wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindapim

wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:51

Hallo,

Ik wil graag even aan jullie vragen.
Ik heb een mini shetlander van 73 cm hoog.
en hij is hengst en 7 jaar oud.

Ik zoek een merrie voor hem om te laten dekken, maar hij heeft geen papier.
en heeft nog nooit gedekt. en stel dat ik een merrie erbij koop met ongeveer de zelfde grote moet ik haar dan laten dekken door hem of niet????

dit is de hengstje: :D
Afbeelding
Afbeelding

Gr Linda

Dennis

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:29

Ik zou hem castreren. Waarom met een papierloze hengst willen dekken? Dat is vermeerdere en veulentjes de worst in jagen.

Of weet jij zeker dat je alle zelf gefokte veulens de eerst komende 30 jaar allemaal zelf kan houden?

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:52

Dennis schreef:
Ik zou hem castreren. Waarom met een papierloze hengst willen dekken? Dat is vermeerdere en veulentjes de worst in jagen.

Of weet jij zeker dat je alle zelf gefokte veulens de eerst komende 30 jaar allemaal zelf kan houden?

Hier sluit ik me bij aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:07

Helemaal mee eens.
Heel leuk zo'n veulentje maar kun je die dieren allemaal houden???

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:25

Waarom niet? Je kan toch best een veulentje fokken van je eigen hengstje...

Ik ben ook niet voor papierloos. Maar aan de andere kant, je kan het veulentje altijd bij het NMPRS inschrijven, dus in een stamboek komt het veulen zowiezo. Alleen dan met ouders onbekend... Maar met een paspoortje kom je al een heel end en heb je geen papierloos veulen, je hebt een veulen waarvan de stamboom onbekend staat. Vind ik nogal een best verschil...

Ik vind dat je best eens een keertje met je hengst kan dekken, misschien dat er iemand in de buurt wel een leuk klein merrietje heeft waar ze een veulentje van wil. En als je zelf een klein merrietje koopt is het harstikke leuk haar door Pim te laten dekken. Daarna castreer je hem en heb je een gezinnetje lopen. Of je verkoopt de merrie weer en houd Pim en je eigen gefokte veulentje ;).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:24

Ja maar wat wil je ermee.
De meesten realiseren zich dat niet.
Als het idd te doen is zodat ze een gezinnetje heeft lopen dan zeg ik, tuurlijk moet je doen.
Maar als het veulen een hengstje wordt moet die ook nog gecastreerd, dus al twee castraties.
Als je dat niet zeker weet moet je er gewoon niet aan beginnen.
Het is zeker leuk zo'n klein frummeltje bij je merrie, maar dat wordt vanzelf groot en waar ga je er dan mee naartoe.
Zet dat eens eerst voor jezelf op een rij.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:30

jesito schreef:
Ja maar wat wil je ermee.
De meesten realiseren zich dat niet.
Als het idd te doen is zodat ze een gezinnetje heeft lopen dan zeg ik, tuurlijk moet je doen.
Maar als het veulen een hengstje wordt moet die ook nog gecastreerd, dus al twee castraties.
Als je dat niet zeker weet moet je er gewoon niet aan beginnen.
Het is zeker leuk zo'n klein frummeltje bij je merrie, maar dat wordt vanzelf groot en waar ga je er dan mee naartoe.
Zet dat eens eerst voor jezelf op een rij.

hier sluit ik me bij aan ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:53

Ik vind dat ze best een keertje met hem kan dekken. Ik kan me er best iets bij voorstellen, dat je graag een veulentje wil van je eigen hengst. En als het veulen een hengst word hoef je ze echt niet perse allebei te laten castreren, twee hengsten kunnen vaak ook prima samen.
Zolang je het bij eenmalig houd en een plekje voor het veulen hebt is er toch geen probleem om het niet een keer te proberen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:07

Manda schreef:
Ik vind dat ze best een keertje met hem kan dekken. Ik kan me er best iets bij voorstellen, dat je graag een veulentje wil van je eigen hengst. En als het veulen een hengst word hoef je ze echt niet perse allebei te laten castreren, twee hengsten kunnen vaak ook prima samen.
Zolang je het bij eenmalig houd en een plekje voor het veulen hebt is er toch geen probleem om het niet een keer te proberen?

