Wat regelen bij aankoop shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

Wat regelen bij aankoop shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 03:59

Binnenkort wordt mijn verzorg shetlander die ik al meer dan 12 jaar verzorg dan eindelijk van mij :D

Voor de pony heb ik alles wel geregeld zoals stalling, wei, voer, (pony) vriendjes.. enz.
Maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe het allemaal gaat met het papier werk.

De pony heeft een stamboom en staat ingeschreven bij het shetland pony stamboek (veulenboek).
Uiteraard is hij ook gechipt.

Nu vroeg ik mij dus af of ik dit moet laten over schrijven op mijn naam.
Welke voordelen heb ik als ik het laat over schrijven?
Wat kan er gebeuren als ik het niet doe?
En wat worden de kosten. Is dat eenmalig of komt het ieder(e) maand/jaar terug?

Mochten er nog meer dingen zijn waar ik rekening mee moet houden hoor ik dat ook graag.

anneliesdj

Re: Wat regelen bij aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 04:52

Die kosten zijn eenmalig zolang je geen lid hoeft te worden van het stamboek en zelfs als dat wel zo is kun je dat meteen opzeggen als ie op jouw naam staat. Wat het precies kost weet ik niet, zal ergens tussen 30,- en 60,- zijn.

Als hij op jouw naam staat kun jij via het chipnummer en het stamboek aantonen dat de pony van jou is en dat kan uiteraard niet als hij niet op jouw naam staat. Nadelen heeft het overschrijven niet, behalve dat het geld kost.
Niet overschrijven heeft ook geen nadelen behalve dat je dus niet kunt bewijzen dat ie van jou is als ie gestolen wordt, je krijgt geen gezeur met het stamboek ofzo.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:18

anneliesdj schreef:
Die kosten zijn eenmalig zolang je geen lid hoeft te worden van het stamboek en zelfs als dat wel zo is kun je dat meteen opzeggen als ie op jouw naam staat. Wat het precies kost weet ik niet, zal ergens tussen 30,- en 60,- zijn.

Overschrijven is niet zo heel duur als jij noemt. :=

Voor alle duidelijkheid, het tarief voor het overschrijven van een shet op jouw naam voor leden is 12,50.
Voor niet-leden is het 22,50.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:31

Ik heb mijn shet niet laten overschrijven, mijn draver overigens ook niet.
Een paspoort is geen geldig bewijs dat jij eigenaar bent.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:59

Bedankt voor jullie antwoorden.

@ CarinaR: Als een paspoort geen geldig bewijs is dat het jou pony is wat is dan wel een geldig bewijs?

En dat overschrijven van het stamboek hoe regel je dat? Gewoon even naar het stamboek bellen?

En moet het chip nummer ook worden overgeschrven op mijn naam of gaat dat automatisch met het stamboek?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:31

Even gekopiëerd van de site van het NSPS. :D

Citaat:
Als u een pony heeft gekocht met een paspoort dat door het NSPS is uitgegeven dan kan het NSPS ervoor zorgen dat de pony op uw naam wordt overgeschreven. Als er achter in het paspoort een Bewijs van Inschrijving zit, is het voldoende alleen dat papier op te sturen naar het stamboekkantoor. Vermeld bij het verzenden uw naam en adresgegevens en de mededeling dat u de pony graag op uw naam wilt laten overschrijven. Als er geen Bewijs van Inschrijving aanwezig is, dient u het gehele paspoort op te sturen.

De kosten van een eigendomsmutatie bedragen € 12,25 (tarieven 2008). Hiervoor krijgt u een acceptgirokaart thuisgestuurd. Meestal heeft u binnen twee weken de gewijzigde papieren weer in huis.

Het tarief wat hierboven wordt genoemd klopt dus niet meer en is verhoogd naar wat ik eerder vermelde.

Het Bewijs van Inschrijving is een losse kaart dus achterin je paspoort hoort te zitten. Deze is veelal geel of blauw van kleur.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:37

Ten tweede moet je ook even controleren wanner het paspoort is uitgegeven en of deze straks nog geldig is.

Meer daarover is hier te vinden:
[PP] ATTENTIE Paspoorthouders

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:39

Het papierwerk bestaat uit een paspoort, hierin staat onder andere de afstamming van de pony en wanneer hij voor het laatst geënt is. Het is verstandig om de pony over te laten schrijven op je naam. Wanneer de pony is gechipt staat de chip dan gekoppeld aan jou naam en adres.

