Verschillen AMHA/Falabella/Europees Minipaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DemL

Verschillen AMHA/Falabella/Europees Minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:34

Wat zijn nu de verschillen tussen een AMHA, een Falabella en een Europees Minipaard?

Als ik naar foto's kijk van de verschillende rassen kijk...

AMHA:
Afbeelding
Falabella:
Afbeelding
Europees Minipaard: (is dat hetzelfde als NMPRS?)
Afbeelding

...zie ik eigenlijk niet heel veel verschil?

Zijn er mensen die alle drie de rassen kennen?

Mijn belangrijkste vragen. Zit er verschil in:
- Karakter
- Schofthoogte
- Gewicht
- Prijs
- Bewerkelijkheid (is de een makkelijker te houden dan de ander?)
- Aangespannen rijden (kan de een beter voor de kar dan de ander?)

Wie kan mij wat meer bekend maken in de wereld van de miniatuur paarden?

LadyMadonna

Re: Verschillen AMHA/Falabella/Europees Minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:57

NMPRS is een registratie stamboek waar paarden die aan de rasstandaard voldoen opgenomen kunnen worden. Dit kunnen dus shets, appies, AMHAtjes, Falabella's etc zijn. In weze een verzamelstamboek. NMPRS/europees minipaard is dan dus ook geen ras.

Een AMHA kan nooit een falabella worden, een falabella kon vroeger wel naar het AMHA geheartshipt worden.

Falabella is een gesloten stamboek, dus enkel volledige falabella's kunnen in dit stamboem terecht, paardjes moeten hier ook DNA voor af staan.

Alle 3 de rassen/stamboeken die je noemt zijn beschreven in de bokt wiki: www.bokt.nl/wiki , misschien dat je daar meer informatie uit kunt halen.

Als je meer bekend wil worden in de miniatuurpaarden nodig ik je bij deze uit voor de NMPRS merrie keuring 27 augustus te bunsschoten.
Ook zijn er 2 HK topics waar diverse liefhebbers te vinden zijn.

Ik snap overigens niet dat je geen verschil ziet tussen bijv foto 1 en foto 3 :)

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:47

Ok. Dus als ik het goed begrijp is de basis van NMPRS een shetlander, en de basis van falabella en AMHA volbloed. Is het dus ook zo dat in een AMHA en Falabella dus ook geen shetlander gemengd is?

En dat falabella en AMHA qua karakter goed met elkaar te vergelijken zijn, maar NMPRS anders is? Ook natuurlijk omdat er bij NMPRS waarschijnlijk meer recent doorheen gemixed is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:05

Basis van falabella en AMHA is ook gewoon shetland hoor.

In feite verschillen AMHA en NMPRS niet zo heel veel in die zin dat het een hoogte registratie stamboek is. Alleen het AMHA is al veel langer gesloten voor "vreemd" bloed.

Ik vergelijk karakters nooit met elkaar vanuit rasperspectief. Elk paardje is een individu. De ene shetlander is geweldig, de ander is een draak, en dat is bij alle rassen zo

Audrey1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:35

Er is wel een groot verschil tussen AMHA, NMPRS en Falabella. Amha is echt heel verfijnd, mijn probeert het meer arabische type of het quarter horse type na te streven, men let hier vooral om de prachtige hoog ingezette, maar zeer smalle, ronde verfijnde nek. En de volledige verhouding alsof het een groot paard zou zijn. Bij NMPRS (uit mijn ervaring) is het meer het iets ruwer gebouwde paard, verfijnder dan een shetlander maar forser dan een amha. En Falabella is meer voor het kleinst mogelijk volgens mij (niet zoveel ervaring mee) maar deze paardjes zijn meestal niet echt perfect in verhouding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:38

Audrey: Er zijn genoeg AMHA's die door kunnen voor luxe shet. Ze zullen alleen nooit grand champion worden. En de door jou genoemde fijne AMHA's lopen ook gewoon bij het NMPRS op de keuring.

Audrey1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:22

Ja je hebt gelijk hoor maar in het algemeen is dat mijn beeld van de verschillen tussen de drie :)