Als iedereen zo zou denken met een merrie, dan werd het paardenvlees nog goedekoper dan kippenvlees om effe heel cru te zijn.
Er is al zo'n overdosis aan papierloze paarden.
Wat ik zei het is leuk zo'n veulentje maar ook al eens gedacht dat zoiets ook nog minder leuk af kan lopen en dat er misschien veel dierenartskosten bij komen kijken.
Ik vind dat hier alleen naar het leuke detail gekeken word.
Als zij een veulentje wil fokken, wie ben ik om haar te stoppen, maar ze moet eerst alles goed op een rij zetten anders vind ik het onverantwoordelijk.

Groetjes kim

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:35

Nou ja, om maar even cru terug te zeggen, een zwarte niet bijzonder shethengstveulen met stamboekpapieren is nog minder geld waard als bijvoorbeeld een palominoveulen zonder papieren (met paspoortje). Stamboekpapieren zeggen niet alles over de waarde van een paard...
Maar ik ben het er zeker mee eens dat je beter met goedgekeurde hengsten kan dekken.

Wat ik bedoel is, ik zou hem niet als dekhengst aanbieden, maar als je eens een keertje met hem wil dekken, omdat je een nakomelling van hem wilt hebben, waarom niet??? Als je het geld, de ruimte, begeleiding enz hebt lijkt me dat totaal geen probleem.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:24

Maar bij de zwarte hengstjes met stamboekpapier van een ggk hengst weet je wel zeker dat je je best hebt gedaan om een correct veulen te fokken en niet bezig bent met vermeerderen.

(Ik fok zelf zwarte shetlanders grote maat, alleen met de beste ggk hengsten en goede merries. Mijn hengstjes blijven hier totdat een goede eigenaar zich aandient, en anders worden ze geruint en gaan door als rijpony. Als je die mogelijkheid niet hebt moet je niet fokken)

Als je toch beslist om met je eigen niet ggk hengst een veulen te fokken vind ik dat je zowel de hengst als de merrie in iedergeval medisch moet laten keuren.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:14

Je bedoeld klinisch laten keuren zodat je in ieder geval zeker weet dat je met dieren zonder gebreken fokt? Dat is een goed plan! (eenmalig dan he ;) )

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:07

Ik vind ook dat je nier zomaar met papierloze shets moet fokken.
Veel shetlanders hebben knieproblemen, of verkeerde gebitsstand. En dat fok je allemaal mee.
Dit zijn ernstige dingen, waar je een veulen niet mee wilt opzadelen.
Knieproblemen zijn erfelijk, en soms kun je dat niet direct zien.
Bij het stamboek worden alle pony's daar op gecontroleerd en pony's die slecht knieen hebben worden niet in het stamboek opgenomen. En daar word dan ook niet meer mee gefokt. Net als pony's met overbeten en onderbeten.
En net als hierboven gezegt word. Een zwart hengst veulen met papier kan wel minder waard zijn, maar de kans dat er problemen mee komen is vele malen kleiner dan dat palominio veulen zonder papier. Die is voor de kleur gefokt en de zwarte is voor de bouw en correctheid gefokt.

En dan moet je nog bedenken dat als je hengstje eenmaal een keer gedekt heeft hij heel erg van karakter kan veranderen door de hormonen. Dat het ineens geen lief ponytje meer is maar een gillend monster naast je wat naar elke merrie vliegt die maar hengstig is.

Maar goed, het is je eigen keus.....

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:30

Ik neem aan dat je in elk geval verder hebt gedacht dan alleen het dekken, zoals hieronder al gezegd wordt: veulens blijven niet klein :Y)

Maar goed afgezien van het geroep over 'papierloos' e.d. zou ik ook graag een nakomeling van mijn hengst willen als ik jou was! En dan hoeft het niet met een eigen merrie te zijn tenzij je natuurlijk in staat bent het veulen te houden.

