Goede ruif voor in de paddock voor de mini's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Goede ruif voor in de paddock voor de mini's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:26

We voeren nu dus op de grond, en dat wordt een zootje. :P
De merries plassen ook vaak op hun hooi en dat kan ik dan weer op de mesthoop scheppen (wie zei er ook weer dat paarden buiten houden in de winter voor luie mensen was :+ )

We zijn nu op zoek naar een goed systeem om hooi en kuilgras in te voeren. Mag een zelfbouwsysteem zijn, of iets dat te koop is.

Het moet er wel een beetje fatsoenlijk en degelijk uitzien, de ponys staan vlak langs de weg en pal naast ons huisl, dus het moet niet teveel kampgehalte hebben.

Systemen zoals je hebt voor koeien, waar ze omheen kunnen staan waarbij je dan een hele baal in het midden kan leggen, lijken ons wel mooi, maar ze zijn te grof en groot voor de minis, wij zijn bang dat ze erin kruipen.

Liefst geen hoge ruif waar ze onder staan, ivm stof in luchtwegen en ogen.

Wie heeft er goede ervaringen met bepaalde systemen?

Dennis

Re: Goede ruif voor in de paddock voor de mini's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:29

Ik heb een kuubskist waar ik een deel afgezaagt heb (ongeveer de helft).
Het hooi blijft een stuk beter, maar ik heb er nog steeds grappenmakers tussen lopen die het er uit trekken, in een plas gooien en er in pissen :P.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:32

Wij hebben gewone wandruiven, daar een achteplaat op gelast, aan twee palen bevestigd op de juiste hoogte voor de pony's en dan op meerdere plekken. Blijven ze gelijk een beetje in beweging.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:03

Ladpr: dat is een goed idee zeg! Tot nu toe gebruikten wij speciekuipen, die we verspreid door de bak neerzetten, maar ze gooien ze regelmatig om en ik heb ze met harde wind al een paar keer uit de sloot moeten vissen. Vind jou idee erg goed.

Ik weet dat er op de site van het blad Landleven heel lang een bouwtekening te downloaden was van een hooiruif voor schapen. Misschien kan dat nog een idee zijn en dan evt. de maten wat aanpassen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:47

Ja dat probleem hadden we hier ook.

Een pony is hier zo'n smeerbeest dat op gegeven moment de hele paddock bezaaid lag met hooi, wat meneer dan niet meer at want dat vond ie dan vies.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:04

het nadeel van een ruif vind ik het stof en de kleine deeltjes die in de ogen kunnen komen. verder heb je alsnog last van de wind, gezien ze het hooi er uit trekken. als ze bijvoorbeeld uit een bak eten, houden ze hun hoofd lager en je zit bij het vullen ook niet zelf helemaal onder het hooi.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:07

Ruif is ook niet helemaal het goede woord. :P

In principe wil ik ook geen hoge ruif, maar een driehoekig iets waar ze hun kop in kunnen steken zou ook gaan.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:07

Wij hebben op stal 2 hele grote hooiruiven in de paddock staan..
Ik vind het wel heel fijn, de paarden staan er altijd allemaal lekker te eten :D
Er word gewoon 1 grote baal in gedaan en dan zit het nog vast en vliegt het hooi ook niet zomaar alle kanten op.
Heel handig :j

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:08

dan zou ik in iedergeval geen splijlen in maken, gezien ze er dan met hun benen in kunnen komen. maar dan is het wal lastig de rsjes er onderuit te krijgen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:09

xMariekee schreef:
Wij hebben op stal 2 hele grote hooiruiven in de paddock staan..
Ik vind het wel heel fijn, de paarden staan er altijd allemaal lekker te eten :D
Er word gewoon 1 grote baal in gedaan en dan zit het nog vast en vliegt het hooi ook niet zomaar alle kanten op.
Heel handig :j

dat zijn toch geen ruiven, maar voervakken?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:43

Als je een ruif met vierkantjes hebt die klein genoeg zijn knoeien ze nouwelijks en heb je dus geen last van de wind en ze kunnen er niet met de voetjes in.

Verder is het kwa stof heel simpel, even uitschudden voordat je het in de ruif doet en de ruif inderdaad niet te hoog maken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:04

Ik zat eigenlijk meer aan zoiets te denken:

http://www.venostal.nl/ronde-balen-zwee ... 102840f3d7

Of;
http://www.venostal.nl/vierkante-balen- ... 102840f3d7

Maar dat zijn maten voor grote paarden en koeien. Je hebt ze ook in uitvoeringen voor schapen, maar ik ben bang dat de spijlmaten dan weer te smal zijn voor de kopjes van de ponys.

http://www.venostal.nl/rondebalen-voerh ... 102840f3d7

die voor schapen is wel een stuk rianter geprijsd. :P

Maar ik vroeg me af of niemand zelf zoiets in elkaar geknutseld heeft?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:06

de linken doen het bij mij niet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:07

He, raar, bij mij wel vanaf bokt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:08

bij ons op stal hebben ze echt een superidee gevonden! autobanden (wel de velgen eruit). Voor de paarden zijn het trekkerbanden geworden. Ze stoten zich niet pijnlijk, windvrij, hooi blijft prima liggen, eten doen ze nog steeds vanaf de grond, echt het werkt geweldig. Dus ff naar de sloop :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:10

