waarom die bizarre prijzen voor shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

waarom die bizarre prijzen voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:05

Moet me toch even van het hart :+

ben sinds kort naar een shetlandertje voor erbij, en had gedacht voor een bedrag van rond de 250/300 toch wel wat te vinden.
waren mijn eisen eerst nog redelijk "hoog" omdat het een pony moet zijn die tot de dood blijft.
*merrie/ruin
*ingereden
*grote maat
*liefst breder type
* moet veelzijdig inzetbaar zijn
*dicht in de buurt staan

ondertussen zijn mijn eisen verdomd lager geworden dankzij de bizarre prijzen die ik her en der tegenkom.
men vraagt gerust 600/700 euro voor papierloze shetlandertjes, en dat terwijl ik vanuit het taxatietopic hier weet dat de prijzen vaak veel lager liggen.
sterker nog, vorig jaar rond deze tijd kreeg ik de superbrave doogereden shetlanderruin van een kennis niet voor meer dan 175 euro verkocht. wat is er veranderd in die tijd vraag ik mij dan af :=

ben ik zo onrealistisch om een gewone papierloze shetlander rond de 1 meter te willen waar een beetje op gereden kan worden en niet zulke hoge bedragen ervoor wil uitgeven?
kijk.. een supermooie stermerrie/ruin met superpapieren en zwaar strak in de training. ok..... dan krijg je die prijzen, maar om wat ik vraag qua eisen?
Het gaat hier natuurlijk niet of ik het wel of niet kan betalen, want die mogelijkheid is er natuurlijk wel, anders neem je er niet een bij.
maar voor die bedragen heb je ook een heel ander kaliber pony natuurlijk.

wie weet wat ik verkeerd zie/waarom ik schijnbaar misschien de verkeerde pony's vind? :+

Eowyn3003

Re: waarom die bizarre prijzen voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:08

Je hebt altijd mensen die een heel hoge vraagprijs vragen, maar er nog wel in zakken. Maar je moet ook gelukhebben met wat je tegenkomt, ik heb mijn pony voor 75EUR gekocht, en dat was eigenlijk alleen voor zijn spulletjes. De boodschap is: goed zoeken! :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:10

Het viel me de laatste tijd ook op, inderdaad! Heeft misschien met de krisis te maken!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:10

je wilt niet weten hoeveel advertenties ik al niet door ben gespit en hoeveel e-mails ik heb verstuurd.
maar lager dan 400 ben ik ze nog niet tegengekomen. ja eentje, maar die was net te oud voor mijn smaak.
ikzelf vond 200/300 euro juist een realistisch bedrag, juist omdat ik geen stamboek dier hoef, maar gewoon een leuk maatje voor de paarden erbij en af en toe voor wat kleine meiskes om wat te hobbelen.
maar zit nu zelfs al in de regio te zoeken dat ze onbeleerd zijn, hoewel dit eigenlijk niet handig is voor mij

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:11

goed zoeken.....voor 100 euro kan je al een hele leuke shet kopen hoor.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:16

Ik denk dat het komt omdat er gewoon niet heel veel shets zijn die goed zijn doorgereden.

De meeste zijn hun hele leven als geschapspony gehouden, of kunnen voor de kar in het beste geval. Wat ik zelf ook merk is dat er heel veel jonge diertjes worden aangeboden (denk aan 1 of 2 jaar) maar zelden oudere. Vraag me niet wat er dan gebeurd tussentijds.

Bovendien zijn de échte brave doorgereden shets (degene die het accepteren dat een hele zooi kinderen rondhobbelt op z'n rug en trekt in hun mond) nog wel redelijk begeerd als kinderpony. En dat drijft de prijs omhoog.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:19

maar.. gewoon een eutrale grote maat shetlander tussen de 3 en 9 jaar oud, die verder gewoon braaf is? hoeft niet eens veel te kennen.
daar moeten er toch ook legio van rondlopen in nederland?
kom inderdaad onwijs veel 1 jarigen tegen, of merries met veulen aan de voet, of drachtig ( ehm.. nou.. eentje is genoeg eigenlijk :+ )
ben nu zo'n 2 weken zeer actief alles aan het afzoeken,maar wordt er moedeloos van zo

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:22

Eventueel een paardenmarkt iod? Daar komt wel wat shetgevallen langs van eigenaren die mss niets met het internet hebben. Maar dan moet je wel zorgen dat je wat verstand van zaken hebt en geen miskoop doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:25

