Voer voor oudere (bevanden) pony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 14:06

Ik verzorg al 7 jaar een shetland pony, deze is meedere malen bevangen geweest. Het gaat nu al bijna 2 jaar super goed, geen pijntje meer gezien! Hij is heel vrolijk en ziet er ook goed uit.
Hij is echter al 25 jaar en begint toch wat body te verliezen, heupbotten zijn goed te voelen (ook redelijk te zien, maar nu met wintervacht minder). Naar mijn weten is dit niet heel erg raar voor een pony van die leeftijd. Hij krijgt genoeg te eten, weet niet precies wat maar volgens mij is het: suikerarme muesli, wortelen, een stuk vitamine koek (weet niet precies hoe het heet), hooi (zo oud mogelijk en geen kuil) en ini mini beetjes gras wat nog ergens in zijn kale wei groeit. (Dat alles met mate)
Nu moet meneer zijn hooi niet meer, heb het idee dat ie zich gewoon aanstelt en verwend is. Maar toch is het wel rot want je wilt hem ook niet met honger laten staan.

Daarnaast moet ik nog vermelden dat hij snachts binnen staat, overdag gewoon buiten (tenzij het zoals vandaag non stop hoost!).
Hij is 1.5 maand terug een dag ziekjes geweest. Hij bleef maar rollen in de regen en vertikte het om in zijn schuilstal te gaan staan en leek het toch wat koud te hebben. Net voordat de DA ingeschakeld zou worden was hij weer de 'oude'. Daarom heeft hij toen twee nachten binnen gestaan. Denk nu niet "het is een shetlander doe niet zo raar die hoort buiten!", hij heeft zijn hele leven buiten gestaan maar hij heeft nu gewoon duidelijk minder vacht dan andere jaren en we willen voorkomen dat hij het koud krijgt. Als we hem de keus geven en zn hek open laten staan weet meneer niet hoe snel hij binnen moet komen, om daar vervolgens met de oortjes naar voren gezellig te gaan staan doen met zn buurvrouw. Met andere woorden hij vind het allemaal wel leuk.

Nu is mijn vraag, weten jullie misschien nog iets wat wij hem kunnen geven zodat ie toch wat meer body krijgt maar waar niet te veel in zit (om te voorkomen dat hij weer bevangen raakt)?
We blijven hem trouwens gewoon beetjes hooi voorzetten, als ie echt honger krijgt zal ie heus ophouden met zich verwend te gedragen. Maar daarnaast zou ik toch graag nog wat ideeën willen hebben !

Ik las trouwens net op de site van Havens dat je goed slobber mash kunt voeren, dit krijgen de twee andere pony's als wel maar de shet niet omdat wij niet wisten dat dit goed was (wij dachten eerder slecht).

Alvast bedankt!

Some people just need a high-five.

In the face.

With a chair
.


Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 17:52

Die zijn prima, want stro en een plukje kuil ( om dat te checken ) ging er prima in ;)!

Some people just need a high-five.

In the face.

With a chair
.

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 17:54

Zie nu ook de post over het supplement, dat is inderdaad ook nog een idee! Bedankt voor de tips in ieder geval.

Some people just need a high-five.

In the face.

With a chair
.


Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 19:17

Bedankt voor de tips, kan ik dat via google gewoon vinden of heb jij een site voor me waarop ik meer informatie kan vinden?

Some people just need a high-five.

In the face.

With a chair
.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers