Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 15:09

Een vraag die mij al tijden bezighoud.

Toen ik opzoek was naar mijn huidige ruin (grote maats Shetlander) viel het me al op dat dat vrij moeilijk was, veel pony's onder de meter. Op dit moment ben ik al een tijdje opzoek voor mijn stalgenootje naar een leuke, aansprekende grote maats Shet of kruising evt, 1.05 meter ongeveer.
Er staat ZOVEEL klein grut te koop, veel van een cm of 80 of zelfs kleiner, wat ook nog eens de hemel in geprezen wordt als zijde 'extreem klein' en 'unieke kans' (maar hartstikke krom is qua bouw). Een fatsoenlijke gebruikspony vinden met wat maat is echt een uitdaging en als er een leuke te koop staat gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, zijn zo weg en voor goede prijzen.

Natuurlijk zijn er ook hordes mensen die mennen met een mini, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, ik persoonlijk zie ze liever wat groter voor het aangespannen werk en ik weet dat ik absoluut niet de enige ben. Er lijkt een overschot te zijn/komen aan de echte mini's maar toch zie ik er steeds meer voorbij komen. Waarom?

Ook zie ik van fokkers de grotere maat merries te koop komen met als bijschrift: we willen ons gaan richten op kleinere fokkerij. :o?

Ik wil niemand tegen de borst stuiten met dit topic en het is ook niet de bedoeling dat er allerhande foto's worden gepost om mij te overtuigen dat een pony van amper 80 cm ook leuk voor de wagen kan. Ik vraag mij oprecht af, waarom er steeds kleiner wordt gefokt, terwijl er al veel te veel echte mini's een goed baasje zoeken, en er met mij nog veel meer mensen zoeken naar een leuk bewegende grote maats pony. :)

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:17

Ze zijn er wel, maar vaak niet betuigd of bereden.
En de grotere zijn bijna altijd zwart (niet dat dat een probleem is voor de sport ;) , maar veel willen toch een ander kleurtje ).

Fokkers fokken voor de keuring, niet voor de sport. Als je fok voor de sport heb je niets op de keuring te zoeken.
Een sportpony fokken kost gewoon genoeg geld, 1.000 euro als 3 jarige net betuigd kan niet uit als fokker zijnde. Maar er is niemand die voor een gewoon brave pony 1.000 euro gaat betalen.

Ik heb een goede poging gedaan, maar ook de brave goed door gereden pony's waren vaak lastig voor een goede prijs te verkopen helaas. Mocht dat beter geweest zijn had ik misschien nog wel 1 of 2 veulentjes per jaar gefokt want het fokken en opleiden van eigen jeugd is zo leuk! Maar het koste te veel tijd, energie en geld om het leuk te houden.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:21

Omdat extremen opzoeken in de honden en katten rasfokkerij niet meer voldoet? En minipony dus soort van de nieuwe rashond geworden is? Qua maat past het al aardig en sommigen worden ook al in huis gehouden. Paard valt eigenlijk onder de huisdieren, maar is te groot om in huis te houden, misschien vandaar fokken tot maatje past wel?.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:32

Misschien best eerst eens verdiepen in de minipaarden fokkerij voor dat je conclusies neemt. Wij willen niet kleiner gaan fokken maar een minipaard fokken die in verhouding is en daarbij ook nog prachtig ruim kan bewegen. Ze hoeven zeker niet kleiner en kleiner te worden, eerder beter. Ik heb liever een correct gebouwd minipaard van 85cm op schoft als een mini die krom is van 80cm. Het zal ook de kleinste zijn, die in de fok niet zal worden gebruikt. En waarom de kleine paardjes, we doen er shows mee, waar van alle reeksen mogelijk zijn, driving, halter, fun reeksen, alles kan en nog veel meer met een mini. Ik heb thuis een hele kudde en zie hun dagdagelijks leventje zoals het bij een paard hoort en daar geniet ik van. Het is veel moeilijker om op die manier 15 grote paarden te houden.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 15:39

