Wat voeren jullie je shet nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Wat voeren jullie je shet nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:20

Mijn 2 mini shetjes van 1,5 jr wil ik vanaf vandaag weer brok gaan voeren, want ze hebben het toch nodig.
De wei is nu leeg en ze krijgen voldoende goed hooi (tegen het kuil aan, maar dan met weinig eiwit). Elke dag krijgen ze ook een stuk of 10 grote penen en een halve Health Brick voor de vitamines en mineralen. Health Brick krijgen ze het heel jaar door. Verder misschien nog dingetjes die de buurt bewoners stiekem geven.

Als jullie wel brok bijvoeren: -hoeveel? -welk merk? (-waarom die?) -hoe vaak? -hoe laat?
En als jullie geen brok voeren ben ik eigelijk ook wel benieuwd wat dan wel en waarom.

Zelf zit ik te denken aan Havens basisbrok en dan een (kleine) 1/4 per dag per shet. Dat kregen ze vorig jaar ook en ging prima. Het liefst zou ik ze tussen de middag brok voeren, maar dat kan niet met mijn werk. Dus word het 's ochtends.

Groetjes Vork

Berith

Re: Wat voeren jullie je shet nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:32

Ik vind dat ze al behoorlijk wat krijgen en volgens mij er niets bij hoeven. Ik heb zelf een shet (1.10) die dagelijks behoorlijk wat beweging krijgt.
Die krijgt dagelijks onbeperkt hooi en 2 keer per dag een handje Marstal Optimal (musli) en dan 's avonds nog 2 wortels. En daarmee is ze al niet echt mager Knipoog en op en top gezond.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:00

Ja dat d8 ik dus in eerste instatie ook, maar ze beginnen best ribbig te worden.
Ze krijgen over 1 week weer hun wormenkuur, maar hebben nu geen wormenbuik.
Plus dat ik gister te horen kreeg dat ze proberen onder het gaas door te kruipen Bloos Vooral het merrietje is meer van het luxe type dus al aardig smal van zichzelf en niet een snelle eten. Het jongetje geeft daar geen last van nu die ruin is. Clown
Ze zijn verder ook gewoon goed gezond hoor levendig, goede mest, mooie vacht e.d.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:29

De mijne krijgt nu ongeveer een halve bot hooi per dag, maar ze hebben nog toegang tot een weide met genoeg gras. Ook krijgen ze (de schapen + hij) twee voederbieten, dus hij krijgt 1/4 van een voederbiet. Maar die is meer bezigheidstherapie Knipoog

Hij is te dik dus ik wil hem wel laten afvallen, maar kga hem nu ook niet laten uithongeren. Knipoog Als het hier vriest krijgen ze trouwens nog een beetje meer hooi.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:36

Hoi hoi, misschien kan het het oplossen door iets luxer hooi te geven af en toe? Lucerne? Soms wat kuil? Ik ben het verder met berith eens dat ze al best veel krijgen...even ter vergelijking, mijn rijpaard van 1.65 krijgt 1/4 muesli/biks per dag! Mijn Welsh A van 1.15 krijgt 2x per dag een handje biks/muesli. Ze staan overigens 's nachts wel binnen.

Overigens, wat ook heel erg goed kan werken (schiet me nu te binnen) is stro voeren...gewoon een plakje per dag...het is anders dan hooi, er zit niets in en is errug vezelig zodat de darmen er ook lekker hard mee kunnen werken...rustigaan beginnen, maar ze kunnen op den duur best een plak (kleine baal) per dag aan denk ik...hebben ze wat te doen...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:37

Die van ons staat 24 uur buiten en die krijgt kuil en na arbeid een beetje musli...daar heeft ze genoeg aan

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:59

Onbeperkt hooi en elke avond worteltjes Lachen

Hmm. als ik in me shet ook nog biks moet pompen weet ik het niet:P dan komt het niet goed denk ik..

Misschien is het een idee om meer hooi te geven.....

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:01

Mijn shet krijgt flink hooi, een handje meusli per dag en wat wortels.
Meer dan genoeg in ieder geval want hij is echt niet dun Knipoog

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:04

mijn shet(van rond een meter) krijgt 's ochtends een beetje slobber.. dan gaat hij de padock in met kuil(niet heel eiwitrijk kuil Knipoog)
dan gaat ze rond 3-4 uur de wei in..(waar niet veel gras staat) daar staan ze zo'n 2 a 3 uurtjes.. dan gaat die op stal en krijgt die weer kuil..
dan krijgt hij rond 11 uur 's avonds nog wortels/appels..
en meestal als hij op stal gaat een paar brokjes bix omdat hij anders als enige niets krijgt..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:06

Mijn shets krijgen 2 x per dag ruim hooi, een 1x wortel en halve brick.
Ik denk dat je eerst meer hooi moet gaan voeren voordat je met biks begint, in verhouding zit er veel meer in hooi dan in biks, alleen doen ze er langer over. En dat is juist goed, voor de spijsvertering en voor de bezigheid.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:10

Mijn shetjes en dartmoor..krijgen een 3 handjes muesli ( speciaal voor pony's) sóchtends met foenegriek en zeewier..daarna gaan ze naar buiten met Kuil...tegen half 5 krijgen ze een halve mueslikoek voor de extra vitaminen..en weer kuil...sávonds rond half 9 krijgen ze nog een beetje kuil voor de nacht. En zo af en toe een peen of appel.
Laatst bijgewerkt door TiffanyJoy op 13-12-08 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:10

Mijn pony's staan op de wei waar nu dus niks meer staat. Ze krijgen elke dag 2 plakken hooi, meer kan wel maar dan ligt het allemaal in de blubber. Onbeperkt voeren ging daarom ook niet zo goed Nagelbijten / Gniffelen
Als ik kom krijgen de Safe and Sound en Leisure Mix van Dodson en Horrel. Als je iets wil voeren zijn dit denk ik wel slimme opties. Ga vooral geen Pavo Aura, Nature's Best, Summerfit of Liga voeren zou ik zeggen. Daar zit veel te veel suiker in voor sobere paardjes.

