Hoeveel kost een Shetlander per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPonyFreak

Hoeveel kost een Shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:50

Hoi,

Ik wil heel erg graag een Shetlander... :o
Ik weet waar ik aan toe ben, en dat ik als ik 14 ofzo ben niet meer op kan rijden, maar dan doe ik vrijheidsdressuur. (kunstjes)
Ik ga er natuurlijk ook elke dag heen, en 4 keer per week rijden.
En natuurlijk wandelen, poetsen, enz.
Ik doe het om het plezier! *D

Ik zou graag mijn Shetlander op een wei laten staan, het hele jaar, en dan in de wei als het winter is een winterdeken, en extra eten, enz.
Dit zou ik graag willen weten:

hoeveel kost de weide ong. per maand?
Hoeveel kost de voeding ong. per maand?
Hoeveel kost de hoefsmid en dierenarts per maand?
Hoeveel kost het overige per maand?

Totaal:

Heel erg bedankt :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:07

Ligt eraan hoe veel de huur van de wei is en wat voor voeding je gaat geven.
Mijn shetlander staat met mijn welsh aan huis dus we hebben geen huur voor de wei. Ze staan het hele jaar buiten met een uitloop stal en krijgen hooi in de herfst/winter en gedeelte lente. Mocht het weiland kaal zijn in de zomer krijgen ze ook hooi bij gevoerd totdat het andere stuk weer is aangegroeid. Ik ben denk ik 300 euro aan hooi kwijt het hele jaar door. Verder nog zaagsel voor in de stal waar ik 2 pakken per maand in gooi. Verder worden ze niet bijgevoerd.
Hoefsmid 30 euro per paard 1 keer in de 2/3 maanden, hou de hoeven zelf ook bij. DA alleen als er iets ergs is, ze worden niet geent. Wormenkuren 4 keer in het jaar en dat was het. Ik spaar iedere maand 50 tot 100 euro om genoeg geld te hebben als er iets gebeurd en de rest legt mijn vader bij mochten er nog extra kosten komen.

Aan spullen, ik heb een zadel (barefoot) die dacht ik 300 euro koste. Verder heb ik poetsspullen, touwhalsters, sticks, leadropes, zweetdekentje, vliegenmaskers, halsters, halstertouwen, bekapstok, hoefvijl, kaptoom, teugels en nog meer dingen voor dagelijks gebruik en die dingen kun je zo duur maken als je wil. Ik wil altijd alles origineel (is gewoon een tik :+ ) dus ik ben ook altijd redelijk veel geld kwijt. Ik wil alles met een merkje eraan en daar betaal ik ook voor, maar als ik het niet zou kunnen zou ik het ook niet doen.

Winterdeken heb ik, alleen ligt die het hele jaar in de kast en is die voor nood. Mocht mijn paard plotseling ziek worden oid dan heb ik altijd iets wat ik er op kan leggen om haar niet te laten afkoelen maar verder staan ze nooit onder dek.

Het belangrijkste is een fijn plekje voor je shet waar hij niet alleen zal staan en beschutting heeft. Dit plekje kan een hoop geld kosten of misschien wel helemaal niets. Ik heb ook nog een weiland in mijn straat waar mijn paarden gratis in mogen staan, grote schuilstal en overkapping erbij en goed gras. Aan spulletjes ben je gewoon wat meer kwijt want een goed zadel is een vereiste. Daarnaast moet je zorgen dat je paardje altijd genoeg eten heeft (hooi/gras) en optijd naar de hoefsmid kan. Als je iedere maand 50/100 euro spaart naast de huur van de wei en aanschaf van de spulletjes en je pony kom je al een heel eind. Reken 200/300 euro hooi en stalbedekking en als je 50 euro pm spaart heb je nog 300 euro voor HS en DA. En misschien willen je ouders ook wel mee financieren.

friesiszwart

Re: Hoeveel kost een Shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:42

60,00 euro stalling, (stal, stro, wei, hooi/kuil en bix) per maand
25,00 euro hoefsmid om de 8 weken
30,00 euro influenza / tetanus 1x per jaar
DA kosten zijn afhankelijk wij hebben 2 shetten de ene nooit geen DA bij gehad (nu al 7 jaar) de andere heeft al heel veel geld gekost aan DA

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:20

Om te beginnen moet je je shet in de winter geen deken opgooien. Hij krijgt een vacht waar je u tegen zegt, dus helemaal niet nodig. Mijn shetten hebben ook geen dekens en hebben de nachten van -20 van afgelopen winter ook overleefd.

hoeveel kost de weide ong. per maand?
Ik betaal 200,- per jaar. Het is maar net of je het vind.

