Een eigen shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Een eigen shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:28

Hallo Bokkers.

Ik kon zo geen topic vinden over onderwerp maar er zullen vast genoeg er wezen dus als iemand de link weet! :D
Ik wil dus een eigen shetlander kopen. En ik overleg dus ook goed met me ouders over.
Ik heb al naar stalling gekeken, Wormenkuur, Influenza, hoefsmid, dierenarts,
Is een Influenza spuit nodig? Mijn shetlander gaat niet op stal gewoon lekker buiten.
En met voer zit bij de stalling in, gewoon kuilvoer, en wortels etc. Ik ben niet van plan om allemaal speciale brokken te kopen, want een shetlander heeft het niet nodig vind ik. Verders zou ik dit gewoon kunnen betalen en/of zouden me ouders mee betalen. Ook zat ik er aan te denken iemand mee te nemen als ik shetlanders ga be kijken. Een ervaren iemand die kan zien of de shet wel oke is. En weet iemand nog waar ik meer op moet letten?
Hou het aardig! :)

Alvast bedankt!

brennie75

Re: Een eigen shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:36

hoi wat leuk voor je zeg? wil je een veulen? of al wat ouder?
beleerd of niet? 1 ding een shet is snel te dik! en in kuil zit er onwijs veel eiwitten, ik zou gewoon hooi geven!
wat heb je voor stalling? want lekker buiten staan is natuurlijk veel beter voor ze!
veel succes meid!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:43

Hoihoi! Ik wil geen veulen maar ook niet oud, beetje jong laatmaar zeggen. Rond de 2 ongeveer.
Ik wil een onbeleerd paardje. En ik ga dan zekers voor hooi kijken, bedankt!
Ik heb een stalling ; hele grote wei, met een redelijk grote bak, & voer dan. :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:49

Mag ik vragen waarom je een shetlander wilt?
Gewoon als kijkpony of voor voor de kar?
Wat daaraan ligt natuurlijk ook wat voor type je het best kan nemen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:54

Komt hij niet alleen te staan en ja influenza is ook handig. Kijk anders even rond op de wiki, er is genoeg info te vinden over de aanschaf van een paard en waar je rekening mee moet houden. Een shet aanschaffen verschilt niet veel van andere paarden ;)

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:56

Ik zou zelf niet voor de kar doen. Ik heb geen men bewijs of kar of kan het ook nog niet allemaal. Ik wil graag, grondwerk, vd, wandelen, LL, dubbele long doen. Onder het zadel word de shet niet gedaan omdat ik te groot ben en verders ook geen andere kinderen oplaat :D.

@ IndianLady, Nee ze komt met een groep Shetlander te staan, van veulen en oud.
Okee bedankt! Ik ga is ff kijken op Wiki.
Ja ik weet dat het niet veel uitmaakt met kosten hier heb ik ook rekening mee gehouden :D.
Bedankt iig!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:12

Persoonlijk, als je nu al aan het kijken bent of je de kosten kunt drukken (althans, zo komt het op mij over in de zin van geen influenza spuit, je bent niet van plan brokken te kopen, etc) zeg ik: Niet aan beginnen.
In onderhoudt is een shetlander vaak goedkoper (eet minder, je verbruikt minder stro, je verbruikt minder water, etc) maar als de DA komt zijn de prijzen ineens gelijk.
Ik heb in het verleden om een aantal redenen de DA erbij gehad:

Koliek: 165 euro
Uitgegleden in de wei en kreupel vanuit de schouder: 135 euro onderzoek en vervolgens pijnstillers.
Ongeluk, met spoed naar kliniek, en vervolgens inslapen: 500 euro

Als je de keuze zou hebben, rijpony of shet (geld speelt hierin even geen rol) wat zou je dan doen?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:25

stef schreef:
Persoonlijk, als je nu al aan het kijken bent of je de kosten kunt drukken (althans, zo komt het op mij over in de zin van geen influenza spuit, je bent niet van plan brokken te kopen, etc) zeg ik: Niet aan beginnen.
In onderhoudt is een shetlander vaak goedkoper (eet minder, je verbruikt minder stro, je verbruikt minder water, etc) maar als de DA komt zijn de prijzen ineens gelijk.
Ik heb in het verleden om een aantal redenen de DA erbij gehad:

Koliek: 165 euro
Uitgegleden in de wei en kreupel vanuit de schouder: 135 euro onderzoek en vervolgens pijnstillers.
Ongeluk, met spoed naar kliniek, en vervolgens inslapen: 500 euro

Als je de keuze zou hebben, rijpony of shet (geld speelt hierin even geen rol) wat zou je dan doen?

