[EG] Zwartbonte shetlander gevonden - Laar (Weert)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

[EG] Zwartbonte shetlander gevonden - Laar (Weert)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 20:43

Vandaag heb ik een zwartbonte shetlander gevonden bij mijn weiland in Weert. (omgeving Kampershoek Noord, A2)

Hij is gechipt, maar hij heeft geen geregistreerde eigenaar. Chipnummer is bij mij bekend. Het is nagezocht door diverse instanties, maar er is geen eigenaar uit voortgekomen. Melding gemaakt bij politie e.d.

Het is een waarschijnlijk jaarling/anderhalf jaar oude hengst met een zwart witte aftekening. Op zijn linkerbil heeft hij een grijswitte vlek. Hij heeft twee witte sokjes aan de achterbeentjes. Hij is redelijk mager, dus het kan zijn dat hij al een tijdje aan de zwerf is geweest. Hij heeft een rood halstertje om.

edit: hij is volgens mij een minishet, maar ik heb er niet veel verstand van. Hij is nu ongeveer 70 cm hoog, denk ik.

Ik heb hem grazend langs het weiland aangetroffen vanmiddag. Hij staat nu bij mijn andere paarden en staat mij niet in de weg.

Mocht er iemand zo'n shetlander missen, neem dan vooral even contact op.

Indien ik de eigenaar niet vind, blijft ie bij ons.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 01-10-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:45

Jeetje Annelies, hopelijk vind je de eigenaar! En anders is die vast heel blij dat hij jou getroffen heeft!!

quadripes

Re: [EG] Zwartbonte shetlander gevonden - Laar (Weert)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 20:49

ha marlies,

dankjewel voor het compliment. Ik vind hem ook erg leuk en mijn andere paarden ook.

Ik liep vanmiddag op de wei en toen liep Flex de hele tijd in de richting van het mais te turen. Ik zag de eerste keer niks, de tweede keer dacht ik 'hmm hij is nog steeds van streek' en toen begon mijn witte ook... 'verdacht'... toch maar es kijken. Zag ik iets wits bewegen.

Bleek het die pony te zijn aan de andere kant van het draad stond te grazen!

Met veel moeite en overtuiging hem daar over heen gekregen. Toen ie eenmaal doorhad dat ie op weg was naar een wei met vriendjes, was het geen moeite meer :D.

Flex vond hem spannend, de kleine Welsh vond hem geweldig! Ze zijn nu al dikke maatjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:16

Haha Annelies, Moet jou weer overkomen he :(:) :D Komt niemand hem halen, krijgt hij iig een fijn plekje :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:22

Je zou denken dat je een pony wel mist, als hij weg is. Gelukkig maar dat je hem zo goed kan opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:24

AnnemiekvM schreef:
Je zou denken dat je een pony wel mist, als hij weg is. Gelukkig maar dat je hem zo goed kan opvangen.

Dat zou je wel denken he! maar voor het zelfde geld is hij daar gewoon gedumpt. :(:) In de hoop dat Annelies hem zou opvangen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:24

Hij kan natuurlijk best 'te vondeling' gezet zijn. Shetland hengstjes raak je aan de straatstenen niet kwijt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:25

Dat kan ik nou weer niet begrijpen hè. Ik bedoel: je merkt toch wel dat je je pony kwijt bent? Een pony valt toch wel iets meer op dan een kat bijvoorbeeld. Mijn eerste ingeving is: laat 'm maar lekker bij jou blijven! :)
Aan de andere kant, een jaarling staat vaak ergens ingeschaard en misschien weet de eigenaar helemaal niet wat er aan de hand is, dus ik oordeel weer veel te snel :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:31

Wat raar dat die dan wel een chip heeft en er is geen eigenaar geregistreerd!
Nou ja geluk bij een ongeluk dan maar want volgens mij krijgt die dan wel een goed huisje bij je.
Appart, ik hoop dat de zaak een beetje opgehelder kan worden..

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:35

bedankt voor alle reacties so far.

Hij staat lekker rustig op de wei met de andere twee mannen. Mijn eigen jaarling Welsh vindt hem helemaal geweldig: eindelijk een maatje om mee te spelen. Flex als bijna 18-jarige is natuurlijk een beetje saai ;)

Ik weet ook niet zo goed waarom dit paardje hier terecht is gekomen, er staan hier om de 500 meter paarden. Hij hoeft in elk geval niet meer weg, maar stel je voor dat er iemand hem heel erg mist...!

Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar Raby's Native (Engels Volbloed, mijn eerste eigen paard, zie topic) en zou dat paard graag weer bij me hebben, dus wie ben ik om een ander zijn geluk te dwarsbomen.

Mocht iemand weten dat dit pony'tje ergens anders thuis hoort (en daar ook een goed tehuis heeft), laat het me dan weten.

