Mijn verhaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikee43

Mijn verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:09

Hoi Allemaal,

Ik ga jullie mijn verhaal vertellen.. Waar ik voor een 'grote' dilemma zit. Wie kan mijn helpen? Lees deze topic en help mij.

Het begon allemaal op 20 maart 2010.
Ik kreeg een lease pony.. Het allerleukste beesje! Maar ik word eigenlijk een beetje 'te groot'. Zou ik nou stoppen over een paar maandjes? Of nog lang niet :o Ik weet het gewoon niet.
Iedereen vind mij er beter er uit zien als ik op een 'grotere pony' rijdt. Wat moet ik nou doen??

xx

Flew

Re: Mijn verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:10

Het lijkt me toch niet dat je in één keer binnen 2 maanden te groot bent geworden? Had je dit dan niet van te voren kunnen bedenken?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:12

Het zou ook niet voor altijd zijn.. Maar gewoon derbij ;)
(Ik zat gewoon in me groei periode)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:46

ik zou voor een andere gaan kijken en deze gewoon erbij
poetsen, rondje lopen, knuffelen, vlechten enz!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:58

ik vind dat als je een pony gaat leasen, dat je ruim een pony moet nemen die nog lang mee kan, anders betaal je voor een pony waar je alleen eigenlijk mee kan poetsen, wandelen, knuffelen, vrijheidsdressuur. allemaal leuk en aardig. maar je betaald bakken met geld, kun je beter een goede pony leasen dan een kleine en het zelfde betalen als een grotere pony waarmee je veel meer plezier van kunt hebben.

klinkt harteloos, maar ik zal je lieveling toch maar opgeven voor een iets grotere ;) je kunt hem toch altijd nog poetsen? en als hij een dagje alleen staat kun je hem meenemen in de bak ofzo?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:56

uit je profiel:
Citaat:
Ik heb een lease pony, ik vind het echt een super pony het is een shetlander. Vele zeggen je bent te groot, je bent te groot. Maar het is helemaal niet zo. Ik ben misschien wel te groot, maar nog lang niet te zwaar. Shetlanders kunnen veel houden.. En dat merk ik ook bij een andere shet van mij. Het is een shet en is rond de 90 cm.

te lang is net zo schadelijk voor de pony als te zwaar. In 2 maanden tijd een groeispurt en dan 'ineens' niet meer op je pony passen, sorry dat is gewoon niet mogelijk. Je bent vanaf het begin af aan dus eigenlijk al te lang geweest.
Ga alsjeblieft niet op een shet of andere kleine pony rijden als je er niet meer op past; je heeft toch ook om het welzijn en de gezondheid van de pony? Dat shetten veel kunnen houden is deels waar, ze kunnen veel houden in verhouding. De absolute max: neem 20% van het gewicht van je pony, en dat is het absolute maximale wat ze mogen dragen, wil het niet schadelijk zijn. Dit gewicht is incl. dekjes, tuig e.d. en bovendien geldt dit gewicht alleen als de pony in goede conditie is; is de pony te dik dan dient het overgewicht van het max. te dragen gewicht af getrokken te worden; hij moet dat extra overgewicht nl. ook nog eens meezuilen.

Maar dat is niet het enige; je moet er op kunnen passen zowel qua gewicht als ook qua lengte. Als jij met zadel op de pony zit en je beugels op normale maat hebt, dus dressuurmaat (niet smokkelen met beugels hoger zetten) en je komt met je voet op of voorbij de knie van de pony, dan ben je toch echt te lang.
Daarmee breng je de pony uit evenwicht en hinder je hem in zijn beweging en schoudervrijheid.

De pony zelf lijdt er absoluut niet onder als je per direct stopt met rijden; dat is alleen maar goed, en dan laat je tevens zien dat het rijden niet het belangrijkste is voor jou (er zijn al zo veel meiden waarbij het ze alleen maar om het rijden gaat, en de rest is bijzaak en onbelangrijk........ egoistisch dus!) maar dat je ook en vooral aan het welzijn en de gezondheid v/d pony denkt.
Ga lekker op zoek naar een nieuwe verzorgpony/leasepony, een grotere, waar je wél nog goed op past. ;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:36

Het klopt niet echt :+ Het is geen lease pony, maar dat stond er op zo'n advertentie ofzo.. (heb er via via, maar ze stond ook op MP) En uiteindelijk hoeftte ik niet te betalen..

