Waar op letten bij het kopen van een shet?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Alison_xx
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:34

Oké ten eerste: Ik hoop dat ik goed heb gezocht en niet iets over het hoofd heb gezien! Ik kon echt niet een artikel hierover vinden. Ten tweede: Ik hoop ook dat dit artikel hier goed staat!

Ik ga dus een shetlander kopen, tenminste... als ik een perfecte kan vinden. Anyways ik vroeg me af waar ik nou écht op moet letten bij zo'n shetje kopen. Het liefst neem ik een jaarling of zo, waarmee ik lekker veel grondwerk enz. zou kunnen doen. Het liefst wil ik een beetje vrijheidsdressuur enz. ermee gaan doen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Oh en tips zijn van harte welkom!

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:37

Ik zal dan eerder kiezen voor een 2/3 jarige. Een jaarling moet nog (vind ik) niet zoveel aan gevraagd worden, gewoon borstelen mee lopen aan touw oke, maar echt veel kunstjes mee leren zal ik dan nog even mee wachten.

Misschien letten op de bouw, vactinaties etc

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:39

Ik zou er in ieder geval op letten dat hij/zij geen zomereczeem heeft.
Verder gewoon dat hij niet kreupel loopt en dat hij gezond is :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:44

Met een naarling kan je nog niet veel grondwerk doen.
Je kan eigenlijk alleen wandelen, schrik training, kleine stukjes fietsen etc.
Ook grondwerk kan je nog niet heel erg veel doen.
Concentratie level ligt nog niet zo hoog, en ze moeten het ook veel verwerken in dat koppie, wat ook erg zwaar is.

Overigens is een jaarling wel heel leuk als je lage verwachtingen hebt!
Knuffelen, wandelen, spelen, dingen als kusje leren, en ze gewoon lekker zien opgroeien.


Wat ik probeer te zeggen is dat je nog lang moet wachten voordat je e ht kan werken met je pony, maar je er wel veel voor terug krijgt!
Want je ziet toch je grote liefde opgroeien, en je mag daar bij helpen!

Dus: is het voor jou het waard om 2 jaar te wachten tot dat je met je pony aan de slag kan (dit is wel het beste namelijk, longeren kan vanaf 2,5 en rijden ook, maar de vraag is of het echt goed is. Maar dat is een andere discussie ;) )

Of wil je toch liever nu al longeren, lange lijnen, evt mennen of rijden?

Verder lette ik op karakter, en klik.

Maar aandachtspunten zijn: hoogte (hoe hoog wordt/is hij voor als je wilt mennen).
Karakter (wil je een eigenwijze shet, of een knuffelbeer?).
Klik (voel je een conectie met het dier?).
Kleur (heb je een voorkeur?).
Heeft hij/zij sterke benen?
Heeft hij zij een sterke rug?
Heeft hij/zij goede tanden?
Wat zijn zijn/haar gebruiksdoelen?
Prijs.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:44

Lekker veel grondwerk kan niet met een jaarling. Ook een shet heeft eerst tijd nodig om groter te worden. Niet alleen lichamelijk maar ook in de kop.
Als je met een jaarling fijn veel grondwerk gaat doen kun je dat vergelijken met een peuter die je kunstjes wil leren. Dat lukt niet. Ze kunnen nog niet lang opletten en zijn heel snel te moe. Op die leeftijd hoort een paardenbeest bezig te zijn met paard worden.
Ga voor een jonkie van een jaar of drie, dan kun je meteen van start.
Waar moet je op letten, beenstanden, rechte rug, mooi gebit, dus geen boven of onderbeet, Als je een merrie koopt pas dan op dat ze niet per ongeluk drachtig is.
Maar het allerbelangrijkste: Zorg dat je een braaf beest koopt, die dingen worden niet voor niks vaak oliebol genoemd.

_Alison_xx
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:48

fenijro_tani schreef:
Met een naarling kan je nog niet veel grondwerk doen.
Je kan eigenlijk alleen wandelen, schrik training, kleine stukjes fietsen etc.
Ook grondwerk kan je nog niet heel erg veel doen.
Concentratie level ligt nog niet zo hoog, en ze moeten het ook veel verwerken in dat koppie, wat ook erg zwaar is.

Overigens is een jaarling wel heel leuk als je lage verwachtingen hebt!
Knuffelen, wandelen, spelen, dingen als kusje leren, en ze gewoon lekker zien opgroeien.


Wat ik probeer te zeggen is dat je nog lang moet wachten voordat je e ht kan werken met je pony, maar je er wel veel voor terug krijgt!
Want je ziet toch je grote liefde opgroeien, en je mag daar bij helpen!

Dus: is het voor jou het waard om 2 jaar te wachten tot dat je met je pony aan de slag kan (dit is wel het beste namelijk, longeren kan vanaf 2,5 en rijden ook, maar de vraag is of het echt goed is. Maar dat is een andere discussie ;) )

Of wil je toch liever nu al longeren, lange lijnen, evt mennen of rijden?

Verder lette ik op karakter, en klik.

Maar aandachtspunten zijn: hoogte (hoe hoog wordt/is hij voor als je wilt mennen).
Karakter (wil je een eigenwijze shet, of een knuffelbeer?).
Klik (voel je een conectie met het dier?).
Kleur (heb je een voorkeur?).
Heeft hij/zij sterke benen?
Heeft hij zij een sterke rug?
Heeft hij/zij goede tanden?
Wat zijn zijn/haar gebruiksdoelen?
Prijs.