Ik heb zelf ook een papierloze merrie, vroeger gewoon in de steek gelaten maar nu wordt ze altijd aangezien als topmerrie, ze heeft ongelooflijke kwaliteiten en springt en loopt dressuur alsof het haar lieve lust is. De DA was het met me eens om haar door een ggk hengst te laten dekken.

Mij gaat het er puur om dat ik graag een nakomeling van 2 toppers zou willen, er hebben zich nu al mensen aangemeld om het veulen te kopen.

Dus: Als je er zeker van bent dat de toekomst voor het kleintje goed zit, ben ik het helemaal met je eens. En anders kun je idd altijd nog iemand zoeken die een merrie heeft en er graag een veulentje van zou willen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:34

Goh, weer wat geleerd, nooit geweten dat 'met papier' fokken heet en 'zonder papier' opeens vermeerderen. Hmmm... het aantal gefokte veulens versus vermeerderde veulens zou best weleens interessant kunnen zijn ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:07

Maar aan de andere kant, je kan het veulentje altijd bij het NMPRS inschrijven, dus in een stamboek komt het veulen zowiezo. Alleen dan met ouders onbekend... Maar met een paspoortje kom je al een heel end en heb je geen papierloos veulen, je hebt een veulen waarvan de stamboom onbekend staat. Vind ik nogal een best verschil...

Ik ben niet zo goed in quoten maar dit is dus de quote hierboven :D
Voor de zoveelste keer lees ik..je kan het veulentje altijd bij het NMPRS inschrijven..m.a.w. heeft het niks, geen papier, niks te herleiden, schrijf maar in, altijd goed! Komt wat bot over misschien maar zo is het wel.
Ik denk dat heel wat papierloze-met-NMPRS paspoort paardjes ook aan de straatstenen niet te slijten zijn.

En waarom willen mensen zo graag hun papierloze hengst laten dekken?
TS heeft een hengst en zoekt een merrie die hij dan moet dekken, of ze koopt een merrie van dezelfde grootte en moet die dan maar gedekt worden??
Sorry maar het komt weer zo onnozel over. Verdiep je eens in de materie voordat je zoiets doet.
Anders...weer een salami erbij!

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:24

Tosadog schreef:
Voor de zoveelste keer lees ik..je kan het veulentje altijd bij het NMPRS inschrijven..m.a.w. heeft het niks, geen papier, niks te herleiden, schrijf maar in, altijd goed! Komt wat bot over misschien maar zo is het wel.
Ik denk dat heel wat papierloze-met-NMPRS paspoort paardjes ook aan de straatstenen niet te slijten zijn.

En waarom willen mensen zo graag hun papierloze hengst laten dekken?
TS heeft een hengst en zoekt een merrie die hij dan moet dekken, of ze koopt een merrie van dezelfde grootte en moet die dan maar gedekt worden??
Sorry maar het komt weer zo onnozel over. Verdiep je eens in de materie voordat je zoiets doet.
Anders...weer een salami erbij!

Helemaal mee eens. Bij een pony ben je verplicht een paspoort te hebben en hij moet gechipt zijn. Dus dit zegt niets over een pony. En schrijf maar in bij het NMPRS....uhhhh, dan blijft hij papierloos. Het is niet ineens een stamboek pony ofzo.
Je fokt gewoon nog de gebreken mee.

Tosadog schrijft: En waarom willen mensen zo graag hun papierloze hengst laten dekken?
Omdat het dekken met een GGK -dekhengst volgens hun te veel kost.... Een merrie met papier kost te veel. Ach het gaat altijd om geld. Mensen willen voor zo min mogelijk een veulentje fokken.
Maar goed, als ze straks met veulentjes of volwassen dieren zitten met erfelijke gebreken en er veel dierenarts kosten bij komen zijn ze net zo veel geld kwijt....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:33

Sugarfoot schreef:
Ik neem aan dat je in elk geval verder hebt gedacht dan alleen het dekken, zoals hieronder al gezegd wordt: veulens blijven niet klein :Y)

Maar goed afgezien van het geroep over 'papierloos' e.d. zou ik ook graag een nakomeling van mijn hengst willen als ik jou was! En dan hoeft het niet met een eigen merrie te zijn tenzij je natuurlijk in staat bent het veulen te houden.

