Koudbloed of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Koudbloed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:53

Misschien een domme/rare vraag maar beschouwen jullie de Shetlander als koudbloed of niet?

Waarom deze vraag? Nou.... eind augustus wordt er bij ons in de buurt een zgn. Dag vh arbeids(koudbloed)paard georganiseerd. Dan worden er demonstraties gegeven over hoe men vroeger op het land met paarden werkten, ploegwedstrijden gehouden en rassenpresentaties.
Wij zijn gevraagd om mee te doen met onze Tinkermerrie en haar veulen. Immers een Tinker is een koudbloed en mag dus mee doen. Nou wil ik mijn Shet echter niet alleen in de wei achter laten dus hij gaat gewoon mee maar als hij nou ook 'officieel' een koudbloedje is kan ik voor hem ook een rassenpresentatie houden en loopt hij er niet zo voor Jan-met-korte-achternaam erbij Clown

LADPR

Re: Koudbloed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:29

Shetlanders zijn warmbloeden

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:30

echt ?? dat wist ik niet eens Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:32

Ik neem aan van wel heb nog nooit gehoord op school of waar dan ook dat ze koudbleoden zijn. Ze hebben ook niet het karakter van een koudbleod vind ik. koudbloeden hebben toch vaak wel trekjes die je in andere koudbloedrassen kan terug vinden

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:37

Ik vind shets een typische koudbloedbouw hebben. Stevig en robuust met veel behang.
Als je warmbloed zegt dan denk ik aan een BWPer of KWPNer. Dat zijn heel andere paardjes dan shetlanders.
Daarnaast hebben de meeste shets een koel karakter.
Daarom houd ik het op koudbloed.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:41

Ik denk ook dat shetlanders koudbloeden zijn. Het zijn sterkte robuuste sobere pony's. Echte kenmerken van koudbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:45

ik denk dat het koudbloeds zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:31

overal op internet wordt gezegd dat de shetlander een koudbloed is

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:20

Ik weet niet beter of een shetlander is een koudbloed, nou maakt het mij niet uit hoor of het nou een warmbloed of koudbloed is maar bij een warmbloed paard denk ik toch aan heel iets anders sowieso de bouw en de shetlander is robuust en dat vind ik toch echt een koudbloedbouw!!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:38

Mijn paarden encyclopedie zegt het volgende:
Exterieur
De shetlandpony is een bijzonder krachtige pony, de sterkste van alle rassen: hij kan 2x zijn eigen gewicht trekken, iets wat een gewone koudbloed nooit zal lukken.

Koudbloedje dus.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:33

Nooit geweten zeg. Weer wat geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:24

en als je een shet en een welsh naast elkaar zet zie je het verschil ook wel, hoewel engelse shetjes wel wat meer warmbloedige trekjes hebben vind ik Knipoog

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:40

Shetjes zijn koudbloeden..! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:02

idd koudbloeden

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:17

Hmmm wist ik ook niet...en zo leer je elke dag weer iets nieuws...Haha!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:24

fjordnina schreef:
Mijn paarden encyclopedie zegt het volgende:
Exterieur
De shetlandpony is een bijzonder krachtige pony, de sterkste van alle rassen: hij kan 2x zijn eigen gewicht trekken, iets wat een gewone koudbloed nooit zal lukken.

Koudbloedje dus.

Ben ik niet helemaal met je eens, het is maar welk woord je beklemtoont. Als je zegt: Iets wat een GEWONE koudbloed nooit zal lukken zou je kunnen zeggen dat het inderdaad om een koudbloed gaat maar als je het woord Koudbloed accentueert mag je hier niet veronderstellen dat een Shet een koudbloed is.
Er zijn ook veel boeken waarin staat dat een Fries een koudbloed is maar ook daarover zijn de meningen verdeeld. Ik ga er niet van uit dat alles wat in een paarden-encyclopedie staat ook waar is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:29

onze Nederlandse shetten zijn warmbloeden. koudbloed wil nl zeggen dat het ras nooit gekruisd (veredeld) is met andere (vol- half- of warmbloed) rassen. onze shetten zijn dat bijna allemaal. alleen in Engeland vind je eigenlijk nog zuivere shetten, en dat zijn dan officieel koudbloeden. IJslanders zijn bijv. ook koudbloeden.

het hangt dus niet af van bouw, uiterlijk of karakter, maar van het feit of er veredeld is in het ras.

tegenwoordig vind je eigenlijk geen ouderwetse shetten meer, (bijna) alles is gekruisd. vandaar dat het dus warmbloeden zijn.

