afspenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:16

mijn veulen is nu 5 maanden.
ik vroeg me af hoe ik haar het beste kan afspenen?
alleen snachts appart in stal en overdag in het land bij elkaar?
of gelijk in 1 x appart en dan?hoelang mogen ze niet bij elkaar?
ik heb 3 pony's.
1 pony waar ik op rij, de moeder van het veulen, en het veulen zelf.
waar moet ik het veulen dan bij in het land doen?bij de andere pony? of helemaal alleen? met de moeder van het veulen en de andere pony bij elkaar?

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:14

Heb geen ervaring met kleintjes, maar zou zoals bij grote paarden moeder en veulen direct echt scheiden, of langzaam opbouwen maar dan is een nacht echt al veel te lang, persoonlijk liever korte pijn... Zou ze beiden de eerste dagen in een box onderbrengen... Ze kunnen echt gevaarlijk doen als je ze direct op wei laat. Na een paar dagen afzonderlijk op wei, pas over hele lange tijd weer samen.

Zou veulen ook enkele dagen alleen zetten, zonder vriendjes kwestie van zelfstandig te worden, daarna weer bij alle vriendjes in de wei!

Succes en veel sterkte!

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:17

JustMe89 schreef:
Heb geen ervaring met kleintjes, maar zou zoals bij grote paarden moeder en veulen direct echt scheiden, of langzaam opbouwen maar dan is een nacht echt al veel te lang, persoonlijk liever korte pijn... Zou ze beiden de eerste dagen in een box onderbrengen... Ze kunnen echt gevaarlijk doen als je ze direct op wei laat. Na een paar dagen afzonderlijk op wei, pas over hele lange tijd weer samen.

Zou veulen ook enkele dagen alleen zetten, zonder vriendjes kwestie van zelfstandig te worden, daarna weer bij alle vriendjes in de wei!

Succes en veel sterkte!

wat vind je een hele lange tijd?

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:18

Evelien14 schreef:
JustMe89 schreef:

Succes en veel sterkte!

wat vind je een hele lange tijd?

Ghoh... Op't gevoel af... Van zodra moeder en veulen niet harder meer op elkaar reageren dan op hun andere vriendjes!

Wat wil je met de ponys gaan doen? Blijven ze altijd lekker samen of wei of moeten ze een voor een aan het werk? Is ook belangrijk om daar rekening mee te houden...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:22

Ze moeten juist zeker steun kunnen vinden bij andere pony's. Op verkeerde manier afspenen kan traumatisch zijn heb ik pas op cursus geleerd, waardoor ze op latere leeftijd gedragsproblemen kunnen ontwikkelen.

Zelfstandig worden kan later wel, dat doe je (in mijn ogen) niet al op 5 maanden. Ik zou er overigens voor kiezen om later af te spenen als dat kan. Waarom nu al?

En dan gewoon rustig afbouwen. Even veulen erbij weg halen, beetje poetsen en wandelen en er weer bij, of de moeder er bij weg en veuelen bij de anderen laten. Op gegeven moment in weide afzonderlijk met lint er tussen. Op dat moment heb je dus 2 groepjes met pony's. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit nog steeds de minste stress oplevert.

Tuurlijk het kan ook op andere manieren, maar het is net wat jij het beste vindt voor jouw pony's.

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:24

Vlinder32 schreef:
Ze moeten juist zeker steun kunnen vinden bij andere pony's. Op verkeerde manier afspenen kan traumatisch zijn heb ik pas op cursus geleerd, waardoor ze op latere leeftijd gedragsproblemen kunnen ontwikkelen.

Zelfstandig worden kan later wel, dat doe je (in mijn ogen) niet al op 5 maanden. Ik zou er overigens voor kiezen om later af te spenen als dat kan. Waarom nu al?

En dan gewoon rustig afbouwen. Even veulen erbij weg halen, beetje poetsen en wandelen en er weer bij, of de moeder er bij weg en veuelen bij de anderen laten. Op gegeven moment in weide afzonderlijk met lint er tussen. Op dat moment heb je dus 2 groepjes met pony's. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit nog steeds de minste stress oplevert.

