Welke kruising/ras ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Welke kruising/ras ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:13

Ik heb hier 2 schatjes zitten waarover de meningen van het ras veschillend zijn.
De een zegt dat het gewone Shetten zijn, andere zeggen dat ze minipaardjes zijn en de andere zeggen dan dat ze een kruising ervan zijn.
Ik zelf denk dat ze ofwel mooie slanke Shetten zijn ofwel dat er ergens een minipaardje in de lijn moet zitten.

Hier even wat foto's van ze (moeder staat momenteel wel wat te dik);
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie?

JoyCiej007

Re: Welke kruising/ras ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:19

Ik denk igg dat moeders zomerexceem heeft, snap niet dat daar mee gefokt wordt eerlijk gezegd.

Heeft mams papier? zoniet, 'gewone' (papierloze) shet, ik kan niet begrijpen waarom mensen tegenwoordig in ieder wat 'luxer' gebouwd shetje direct een falabella, minipaardje, kruising of weet ik veel wat zien.....
Vind pony eerlijk gezegd ook niet slank en/of luxe qua bouw.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:25

wat is de stokmaat?

ik vind ze niet shet achtig overkomen, maar ook niet mini paard achtig
zou het eventueel niet heel iets anders kunnen zijn?
vooral die merrie dan?

merrie heeft idd wel erge exceem zeg!

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:37

JoyCiej007 schreef:
Ik denk igg dat moeders zomerexceem heeft, snap niet dat daar mee gefokt wordt eerlijk gezegd.

Heeft mams papier? zoniet, 'gewone' (papierloze) shet, ik kan niet begrijpen waarom mensen tegenwoordig in ieder wat 'luxer' gebouwd shetje direct een falabella, minipaardje, kruising of weet ik veel wat zien.....
Vind pony eerlijk gezegd ook niet slank en/of luxe qua bouw.

Ik weet wel dat moeder zomerexceem heeft en ik fok er ook niet mee, ik heb haar gewoon samen met haar veulen gekocht.
Daarnaast is het enkel aan haar staart erg, aan haar manen heeft ze het niet zo erg maar het lijkt enkel zo omdat ik de rest van haar manen ook afgeknipt heb zodat het toch wat netter gaat lijken. ;)

Mams heeft wel papieren maar die zijn van die schapen en vleesdinges waardoor haar ouders als onbekend staan.
Ik zie haar ook niet als minipaardje en al zeker niet als falabella maar ik vind haar bouw gewoon te slank voor een Shet dus ik vraag nu of ze geen kruising kan zijn.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:39

Marigold schreef:
wat is de stokmaat?

ik vind ze niet shet achtig overkomen, maar ook niet mini paard achtig
zou het eventueel niet heel iets anders kunnen zijn?
vooral die merrie dan?

merrie heeft idd wel erge exceem zeg!

Haar stokmaat is 90cm.

Ik vind haar ook niet echt volledig Shet achtig, maat ik denk dat het veulen dan wel weer wat meer Shet achtig zal zijn want haar vader was een echte Shetlander.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:47

'schapen en vlees' geval? bedoel je een paspoort?
Paspoort is geen papier. Met papier wordt een afstammingspapier bedoeld; shetten die zijn ingeschreven en opgenomen in bijv. het NSPS stamboek, of het NMPRS.

Als je deze pony slank van bouw vind, dan weet ik niet wat jij onder een shet verstaat. Die hoeven echt niet tonnetje rond te zijn en kort op de pootjes te staan, ook shetten kunnen wat 'luxer' gebouwd zijn.

Onze merrie is 100% NSPS Shet;
(hier in sportconditie)
Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:51

Het is zeker geen mini-achtige, ik ga er ook vanuit dat het een Shetlander is ;)

Ik vraag me alleen af WAAROM jij in godsnaam je een Shetlander aanschaft met zomerexceem? :wow: Een groter leed kun je je niet aandoen in mijn ogen. ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:58

Ja ik bedoelde een paspoort, had het even door elkaar gehaald. Meer dan haar paspoort heeft ze niet.
Volgens de man die haar aan mij verkocht (hij was niet haar fokker) is ze een Shet maar mijn hoefsmid en nog enkele andere mensen die nog tamelijk veel van paarden weten zeggen allemaal dat ze geen volledige Shet is.
Ik weet wel dat er ook slankere shetten bestaan maar moest je haar in het echt zien zou je ook zien dat ze echt een mooi fijn hoofdje heeft en er op bepaalde vlakken niet echt op lijkt.