Sorry hoor, maar niet zo paniekzaaiend...Ik zie nergens een reden om te denken dat de TS de kosten wil drukken...
En naar mijn mening heeft ze goed onderzoek gedaan. Daar komt bij dat het ze het misschien wat op zijn Jan Boeren Fluitjes doet en vind dat
sommige dingen misschien niet perse hoeven. en de kosten voor een shet zijn echt neit hetzelfde als voor een groter rijpaard.
Je betaald het bedrag dat is afgestemt op de dosis die je paardje krijgt + een klein vast bedrag van 24 voor het feit dat de dierenarts komen moet.
Tegen de TS zeg ik, gewoon doen! Ik vind dat je de dingen goed hebt uitgezocht en dat je wel een paardje kunt onderhouden...
ga er gewoon voor meid!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:28

De dierenarts kijkt idd niet of het een kleine pony is of een grote. Ikheb afgelopen jaar een rekening gehad van in totaal 1000 euro. Dit is enten en een paar keer een dierenarts bezoek. Ze hadden luis,dus nog niet eens iets ernstigs. Dit jaar zijn we begonnen met een hoefbevangen shetlander, dus ook dit jaar zal de rekening wel weer hoog uitvallen. Heb je hier rekening mee gehouden? Of springen je ouders in dat geval in?

De stalling klinkt iig wel goed. Gezellig dat je shet in een hele kudde komt de staan, zal hij/zij vast erg fijn vinden. Heb je ervaring met jonge pony's? Opvoeden is iets wat je wel een beetje moet kunnen, het zou zonde zijn als het misloopt. Zorg dat je iemand met ervaring in de buurt hebt, waar je terecht kan met je vragen. Zeker met een eerste eigen pony loop je tegen dingen op en dan is het erg fijn om feedback te kunnen krijgen.

@ Marie: Dan heb jij mazzel. Ik betaal bij de entingen en pijnstillers voor mijn shetten hetzelfde bedrag als voor mijn rijpony :) Bodembedekking idem dito. Wormenkuur kan ik 2 shetten met een spuit laten doen, maar over het algemeen zijn ze dus even duur. Smid vraagt ook niet minder voor de kleinere hoefjes :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:34

Marie_X_X schreef:
Sorry hoor, maar niet zo paniekzaaiend...Ik zie nergens een reden om te denken dat de TS de kosten wil drukken...
En naar mijn mening heeft ze goed onderzoek gedaan. Daar komt bij dat het ze het misschien wat op zijn Jan Boeren Fluitjes doet en vind dat
sommige dingen misschien niet perse hoeven. en de kosten voor een shet zijn echt neit hetzelfde als voor een groter rijpaard.
Je betaald het bedrag dat is afgestemt op de dosis die je paardje krijgt + een klein vast bedrag van 24 voor het feit dat de dierenarts komen moet.
Tegen de TS zeg ik, gewoon doen! Ik vind dat je de dingen goed hebt uitgezocht en dat je wel een paardje kunt onderhouden...
ga er gewoon voor meid!

Hier gaat dat niet op. Wij hebben rekeningen van de veearts gehad vioor mijn mini, daar had ik twee hele mooie nieuwe van terug kunnen kopen.

Als ik jou was zou ik wel een influenza spuit doen, stel dat je shetlander influenza oploopt dan zul je altijd balen dat je het niet hebt gedaan. Brokken kunnen in de winter soms toch nodig zijn. Al helemaal als er weinig gras op de wei staat dan is het handig om wat brokjes bij te voeren.

Als ik jou was zou ik niet voor een echte mini gaan. Stel dat je over een paar jaar toch besluit om te gaan mennen is een net wat grotere fijner, of nou ja dat vind ik. Met goede begeleiding en goede les kan mennen echt ontzettend leuk zijn!

