Zweedse fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

Zweedse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 08:59

Hallo mensen, ik las net dit bericht op shetlandponyweb, en dan moet ik toch wel lachen.
Dit zijn resultaten van een of ander Zweeds shettenkeuring. En wat zie je? Bijna allemaal Nederlandse pony's, of met veel Nederlands bloed. Ik vind het toch wel een stunt dat ze daar zo verder borduren op de Nederlandse pony's.
Toch zie je daar ook NOG meer dan in Nederland dat een paar grote namen de dienst uit maken.
Ik vond het wel grappig om te lezen. Hebben wij hier trouwens ook Zweedse dekhengsten lopen? Ik weet het zo 1,2,3 even niet?

Op 14 en 15 augustus j.l. vond de Nationale Shetland Keuring (RIKS) plaats in Nossebro.

Op de slotdag werd tot Algemeen kampioen (BIS) uitgeroepen de 13-jarige vos minihengst Almnäs Ivory (v. Allright van Spuitjesdom) van de heer T. Jeppsson. Algemeen reserve kampioen (reserve BIS) werd de zwarte 12-jarige merrie Emmeros Dianah (v. Hamras Fridolf) van mevrouw I. Hoveklint.

Op zaterdag werd de zwarte 3-jarige hengst Alexander af Jäboruder (Onyx Liebas x Fleur van de Ponyhoeve x Asterix van Dorpzicht) kampioen bij de jonge hengsten, terwijl zijn stalgenoot Talisman af Jäboruder (Nocturne af Jäboruder x Hartside Jennie x Senator of Marshwood) op de slotdag kampioen werd bij de oudere standaard hengsten. In zijn klasse versloeg Talisman zijn stalgenoot William af Jäboruder (Friso van de Heuvelshof x Arabesque van Spuitjesdom x Trevor van Bunswaard). Zowel Alexander, Talisman als William zijn gefokt door en eigendom van mevrouw Anne Pagmar van Stuteri Jäboruder te Mullsjö.

Anne Pagmar toonde zich na afloop tevreden: "Het is fijn om met eigengefokte hengsten een goed resultaat te halen op de RIKS". Ze zegt verder: "Na dit weekend maken we ons op voor de a.s. Hengstenkeuringen die gehouden worden op 4 september 2010 in Hallstahammer en op 5 september 2010 in Värnamo, zelf gaan we met 8 hengsten naar Värnamo, waaronder de zwarte Nederlandse hengst George van Stal Olyhof."

Dennis

Re: Zweedse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:55

Ja, wij hebben Almnas Mahoghny, vind er alleen weinig zweeds aan :+ (Edmund vd Brouwerij x Amstelhofmerrie van Rosson of Transy).

Als ze zo op de NL fokkerij hangen zullen we toch wel iets goed doen in de ogen van fokkers daar.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:33

haha ja idd.
Veel hengsten van hier gaan daar heen.
Zweden houden van de nederlandse shetland fokkerij :D

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:56

ja, grappig he? En als je de Nederlandse hengsten dan uit de zweedse fokkerij weghaalt, dan heb je bijna geen hengsten meer over ;) Of trouwens, ik weet niet hoeveel hengsten er met Ned papier zijn, wel veel geloof ik iig.

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:46

Almnas Good Luck, I Learned from the Best, beiden vos mini's :-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:48

Er gaan ook veel nederlandse rijpony's naar Zweden.
De zoon van mijn merrie loopt daar ook.
Kijk maar eens op sites van Zweedse handelaren, die hebben vaak heel veel Nederlandse paardjes erbij staan.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:35

Het viel mij idd. ook al op, dat ik Zweden veel hengsten lopen met nederlands bloed. En op de hengstenkeuring die elk jaar wordt gehouden, komen toch ook veel zweedse mensen op af? Verder zie je in Duitsland ook wel veel nederlandse pony's, vooral als je op hun site's kijkt, valt dat op. Maar in Nederland zie je weer veel minder pony's met echt vreemd bloed. Ja jaren geleden, de marshwood pony's.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:56

en Of Transy natuurlijk :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:02

om niet te vergeten hihi

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:04

ROSSON!!!