Jou Shet ziet er nu zo uit in sportconditie maar met de mijne is er al heel haar leven niets gedaan, ze kon toen ze hier aankwam zelfs nog geen hoefje geven en omdat ze ook nog niet echt goed aan de halster kan meelopen heb ik er tot nu toe ook nog niet echt veel mee bewogen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 23:01

KBTP schreef:
Het is zeker geen mini-achtige, ik ga er ook vanuit dat het een Shetlander is ;)

Ik vraag me alleen af WAAROM jij in godsnaam je een Shetlander aanschaft met zomerexceem? :wow: Een groter leed kun je je niet aandoen in mijn ogen. ;)

Ik weet dat het niet slim is om een dier met zomerexceem te kopen maar wat maakt haar er daar nu minder aan? Ze heeft nog altijd hetzelfde karakter.
Ik vind dat je zo'n dier niet mag "verwaarlozen en geen goede thuis geven" gewoon maar omdat het zomerexceem heeft. Die dieren verdienen ook nog een goede thuis en zijn verder net het zelfde als alle andere. ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:02

KBTP schreef:

Ik zou er idd ook niet voor kiezen , maar verder is het de ts d'r keuze toch ?

Jasje om , en hopelijk blijft het rustig.

TS in ieder geval gefeliciteerd met je aanwinst !

maar ontopic, denk dat je merrie gewoon een mengelmoesje is. Meer kan je er ook niet van maken zolang je de ouders en achtergrond niet weet.
Sowiezo moeilijk om een richting aan te geven , vind de merrie niet zo heel mooi in conditie als ik eerlijk ben.
Ze heeft een buikje , maar op d'r billen/heupen lijkt op de foto's niet overdreven veel te zitten.

Maar met aangegroeit behang en een goede conditie is het vast een leuk dametje hoor :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:04

wel echt klein dus.
qua stokmaat blijft er dan weinig anders over dan shet.
eerlijk gezegd vind ik haar net zo'n buitenlands paardje lijken, ik ben de naam er even van kwijt.
van die kleine pony's (1 meter ofzo) waar je dan op foto's grote mannen op ziet zitten met slippers :P
van die bergpony's zegmaar. (jeej wat doe ik weer vaag :P )
balkan pony ofzo ik kom er echt even niet op.

het is wat ver gezocht en de kans is natuurlijk niet groot, maar ik vind haar zo niet-shet achtig overkomen.
ook de structuur van de manen en staart passen niet bij het shetlander beeld bijvoorbeeld.
eigenlijk niks, alleen de stokmaat.

kan me voorstellen dat er mensen zijn die het shet zijn betwisten bij deze pony.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:17

ik vind het leuke pony's, ik heb zelf ook een hele luxe shet gehad, was ook de vraag of hij helemaal shet was, totdat hij in de winter kwam en met zijn dikke vachtje en wat dikkere buikje echt op een shetje leek, maar wel met langere luxe beentjes.
in de zomer was het weer meer een mini ander beestje, weet ook niet wat, dus wie weet van de winter wordt het ook wat duidelijker ;)
maar zonder achtergrond zal het wel altijd gissen blijven ben ik bang.

ik wil wel even vermelden dat ik het erg jammer vind dat als de ts vraagt over het ras dat er gelijk weer wordt gezeurd over het zomerexceem, dat zal ze zelf ook echt wel hebben gezien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:24

Als je zulke foto's plaatst, met een staart die zó is kaalgeschuurd, dan kan je op je vingers na tellen dat het heel logisch is dat daar misschien wat reacties op volgen.
Gelukkig heeft TS niet zelf besloten met de merrie te fokken, maar er zijn er maar al te veel die het niets interesseert en er wel mee door fokken.