Wij hebben twee jaar terug ook een zoektocht gepleegd. Uiteindelijk hebben we een bom proof shet gekocht voor 300 euro. Vind ik toch wel een te prijsje. Is echt de allerliefste! Doet geen lieveheersbeestje kwaad :D Kan voor de kar, onder het zadel, hoger knuffel gehalte is er niet. :D Alleen geen Papieren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:25

ad 1: te duur, had ik al op gereageerd,

ad 2: 450 euro voor een shet die niets kan?

ad 3: zit een veulen bij

ad 4: 2 jarige heb ik niets aan en hengst is ook niet bepaald optimaal tussen 3 merries hier := ( ruinen zou een optie zijn,maar A: ben je weer flink wat geld kwijt, en B moet je weken en weken wachten tot de boel veilig is) zoektocht richt zich echt op merries of ruinen

ad 5: eentje is veel te jong, en ander niet geschikt voor bij kinderen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:29

Je zit nu even in de verkeerde tijd het weiland is weer groen en mensen vinden dan dat ze nog wel genoeg plek hebben voor hun ponies. Straks na de zomer komen er denk ik genoeg te koop.

Zal mijn ogen openhouden krijg nog wel eens wat aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 08-06-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:30

Letsdunit schreef:
Je zit nu even in de verkeerde tijd het weiland is weer groen en mensen vinden dan dat ze nog wel genoeg plek hebben voor hun ponies. Straks na de zomer komen er denk ik genoeg te koop.

Ook een heel goed punt :j. De meeste mensen hebben nu weide voor een pony zonder dat ze er verder last of kosten aan hebben. Tegen de herfst/winter moeten ze meer de deur uit.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:51

het taxatietopic moet je natuurlijk niet van uit gaan, daar word sowieso raar getaxeerd door mensen die er vaak geen verstand van hebben.

voor een goed doorgereden shetlander vind ik 250/300 euro een belachelijk laag bedrag, dan denk ik ook eerder aan het dubbele, of iig vanaf 400 mits het een ruin of merrie is

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:57

maar ik heb het over een ingereden papierloze shet he? dus hoeft verder niets speciaals te kunnen, alleen een beetje stappen en draven met eventueel een helper aan de hand ernaast. de absolute basis dus.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:08

woe is hier paardenmarkt, kun je er vast wel een vinden voor het bedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:31

Voor 200 euro kan je wel een shet kopen, maar natuurlijk geen grote maats beleerde pony, dat zou wat moois wezen :(:)

Dat taxatietopic hier op bokt is vreselijke flauwekul :Y)

Prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, en er is nu eenmaal meer vraag naar braaf gereden en gezonde pony's dan er aanbod is, vooral in de grote maat. Meeste is idd erg jong of onbeleerd, of heeft exceem of wat anders.

Overigens vind ik het belachelijk dat je shets gratis kan krijgen of voor 50 euro kan kopen. Een pony heeft net zoveel zorg en aandacht nodig als een groot paard en door zulke bedragen worden ze vaak als impulsaankoop aangekocht. Dus de titel van het topic: 'bizarre prijzen' , ik vind het eerder bizar dat er zoveel shetten voor geen of belachelijk weinig geld weggaan.

Een goede pony mag best wat kosten, als je er 600-700 euro voor uitgeeft is de kans ook groter dat er netjes een paspoort met chip bijzit en dat de pony ge-ent is. Voor 50 euro lijkt me dat sterk.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:44

Ben het helemaal met [***] eens en het taxatietopic is idd. nauwelijks tot geen leidraad te noemen voor de prijzen van shetlanders.