Ervaring leert mij dat als je ze te snel bij een ander zet, dat ze zich daar dan aan gaan hechten, zodat je ze dan tweede keer kan gaan afspenen bij wijze van spreken...

Ann_Pam

Re: afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:28

ons veulen gaat gewoon een eindje weg bij een paar andere veulens in de wei ;)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:49

Hier halen we ze er ook in 1x bij weg. Meestal als de veulens weg gaan naar hun nieuwe eigenaar.
Anders zetten we ze bij een leeftijdgenootje een eind verderop.
Voor de merrie is dit beter. Anders staat ze heel vaak met een strak uier als je elke keer het veulen er bij weg haalt en alleen s'nachts of overdag er bij doet. Niet echt fijn voor haar. Als ze in 1x er bij weg gaan, hebben ze 1x stress en maar een eventjes een strak uier. Dan droogt hij ook mooier op.
En idd, het is makkelijker als voor het afspenen, dus voor die 5 maand al geoefend is met alleen zijn. Dus af en toe de alleen met de merrie op pad te gaan. Dan zijn ze er meestal ook minder van onder de indruk.
Maar iedereen doet het op zijn manier.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:34

Roos13 schreef:
Hier halen we ze er ook in 1x bij weg. Meestal als de veulens weg gaan naar hun nieuwe eigenaar.
Anders zetten we ze bij een leeftijdgenootje een eind verderop.
Voor de merrie is dit beter. Anders staat ze heel vaak met een strak uier als je elke keer het veulen er bij weg haalt en alleen s'nachts of overdag er bij doet. Niet echt fijn voor haar. Als ze in 1x er bij weg gaan, hebben ze 1x stress en maar een eventjes een strak uier. Dan droogt hij ook mooier op.
En idd, het is makkelijker als voor het afspenen, dus voor die 5 maand al geoefend is met alleen zijn. Dus af en toe de alleen met de merrie op pad te gaan. Dan zijn ze er meestal ook minder van onder de indruk.
Maar iedereen doet het op zijn manier.

ja dat heb ik al gedaan. dan haal ik het veulen uit het land en die zet ik even in de stal en poets ik een beetje.
en ik ben al een stuk of 4 x alleen met het veulen een rondje over de weg geweest.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:39

Dan denk ik dat je het al heel goed doet, gewoon lekker de tijd nemen. Afspenen als je denkt dat het veulen er aan toe is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:11

Bij mijn eerste veulen heb ik het ook langzaam gedaan.
Veulen ging overdag in de uitloop met een voor haar bekende andere pony en 's nachts bij de merrie en dat heb ik langzaam afgebouwd.

Jaar later had ik 2 veulens en aan het einde van de zomer heb ik de merries binnengehaald en de veulens met mijn ruintje buiten gelaten.
Uiteraard waren ze toen wel al meerdere keren overdag bij hun moeder weggeweest en hadden ze kennis gemaakt met mijn ruin.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:07

LZP -> KS

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:41

je zou ook kunnen wachten tot je merrie het veulen zelf afspeent. Als je veulen niet weghoeft voor de verkoop, en het veulen de moeder niet compleet leeg zuigt vind ik dat de vriendelijkste manier, echter als je veulen een hengstje is moet je wel in de gaten gaan houden dat hij niet gaat dekken. Sommige veulens doen dit al met 7 maand.
Ik zou echt nooit een veulen dat net bij de moeder is alleen zetten, een volwassen paard alleen zetten is al not done, laat staan zo'n kleintje!!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:46

Ik wou hetzelfde doen als jij, snachts eraf, overdags erbij.
Totdat ik de volgende ochtend het uier op springen zag staan en een gulzig drinkend veulen. Dat wou ik de merrie niet nog een week lang aandoen. Daarom ben ik ervoor om in 1x te spenen.