Steel even een quote met instructies en foto's uit ander topic :

joyce B schreef:
Wij hebben een hooikast gebouwd die we geintegreerd hebben in de omheining van de paddock.
Het hooi blijft droog en schoon, en door de gazen voorkant kunnen ze er niet hele plukken tegelijk uit trekken waardoor ze rustiger eten en langer met hun hooi doen. De maten kun je zelf bedenken.
De bodem heeft een hoek van 45 graden zodat het hooi goed naar beneden zakt tegen het gaas aan. De binnenkant moet van glad materiaal zijn zodat het hooi goed naar beneden kan glijden en geen uitsteeksels hebben waar het achter kan blijven haken. Het gaas heeft een maaswijdte van 5 bij 5 cm en 7,5 bij 7,5 kan ook.

hooikast, 1,20 breed, 1,10 hoog

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:11

Ik heb een kliko :P
onderaan een gat uitgezaagd en op een verhard stuk gezet.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:33

tamary, dat is indd ook een mooi systeem.

voor paarden is het een natuurlijke houding om met hun hoofd naar beneden te eten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:07

Ik heb een paar Hartog bakken, die eigenlijk voor grasmix bedoeld zijn. Met het stopje eruit zodat regenwater weg kan lopen voldoen ze prima voor hooi.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:18

er staan goede tips al tussen
mijn oom heeft zon stalen hooiruif voor mijn oude staleigenaren gemaakt. die hadden namelijk een sloopgraage belg, en ja daar moet het heul stevig voor zijn.
precies zoals van die afbeeldingen, die hebben we hem meegegeven en voor de helft van de prijs waar je em voor koopt had ie em gemaakt. Weetni wat hij precies is hoor..mja iets met lassen en staal. zo iemand zal vast ook wel in de buurt wonen bij jou als je per se zoiets wilt. gewoon ff rond vragen.

In mn eigen wei heb ik nu houten kisten staan. 1 met dakje waar je niks aan hebt, want de regen regent het in, omdat de ruif op een pallet staat (voor het rotten van onderste gedeelte, kunje hem telkens opeen andere pallet zetten he).

Binnenkort krijg ik weer kuubkisten. Daar zaag ik aantal planken vanaf, bv aan twee overstaande kanten laag, en twee andere hoog. of alle 4 laag afzagen. of 3 lagen afzagen en de 4e tegen de muurzetten (aan houten muur kun je em dan nog vastspijkeren voor de sleepgraage ponies).
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... tos001.jpg

en sinds deze winter heb ik ook een pallet, met daar op 3 of 4 losse "klapstukken" wat ook weer een kist maakt: hier zie je een klein stukje: http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C01012.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C01010.jpg

je hebt echt veel minder rommel. andere winters had ik eilanden van hooi. Ik heb dan nu ook een straatje, dat doet ook wonderen: dan eten ze nog meer op. Zodra het in de grond/gras/zand valt dan is het VIES HE :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:07

Idd, zand aan je hooi is bah. Sinds ik het deel om de kist bestraat heb word er nog meer op gegeten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:22

Bij ons op stal hebben ze verschillende ruiven, bij de pony's is een groot rek maar ze hebben hier ook twee kleinere van.

Afbeelding dit is zo'n grote ruif.

Heb alleen geen idee wat ze kosten.
Van de kleinere ruiven heb ik geen foto maar dat is de helft en die worden vaak verschoven door de paarden is onze ervaring.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:45

de ruif die mn oom gemaakt heeft, had platte voeten zogezegd, waar ze dan mega schroeven doorheen hebben gezet, in de platen vastgemaakt zodat mevrouw belg toendertijd de ruif NIET kon verschuiven. De eerste week hadden ze er nog geen tijd voor, en stond de loeizware ruif gewoon 20 cm verder hoor geloof mij: vastzetten die handel haha. Als je het in het klein voor je mini's maakt ofzo. of je moet het niet erg vinden natuurlik :) Ik heb mn kisten ok niet vaststaan, die blijven eigenlijk aardig staan, maar staat op het moment tegen de stal aan dus ze kunnen ook niet veel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 09:11

@Jesito: dat vind ik een heel mooi systeem, alleen wat jij op de foto laat zien kost rond de 1200 inclusief, zonder dak dan nog.

Bedoel je dat ze de ruif die je op de foto laat zien in een kleiner formaat hebben, of zijn dat weer andere modellen?

Want zon ruif maar dan in een iets kleinere uitvoering, lijkt me ideaal, en ziet er ook heel netjes uit. De ruif van de foto kan trouwens nog iets versteld worden, je kan de bak laten zakken, dus misschien zou het toch wel gaan voor minis. De shet op de voorgrond ziet er iig. niet uit of hij erin kan kruipen.

De ideeen met een simpele houten bak zijn ook netjes voor het zicht, punt is alleen dat we hier ook ponys van 80 cm hebben, en als we de bakken zo laag houden dat ze niet met hun nek over de rand hoeven te hangen (dat lijkt me niet prettig eten), dan stappen die iets grotere ponys waarschijnlijk zo die bakken in... Ze zijn zo ondernemend, die van ons.. :roll:

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:55

hoe groot is de kleinste dan?
ik had mijn pony van 1.50 samen met de shet van nog geen meter. dus op hoogte van die kleinste gemaakt.