Volgens de chip is het Nederlandse Shetlandpony Stamboek de eigenaar, maar dat is natuurlijk onzin. (die zitten in Zutphen)
ik heb het NSPS inmiddels gecontacteerd, zij waren alleen nog via mail bereikbaar.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 01-10-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:37

Hé Annelies echt iets voor jou om dit mee te maken. Ik vrees dat het wordt "wie hem heeft mag hem houden!" Wordt Samwhise's ego nog groter nu hij niet meer de kleinste is!
Even off topic: Pluto is trouwens ook erg gaaf!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:40

Dan heeft die een eindje gelopen, zou je de NSPS niet kunnen bellen misschien weten hun wel meer als die aangeeft dat hun eigenaar zijn.
misschien zit er wel een van de bestuursleden bij jouw in de buurt.
Nou ja hoop in ieders geval dat je duidelijkheid krijgt, want het is best een appart verhaal.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:48

ha Gitje65... Pluto is geweldig! Hij komt over een maand :D
Enne... Samwise vindt hem helemaal geweldig en ik denk inderdaad dat zijn ego een stuk is opgevijzeld

size does matter... ;)

hanny_jelkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:56

meschien slim even een foto maken?
dan herken andere bokkers hem meschien sneller.
gelukkig heeft hij een goed adres gevonden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:58

ik zal morgen foto's maken (al is het maar om dit 'avontuur' in onze herinnering op te slaan!) en dan even posten (heb dit al met Sammie overlegd)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:04

quadripes schreef:
Volgens de chip is het Nederlandse Shetlandpony Stamboek de eigenaar, maar dat is natuurlijk onzin. (die zitten in Zutphen)
ik heb het NSPS inmiddels gecontacteerd, zij waren alleen nog via mail bereikbaar.

Dan is het iig een hengstje met papier en staat hij dus geregistreerd bij het stamboek. Morgen ben ik in Hoornaar op een wedstrijd van het NSPS, ik zal eens rondvragen of iemand iets weet over een vermiste pony.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 23:08

hee bedankt!

maar, mijn paard heeft ook een papier en is ook geregisteerd bij een stamboek, maar zijn chip staat wel gewoon op mijn naam. Dat vind ik het rare eraan.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:12

PM Dennis@bokt eens. Zij fokt ook shetlanders, zij weet vast hoe dat zit met registratie van veulens/jaarlingen.
Mss weet ze welke fokkers bij jou in de buurt zitten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:18

Het stamboek zou wel moeten weten op wie zijn naam hij staat. Stamboek is idd vrijdag middag niet meer bereikbaar, die zullen pas maandag ochtend antwoorden op z'n vroegst.

Op de site staat ook een lijst met chippers van het stamboek, ik zou de gene bij hou uit de regio op bellen (zijn vaak thuis of 06 nummers die er bij staan, dus ook in het weekeind berijkbaar) om te vragen. Om nu tot maandag geduldig af te wachten is ook zo weer wat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 23:25

ik heb het stamboek gecontacteerd met vermelding van zijn chipnummer. ik ga ervanuit dat zij zsm reageren. ondertussen staat ie gewoon op de wei (24/7 met schuilstal en andere paarden) dus er kan niets gebeuren.

de politie had geen vermissing doorgekregen.

wie weet lukt het via via wel en anders hoop ik maandag te horen wie de eigenaar is (en anders blijft ie gewoon bij ons totdat de eigenaar zich meldt)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:03

woow dat is de weg die wij altijd fietsen naar school ;o
ik zal eens rondkijken of iemand een pony mist ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:57

jeetje, wat een vondst!
Ben benieuwd naar een foto :)

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:57

En is er al wat meer bekent?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:16

Ik zou het Stamboek maandag nogmaals bellen!

Wegenss reorganisatie lopen ze hier-en-daar wat achter de feitjes aan.
Chip staat enkel op naam bij eerste registratie, wanneer een pony verkocht wordt en
de nieuwe eigenaar geeft niets door (wat vlgs. mij nogal eens gebeurd) staat de chip nog geregistreerd op naam van de vorige of eerste eigenaar.

Ben benieuwd naar foto!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:17

Vreemd dat er geen vermissing van een shet is gedaan bij de politie. Je zou denken dat hij inderdaad is gedumpt.....of hij moet wel een héél eind hebben gelopen. :D Heb zelf ooit eens een dikbil-stier voor de auto gehad. Beest was te moe om nog te lopen, dus even aangeduwd met de auto tot aan een weiland. Beestje was me dankbaar dat ie de wei in mocht! In de verre omtrek daar geen dikbillen, dus die was ook van ver gekomen. :D

Straks wordt het dumpen van dieren een rage.....zoals je op tv al moet geloven dat het al regelmatig gebeurt. Hopelijk vind je de eigenaar, en anders heeft de shet jou gevonden! :D