Ben je daarnaast al bekend met wormenkuren en inentingen die je pony nodig heeft? Ook dient de pony regelmatig worden gecontroleerd / behandeld door een hoefsmid. Het is verstandig je goed te informeren om zo een goede hoefsmid en dierenarts te vinden. Wacht niet met het zoeken naar een dierenarts, wanneer je pony snel een dierenarts nodig heeft, weet je wie je moet bellen.

Succes!!

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:44

polbo schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden.

@ CarinaR: Als een paspoort geen geldig bewijs is dat het jou pony is wat is dan wel een geldig bewijs?

En dat overschrijven van het stamboek hoe regel je dat? Gewoon even naar het stamboek bellen?

En moet het chip nummer ook worden overgeschrven op mijn naam of gaat dat automatisch met het stamboek?

Het paardenpaspoort zeker een eigendomsbewijs! Ook wanneer je de pony nog niet op jou naam hebt gezet. Laat je paspoort dus nooit slingeren en bewaar hem goed!

Wanneer je je pony op jou naam wilt overschrijven neem je even contact op met het stamboek en vraagt naar het adres waar hij naar toe gestuurd kan worden. Dan stuur je je paspoort op en krijgt hem dan na een bepaalde tijd weer terug.

Het chip nummer wordt naar mijn weten ook overgeschreven wanneer je het paspoort opstuurt voor overschrijving, vraag dit voor de zekerheid wel even na bij je stamboek.

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:48

Nog even een toevoeging waarom ik weet dat het paardenpaspoort een eigendomsbewijs is:

Ik heb eerder meegemaakt dat een kennis van mij ging scheiden en haar ex man de papieren van haar paard meenam. Uiteindelijk verhuisde hij ook haar paard en zei had geen weet dat hij het paspoort had. Ze heeft toen aangifte gedaan waarna haar ex man het paspoort toonde. Haar ex man werd als eigenaar bevonden, en zij was haar paard kwijt!

Dus laat je niet wijsmaken dat het paspoort geen eigendomsbewijs is!

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:27

Woow shetlandfan en Lauliej heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoorden +:)+

Dat het paspoort eigendoms bewijs was wist ik wel, de vraag was ook meer sarcastisch bedoelt ;)

Wormenkuur, inenting en hoefsmid is verder geen probleem. De wormenkuur en hoefsmid regelde ik altijd al alleen de inenting werd nooit gedaan maar daar komt wel verandering in als die van mij is. Maar dat regel ik dan samen met mijn stalgenoot.

Hoefsmid en dierenarts is verder geen probleem. Ik blijf gewoon dezelfde houden. De pony verhuis ook niet een heel eind haha die steekt gewoon de brug over en dan staat die op zijn nieuwe stal :P
De hoefsmid en dierenarts ken ik beide goed en de dierenarts heb ik ook voor mijn andere dieren dus dat komt wel goed.

Alles is dus eigenlijk wel geregeld alleen het papier-werk niet maar dat kan ik dus pas doen als die echt van mij is.

@ shetlandfan: Ik heb geen geel of blauw papiertje achter in het stamboek zitten :=

De pony (inmidels bijna 22 jaar) staat ook nog ingeschreven in zijn veulenstamboek. Moet/kan ik dat ook nog omlaten zetten naar een gewoon stamboek?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:34

shetlandfan schreef:
anneliesdj schreef:

Overschrijven is niet zo heel duur als jij noemt. :=

Voor alle duidelijkheid, het tarief voor het overschrijven van een shet op jouw naam voor leden is 12,50.
Voor niet-leden is het 22,50.

Das toch bijna 30,- :P Heb geen ervaring met shettie's maar bij de meeste stamboeken is het iets duurder.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:40

polbo schreef:
De pony (inmidels bijna 22 jaar) staat ook nog ingeschreven in zijn veulenstamboek. Moet/kan ik dat ook nog omlaten zetten naar een gewoon stamboek?

dan moet je naar de stamboekopname toe.
Maar of het veel nut heeft met een 22 jarige ...