Hoeveel kost de voeding ong. per maand?
Kost me niks, ze krijgen alleen gras en een liksteen. Maar met die liksteen kunnen ze heel lang doen. De liksteen kost zo'n 5,-. Verder heb ik wel een zak biks staan, voor de vrijheidsdressuur met een van mijn pony's.
In de winter krijgen ze op het koudste punt een baaltje hooi van 25 kg per dag, voor hen drieën. 1 baaltje kost me 2,50.

Hoeveel kost de hoefsmid en dierenarts per maand?
Is moeilijk te zeggen, ze hoeven niet elke maand te komen. Bekappen kost hier per pony 25,-. Inenten kost 18,50 en dan komen daar de voorrijkosten nog bij. Verder nog wormenkuren van 15-20,-

Hoeveel kost het overige per maand?
Spullen enzo, het is maar net wat je nodig hebt. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:46

Mijn shetten staan ook aan huis. Maar verderop verhuurd een boer zijn land aan 2 meisjes voor € 20,- in de maand. Ik betaal zelf € 20,- voor de hoefsmit 1x in de 8 weken. Verder voer ik ze niet bij, alleen in de winter krijgen ze extra hooi. Spullen kan je altijd zo duur maken als je zelf wilt. Als je het in de winkel of bij een webshop koopt ben je natuurlijk altijd meer kwijt als dat je het 2de hands koopt. Vraag is dan wel of het goede spulletjes zijn. Het is verstandig om langs gaan om het in het echt te zien voordat je koopt. Voor hooi ben ik ong 250 per jaar kwijt, maar dit haal ik bij de boer verderop. Als ik longeer of ga mennen dan neem ik wel altijd wat worteltjes of een snoepje mee, voor beloning. Ook in de winer krijgen ze wat winterpenen. Dan krijg je idd je entingen en dierenart kosten erbij. Hier valt weinig over te zeggen, want mijn shets hebben nog nooit iets gehad. Ze worden wel geent 1x in de 8 maanden krijgen ze een coctail prik van € 30,-. Ik zou zeggen dat je ongeveer tussen de € 75,- en de 100,- per maand kwijt bent. Maar dat ligt er dus wel aan waar je hem neer zet. Bij een boer is altijd goedkoper dan bij een manege. bij een manege ben je waarschijnlijk het dubbele kwijt. Veel succes met het zoeken van een leuke shet en goede stalling! :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:07

Mijn mini kost:

40,- aan stalling (staat bij mijn NRPS in de box), staan overige in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag.
voer niets, hij krijgt een handje muesli per dag, van mijn NRPS, vanwege zn poedertje, en verder zit hooi bij de stalprijs inbegrepen.
26,- aan bekappen per 8 weken.
40,- aan enten, 1x per jaar.

Hij is helaas wel hoefbevangen ,dus heb wat meer kosten aan medicijnen en DA e.d. gehad. Maar over het algemeen zou hij dit moeten kosten :P

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:39

ik moet zeker 100 euro betalen voor mijn pony per maand ;)

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:52

ik betaal 250 euro per jaar voor wei, bekappen 8 euro, als je er veel mee over straat gaat is dat bijna niet nodig, winterdeken is niet nodig, hooi voor de herfst/winter ong. 2,50 per baal, doen ze een halve week mee, 1 pony denk ik wel een hele week.
Als ze afvallen misschien een zak brokken, de basisbrok van PAVO is 8,50 euro. Maar sommige pony's allen niet gauw af, zeker als ze niet drachtig zijn of een veulen hebben.