Maar ik zou niet bijvoeren voordat ze echt tonen het nodig te hebben.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:14

is hier verschillend.
de oudste krijgt per dag een kilo pavo liga brok. dus 2x een halve kilo.
sóchtends krijgt hij nog een beetje musli erbij. en dan nog oud brood en peen erbij.

veder heb er ook nog 1 die krijgt 2 handjes pavo nature's best op een dag.

en die merries kregen altijd 2 handjes brok. en nog wat peen erbij.

en veder altijd 3x per dag berg hooi.

moet er wel bijzeggen dat ze hier dus niet op het land staan , maar op zand.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:09

Wij voeren ze geen brok,

Meestal 4 suikerbieten , en elke dag 2 plakken hooi en dan staan ze op stal met z'n drieën( de oudere shetters).

En de veulens al helemaal niks, want die staan het hele jaar door in een volle wei + 2 plakken hooi, en zo'n mineralen steen ofso(?).

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:12

Zoveel hebben shetlanders niet nodig hoor. Die worden meestal al dik van lucht Tong uitsteken

Die van mij krijgt iedere dag hooi, met een heel klein beetje kuil erdoorheen. Staat overdag heel erg schraal bijna geen gras (ook wel logies in deze tijd van het jaar Tong uitsteken ) en krijgt af en toe wat extratjes handje voer of wat lijnzaadbrokjes etc. Ohja wat ze nu wel krijgen iedere dag is winterpenen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:29

Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat sobere paarden niet veel nodig hebben maar zoals ik al eerder had getypt zijn ze nog lekker aan het groeien. En voelde vanmorge de ribben duidelijk. Ik ben al omhoog gegaan met het hooi (2,5 hooinet vol). Maar denk dat ze nu ook veel energie verbruiken om lekker warm te blijven. Die van mij worden niet van lucht dik Haha! dat zou me een hoop geld schelen!
Op m'n vorige werk gaf ik de volwassen shetjes in de winter ook alleen kuil en soms een handje brok bij. Maar dat is voor mijn jonge mini's toch niet voldoende...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:11

Djeradalover schreef:
Meestal 4 suikerbieten

Vier?! Ik hoorde dat teveel suikerbiet echt super slecht is.
Een happie is genoeg..

Of het waar is weet ik niet, dit is mijn verteld. Want ik gooide ook een suikerbiet bij Tink en kreeg gelijk commentaar Clown

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:12

Tink krijgt trouwens smorgens hooi met wortelen/appels of anders. En half 6 krijgt ze dat nog een keertje.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:07

De mijne krijgen hippostar horsequick brokjes (de 2 oudere shetten)
Om 8 uur 1 bekertje brok en dan buiten in de paddock een grote plak voordroog.
Om 16 uur gaan ze op stal en krijgen dan een 1/2 bekertje muesli met 5 winterpenen.
Om 22 uur krijgen ze nog 1 bekertje brok en een goede pluk voordroog.

De veulens krijgen pavo startbrokjes.
Om 8 uur 3/4 bekertje brok dan met de oudere in de paddock voordroog.
Om 16 uur gaan ook zij op stal en krijgen dan 1/2 bekertje muesli met winterpenen.
Om 22 uur krijgen ze nog een keer 3/4 bekertje brok en een goede pluk voordroog.
(meestal ligt hier 's morgens nog wat van in de stal.)

Muesli is van Pavo nature best.
Ze hebben allemaal ook een himalaya liksteen in de stal hangen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:11

die van mij staat op een grote weide, waar nog veel gras staat.
ze krijgt geen droogvoer bijgevoerd, en is in goede conditie.
ik breng haar wel elke dag een appel of wat wortels, en na een eind lopen krijgt ze wel wat extra's.
als het echt koud wordt (vanaf paar graden onder nul), en/of het gras raakt op, dan ga ik haar wel bijvoeren, maar nu heeft ze nog genoeg aan het gras.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:34

Onbeperkt voordroog en ze krijgen bijna allemaal een halfje muslie.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:38

wij hebben 3 shetten . ze krijgen elke dag 1 plakje hooi , en af en toe eens een worteltje .
naar het mennen krijgen ze 2 handjes brok
( ze zijn op dieet , want allemaal te dik )

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:43

Mijne van 107 staat op stal, dus krijgt 's ochtends 1/4 biks(Hippostar basis brok) en een plak hooi. Aan het eind van de ochtend gaan ze naar buiten(in de bak) en krijgen ze samen een plak hooi. Om ong 6/7 uur gaan ze naar binnen en krijgen ze weer een plak hooi. En een uur later krijgt ze weer ong. 1/4 biks.
Dan om 12 uur, als mijn vader naar bed gaat, krijgen ze weer een plak hooi Lachen
Die van mij loopt ook wedstrijden dressuur ohz L1.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:44

Waarom voeren jullie(bijna) allemaal muesli?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:58

Ik omdat ik er een zeur tussen heb zitten die geen brok eet. En ik wil niet 12 soorten voer hebben staan.
Daarom is het nu muslie en slobber wat ik in huis heb, zomers heb ik daarbij nog merriebrok voor de zogende merries en dekkende hengsten.
Mijn pony's zijn van een half jaar oud tot 14, van dekhengst tot drachtige merrie, van groen tot Z nivo.