uit je profiel:
Citaat:
Ik heb een lease pony, ik vind het echt een super pony het is een shetlander. Vele zeggen je bent te groot, je bent te groot. Maar het is helemaal niet zo. Ik ben misschien wel te groot, maar nog lang niet te zwaar. Shetlanders kunnen veel houden.. En dat merk ik ook bij een andere shet van mij. Het is een shet en is rond de 90 cm.
te lang is net zo schadelijk voor de pony als te zwaar. In 2 maanden tijd een groeispurt en dan 'ineens' niet meer op je pony passen, sorry dat is gewoon niet mogelijk. Je bent vanaf het begin af aan dus eigenlijk al te lang geweest.
Ga alsjeblieft niet op een shet of andere kleine pony rijden als je er niet meer op past; je heeft toch ook om het welzijn en de gezondheid van de pony? Dat shetten veel kunnen houden is deels waar, ze kunnen veel houden in verhouding. De absolute max: neem 20% van het gewicht van je pony, en dat is het absolute maximale wat ze mogen dragen, wil het niet schadelijk zijn. Dit gewicht is incl. dekjes, tuig e.d. en bovendien geldt dit gewicht alleen als de pony in goede conditie is; is de pony te dik dan dient het overgewicht van het max. te dragen gewicht af getrokken te worden; hij moet dat extra overgewicht nl. ook nog eens meezuilen.
Maar dat is niet het enige; je moet er op kunnen passen zowel qua gewicht als ook qua lengte. Als jij met zadel op de pony zit en je beugels op normale maat hebt, dus dressuurmaat (niet smokkelen met beugels hoger zetten) en je komt met je voet op of voorbij de knie van de pony, dan ben je toch echt te lang.
Daarmee breng je de pony uit evenwicht en hinder je hem in zijn beweging en schoudervrijheid.
De pony zelf lijdt er absoluut niet onder als je per direct stopt met rijden; dat is alleen maar goed, en dan laat je tevens zien dat het rijden niet het belangrijkste is voor jou (er zijn al zo veel meiden waarbij het ze alleen maar om het rijden gaat, en de rest is bijzaak en onbelangrijk........ egoistisch dus!) maar dat je ook en vooral aan het welzijn en de gezondheid v/d pony denkt.
Ga lekker op zoek naar een nieuwe verzorgpony/leasepony, een grotere, waar je wél nog goed op past.