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:06

ik ga dit topic even volgen.
Wil zelf ook graag een shetlander

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:22

VSW-->SMP

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:00

Ik betaal 100 euro per maand per pony in de winter ('s nachts stal) en 50 in de zomer (24/7 wei)
Bekappen 20 euro per 8 weken
enten 30 euro
wormenkuren circa 60 euro per jaar
scheren 20 euro per keer
Krijg je meer ambities dan kost het ook meer: menwagen en tuig bijna 6000 euro, een keer op wedstrijd 100-150 euro, eventueel dekens, halster enz

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:50

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al zoveel topics geweest over dit onderwerp.

[SMP] Een eigen shetlander.
[SMP] De kosten van een Shetlander.
[VSW] Wat kost gemiddeld een shetlander per maand?

Enz enz :)

Maar goed, ik betaal voor 2 shetten en een welsh:

Hooi per 70 dagen ongeveer: 210 euro
Enten per jaar: 125 euro
Brokken (voor hoefbevangen pony's): 21,95 per zak, daar doe ik ongeveer 2 maanden mee.
Smid: 75 euro per 6 tot 8 weken (25 per pony)
Mestonderzoek en ontwormingspasta: 20 euro per pony per 2 a 3 maanden

Weide onderhoud heb ik dan nog niet meegerekend. Evenals tuig en andere zaken.
Dierenarts was ik afgelopen jaar al ruim 1000 euro aan kwijt. Zonder de medicijnen.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:38

mijn opa, die heeft shetlanders, en 1 fries(staat er los van:P)
de shetjes staan altijd buiten, en krijgen elk jaar een veulentje(als de dekking is gelukt, en als alles goed gaat)
ze hebben NOOIT een deken op, omdat ze het gewent zijn. vroeger hadden ze in het wild toch ook nooit een deken op?
dus, je hoeft echt geen deken op!
wel raad ik je aan, om dat een geit, of nog een shet er bij te nemen, anders kunnen ze nog wel eens vervelend worden :+
ik weet, dat mijn opa de hengenveulens verkoopt, en vroeger waren shetjes wel 1000 euro.
nu is een hengstje soms nog maar 50 waard!
een merrie ongv. 500.
qua onderhoud, niet super veel. lekker in het land(zorg wel, dat als je een redelijk groot stuk land hebt, dat je hem in 2en splitst, dan kan je het gras telkens weer laten groeien) en hooi geven. biks, af en toe miss, maar hoeft niet perse.
het kost dus niet zo veel! bekappen van shetjes, geen idee. mijn opa kan dat zelf, dus die doet het ook zelf(hij heeft er een stuk of 10 merries, en dan 1 of 2 hengstjes, en de veuletjes) de shetjes zijn trouwens wel een beetje dik :+ maar echt super lief!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:00

Citaat:
vroeger hadden ze in het wild toch ook nooit een deken op?

Mijn pony's leefde vroeger niet in het wild. :D
Wilde pony's (of te wel de voorouders van onze hederdaagse shetten die in het wild leefden) hoeven ook geen dressuurproef te lopen, of kilometer met een kar door het bos te sjouwen. Ze hadden ook geen ijzers en er kwam ook niemand om ze te bekappen. Wormenkuren en entingen zijn er ook niet in het wild. Die vergelijking kan je dus niet maken

ddb_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:07

Ik had ooit een hengstje gekocht voor 65 euro. Die kon niet met gezelschap, en niet zonder.
Hij hoefde geen deken op, hij had een erg dikke vacht en ik hoefde niets te betalen voor de weidegang.

Het ligt er maar net aan waar je hem neerzet, de prijzen zijn overal anders..
Hou rekening met wormkuur, influenza-inentingen, de hoeveelheid voer per dag(zo kun je ook uitrekenen hoeveel dat in de maand gaat kosten), hoefsmid en eventueel dierenarts kosten als het ooit nodig mag zijn.
De aanschaf is nooit het duurste, het onderhoud wel, en daar is nooit een vaste prijs over..
Bij stal Liebas hebben ze altijd leuke shetjes, niet de goedkoopste, maar wel van goede komaf.

Veel succes :D !

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:49

Napie schreef:
Citaat:

Wilde pony's (of te wel de voorouders van onze hederdaagse shetten die in het wild leefden) hoeven ook geen dressuurproef te lopen, of kilometer met een kar door het bos te sjouwen. Ze hadden ook geen ijzers en er kwam ook niemand om ze te bekappen. Wormenkuren en entingen zijn er ook niet in het wild. Die vergelijking kan je dus niet maken

Compleet mee eens!