Door deze reacties leer ik ook weer wat! :) Misschien zou een paardje van 2-3 jaar toch iets beter zijn.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:55

En vooral dat je van te voren op zoek gaat naar een plekje waar hij/zij kan staan met vriendjes en dat er een goede omheining voor shetten aanwezig is.
(Shetlanders zijn ongeveer de beste ontsnappers die er zijn)

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:47

genja schreef:
En vooral dat je van te voren op zoek gaat naar een plekje waar hij/zij kan staan met vriendjes en dat er een goede omheining voor shetten aanwezig is.
(Shetlanders zijn ongeveer de beste ontsnappers die er zijn)


Haha idd!! :')

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:52

Op het karakter en klik.

Qua gezondheid: beenstand, gebit, knieën, hart en kijken of die wel regelmatig loopt..dit wel zelf niet bekijken of onderzoeken, maar door een dierenarts. Vraag of de pony al eerder hoefbevangen is geweest, want dit is zeker een aandachtspuntje mocht dit al gebeurd zijn. Mocht je later willen mennen dan zou ik aanraden voor naar +90cm te gaan kijken en zeker al minimum een 2,5 jarige ipv jaarling, dan heb je meer zekerheid qua schofthoogte. Vergeet niet dat je bij kleintjes vaak voor afstamming, kwaliteit en vooral kleur betaald.. kijk en vergelijk de pony's (en prijzen) dus goed.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:05

Ik wilde een Shetlander als gezelschap voor mijn rijpaard dus belde ik een Shetlandfokker . Ik heb ongezien een zwart merrieveulen gekocht waarbij ik de belofte moest doen dat ik er goed op zou passen en mee zou doen aan de keuring daar het moedertje de punten nodig had. Dat heb ik gedaan, wandelen, een beetje longeren...schriktraining....naast de fiets...... De keuringen kwamen......het laagste lint wat ik ooit mee naar huis kwam was rood, de rest was oranje of rood/wit/blauw. Ze is bereden en betuigd en de slidingstop vond ze het leukst om te doen. Ze is nu 30 jaar oud ....nog steeds ondeugend en grijs i.p.v. zwart. Wat ik hiermee wil zeggen is dit, we barsten in Nederland van de Shetlandponies maar als je veilig wilt kopen ga dan naar een fokker, die mensen zetten nooit hun goede naam op het spel. Die 300,- GULDEN waren de beste investering die ik ooit heb gedaan, succes !!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:42

Het klinkt heel cliché, maar laat het keuren.. Ik dacht ook dat ik wel een gezonde pony aan kon kopen. Dat resulteerde in een merrie met een gebroken kruisbeen die ik nu heb, maar waar de prognose vrij slecht voor was. En de ander heb ik met heel veel drama terug laten gaan naar de vorige eigenaar vanwege bronchitis, en halswervel die niet lekker stond en 2 knieën die vast schoten.
Als er bij mij ooit nog iets komt waarvan ik iets ga willen, als in mennen, hogere dressuurkunstjes aan de lange lijnen etc, zou ik het zeker laten keuren.

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:16

Ga indd voor een leuke 2 of 3 jarige als je er grondwerk / vrijheidsdressuur mee wilt doen, dan kan je het paardje nog leuk naar je hand zetten.

En zoals al vermeld laat het klinisch keuren, dat kost zo 150/200 euro maar je bent er zeker van dat je een gezonde pony koopt. De dierenarts kijkt naar zijn algemene gezondheid, checkt de chip, gebit en zal een buigproef op de benen doen. Het is even iets wat je moet overwegen, het verdriet en de kosten die je er van hebt als een diertje niet goed is, is ook niet niks dus ik zou het zeker doen.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:52

Neem iemand mee die er echt veel verstand van heeft. Iemand die kan zien of de bouw van het beestje oke is, en of hij/zij een beetje goed loopt. Vraag aan de eigenaar/eigenaresse of het dier gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is namelijk niet altijd makkelijk om dat het geschikte land en gras voor de pony te vinden. persoonlijk vind ik een 2/3 jarige echt nog te jong om mee te werken. ze zijn dan nog lang niet volgroeid en horen nog lekker te spelen in de wei. ik zou kijken voor een shetlander van een jaar of 7/8 die al wat kent. succes!

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Waar op letten bij het kopen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:34

Ik zit zelf al jaren tussen de paarden en pony's, ben er 2 jaar tussen uit geweest.
En heb sinds ruim een jaar een shetlander (had ook een Welsh maar is weer verkocht) dus ben ik ook op zoek gegaan naar een maatje voor mijn shet ruin.

Achter meerdere aangebeld, informatie gevraagd, hoe groot waren de ouders enz.
En uiteindelijk bij een mini uitgekomen omdat ik daar gelijk (en nog) een klik mee heb!

Ja... hij zou voor de kar kunnen als hij oud genoeg is, hij is nog geen jaar, maar voor mijn dochter is en blijft hij te klein om erop te rijden.

Dus goed nadenken wat je allemaal met een pony wil doen, wil je rijden of alleen mennen?
Voor rijden kom je alweer bij de grotere shetjes uit van rond 1 meter minimaal, voor mennen kun je ook een mini gebruiken.

Goed over nadenken dus, desnoods je verwachtingen op papier zetten, en niet overhaast een diertje kopen