shetlander of niet?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orrieknorrie

shetlander of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:11

halloo

ik ben aan het overwegen om een shetlander te nemen, maar nou vroeg ik me af wat de maandelijkse kosten zijn??
als ik een shetlander neem, dan gaat hij waarschijnlijk in de zomer dag en nacht naar buiten op een helling en in de winter alleen overdag. dus moet een shet dan ook krachtvoer of alleen ruwvoer??

groetjes grace

capopjekop

Re: shetlander of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:50

Er zijn al heel veel topics geweest over dit onderwerp, dus even goed zoeken Knipoog
Je moet geen shet nemen omdat deze goedkoper is dan een groter paard, want dat zal echt niet veel schelen.

Ik voer mijn shetten safe and sound en een beetje supplement van pavo, omdat ze niet vaak in de wei staan. Ze worden hier veel te dik van en eentje is gevoelig voor hoefbevangenheid. In principe is alleen gras en goed hooi voldoende, maar in de winter vind ik het wel prettig om ze wat bij te voeren, zodat ze wel alle vitamine en mineralen binnen krijgen. Daarom is een goede liksteen ook heel belangrijk.

Verder moet een shet als je pech hebt gewoon om de 7 a 8 weken naar de smid. Ik betaal gewoon 25 euro per shet voor het bekappen. Dan nog de jaarlijkse enting, waar ik ongeveer 50 euro per shet aan kwijt ben. En dan heb je nog de kosten van als hij een keer ziek wordt. Dit kan heel hard oplopen. Dan krijg je nog het hooi en eventuele bodembedekking. Voor het hooi ben ik rond de 3 euro per baal kwijt. Met een baal doe ik ongeveer 1,5 dag. Verder moet je shet ook gewoon ontwormt worden. Daar kan ik de prijzen nog niet van geven, omdat dat nu per recept moet en ik heb nog voor een jaar ingeslagen. En met deze kosten heb je dus alleen nog maar de basiskosten. Ik betaal verder niks voor de wei en schuilstal.

En een maatje is natuurlijk heel belangrijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:57

Trouwens ik heb even topics lopen zoeken, maar ik zag dat je deze vraag al eerder hebt gesteld en dat die gesloten werd. Dan is het niet de bedoeling om een nieuw topic over het zelfde onderwerp te starten Knipoog Als hij fout staat, verplaatsen de mods hem wel.

[SH] Aanschaf van een shet
Halverwege dit topic worden wel 10 links gegeven met onderwerpen over de kosten van een shet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:20

Bedankt capopjekop! Bij deze dus nogmaals een slotje.