ook wel blij om ook, zo hou je wel kwaliteit Lachen

heel goed dat je er zo achteraan gaat Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:13

streng is ook wel logich uiteraard maar dan in beoordeling Bloos
ik hoopte dat ze eingelijk wel goed genoeg was voor opname dan was het mooi geweest

heb nog geen mail terug dus gaat zometeen bellen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:36

geen papier zegt natuurlijk niet dat ze goed genoeg is of niet Lachen ik heb ook een prachtige papierloze shet ( even opscheppen Haha! ) . volledig shet gefokt maar fokker heeft er helaas geen papier bij aangevraagd. had met haar ook graag keuringen gelopen. ben benieuwd wat stamboek te zeggen heeft