Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ik vind ze vooral erg erg mooi
daantje99 schreef:@ lusitana: Ooh die prijs valt toch wel mee, ik zal dan maar niet vertellen hoeveel mijn springpaard kostte.
De omschrijving duur is een vaag begrip. Wat vind de een duur en wat vind de ander duur.
.Lusitana schreef:...Het Lusitano stamboek is een van de weinige ter wereld dat een gesloten stamboek is. Dat wil zeggen dat er geen vermening plaatsvind en een veulen alleen wordt opgenomen als beide ouders ingeschreven en goedgekeurde Lusitanos zijn. Dit wordt met bloedtesten bevestigd. Als een of beide ouders niet goedgekeurd of niet ingeschreven staan, wordt het paard als "cruzado" bestempeld, dus zelfs als het echt wel gewoon een Lusitano is. Maar geen "goekeuring voor reproductie" (stamboekopname) papieren bij een van de ouders, berekent onherroepelijk uitsluiting voor de nakomeling.
Don_Marcello schreef:Een aanvulling hierop..
tot 1964 was er een gezamenlijk stamboek voor de lusitano en de "Andalusier" (PRE). De Andalusier en de Liusitano zijn dus erg verwant. Het verschil tussen de ene en de andere lusitano is groter dan het verschil tussen de tyische Andalusier en de typische Lusitano. Ander gezegd er zijn lusitano's die meer op Andalusieres lijken dan op een typische Lusitano en Andalusieres die meer op een Lusitano lijken dan op een typische Andalusier.