@ TS; tsja....... als ze niet in sportconditie is heeft ze ook lange, vrij slanke beentjes en een vrij fijn hoofdje. Maar nogmaals, dat is niet 'luxe' ook dat kan dus ook Shet zijn.
Ik zie het er gewoon niet in, vind je merrie een normaal, leuk shettenhoofd hebben en vind haar qua bouw ook niet zo luxe dat ze als kruising/minipaard zou kunnen. Vind haar juist het echte pony-achtige hebben ipv. het slanke, ranke en hoog op de benen van de minipaarden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:25

Marigold schreef:
qua stokmaat blijft er dan weinig anders over dan shet.
.

ohw jawel! er zijn genoeg rassen binnen de mini-maatjes
om er maar een paar te noemen:
- shetlanders
- Nederlandse minipaardjes (NMPRS)
- Amerikaanse minipaardjes (AMHA)
- german Classics
- mini appaloosa's
- falabella's
- bergmans
- kaspische paardjes
- welshjes
en dan heb ik het nog niets eens over de kruisingen met groter bloed.

Nuka: ook de meeste minipaardjes hebben een heerlijk dikke vacht in de winter

TS'er, hoe oud is ze?
Laatst bijgewerkt door xElienx op 08-07-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:27

mijn shet is ook wat slanker en vooral in de beentjes en koppie. hier zit wel een stamboom bij maar gewoon shet hoor ;) dat is bij deze ook wel het geval denk ik, gewoon de wat luxere versie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:13

Zetta schreef:
KBTP schreef:

Ik weet dat het niet slim is om een dier met zomerexceem te kopen maar wat maakt haar er daar nu minder aan? Ze heeft nog altijd hetzelfde karakter.
Ik vind dat je zo'n dier niet mag "verwaarlozen en geen goede thuis geven" gewoon maar omdat het zomerexceem heeft. Die dieren verdienen ook nog een goede thuis en zijn verder net het zelfde als alle andere. ;)

Dat zeker niet ;) Heb er zelf ook ene gehad met een hele extreme vorm, heb hier heel vaak om gehuilt. Meer gehuilt dan gelachen eigenlijk ;) Wat was ik blij als het winter was! Geen enkele exceemdeken paste, (toen was dat nog niet zo in de 'mode' laat ik maar zeggen). Echt vreselijk hoe dat dier heeft moeten lijden sommige tijden. :(

Ik weet niet waar je woont, niet op gelet eerlijk gezegd. Maar zo'n dier verdiend het beste een thuis kort bij zee :) Daar is het toch aanzienlijk minder.

Een pony met zomer exceem is toch wel een hele opgave, teminste zo heb ik het ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 01:04

Wij hebben ook een pony met zomereczeem. had ze ook al toen ze bij ons kwam. Zou niet weten waarom zij nu minder is dan mijn shet zonder eczeem......is ieder zijn keuze toch om eraan te beginnen....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:11

Mijn ruintje heeft ook zomereczeem. Begon al toen hij 1 jaar was, het ontwikkelde zich steeds verder en nu heeft hij er voor het eerst goed last van. Vanaf volgend jaar krijgt hij standaard een deken om.
Een lievere, makkere, betrouwbaardere pony kun je je niet voorstellen, al was hij paars (bij wijze van spreken) dan nog zou ik hem nooit kunnen missen.

Ontopic: je shet is denk ik gewoon een papierloos mengelmoesje. Maar kan net zo goed gewoon een volle shet zijn, haar hoofd is wel typisch shet.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:39

xElienx schreef:
TS'er, hoe oud is ze?

Ze is begin dit jaar 4 geworden.

KBTP schreef:
Dat zeker niet ;) Heb er zelf ook ene gehad met een hele extreme vorm, heb hier heel vaak om gehuilt. Meer gehuilt dan gelachen eigenlijk ;) Wat was ik blij als het winter was! Geen enkele exceemdeken paste, (toen was dat nog niet zo in de 'mode' laat ik maar zeggen). Echt vreselijk hoe dat dier heeft moeten lijden sommige tijden. :(

Ik weet niet waar je woont, niet op gelet eerlijk gezegd. Maar zo'n dier verdiend het beste een thuis kort bij zee :) Daar is het toch aanzienlijk minder.

Een pony met zomer exceem is toch wel een hele opgave, teminste zo heb ik het ervaren.