Ik betaal +- € 100 per maand per pony (hooi + vlas + brokken + ontworming + hoefsmid+veearts)
Maar in die 100 euro zitten geen spullen en wei bij.

Als moet ik toegeven mijn hengtenveulen kost meer vanweren de veearts.

Shetlranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:36

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:44

Flaver schreef:
Napie schreef:

Compleet mee eens!

Ik betaal +- € 100 per maand per pony (hooi + vlas + brokken + ontworming + hoefsmid+veearts)
Maar in die 100 euro zitten geen spullen en wei bij.

Als moet ik toegeven mijn hengtenveulen kost meer vanweren de veearts.

jullie hebben daar wel een beetje gelijk in,
maar shetjes kunnen er prima tegen, zonder deken.
ookal lopen ze dressuur proeven, en voor de kar enz..
die ontworming enzo, die had ik er niet bijgezet.
maar ik vind dat ik die vergelijking wel kan maken, omdat ik het over het deken had.
en door de inentingen zijn de shetjes nog beter beschermt,
en worden ze ook minder snel ziek.
en ze werden niet bekapt nee, maar het is alleen maar voordeel voor hun.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:53

mijn shetlander:
- aan eten bijna geen kosten (staan op onze eigen grote weide) enkel nog hooi en stro bijkopen
- voor de hoefsmid betalen wij tussen de 20 en 30 euro (is er een die speciaal voor kleine pony's werkt)
- Da als het echt nodig is
- en voor de rest geek ik veel geld uit aan leuke shetlanderspulletjes :D
www.shetlandershop.nl

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:03

Mijn shet staat samen met een andere shet (leen ik,betaal ik niks voor,krijg ik niks voor)
kost niet heel veel per jaar,
voer:
-hooi(bijna gratis)
-gras (gewoon in de wei,kost alleen water :))
-brokjes(6,50 voor 25 kg voer,doe ik max. een half jaar mee)
Ontworming:
-equimax tabs (2 tabletten per x zitten er geloof ik 8 in en ik ontworm iedere drie maanden,kost 30 euro bij de DA)
(mijn pony vind de spuiten eng,dus daarom krijgt zij deze)
-leenpony word door eigenaar ontwormd
Dierenarts:
-alleen als het nodig is,moet je zeker niet op bezuinigen.

eenmalige uitgaven:
-zweetdeken (premiere,10 euro in de aanbieding,was eigenlijk alleen voor de heb)
-borstelbak (harde,zachte en rosborstel,manenkam en hoevenkrabber,stiekjes en tape,uierzalf is hoefvet,babyolie is voor de glim,anti-vlieg (azijn met citroensap),snoetepoetsers (babydoekjes van de supermarkt) e.d.,kostte hooguit 20 euro
-halsters (heb er 2 waren allebei 5 euro,goede degelijke halsters,het zijn deze:http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/halster/nylon-halsters/product/4003217/4
-halstertouw(1 luxe,was 7,50 en moet nog een gewone erbij hebben omdat ik 2 pony's heb)
-Longeerlijn(was 12,50)
-zweepje(cadeau kostte ong. 4,50)
ze kosten hooguit 10 euro per maand,
maar staan dus niet op pension

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:02

Ik ben voor mijn shet niet veel kwijt.

75 euro aan stalling, dit is inclusief stro in de schuilstal en onbeperkt hooi.
25 euro hoefsmid, zo beetje iedere 6 weken

Dat zijn bij mij de enige veel voorkomende kosten. Inenting is natuurlijk maar 1 keer per jaar. Verder doen we wormonderzoek, dat kost ook haast niks zolang hij geen wormen heeft.

ikbenlinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:02

ik wil je wel info geven over de shetlander als je dat doorleest weet je miss ook weer wat meer *D