Zoals ik aangaf, ik wil niemand beledigen en ik trek zeker geen conclusies. Ik geef aan wat ik op marktplaats voorbij zie komen en stel daar mijn vraag over :) Daarnaast heb ik het over (papierloze) shetlanders en niet zozeer over het nmprs. Maar dank voor je input.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:49

Marktplaats bekijk ik (bijna) nooit, ik ben van België. Mijn minipaarden zijn AMHA, BMP en NMPRS ingeschreven. Shetlanders zonder papier begrijp ik ook niet, als ik sommige fokkers in frankrijk soms bezig zie, die gooien een minipaard hengst met speciale kleur bij 50 mini merries,( meestal ook shets) in een groep en verkopen dan duur de veulens zonder enig papier. Dat snap ik ook niet hoor.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:55

Die mini's op MP brengen echt niks op, en worden veel gefokt omdat er nog steeds veel mensen zijn die 10 merries in een wei hebben, daar een hengstje bij gooien en wel zien hoe het loopt.

Ik heb een minishet gehad, als hengst heeft die in zn wei gelopen.
Ik heb hem zelf beleerd, wedstrijden gereden (M dressuur en L vaardigheid) en niet voor een normale prijs te verkopen.
Zelfs voor zn pony goed opgeleid (bereden en betuigd) wordt maar 150 tot 200 euro geboden.
Uiteindelijk heel leuk kunnen ruilen en had ik geen betere plek voor hem kunnen wensen.

Maar die grote is precies het zelfde mee.
Ik heb 2 merries gehad van ruim 1.05 heb die voor ruim 700 per stuk verkocht, maar ook deze beide gereden en goed betuigd.
Omdat het merries waren werd er goed voor betaald, maar de kosten voor het opleiden van een shet zijn net zo hoog als bij een paard.

Dus onbeleerd kom je ze nog wel tegen maar verder heel weinig.
Ook willen mensen die zn pony hebben vaak deze niet kwijt wat ze zijn goud waard.

En als je fokt voor de keuring, dan mogen ze een stukje boven de meter, maar 1.10 niet terwijl dat eigenlijk de mooiste maat voor de kids en het mennen is.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 16:01

Dat bedoel ik inderdaad, maar deze mensen kom ik ook op bokt tegen helaas. Een wei vol merries, wordt een hengst van de buren bij gegooid 'want veulentjes zijn zo leuk'. En 9 van de 10 keer zijn dat echt ukkies en geen grote maat wat nog wel goed te verkopen is en waar vraag naar is.

Mijn stalgenoot zoekt inderdaad een bereden en betuigde, een speld in een hooiberg en binnen een dag verkocht vaak.

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:10

Ik denk met heinde terug aan de grote maat shet van vroeger, een mooie robuuste pony, goede (normale) bouw,... ideaal voor rijden/mennen, ze lijken van de aardbol verdwenen. Ik heb vnl welsh pony's nu. Maat is beter, voor de men sport vaak net iets handiger, sober,... en ook qua verkoop. Een brave bereden merrie, bomproof raak je nog kwijt voor een 2000-2500. Dat maaakt het fokken/opleiden nog enigzins interessant.
Zijn er in engeland niet nog goede grote maat shet te krijgen? Vaak is de prijs goed te doen (ook met transport erbij).

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:12

Jelleee schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, maar deze mensen kom ik ook op bokt tegen helaas. Een wei vol merries, wordt een hengst van de buren bij gegooid 'want veulentjes zijn zo leuk'. En 9 van de 10 keer zijn dat echt ukkies en geen grote maat wat nog wel goed te verkopen is en waar vraag naar is.

Mijn stalgenoot zoekt inderdaad een bereden en betuigde, een speld in een hooiberg en binnen een dag verkocht vaak.


Ja, is heel lastig te vinden.
Toen wij er 1 van 1.10 te koop hadden was die ook zo weg.
En mijn kruising fjord x shet van 1,15 had ik ook binnen 24 uur verkocht.

En snap dat fokken niet, maar zowiezo papierloos fokken en mislukte kruisingen :?
Een ongelukje oke, en niks tegen kruisingen maar zoek wel wat een beetje bij elkaar past...