Grote maat (met of zonder papieren en laten we eerlijk zijn, voor ruinen is dat hoe dan ook al niet echt belangrijk ;) ), vriendelijk karakter en kindproof is echt gewild qua shetlanders (zeker als ze ook nog eens echte allrounders zijn en ook voor de wagen beleerd zijn) dus vandaar de prijs (die in mijn ogen verre van bizar is)

Voor onze zwarte shetlander hebben wij 2 jaar geleden 550 euro betaald (eigenlijk 650 incl. zadel dat niet paste maar dat konden we voor 100 euro verkopen). Hij is een ruin, zwart (dus voor shetlanders een echte basiskleur) maar hij is elke cent waard (sterker nog, nu ik hem ken en weet hoe hij met de kinderen is, zou ik ook zo 1000 euro voor hem hebben gegeven ;) )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:03

dus de prijzen zijn wel realistisch die er gevraagd worden?
dat ik het zelf te laag heb ingeschat?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:32

Er worden ook in deze tijden nog steeds fantasieprijzen voor shetjes gevraagd. Natuurlijk is er een grote kloof tussen shetlanders en minipaarden qua prijzen.
Helaas wordt een klein shetje wat te luxe uitgevallen is algauw falabella of minipaard genoemd met een daarbij passende prijs. Feit is dat een klein hengstje zonder papier of bijzondere kleur niet belachelijk veel opbrengt. Prijzen voor merries zijn altijd hoger. Wat me ook opvalt is dat voor appaloosa's ook hoofdprijzen gevraagd worden, je betaald zo ongeveer per stip. Uit ervaring: 1000 euro voor een papierloos panterbont hengstveulen.
Grote shetlanders zijn wel heel populair natuurlijk. Hiervoor vind ik een prijs van 500+ euro niet heel gek. Zeker voor beleerde makke pony's zijn mensen bereid te betalen.

Ik vind jouw eisen nog heel redelijk! Helaas wordt er toch knap geld voor gevraagd dus denk dat je heel goed moet zoeken wil je voor een klein prijsje een goede pony kopen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 05:28

Als je goed zoekt kom je ze wel tegen hoor neem de shet in mijn onderschrift Floor zij is goed bereden zowel onder het zadel als voor de kar. Grote maat 1.04 cm merrie van het breede type. 9 jaar oud. En ze is ook nog leuk getekend.
Ik was er niet naar opzoek maar toen ik haar zag was ik gelijk verkocht. Heb totaal geen spijt van de koop en schrik niet voor € 375,= was ze van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:11

Sappos schreef:
Ik vind jouw eisen nog heel redelijk! Helaas wordt er toch knap geld voor gevraagd dus denk dat je heel goed moet zoeken wil je voor een klein prijsje een goede pony kopen.

Jij noemt het helaas, ik noem het gelukkig.

Wat stom dat je het fantasieprijzen noemt. Als ze er voor verkocht worden zijn het geen fantasieprijzen maar gewoon de marktwaarde. Je verhaal over appie's, falabella's en minipaarden is bovendien off topic, TS zoekt een grote maat shet en dat is toch echt wat anders.

Mabon schreef:
Als je goed zoekt kom je ze wel tegen hoor neem de shet in mijn onderschrift Floor zij is goed bereden zowel onder het zadel als voor de kar. Grote maat 1.04 cm merrie van het breede type. 9 jaar oud. En ze is ook nog leuk getekend.
Ik was er niet naar opzoek maar toen ik haar zag was ik gelijk verkocht. Heb totaal geen spijt van de koop en schrik niet voor € 375,= was ze van mij.

Goed, heb jij mazzel voor dat geld. Is je merrie voor die 375 euro te koop?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:05

ben ook wel benieuw wat jij nu zou vragen idd mocht die pony ooit weer weg moeten :)

en idd..niet helaas maar gelukkig, dan denken de mensen er tenminste ook wat beter over na (blijkt wel weer uit dit topic trouwens :D )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:07

We zitten hier op shetlanders en minipaarden...

Ik denk helaas als kopende partij maar ik snap wat je bedoelt qua impulsieve aankopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:22

Lowara schreef:
Moet me toch even van het hart :+

ben sinds kort naar een shetlandertje voor erbij, en had gedacht voor een bedrag van rond de 250/300 toch wel wat te vinden.
waren mijn eisen eerst nog redelijk "hoog" omdat het een pony moet zijn die tot de dood blijft.
*merrie/ruin
*ingereden
*grote maat
*liefst breder type
* moet veelzijdig inzetbaar zijn
*dicht in de buurt staan

Ik vind jouw genoemde bedrag een fantasie-prijs :o :D

Je eisen zijn idd hoog en daar zit een prijskaartje aan.
Als je kijkt naar de kosten van het dekgeld en eventueel ruinen,(aangezien merries duurder zijn) en de hoge eisen vind ik de vraagprijzen echt niet vreemd.
Die hoge eisen zijn nu eenmaal gewild.