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:01

Ze zijn koudbloeden, komen uit een koud land, waarom anders die lange haren, en ze lijken best veel op ijslanders en haflingers vind ik Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:16

kimbosman schreef:
Ze zijn koudbloeden, komen uit een koud land, waarom anders die lange haren, en ze lijken best veel op ijslanders en haflingers vind ik Lachen

zoals gezegd is het niet de bouw, uiterlijk, karakter of haargroei of herkomst waarnaar je moet kijken, maar naar de veredeling van het bloed. zodra er bloed toegevoegd is waar volbloed in zit (dus alle warmbloed, volbloed en halfbloed rassen) is een paard geen koudbloed meer. koudbloed is enkel de term die gebruikt wordt voor paarden zonder toevoeging van vreemd bloed, dat 'hoger' staat dan het oorspronkelijke bloed van het ras. shetten WAREN koudbloeden, tot een hele tijd geleden. die 'echte' shetten bestaan nauwelijks meer, of zelfs helemaal niet meer.

in (bijna) alle shetten zit tegenwoordig wel een vleugje volbloed, hoe ver weg ook.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:34

kimbosman schreef:

Ja, maar nou is mij laatst verteld dat Haf's ook warmbloeden zijn. Sigaar
Dus in principe zijn alleen nog IJslanders koudbloeden? Clown

merrieveulen; Dus het kan zijn dat als je bijv. 2 Shetjes hebt, je een warmbloed en een koudbloed hebt? Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:18

OemmiejO schreef:
kimbosman schreef:

Ja, maar nou is mij laatst verteld dat Haf's ook warmbloeden zijn. Sigaar
Dus in principe zijn alleen nog IJslanders koudbloeden? Clown

merrieveulen; Dus het kan zijn dat als je bijv. 2 Shetjes hebt, je een warmbloed en een koudbloed hebt? Lachen

precies! alleen de echte trekpaarden, die dus niet veredeld zijn, en IJsco's bijv. zijn nog echte koudbloeden. het KAN dat je een warmbloed en een koubloed shet hebt, maar de koudbloed shetten zijn zeldzamer dan je denkt!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:21

Aha, oké. Wat grappig zeg. Weer wat geleerd. Lachen
Hoe kan je er dan achter komen of je een warm- of koudbloed hebt?
Kan je dat ergens opzoeken ofzo? Lachen (of dat veredeld is)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:39

OemmiejO schreef:
Aha, oké. Wat grappig zeg. Weer wat geleerd. Lachen
Hoe kan je er dan achter komen of je een warm- of koudbloed hebt?
Kan je dat ergens opzoeken ofzo? Lachen (of dat veredeld is)

dat kan je navragen bij het stamboek. bij kruisingen is het makkelijk, dat zijn eigenlijk allemaal warmbloeden.

tegenwoordig zijn bijna alle rassen veredeld, voor betere prestaties, grotere maat, betere bewegingen, etc.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:42

bij het nsps, dus stamboek shetlanders zijn er alleen maar echte shetlanders hoor. dus daar is nooit iets mee gekruist. in principe zijn het dus idd koudbloeden. had er zelf ook nooit eerder bij stilgestaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:15

elinax21 schreef:
bij het nsps, dus stamboek shetlanders zijn er alleen maar echte shetlanders hoor. dus daar is nooit iets mee gekruist. in principe zijn het dus idd koudbloeden. had er zelf ook nooit eerder bij stilgestaan

het zal je nog verbazen hoe weinig shetten er daarvan niet veredeld zijn. zo zitten er in veel kleine maat hackneys ook shet voorouders. dat kan je dan enkel terugzien op de papieren.
bovendien werd er ook al veredeld voor de oprichting van vele stamboeken, dus eigenlijk kan je nooit voor 100% zeker zeggen of een paard 100% ras is.