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 16:12

Ik heb geen idee hoe dat werkt, weet jij een goede website van Engeland waar dit aangeboden wordt?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:13

Je kan eens contact opnemen met stal Liebas. Zij bemiddelen in grote maats, en hebben zelf ook nog wel eens wat staan. Toevallig 2 weken geleden een betuigde ruin van 6 gekocht die zij hadden staan. Schat van een beest, met 3 jaar opgenomen in het stamboek op 1.04 maar daar volgens mij nu al ruim overheen.
Betaal je wel wat meer voor, maar het is een verschrikkelijk lief dier. Zij gaven ook aan dat die pony's heel snel gaan, maar je kan altijd contact opzoeken en kijken of ze je verder kunnen helpen.

Maar ook ik heb contact met hun opgezocht omdat er maar heel weinig te vinden was in de maat die ik zocht..

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:15

Wij hebben een shet van 1.10 (wel zwart) met vol papier bij manege de heer in Kamerik gekocht. Daar worden de veulens meteen mak gemaakt door de jonge meisjes die er lopen en eenmaal ingereden lopen ze mee in de lessen. Wij kwamen voor een zeer brave grote Shetlander. We konden kiezen uit een stuk of 6 grote en brave shets van boven een meter. Momenteel heeft de onze een zwartbont merrieveulen die ook een grote maat gaat worden.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 12-08-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:16

Pluttersput schreef:
Je kan eens contact opnemen met stal Liebas. Zij bemiddelen in grote maats, en hebben zelf ook nog wel eens wat staan. Toevallig 2 weken geleden een betuigde ruin van 6 gekocht die zij hadden staan. Schat van een beest, met 3 jaar opgenomen in het stamboek op 1.04 maar daar volgens mij nu al ruim overheen.
Betaal je wel wat meer voor, maar het is een verschrikkelijk lief dier. Zij gaven ook aan dat die pony's heel snel gaan, maar je kan altijd contact opzoeken en kijken of ze je verder kunnen helpen.

Maar ook ik heb contact met hun opgezocht omdat er maar heel weinig te vinden was in de maat die ik zocht..


Ons veulen is van een hengst die bij Liebas vandaan komt :-)

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:18

Je hebt wel van die facebook groepen (nu ben ik niet zo thuis in de shet, maar bij de welsh heb je verschillende Engelse facebookgroepen), horsequest.co.uk is nog een goede maar weinig shets op

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:20

Ja voor mezelf was ik echt niet op zoek naar een pony om mee te mennen of waar een kind op kan rijden. Ik heb mijn 2 mini ponies dan ook jong gekocht rechtstreeks van een fokker om er zeker van te zijn dat ze niet al beleerd waren of een poging daartoe. Ik heb mijn grote paarden daarvoor en mijn mini's zijn er om mee te knuffelen, wandelen, wat grondwerk te doen en voor al om naar te kijken en van te genieten.

Persoonlijk vind ik ze dus veel te klein om te beleren. Zelf met een super licht karretje er achter zie ik dat niet zitten. Wil je wat doen, dan beter een pony vanaf 1 meter nemen.

Geen idee waarom die schaars zijn. Misschien nemen mensen dan liever weer een Welsh A? (zou ik wel doen namelijk) Ik denk toch echt dat het een kwestie is van vraag en aanbod en dan er dus minder vraag naar is. Misschien om soortgelijke reden, wie zal het zeggen.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:01

Is idd zo'n maatje dat eruit valt. Ofwel onder de 90cm ofwel vanaf 1m15 dat ze terug op de markt zijn

Sure_lee

Berichten: 10405
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:10

Dan moet ik toch maar gaan fokken met mijn bonte merrie van 1.07? :+

Afbeelding
Afbeelding

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 17:18

Luna2006 schreef:
Is idd zo'n maatje dat eruit valt. Ofwel onder de 90cm ofwel vanaf 1m15 dat ze terug op de markt zijn


Dat is inderdaad precies wat ik de afgelopen tijd zie.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:24