Als je plannen hebt om ooit nog een veulentje te fokken, zorg dan dat je een goede correcte merrie hebt met stamboek papieren.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:37

Ja met de dierenarts leg ik zelf rond de 100, - permaand opzei voor de DA in het potje. Zelf als het nodig is springen ze wel in.
Haha ja ik ben ook erg te vreden daar. Ze staat niet alleen en de wei is echt zo groot dat er wel 7 grote paarden in zou kunnen lopen :D. Ik heb zelf best veel jonge pony's op gevoed&beleerd. En ik weet idd iemand in de buurt die mij kan helpen, :D

Bedankt voor je reactie! :D
Ik kan alleen nog niet echt uitvogelen hoe duur een Influenza is. En er staat bij 2 x perjaar minimaal 1 x. Maar mn shetter zou niet op stal staan en wil ik nog steeds 2 x perjaar geven want je weet maar nooit. Doe ik het er goed mee?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:41

pluklief schreef:
Marie_X_X schreef:
ga er gewoon voor meid!

Hier gaat dat niet op. Wij hebben rekeningen van de veearts gehad vioor mijn mini, daar had ik twee hele mooie nieuwe van terug kunnen kopen.

Als ik jou was zou ik wel een influenza spuit doen, stel dat je shetlander influenza oploopt dan zul je altijd balen dat je het niet hebt gedaan. Brokken kunnen in de winter soms toch nodig zijn. Al helemaal als er weinig gras op de wei staat dan is het handig om wat brokjes bij te voeren.

Als ik jou was zou ik niet voor een echte mini gaan. Stel dat je over een paar jaar toch besluit om te gaan mennen is een net wat grotere fijner, of nou ja dat vind ik. Met goede begeleiding en goede les kan mennen echt ontzettend leuk zijn!

Als je plannen hebt om ooit nog een veulentje te fokken, zorg dan dat je een goede correcte merrie hebt met stamboek papieren.

Bedankt voor je reactie! :D

In de winters krijgen ze geen brokken maar kuil. Ook al zou ik dit zelf niet doen, ik ga zelf op Hooi houden.
Zelf haal wel brokken als het nodig moet in de winter en wat wortels.
Ik wil beetje een maat shetlander van niet onder de 75 cm hebben.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:53

ínfluenza zijn de jaarlijkse entingen toch? Dat is bij ons 15 euro ex voorrijkosten, dus daar breek je je nek ook niet over

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:15

Mijn pony's worden een keer per jaar geënt. Dit kost me 58 euro voor 2 shetten en een rijpony. En dan nog 25 euro voorrijdkosten. Mensen die echt fanatiek wedstrijd rijden en veel met de pony op weg zijn, die enten vaak 2 keer. Influenza en tetanus heeft niet specifiek te maken of je paard op stal staat of niet. Ook buiten paarden kunnen een wondje krijgen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:37

En als de nood echt hoog is, heb ik altijd nog wel wat geld over aan het goede doel; mijn beste vriendinnetje :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:45

TS: nogmaals de vraag: Als je de keuze zou hebben shet of rijpony, waar zou je dan voor gaan?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:55

Ik zou nog steeds voor een shet gaan :D
Rijden vind ik ook heel leuk maar wat ik het leukst vind is met een klein ding bezig zijn.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:01

een shet in onderhoud vind ik wel degelijk goedkoper dan een rijpony. Alleen al kwa hooi en stro verbruik, gebruik van brok en muesli, wormenkuur.

Verder verschild een shet niet veel van een rijdpony, dekens zijn even duur, borstels zijn even duur, stalling is even duur bij de meeste stallen enz.

Echter heb je een shet die niet word bereden natuurlijk geen harnachement nodig, dit is het meest dure in aanschaf, een goed zadel enzovoort, ook loop je meer risico op blessures met een rijdpony dan een shet waarmee weinig word gedaan. Als de D.A moet komen is dit net zo duur als bij een rijpony, maar zo te lezen maakt ze daar een potje voor, dat is heel verstandig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:57

Goh, wat leuk, wist niet dat je die plannen had? :)
Ik weet denk ik wel dat je er inmiddels goed over na kan denken en goed dingen kan relativeren.
Ik wil je ook zeker niet ontmoedigen, maar is het voor jou en je ouders niet 'voordeliger' als je het bij bijv. Lola als vz-shet houdt, omdat je daar toch ook vanalles mee mag en kan doen?
Fluenza e.d. valt onder jaarlijkse enting en zou ik zeker niet zomaar weg laten, vind het persoonlijk beetje 'egoistisch' als mensen niet enten. Ken sommigen die dus niet enten, maar dan gaan ze er wél mee naar keuringen, wedstrijden e.d. en ook al wordt er van te voren aangegeven dat er wordt 'gecontroleerd', die mensen weten dan gewoon de controle te omzeilen.... loop jij daar met je veulens en netjes geente pony's.... Het is een risico dat ik niet zou willen nemen persoonlijk, niet voor je eigen pony en ook niet voor andermans pony's.
Voor jaarlijkse enting betaal je voorrijkosten van inderdaad zo om en rond de 15 euro en enting zelf is ook meestal iets van 15/20 euro. Voor die €30,= per jaar is het dan de moeite ook niet om dat weg te laten, toch? En wie weet kun je met de stalhouder wel afspreken dat je jaarlijks 't hele spul in 1 keer laat doen, zo kun je de voorrijdkosten verdelen, scheelt ook weer iets.