De Shetlander is een bijzondere pony. Niet voor niets zijn er over de hele wereld kinderen (en volwassenen) die vele aangename uurtjes doorbrengen met hun Shetlanders. Dat is niet zo gek, deze pony is lief, sterk, goedkoop in onderhoud en je kunt hem voor van alles gebruiken. Sommige mensen fokken ermee, anderen gebruiken hem onder het zadel en weer anderen mennen hem. Ook in Nederland zijn er heel wat kinderen die zelf een Shetlander hebben of de pony verzorgen van een ander. Een pony is natuurlijk een levend wezen dat aandacht en een goede verzorging nodig heeft. Bij gebruik en verzorging van je Shetlander kun je bepaalde dingen tegenkomen die vragen bij je oproepen.
Wat zijn de kosten van een Shetlander?
Dit is meteen een van de moeilijkste vragen. Moeilijk omdat deze haast niet te beantwoorden is. De prijs van een pony is namelijk afhankelijk van nogal wat factoren. Zo bepalen vraag en aanbod van het moment, maar ook geslacht, leeftijd, kwaliteit en het feit of de pony bijvoorbeeld ingereden is, samen de prijs. Omdat je rekening moet houden met al deze verschillende prijsbepalende gegevens, kan het bedrag dat je voor een pony moet betalen, variëren van honderd tot een paar duizend euro. Neem altijd een deskundige mee als je een pony aan gaat schaffen.
Waar komen shetlanders vandaan?

Voor een beter begrip van (de verzorging van) je pony, moet je iets weten over het ontstaan van het ras. De Shetlander komt van de gelijknamige eilanden ten noordoosten van Schotland. Het is er altijd koud en winderig en er groeit bijna niets eetbaars. Een ponyras dat zich onder dergelijke omstandigheden staande moet houden, is taai, sober en sterk. Daarnaast moet het klein zijn, want er is immers maar weinig voedselaanbod! Voor een betere bescherming tegen regen, wind en kou, krijgt de Shetlander in het winterseizoen een superdikke vacht. Ook staart en manen zij om deze redenen weelderig.
Wat eet een Shetlander zoal?
Zoals je hebt kunnen lezen, kan een Shetlander met weinig voedsel toe, maar dat wil niet zeggen dat je hem kunt laten leven van een paar broodkorsten en etenswaren. In de zomer heeft hij genoeg aan een schrale wei, ze worden namelijk snel dik. Als je pony een geultje op zijn rug heeft waar de ruggengraat in ligt verzonken en je kunt met je blote hand nauwelijks zijn ribben voelen, Heeft hij wat kilootjes te veel! In de winter kun je hem bijvoeren met een paar handjes paardenbrokken per dag en een plak goed hooi. Pony's die hard werken (iedere dag een paar uur) of drachtig zijn, hebben meer voeding nodig.
Zijn Shetlanders vaak ziek?
Nee, een Shetlander is van nature een gezonde pony. Wel moet je oppassen met aandoeningen als hoefbevangenheid en ,,vet in het bloed. Zo loopt een dikke pony sneller kans hoefbevangen te raken. Dat is een nare stofwisselingsstoornis waar hij vreselijk pijn van aan de hoeven krijgt. Er kunnen blijvende hoefmisvormingen door ontstaan. ,,Vet in het bloed kan ontstaan als een vette pony op streng dieet word gezet waardoor hij bepaalde stoffen in zijn bloed krijgt die hem ziek maken. Zorg dus dat je pony in ieder geval nooit te dik wordt.
Kan een Shetlander altijd buiten blijven?

