Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
merrieveulen schreef:Sjen schreef:Ik ga haar zelf in rijden. Ik heb een Shet van 1.02 en ben zelf maar 1.65 dus moet net lukken
Dat is gewoon even om de hulpen aan te leren en even goed door te rijden. Er komt nl. een kindje van vrienden van ons op rijden. Ik hoop dat ze regelmatig langs zullen komen. Het meisje is alleen nog te jong om echt zelf te rijden. Maar m'n Shet heeft echt het karakter van een manege pony, alleen wel erg snel
dan ben je toch wel echt te groot hoor, zéker om een pony in te rijden die de nodige bespiering nog niet heeft. ik heb een jongetje van vijf op mijn pony gezet, en ben er gewoon bij gebleven. op die manier kan je er prima mee aan de slag.
ja, het is lastig om een passend ruitertje te vinden. het jochie dat met Flicka reed komt niet meer, dus voorlopig wordt er gewoon niet mee gereden. kan over tien jaar ook nog wel, ik vind het niet echt nodig dat ze ingereden wordt, ik zou het hooguit leuk vinden, maar voor Flicka maakt het niet echt uit denk ik.

ladymagic schreef:
Ik vind dat 1,65 best wel kan op een grote shet zolang je niet zwaarder bent dan zo'n 50 KG, een goed evenwicht hebt én je pony al enige bespiering heeft (door bijvoobeeld werk aan de longe met een pessoa)

Shanna schreef:50 kilo is inderdaad veeeel te zwaar, ik gaf laatst het volgende lijstje aan iemand:
shetje's kunnen maximaal 20 % van hun eigen gewicht dragen, gemiddelt is dat:
tot 85 cm 25 kilo
85 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..
dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet
.
!
! 
LynnGiirl schreef:Maar van die 20 % van het gewicht vind ik wel een beetje raar.
Want dan zou een hele dikke shetlander heel veel mogen houden?
Terwijl die net zo sterk zijn toch!
Shanna , ik gaa dat rijtje maar even uitprinten , vind het wel handig!
merrieveulen schreef:Shanna schreef:50 kilo is inderdaad veeeel te zwaar, ik gaf laatst het volgende lijstje aan iemand:
shetje's kunnen maximaal 20 % van hun eigen gewicht dragen, gemiddelt is dat:
tot 85 cm 25 kilo
85 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..
dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet
dat gaat inderdaad wel ongeveer op. natuurlijk spelen er meedere factoren mee, zoals conditie, bouw, type en mate van training. maar over het algemeen is dit wel een goede richtlijn.

. Shanna schreef:hoe oud zijn die dan?
Shanna schreef:inderdaad hele kleintje's.. kan ik er niet 1 van je lenen?