Bedankt voor het verhaal hier boven mij, ben er wat van opgestoken :D ;) Maar uhmm?? Rijden voor mij het belangrijkste, het is wel leuk hoor maar mij gaat het ook wel om het verzorgen, niet als ik der ben; hup borstel der overheen zadel derbij en hoofdstel in, meteen rijden ofzo. Er zijn idd veel meisjes die dat het BELANGRIJKSTE is.. Maarja, de eigenaar van de pony rijdt er ook op! ;) Dusja, en zij vond het makkelijk kunnen? Ik weet gewoon echt nieti wat ik moet doen!! Het liefst zou ik ook wel een pony willen hebben waar ik op kan rijden + wedstrijden & lessen.. Het is moeilijk, maar wat moet ik doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:42

Nou goed dat geeft ook niet, zoveel doet dat er ook niet toe, toch? Waarom reageer je niet op de rest v/d tekst die ik heb geschreven?

Leasepony of geen lespony, of het je nu geld kost of niet; als je te lang bent (en dan ben je waarschijnlijk wel, helemaal voor een shet van slechts 90 cm.) is het schadelijk om pony nog langer te rijden. Dan stop je daar toch mee en ga je andere leuk dingen met de pony doen?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:44

Ik rijd niet op die shet van 90 cm. Daar spring ik alleen mee aan de hand..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:45

Maaikee43 schreef:

Nouja goed oké...... daar ging dit topic idd niet over. Maar waarom reageer je niet op de rest van het verhaal? Ik snap het niet zo ;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:47

JoyCiej007 schreef:
Maaikee43 schreef:

Nouja goed oké...... daar ging dit topic idd niet over. Maar waarom reageer je niet op de rest van het verhaal? Ik snap het niet zo ;)

Je rest van je verhaal klopt ook wel. Ik weet gewoon niet wat ik meer moet zeggen, ik vind het zo moeilijk wat ik moet kiezen.. Ik denk erover om ene paardje te nemen die 'veel' groter is waar ik gewoon altijd op kan blijven rijden ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:48

hahaha je ken hem wel kopen daar vind ik echt niks mis mee maar dan moet jeje er wel bij neer leggen dat je op een gegeven moment er niet meer op ken rijden. En niet zoals ik wellis zie op je 17e er nog op zitten rijden met je voeten haast op de grond :P

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:50

shilady schreef:
hahaha je ken hem wel kopen daar vind ik echt niks mis mee maar dan moet jeje er wel bij neer leggen dat je op een gegeven moment er niet meer op ken rijden. En niet zoals ik wellis zie op je 17e er nog op zitten rijden met je voeten haast op de grond :P

Op je 17e ? Ben je dan niet een beetje 'ERG' groot! Ik koop hem niet hoor
maar ik moet weer gaan

doeeei allemaal! <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:57

Maaikee43 schreef:
Je rest van je verhaal klopt ook wel. Ik weet gewoon niet wat ik meer moet zeggen, ik vind het zo moeilijk wat ik moet kiezen.. Ik denk erover om ene paardje te nemen die 'veel' groter is waar ik gewoon altijd op kan blijven rijden ;)

Moeilijk om te kiezen? Kan me dat niet voorstellen; wat is belangrijker: je eigen plezier om te rijden, of het welzijn en de gezondheid van de pony???
Lijkt mij een ontzettend simpele keuze; en rijden kun je nog op tig andere pony's, dat hoeft echt niet persé op deze éne pony waar je te groot voor bent.

Als je te groot bent moet je gewoon stoppen met rijden, klaar. Net als dat je niet moet gaan rijden als je zadel niet (goed) past. Dat zijn dingen, die zijn zo klaar als een klontje toch?
Mijns inziens heb je weinig keuze........

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:01

Mij kan het rijden niks meer schelen vind het nog wel leuk om te poetsen te wandelen met ze dus ik zou het niet wel geinig vinden zoon shet. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel zonde als er niet mee gereden word want ze kunnen even lange ritjes aan als een grote pony of paard ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:04

shilady schreef:
Mij kan het rijden niks meer schelen vind het nog wel leuk om te poetsen te wandelen met ze dus ik zou het niet wel geinig vinden zoon shet. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel zonde als er niet mee gereden word want ze kunnen even lange ritjes aan als een grote pony of paard ;)

Heeft wel degelijk te maken met bouw, grootte en vooral training, conditie en uithoudingsvermogen hoor ;)
Niet iedere shet zal even veel werk kunnen verzetten als een grote pony of een paard.....
Bovendien heeft dat imo niets met rijden ohz. te maken; je traint conditie niet alleen door rijden ohz.; er zijn zat andere mogelijkheden; aan de fiets, wandelen aan de hand, longeren, mennen, etc. etc.

Of een leuk, klein en goed passend ruitertje zoeken en die begeleiden; is vaak nog leuker dan zelf rijden!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:59

ik ben het eens met JoyCiej007 & TheJokerr. :j
ik zal de keus niet zo moeilijk vinden, stop met het rijden op dat beestje & neem er een leasepony bij. ;)
je zegt er niets voor te betalen dus wat heb je dan te verliezen?
als je er een leasepony bij neemt die groot genoeg is om op te rijden & de kleine kun je altijd nog andere dingen mee doen, poetsen, vrijheidsdressuur, longeren, wandelen & zoals je met de ander ook al doet springen aan de hand.
succes met je keuze. ;)

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:04

Het is het beste dat je er niet meer op rijd.
Anders ziet de pony ook af.
Kan je er geen tweede paard bijnemen?
Ik heb net hetzelfde voor.
Ik heb een fjord met peesproblemen en mag ik er niet meer op rijden.
Mijn ouders gaven mij twee keuzes:
Ze wegdoen of en tweede stal zelf betalen.
Ik heb voor het tweede gekozen .
Ik zou mijn fjord nooit willen verkopen!

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 15:41

Hoi allemaal,

Onwijs bedankt dat jullie hebben gereageerd.
Op het moment, doe ik de pony's nog, en doe ik wat vrijheidsdressuur enz. Rijden zit er niet echt meer in.
Ondertussen ben ik wel aan het zoeken voor een nieuwe pony('s). Ik heb vandaag (5-6-'10) iemand gesproken, die hulp nodig heeft voor haar 3 pony's.
Ik had het gelezen op een blaadje, en ik had het in me gedachten! Die zelfde dag nog (vandaag) stonden bij een huisje waar ik toevallig langs reed want ik ging shoppen. Ik heb dat meisje van die pony's gesproken, en ik moet nog afwachten of ze ja of nee zegt.

Verder..
Zorg ik dat ik zeker te weten een nieuwe pony heb en niet dat ik straks weer zonder zit., zodat ik kan stoppen met de shet's(waarschijnlijk). (Ik wil graag blijven rijden, niet voor mijn plezier, maar omdat het leerzaam is).

Ik hoop dat jullie duimen voor mij. En niet weer met zo'n verhaal komen van ik zou het niet doen, of juistem wel. Ik heb besloten..En ik hoop dat vele dat accepteren, en voor mijn duimen.

Groetjes.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:11

Je laatste bericht klinkt wel heel ego je wil dus nog niet stoppen omdat je nog niks anders hebt om te rijden.
Met andere woorden je rijd gewoon door op de shets.

Een verzorgpony komt heus wel weer maar als ik het zo lees draaid het dus wel om het rijden ookal zeg je zelf van niet.

Er zijn zoveel leuke dingen die je met een shetlander kan doen zonder er op te zitten

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:05

Ik rijd 'niet' meer op de shets.

Ego? UHm, je kent me niet enne... Ik weet niet echt hoe ik het moet zeggen, ik kan niet mijn hele gedachten met jullie delen?
Vind me nou een Ego?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:10

Lezen..... ik zeg niet dat je ego bent ik zegt dat het ego klinkt.

Goed dat je er niet meer op rijd

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:11

ik lees maarja, oke geen ruzie!

Oke, dat jij het goed. Ik heb er geen probleem mee, of ik nou wel rijd of niet.
Maar ik wil wel blijven rijden. Stoppen met rijden? Nooit meer op een paardje?
Ik zou het missen!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:16

Ik zoek ook geen ruzie wat ik alleen zei is dat het bericht heel ego overkwam.
Als je wil blijven rijden is de keuze lijkt me heel makkelijk dan word het zoeken naar een ander paardje en zag ook dat je daar al mee bezig was.
Maar ik begreep dat je tot die tijd nog op de shet zou blijven rijden verkeerd opgevat dus.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:44

Oke, nouja nu snap je het dus wel :D
Ik ga zometeen kijken bij de nieuwe paardjes ben benieuwd! Camera mag mee :D