Ja, graag zelfs.Door zijn afkomst is een Shetlander een echte buitenpony die dag en nacht,zomer en winter in een weiland kan blijven staan. Wel moet je zorgen dat hij bij erg nat weer een droog plekje heeft om te liggen. Een rij bomen langs het weitje zorgt voor beschutting bij regen en schaduw in de zomer. Als je pony nergens kan schuilen, kun je overwegen om een schuilstalletje voor hem te bouwen. Zorg wel dat hij niet aan het hout kan knagen door er fijnmazig gaas over te spannen of het af te schermen met een schrikdraadje.
Moet mijn Shetlander naar de smid?
Zeker, een Shetlander is een kleine pony, maar wel een echte pony die dus een normale hoefverzorging nodig heeft. Dat houdt in dat hij drie à vier keer per jaar naar de smid moet, afhankelijk van de groeisnelheid van zijn hoeven. De smid zal de straal bijsnijden, de toon vijlen en het overtollige hoorn wegkappen. Een pony die veel over de verharde weg loopt, heeft ijzertjes nodig. IJzers moeten eveneens regelmatig verlegd of vernieuwd worden. Ook veulentjes horen na een paar maanden door de smid nagekeken te worden.
Hoe zwaar en lang mag de ruiter van een Shetlander zijn?
Het stamboek heeft de pony´s ingedeeld naar grootte. Er zijn verschillende klasse, te weten minimaat tot 86 cm kleinemaat tussen 87 en 92 cm, middenmaat tussen 93 en 98 cm en grote maat van 99 tot 107 cm. De laatste heeft een schofthoogte (stokmaat) van maximaal 107 cm. Zoals gezegd, is dit een sterk ponyras. Een grote maats pony hoort dan ook geen moeite te hebben met een ruiter die rond de vijftig kilo weegt. Je moet zelf bepalen of je wat lengte betreft bij je pony past.
Hoe duur is het onderhoud?
Het is lastig om hier precies antwoord op te geven, maar een paar algemene opmerkingen kunnen wel gemaakt worden. Wat voer betreft, een Shetlander is met weinig tevreden. Een zak goede paardenbrokken van 25 kilo kost rond de tien euro. In de winter heeft je pony afhankelijk van de hoeveelheid arbeid een paar handjes tot een kilo per dag nodig. De Hooiprijs is ook weer ieder seizoen anders; richtprijs drie euro per baal. Een baal hooi van normale grootte bevat vijf tot zes plakken. Voer je pony in de winter een plak hooi per dag bij. Wat de dierenartskosten betreft, is het aan te bevelen ieder jaar je pony een influenza/tetanusprik te geven.Dat kost ongeveer vijf en dertig euro. Ook moet hij eens in de drie maanden ontwormd worden. Dat kun je zelf doen, maar raadpleeg van tevoren wel een dierenarts. De meeste pastaspuiten zijn afgestemd op 600 kilo, dus kun je drie keer mee doen als je een grote Shetlander hebt. Een goed ontwormings middel kost ongeveer dertien euro per spuit. Dan de smid; voor bekappen ben je tussen de twintig en dertig euro kwijt, beslaan kost tussen de zestig en zeventig euro. Maak een apart potje voor onvoorziene uitgaven zoals kapotte halstertouwen.
Moet een Shetlander geborsteld te worden?
Nou en of, al was het maar omdat het zo leuk is! Door hem te poetsen, krijg je een goed contact met je pony. Bovendien zie je meteen of hij misschien ergens wondjes heeft opgelopen. Overdrijf het poetswerk niet, anders verwijder je te veel vet uit de vacht en dat dient als bescherming. Staart en manen moet je voorzichtig uitpluizen als het in de knoop zit. Je mag er nooit aan knippen, Hooguit een stukje van de staart af als je pony er steeds op gaat staan. De hoeven horen iedere dag en altijd na het rijden uitgekrabd te worden. Gebruik af en toe een likje hoefolie.

Wat kun je doen met een Shetlander?

Vooral veel plezier maken! Een Shetlander is voor van alles te gebruiken. Je kunt dressuur met hem rijden, een buitenrit maken, maar hem ook voor een wagentje zetten. Een pony kan op de vlakke weg drie keer zijn eigen gewicht trekken, zo´n 600 à 700 kilo dus. Bij zwaar terrein of een steile heuvel wordt dat een keer zijn eigen gewicht. De meeste Shetlanders vinden springen fantastisch en kunnen dat ook goed (bij een drachtige merrie wel uitkijken met springen en hard galopperen). Trouwens wel eens aan vrijheidsdressuur gedacht? op tweejarige leeftijd mag je, je pony longeren of aangespannen laten werken, maar je moet nog wel een jaartje langer wachten voor je hem onder het zadel mag rijden. Denk eraan dat je bij het rijden een goede cap met veiligheidssluiting op hebt. Ook is een goed passend en degelijk hoofdstel belangrijk. Oude pony´s zijn gebaat bij vaak en regelmatig bewegen, dus ook met een - gezonde - Shetlander van twintig jaar kun je nog veel lol hebben!

er staan niet echt kosten bij maar die weet ik niet allemaal precies daar ben ik zelf ook nog naar opzoek want ik wil ook een shetje kopen

xx my :D

ikbenlinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:16

ik heb nog voor mezelf een vraagje.

