Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:22

Toch vreemd dan dat ik niet 123 aan een grote Shetlander (boven de 1, 05) kwam, zo snel waren ze al verkocht of er waren nog meerdere gegadigden voor me;-). Die kleintjes daar staan er zat van op MP ed.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:40

Maanden op zoek geweest naar een grote maat. Niks gevonden wat me echt aansprak of te ver weg.
Als mijn merrie jonger was geweest had ik haar laten dekken. Zij is 1.12
Uiteindelijk toevallig bij de buren mijn nieuwe shet gevonden. Zijn moeder is middenmaat, zijn halfbroer ook maar hij gaat zoals het er nu naar uitziet groot uitvallen. Hij is nu al 95 cm en nog geen 1.5 jaar oud.
Ik dacht dat de vraagprijs zeker wel vanaf de 400 zou zijn. Hij heeft tenslotte papieren.
Verbazing was groot toen ze veel minder vroegen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:01

Als hjn pas 95cm is met 1,5 jaar wordt het geen echt grote pony denk ik.
de mijne was 98cm met twee jaar en is met 3 jaar bij de stamboek opname gemeten op 101cm.
is nu 7 jaar en 102/103cm hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:39

Afbeelding

Voor wie grote maat wil fokken, ik wil mijn grote maat bonte hengst wel een seizoen verhuren. Hij is 1.04 en meeste nakomelingen zijn ook ongeveer die maat, zelfs uit wat kleinere merries. Hij is goedgekeurd bij het NSPS met dekbeperking 8 merries per jaar maar hij dekt er hier maar 3 per jaar. Soms wat van andere mensen erbij.
Hij loopt ons niet in de weg want hij past op zijn kinderen als de moeders gaan rijden en zelf gaat hij ook geregeld mee als kinderpony. Deze week voor het eerst sinds jaren weer eens ingespannen.
Beter karakter vind je niet
Veulens ben ik altijd redelijk vlot kwijt.
Zonde eigenlijk dat zo'n hengst weinig dekt bij mij want hij geeft super gebruikspony's

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:29

robert45 schreef:
kwita schreef:
klein is in en groot is uit....het is de markt werking , en kleiner fokken gaat gemakkelijker dan groter weet ik uit ervaring.


Als groot uit is waarom is de prijs dan goed en zijn ze niet aan te slepen?

Nogmaals ik koop graag een vrachtwagen vol met grote pony's. Dat kleine spul gaat grotendeels de kroketten in,


ja omdat de vraag weer aan het omslaan is, het gros fokt nog steeds klein.....zonde voor de dieren maar tja zo is het leven!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:39

hielkebro schreef:
Reus interresant topic! Ik ben het wel eens met de bokkers die zeggen dat je meer met de grote maat kunt.

Mijn shetlander is 3 en 3 maand. Ze meet nu 98 cm. Zou ze nog over de meter komen ?

En is het niet een goeie vraag voor het stamboek waarom er zoveel mini's zijn ?


hebben hun de fokdoelen al weer eens opnieuw bekeken dat gebeurt elders ook!
zoniet zouden ze dat eens moeten overwegen,
en zo nemen mensen wel sneller een overstap naar een ander ras wat meer aan hun wensen kan voldoen.
Dat is hier thuis onlangs besloten de shet nu 23 20 jaaar in ons bezit is een super pony echt zonder meer!
maar juist omdat er veel slechte exemplaren zijn( en de grote veel te duur) gaan we als deze overlijd kijken voor een ander ras.
Want de volgende moet weer minimaal 20 jaar mee kunnen! :D

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:08

Stal t Berckepad fokt grote shetlanders voor te mennen. Wel ook inderdaad voornamelijk zwart.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:25

dingogirl schreef:
Als hjn pas 95cm is met 1,5 jaar wordt het geen echt grote pony denk ik.
de mijne was 98cm met twee jaar en is met 3 jaar bij de stamboek opname gemeten op 101cm.
is nu 7 jaar en 102/103cm hoog.


Alles is mogelijk, de mijne is bij de stamboekopname op 3 jarige leeftijd, gemeten op 96cm. Hij is nu in mei 4 geworden en gemeten op 102,9 cm. Als ze groeien tot hun 7de, dan komt er misschien iets bij.
Het is geen joekel van een pony, maar wel ruim grote maats.
Die pony hierboven is nog maar 1,5 jr, dus die kan makkelijk uitgroeien tot een grote maats, .

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:31

dingogirl schreef:
Als hjn pas 95cm is met 1,5 jaar wordt het geen echt grote pony denk ik.
de mijne was 98cm met twee jaar en is met 3 jaar bij de stamboek opname gemeten op 101cm.
is nu 7 jaar en 102/103cm hoog.


Hij is nog geen 1.5 jaar oud. Met 1 jaar en net 3 maanden 95cm. Zijn vader is 91cm, zijn moeder 95, zijn halfbroer van twee is nog geen 90cm.
In 3 maanden tijd is de mijne 5 cm gegroeid.
Ik weet dat hoogte nu en snelheid groeien niet alles zegt, maar gebaseerd op zijn bouw komt er zeker nog wat bij.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:32

Nou mijn stalgenootje heeft de merrie gekocht, eindelijk! Een onwijs leuk dier. Vosbont, 1.05m en betuigd en bereden. Volgende week gaan we haar ophalen *\o/*

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:09

Wat leuk, gefeliciteerd! Foto's? :D

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:02