Nou dan heeft ze veel geluk bij mij denk ik want ik heb haar in het binnenland gekocht en waar ze nu staat is het zo'n 15min rijden met de auto tot we aan de zee komen.
Ik ben nu ook van plan om dit weekend om een vliegendeken en een spray tegen de jeuk te gaan.

Omdat ik ook vind dat ze echt te dik staat heb ik haar nu in overleg met andere mensen die veel van paarden weten op een speciaal dieet voor haar gezet. Ik probeer nu ook veel met haar te wandelen maar dit gaat nog moeilijk aangezien ze nog niet mooi naast me kan blijven lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:46

Dit is gewoon een papierloze shet. Als er een mooie (kruizing) minipaard afstamming achter zat had er wel een stamboekpapier bij gezeten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:59

Helmoni schreef:
Wij hebben ook een pony met zomereczeem. had ze ook al toen ze bij ons kwam. Zou niet weten waarom zij nu minder is dan mijn shet zonder eczeem......is ieder zijn keuze toch om eraan te beginnen....

Volgens mij is er juist net uitgelegd dat het helemaal niet gaat om 'minder' zijn dan een andere pony, bijv. zonder exceem.
Het wordt gewoon vaak onderschat; kost heel veel tijd, werk en geld. Ookal werken niet alle middeltjes heel goed, ook al kost het veel gesmeer en geld, je zal er toch mee bezig moeten want een beest laten creperen van de jeuk en zich helemaal tot bloedens toe laten open schuren kan je óok niet maken. Denk dat ze dat meer bedoeld.
Heel verstandig is het gewoon niet, om een pony te kopen waarvan je op voorhand al weet dat hij zomerexceem heeft. Net als dat ik het niet verstandig vind om een paard te kopen waarvan je op voorhand weet dat hij allerlei mankementen heeft, maargoed dat is een andere discussie.
Snap de keuze van TS ook wel. Het ging mij er alleen om dat er helaas nog genoeg mensen zijn die wel bewust fokken met exzemers, en dat het vaak wel degelijk erfelijk is.....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:04

Zetta schreef:
......

Omdat ik ook vind dat ze echt te dik staat heb ik haar nu in overleg met andere mensen die veel van paarden weten op een speciaal dieet voor haar gezet. Ik probeer nu ook veel met haar te wandelen maar dit gaat nog moeilijk aangezien ze nog niet mooi naast me kan blijven lopen.

te dik vind ik haar zeker niet :n ik vind haar bovenlijn juist wat schraal en dat buikje kan goed komen doordat ze net een veulen heeft gehad, of door wormen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:05

Nou, ik vind haar ook niet als enkel shetlander eruit zien, ze zou zo mee kunnen gaan voor minipaardje, er zijn zat minipaardjes die er ook zo uit zien, als de afstamming onbekend is kan je op het zicht vaak niet zien of het een volle shetlander is of een ander mini ras of een kruising.

Ik heb ook een mini merrie met dat schapen en vleespaspoort ofzo haha, even nakijken, maar was volgens mij ook zoiets. Met ouders dus onbekend. Ik heb haar zelf ingeschreven in het NMPRS. Daar heeft ze op de keuring meegedaan en een zeer nette 2de premie gehaalt met goede complimenten over haar type.
Jij kan jou paardje ook inschrijven in het NMPRS als je het leuk zou vinden om met keuringen en shows mee te doen, en het veulentje ook!
Mijn merrietje heeft nu een prachtig veulentje gekregen van een goedgekeurde BMP hengst.

Wij hebben ook een haflinger met zomerexceem. Ook gekocht met exceem. En voor hem was de ideale oplossing een injectie tegen de exceem, hij heeft al jaren geen last meer en we letten er alleen op dat hij in de uren met de meeste mugjes niet buiten staat.
Er zijn veel negatieve verhalen over die injectie, maar ook veel positieve. Onze haflinger had er enkel baat bij. Is misschien een ideetje om eens te proberen ;-).

Ik vind je merrie mooi! Ik zou haar niet op dieet zetten, ik vind haar ook niet overdreven dik, als je haar goed ontwormt en wat gaat trainen komt het vast helemaal goed!
Het veulentje is ook erg leuk! Leuk kleurtje ook *D