Ook kuilvoer zou ik inderdaad niet aan beginnen; shetten hebben genoeg aan hooi, kuilvoer is vaak voor shetten een stuk minder goed.
In principe hoef je ook geen 'speciale brokken' of krachtvoer aan te schaffen, maar dat ligt ook aan het type pony en het werk... Bij ons krijgt Ot zomers toch wel 's morgens en 's avonds een halve schep biks met wat muesli, dat heeft ze ook echt nodig, die verzet veel werk en anders wordt ze veels te schraal. De rest krijgt ook altijd iets, maar dat is maar 1 of 2 handjes in de winter om iets bij te voeren aan vitaminen en mineralen, verder krijgen ze af en toe lijnzaadolie door 't voer, in deze periode willen ze nog wel eens zand/modder likken nl. en 't is goed voor de vacht. Zomers knoflooksnippers/korrels tegen de vliegen, al is dat niet heel erg nodig.

Als jij er alleen lekker mee gaat 'tutten' en niet echt intensief met pony gaat werken, dan is krachtvoer vaak idd niet nodig, maar af en toe iets extra's hebben ze soms wel nodig; in muesli bijvoorbeeld vind je veel goede vitaminen en mineralen. Ook een stukje pavo-koek af en toe is goed voor de gezondheid.

Dat je nu het plan niet hebt om te gaan mennen, is misschien wel verstandig; zoals je weet gaat daar veel tijd en véel geld in zitten, en idd ook de nodige ervaring, of om de nodige ervaring te krijgen.

En natuurlijk is het helemaal aan jou, maar dan vraag ik me af: zou je dan echt graag een eigen shet willen, met alle bijbehorende kosten, als de 'opbrengsten' daarvan in feite hetzelfde zijn als met een verzorgshet?
Je kan dan dus niet rijden ohz., je gaat dan dus ook niet mennen waarschijnlijk, dan blijft over longeren, lange lijnen, wandelen, vd, grondwerk en dat soort dingen. Persoonlijk zou ik dat nog wel even willen afwegen tegen de kosten die je maakt; heb je daar genoeg aan, kun je daar genoeg plezier uit halen tegenover de kosten die je er voor moet maken?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:06

eventueel zou je ook een halve pavo koek per dag kunnen voeren ipv brok, hier zitten alle vitaminen en alles in die ze nodig hebben, zomers is dit voor een shet die niets doet naast gras volgens mij wel voldoende.

Mn shet gaat elke avond op stal, ook in de zomer rond een uur of 21:00 uur, daar krijgt hij dan hooi en een handje muesli om het naar stal gaan toch aantrekkelijk te maken, op de dagen dat hij werkt krijgt hij er ook wat brok bij.

In de winter krijgt hij twee keer per dag hooi, 1x in het land en in de avond weer met op stal gaan.
Dan krijgt hij ook twee keer per dag een handje brok en muesli en een halve pavo koek in de avond, aangezien er bij ons
totaal geen enkel sprietje gras meer is, houd rekening met dat de wintermaanden de duurste zullen zijn kwa bijvoeren, want ook een shet moet meestal de winters worden bijgevoerd, zeker als deze buiten staat om zich lekker warm te kunnen houden

Verder zou misschien een vliegendeken geen kwaad kunnen voor in de zomer, paarden staan helemaal ingepakt en de shetties zie je vaak onder de horzel bulten staan, ik vind dit zielig, waarom paarden wel en shetjes niet... maar dat is wat je altijd nog kunt bekijken.

verder krijgen mijn ponys twee keer per jaar een vitamine kuurtje, dit is net als een wormen kuur maar dan met een vitamine stoot erin, dit geef ik in het najaar en in het voorjaar.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:49