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:00

Stamboek-opname heeft geen enkel nut met een ruin van 22 jaar. Het heeft geen enkele meerwaarde en je kan er verder niks mee. Die zou ik dus lekker veulenboek-houden.

Als je die kaart niet hebt moet je hele paspoort opsturen naar het stamboek.
Hoogstwaarschijnlijk krijg je er dan ook een nieuwe kaart bij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:47

Voor een ruin heeft het idd totaal geen nu, kost je alleen geld :P Dan zou je beter naar een normale keuring kunnen gaan.
(enige nut is dat zijn vader en moeder er puntjes mee halen als hij premie's krijgt maar daar heb jij natuurlijk niks aan)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:52

Lauliej: dan heeft er waarschijnlijk een agent zitten slapen ofzo want een paspoort is GÉÉN eigendomsbewijs! Als je daar van uit gaat kom je van een koude kermis thuis mocht je paard gejat worden.

Wat wél eigendomsbewijs is, is een (ver)koopcontract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:13

Volgens mij kan je sowiezo niet meer met een shet van ouder dan 12 naar de keuring?
En waarom zou je?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:54

polbo schreef:
Dat het paspoort eigendoms bewijs was wist ik wel, de vraag was ook meer sarcastisch bedoelt ;)

Misschien is iets minder sarcasme op z'n plaats want het enige juridische eigendomsbewijs wat er is mbt een paard/pony is voor zover ik weet,een koopovereenkomst!
Paspoort en chip, papier, e.d. zeggen iets over de gegevens van de pony en daarin kan de eigenaar worden vermeld, maar dat zijn geen bewijsstukken.

Mijn advies zou dus ook zijn om even een koopovereenkomst te maken (wij hebben die destijds gewoon van het Internet gedownload (even googlen) en door beide partijen laten invullen)

edit: ook in de wiki staat dat het paspoort NIET als eigendomsbewijs telt
http://www.bokt.nl/wiki/Paspoort

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:54

Als het stamboek geen eigendoms bewijs is wat heeft het allemaal voor nut dan? Dan kost het dus alleen maar geld en je kan er verder niks mee (toch?).

Dan hebben dus echt een heleboel mensen een pony of paard zonder dat ze kunnen aantonen dat het echt van hun is, lijkt mij.

Het gene wat ik dus allemaal moet doen zijn:
* Een handtekening op een koop overeenkomst laten zetten.
* inlegvel aanvragen.
Laatst bijgewerkt door polbo op 15-01-09 18:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:01

Zoek maar eens op I & R wetgeving via google.
Paspoort moet je verplicht bij ieder paard en pony hebben, evenals chip. Ook als je niet de eigenaar bent maar het paard wel vervoerd bijvoorbeeld. Heeft niks met elkaar te maken.

Het heeft voor jou geen zin nee om via het stamboek je als eigenaar te laten registreren, al denk ik dat het in de nabije toekomst ook verplicht wordt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:56

Bij een KWPNér is het stamboekpapier het eigendoms bewijs. Het paspoort is geen eigensdoms bewijs. Daarom ligt het papier thuis opgeborgen en het paspoort gaat altijd mee op pad.

Dit is dus bij shetlanders anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:17

TeeGee schreef:
Bij een KWPNér is het stamboekpapier het eigendoms bewijs.

Hoe kom je daar bij? Het is een registratiebewijs. Er staat dan ook 'geregistreerde' in de catalogussen van het KWPN en niet eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:36

Een paspoort is nooit een eigendomsbewijs, als je echt een bewijs wilt hebben dat een paard/pony van jou is zul je dit met een advocaat op moeten stellen voor je het dier koopt of verkoopt.

Dus voor de TS heeft het sowieso niet echt nut om het dier over te laten schrijven. Behalve als het een keer ontsnapt en ze gaan het chipnummer na, maar dan nog weet de man op wiens naam het nu nog staat wel waar hij heen moet begrijp ik hieruit :)

stamboekopnamen heeft helemaal geen nut, gezien het feit dat hij iddal veel te oud is om naar keuringen te mogen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 23:56

stamboek heeft idd geen nut meer voor mij nee.
Paspoort hoeft ook niet omdat die man hem echt niet terug wil hebben.

Ik hoef dus eigenlijk niks te regelen.. alleen de pony even over de weg slepen en hem in een andere wei proppen :P