Ik heb zelf ook een papierloze merrie, vroeger gewoon in de steek gelaten maar nu wordt ze altijd aangezien als topmerrie, ze heeft ongelooflijke kwaliteiten en springt en loopt dressuur alsof het haar lieve lust is. De DA was het met me eens om haar door een ggk hengst te laten dekken.

Mij gaat het er puur om dat ik graag een nakomeling van 2 toppers zou willen, er hebben zich nu al mensen aangemeld om het veulen te kopen.

Dus: Als je er zeker van bent dat de toekomst voor het kleintje goed zit, ben ik het helemaal met je eens. En anders kun je idd altijd nog iemand zoeken die een merrie heeft en er graag een veulentje van zou willen.

Oja, dat ken ik.
Als je haar laat dekken door die of die hengst dan koop ik het veulen, maar owee als puntje bij paaltje komt.
Vergeet niet dat dingen sneller geroepen worden dan waar gemaakt.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:17

Het zou ook niet mijn keuze zijn om een veulen te fokken van deze hengst. Koop dan een mooi veulen erbij... Ook een merrie die je erbij zou kopen zou ik dan liever door een stamboekhengst laten dekken.
Helaas is mijn merrie waarschijnlijk bij de vorige eigenaar gedekt door een papierloze hengst... heel jammer maar tis niet anders... Mijn merrie is nu opgenomen in het stamboek... als ik ooit nog met haar fok wil ik het wel goed doen!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:15

Tosadog schreef:
Maar aan de andere kant, je kan het veulentje altijd bij het NMPRS inschrijven, dus in een stamboek komt het veulen zowiezo. Alleen dan met ouders onbekend... Maar met een paspoortje kom je al een heel end en heb je geen papierloos veulen, je hebt een veulen waarvan de stamboom onbekend staat. !

Dus papierloos als de afstamming onbekend is...het diertje krijgt een paspoort. :Y)
Dat kun je bij bijna elke instelling aanvragen. ;)

Ik zou er niet snel voor kiezen om te doen...wil je een 2e erbij,
koop dan een leuk maatje, kun je alles zelf kiezen, precies wat je wilt ;)

Als je fokt, doe het dan liever goed :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:57

Ehm..dat schreef ik niet hoor..

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:00

Hey, ik sluit me bij de rest aan, denk er wel goed over na neem geen overhaaste beslissingen!

Gr.Mandy.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:08

ook hier een tegenstander van het papierloosfokken, was gister of eergister nog een item op radio1; een kinderboerderij die voorstelde om met alle kinderboerderijen in NL samen te gaan werken, zodat ze niet onnodig kleine geitjes en shetlandertjes zouden gaan fokken maar dieren van elkaar zouden overnemen. Aangezien er een teveel is aan SHETLANDERS, geiten en konijnen. Een slager kwam aan het woord en hij vertelde hoeveel gezonde shetlandhengstjes (veelal tussen de 1 en 4 jaar) hij per maand op zijn slachtbank tegenkwam... omg

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:44

En voor de verkoop leg je er toch vaak geld op bij, want veel kun je er nmeestal niet voor vragen.
Ik heb mijn papierloze shet van toen 5 maanden gekocht voor 75 euro, wie weet wat er anders met hem was gebeurd want hij was hengst.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:47

Ja en als iedereen die zielige hengstjes blijft kopen omdat ze zo goedkoop zijn, blijft de handel er in in stand.
Als iedereen gewoon bij een fokker een veulen koopt, blijven de shetlanders veel gezonder en zouden er minder gebreken in de shetlanders voorkomen.

Fokkers verdienen meestal niets aan shetlander hengstjes. Dus voor het geld doen ze het niet. Dekking kost al veel geld, een vol papier aan vragen kost iets meer en dan het chippen en paspoort er nog bij. En vaak worden ze netjes bekapt, wat met papierloze shetlanderveulens vaak niet gebeurt. Dus reken maar uit. Goede Shetlanders fokken is niet winstgevend.