shetlander opfok of..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

shetlander opfok of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:42

ik vroeg me opeens af of er shetlander opfok is of dat ze ergens gewenst zijn in de opfok.
kan me voorstellen dat het moeilijk is tussen de grotere veulen.

en als je shetland veulen/jaarling niet in de opfok staat hoe hoe je haar/hem dan?

mijne staat met nog 3 andere pony's. een shetmerrie van 7 en haar veulen, en haar vriendje van ook een jaar.
hoe doen jullie dat?

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:05

Ik ken ook geen opfok voor shetties, zou wel beter voor ze zijn om met leeftijdgenootjes te kunnen spelen. Ons veulentje (van 2009) staat bij 2,3,5,6,7 jarige en soms vind ik het zielig voor haar dat ze geen vriendje heeft qua leeftijd dan maar aan de andere kant ze heeft een hele kudde waar ze mee kan spelen als ze wilt en ze is niet alleen en dat is denk ik nog het aller belangrijkste.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:08

ginalee schreef:
Ik ken ook geen opfok voor shetties, zou wel beter voor ze zijn om met leeftijdgenootjes te kunnen spelen. Ons veulentje (van 2009) staat bij 2,3,5,6,7 jarige en soms vind ik het zielig voor haar dat ze geen vriendje heeft qua leeftijd dan maar aan de andere kant ze heeft een hele kudde waar ze mee kan spelen als ze wilt en ze is niet alleen en dat is denk ik nog het aller belangrijkste.

dat probleem heb ik dus ook.
ik zit weleens te denken, zou een grotere kudde niet beter zijn enz.
maar ze lijkt het prima naar haar zin te hebben.

JuliaMaria

Re: shetlander opfok of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:14

Ik wilde mijn jonkie (is dan wel geen shet maar een NMPRS, maar idee is hetzelfde) ook in de opfok hebben, maar ze wilden haar nergens hebben: die kleintjes pastten onder de omheining door of ze waren bang dat het gevaarlijk zou worden met de grotere veulens. Snap dat ook wel. :j

Ik denk dat als je opfok wil voor je mini dat je dan het beste fokkerijen kunt benaderen, die hebben de veulens van dit jaar lopen en daar kan die van jou tegen betaling misschien wel bij. :)

Maar er was gelukkig nog een (paarden) veulen in onze groep, daar kon ze lekker mee spelen. Was een stukje groter en lomper natuurlijk, maar het ging altijd wel goed.

Dennis

Re: shetlander opfok of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:37

Ik hou mijn jonge merries thuis in een gemengde kudde.

Jonge hengsten komen wel in een soort opfok groepje. Vaak een jaarling en een twenter samen (en tegen de tijd dat ze twenter klaar gemaakt kan worden voor de HK is er weer een veulen dat er bij kan).

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:35

Ook hier een gemengde kudde ( wat leeftijd betreft). Merrie 7jr met haar veulen van dit jaar. Haar zus van vorig jaar, een 2 jarige ruin ( dit zijn allen shettten) en dan nog een welsh B en een ijslander, die zijn allebei 15 jr. Ik vind het eigenlijk prima gaan. De kleintjes zijn onafscheidelijk en spelen veel en worden beschermd en opgevoed door de oudere dieren.