Vergis je echt niet... Ik kocht ook een gezonde pony, maar hij loopt inmiddels met een chronische bronchitis rond, als hij het weer te benauwd krijgt heb ik weer per maand rekening van ruim 100 euro. Daarnaast staat ie niet correct op de benen, en zijn ijzers dus ook noodzakelijk, omdat 'ie anders over zijn eigen benen struikelt. Vanwege zijn bronchitis kan ik hem niet zomaar na het werk nat op de paddock zetten, want dat kans bij hem is heel veel groter dat ie het dan weer oppakt. Dus hij is geschoren en staat onder goede kwaliteit dekens. Staat 's nachts op stal en bij stormbuien als 'ie pas geschoren is.
Entingen is eigenlijk gewoon een must, ik snap niet dat mensen daarop willen besparen.

Daarnaast krijgt mijn shet trouwens wel kuilvoer in plaats van hooi, maar dan met de reden dat het hooi bij ons stoffiger is. Op kuilvoer doet 'ie het ook prima, en zolang je hem de juiste hoeveelheid geeft is er vrij weinig aan de hand hoor.

Als ik jou was zal ik het wel in de gaten houden, met 24/7 op de wei. Shetlanders hebben aanleg om bevangen te worden.

iempiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:56

Heee,
super leuk!.
kijk vooral een beetje rond naar je echte droom shet,
maar vergis je niet.
kijk ook goed naar hem/haar!
- oogjes
- hoefjes
- papieren!
laten lopen/rijden
vele laten informeren
anders nog laten keuren!!

xx :D.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:41

Maaik schreef:
Vergis je echt niet... Ik kocht ook een gezonde pony, maar hij loopt inmiddels met een chronische bronchitis rond, als hij het weer te benauwd krijgt heb ik weer per maand rekening van ruim 100 euro. Daarnaast staat ie niet correct op de benen, en zijn ijzers dus ook noodzakelijk, omdat 'ie anders over zijn eigen benen struikelt. Vanwege zijn bronchitis kan ik hem niet zomaar na het werk nat op de paddock zetten, want dat kans bij hem is heel veel groter dat ie het dan weer oppakt. Dus hij is geschoren en staat onder goede kwaliteit dekens. Staat 's nachts op stal en bij stormbuien als 'ie pas geschoren is.
Entingen is eigenlijk gewoon een must, ik snap niet dat mensen daarop willen besparen.

Daarnaast krijgt mijn shet trouwens wel kuilvoer in plaats van hooi, maar dan met de reden dat het hooi bij ons stoffiger is. Op kuilvoer doet 'ie het ook prima, en zolang je hem de juiste hoeveelheid geeft is er vrij weinig aan de hand hoor.

Als ik jou was zal ik het wel in de gaten houden, met 24/7 op de wei. Shetlanders hebben aanleg om bevangen te worden.

Gelukkig heeft onze merrie (nog) geen 'chronische' bronchitis; wel een hardnekkige hoest/verkoudheid wat in dit seizoen toch wel terug komt.... tip: hooi min. paar uur doorweken met water en dan voeren scheelt een hoop.

Heb TS zelf ook gezegd érg goed op te letten en helemaal in het geval van 24/7 op de wei goed uit te kijken geen shet te kopen die een verleden heeft met hoefbevangenheid of daar gevoelig voor is.
Bij ons lopen ze echter altijd al 24/7 op de wei en nooit problemen gehad, die van ons zijn dus ook niet gevoelig voor hoefbevangenheid, maar er zijn er idd ook een hele hoop die dat wel hebben, maargoed als je zelf beschikking hebt over een wei deel je de wei op en maak je van 1 stukje wei een soort paddock of een stuk met heel weinig gras oid....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:43

iempiejj schreef:
Heee,
super leuk!.
kijk vooral een beetje rond naar je echte droom shet,
maar vergis je niet.
kijk ook goed naar hem/haar!
- oogjes
- hoefjes
- papieren!
laten lopen/rijden
vele laten informeren
anders nog laten keuren!!

xx :D.

Vooral diep in die mooie bruine ogen kijken, en als de hoefjes maar schattig genoeg zijn meteen kopen, of niet? := :')
Ogen zullen mij een biet zijn, als ze verder lichamelijk en qua bouw maar correct zijn, als je een paard op de ogen gaat kopen, tsja dan zal de keuze wel heel moeilijk worden.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:37

denk dat ze bedoelt dat zijn oogjes helder en fris staan, en net als een suffe pony die het niet ziet zitten dan kan er namelijk iets aan de hand zijn met de pony ;)