ik wil dan ook een shetlandpony kopen die mag bij me zus staan op het weiland met een inloopstalletje

in de winter geef ik hem hooi en brokken een beetje want waar hij nu staat krijgt hij dat ook zo en dat is hij gewend

in de zomer staat hij eenenal ook alleen maar op meiland en eet hij vooral gras , geef hem ook wel een appeltje of soms een worteltje zou dat zo kunnen??
en kan je dat verdienen met 20 euro per maand

ik krijg nammelijk zakgeld 20 euro per maand en 4 euro per week krijg ik telkens me moeder geeft elke week 5 euro

en dan want me zus woont hier nog niet maar wel bijna
en als ze hier woont waar ik woon ze wil hnier dichtbij komen wonen
dan wou ik bij haar gaan oppassen op mijn neefjes (haar kinderen 1 van 7,5 maand en 1 van 2 jaar

ik weet nog niet hoeveel ik daar krijg miss 10 of 20 euro per maand

denken jullie dan dat ik genoeg zou hebben me ouders willen nammelijk ook nog een beetje mee betalen en het geld voor de pony heb ik ook al

ik rijd nammelijk elke dag op die shetlandpony en ze is mijn lievelingspony +samen met een ander staat ze te koop die is mijn 1 na lievelingspony maar in iedergeval
die pony mijn lievelingsshet die is tussen de 5 en tien jaar weethet niet precies
maar die man waarvan die pony's en shettten ne paarden zijn die zegt dat liefhebbers hem voor ongeveer bij de hondert mogen meenemen vandaar ben dus alles op alles aan hetzetten om die shet te kunnen nemen van me ouders mag het ook allemaal al

en me zus vind het leuk als tie bij haar komt staan want ze heeft ook vroeger toen ze jong was van paarden gehouden en nu vind ze het nogsteets wel eens leuk om te rijden
en ze kan er nog op want ze is maar iets van 53 kilo en heel klein zij is echt heeeeel klein dusjah

ik hoop dat jullie een beetje antwoordt kunnen geven

xx my

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:43

Wil je van 20 euro per maand een shet gaan onderhouden? Grapje toch zeker? Heb je dit topic uberhaupt doorgelezen? Dan zie je dat de meeste dus al veel meer kwijt zijn per maand. En wat als het dier ziek wordt? Alleen de voorrijdkosten van de dierenarts zijn al boven de 20 euro (ik betaal daar 25 euro voor), dan heeft hij het dier nog niet onderzocht en nog geen medicijnen gegeven. Hoeveel zijn je ouders van plan om bij te springen?

Ik ben nu dus al per maand ongeveer 200 euro kwijt voor 2 shetten en een welshje. Omgerekend is dat per pony dus ongeveer 65 euro per pony. Dan heb ik wel alles meegerekend: hoefsmid (al 25 euro iedere 8 weken), ontwormingskuur, voer, hooi, strooisel heb ik niet meegerekend, dus dat kom nog hoger uit en de enting. Nu is mijn shet hoefbevangen geworden en ze hebben luis gehad. Dus afgelopen jaar heb ik voor 1000 euro besteed aan de dierenarts en medicijnen. Heb ik de holistische arts, de rontgenfoto's en het speciale beslag nog niet eens meeberekend. Dus met 20 euro is dat echt niet te doen.

En als je zus 53 kg weegt vind ik haar wel te zwaar voor een shet. Een gezonde pony zonder overgewicht kan ongeveer 20% van zijn gewicht tillen. Een grote shet zal tussen de 150/200 kg zitten, dus dat houdt in dat hij tussen de 30 en 40 kg in totaal kan tillen. Inclusief tuig dus. Dan kan je zus beter gaan mennen. Een shet kan namelijk wel goed trekken als hij dat goed geleerd heeft.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:47

pennyalarm hihi..

Ik snap dat je graag een pony wilt maar wat doe jij als hij of zij ziek word? De dierenarts behandeld je pony niet voor niets en een rekening van een paar honderd euro is dan echt geen uitzondering.

20 euro per maand, nee dat gaat hem niet worden. Hou minmaal met 100/120 euro rekening en een reserve voor in een potje van 20 tot 50 euro.