Is omdat ze steeds meer welsh gebruiken voor het mennen dus valle die tussenmaatjes er tussen uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:28

Ik fok grote maat shetten tussen 1.00-1.07 maar het is bedroevend wat de meeste mensen voor een grote maat beleerde shetlander willen betalen. Nu fok ik vooral voor mezelf en de aparte kleurtjes brengen gelukkig wel leuk geld op want die zijn er nauwelijks in de grote maat(ik heb grullo en bont). Maar ik snap best wel dat je niet voor slachtprijs gaat fokken.
Een A pony van dezelfde maat wat geen shet is die brengt zo het 3 of 4 voudige op. Terwijl de meeste welsh pony's veel te sensibel en heet zijn om kinderpony te mogen heten.
Juist door dat overschot in de minifokkerij denken vele mensen dat ze een grote maat shet dan ook wel gratis krijgen of voor 50 euro. Terwijl het gewoon allround pony's zijn met een topkarakter. De liefhebbers weten dat gelukkig en mopperen niet over prijs.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:45

In Nederland word er inderdaad meer met de mini's gefokt dan met de echte shetlanders. Ik heb zelf ook een mini van iets boven de 90 cm voor het mennen. De wat grotere shetlanders rond de 1.05 lijken in Duitsland te zitten, althans ik zie vaak op facebook mooie dekhengsten voorbij komen uit Duitsland.

Als het goed is staat er volgend jaar ook een papierloos veulen naast mijn merrie. We hebben namelijk een klein zwart hengstje in de kudde met een redelijk luxe bouw, maar zonder papieren. Gelukkig is het veulen voor eigen gebruik dan anders hadden we natuurlijk het hengstje er niet bijgezet. Maar misschien kan je voor de wat grotere shetlanders beter in het buitenland gaan zoeken want ze zijn overal wel in trek.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:51

Ik ben het met je eens hoor TS... Ik wil geen mensen beledigen dat ten eerste.

Ik heb zelf een mini paardje van 70/75cm maar ik vind het altijd maar moeilijk als ik mensen met hun dikke kont achter zn kleine pony op een karretje zie. En shet van boven de meter ofzo prima, maar die hele kleintjes vind ik toch wel bijna tragisch.

Maar ik zie overal wel van die grote grasmaaiers staan hoor... Kun je niet gewoon op weitjes waar ze alleen staan vragen of ze ze niet kwijt willen? Hier in de omgeving staan er meer dan genoeg...

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 16:20

[***] schreef:
Ik fok grote maat shetten tussen 1.00-1.07 maar het is bedroevend wat de meeste mensen voor een grote maat beleerde shetlander willen betalen. Nu fok ik vooral voor mezelf en de aparte kleurtjes brengen gelukkig wel leuk geld op want die zijn er nauwelijks in de grote maat(ik heb grullo en bont). Maar ik snap best wel dat je niet voor slachtprijs gaat fokken.
Een A pony van dezelfde maat wat geen shet is die brengt zo het 3 of 4 voudige op. Terwijl de meeste welsh pony's veel te sensibel en heet zijn om kinderpony te mogen heten.
Juist door dat overschot in de minifokkerij denken vele mensen dat ze een grote maat shet dan ook wel gratis krijgen of voor 50 euro. Terwijl het gewoon allround pony's zijn met een topkarakter. De liefhebbers weten dat gelukkig en mopperen niet over prijs.


Klopt hoor, mensen willen er niet voor betalen 'want het is alsnog maar een shet'. Al weten de echte liefhebbers de prijzen wel, gelukkig.

Ik heb jullie ideeën doorgegeven aan degene die de pony zoekt!

Sommige mensen zeggen ook, dat je beter voor een welsh kunt gaan. Welshen zijn absoluut leuk, maar als Shetland liefhebber wil je uiteindelijk gewoon een Shetlander. De rassen zijn niet te vergelijken, behalve dat ze beide 'klein' zijn.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:21

Zoeken op de websites van de fokkers en gewoon mailen/bellen is vaak een goede manier. Dan blijkt vaak dat er toch wel wat te koop is.