Nakomelingen van Tsjerk 328

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiMmK

Nakomelingen van Tsjerk 328

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:19

Hoi,

Ik was erg benieuwd wie allemaal nog meer een nakomeling heeft lopen van de hengst Tsjerk.
Ik leas ook een nakomeling van Tsjerk en moet zeggen als ik hem onder het zadel heb lopen dat die behoorlijk heet kan zijn en eigenwijs *LOL* naast dat is die toch ook ontzettend lief en bezorgzaam.
Ik wou vragen of jullie deze eigenschappen herkenen, en hoe jullie paarden zijn in de omgang..?!

Groet Kim

wendy007

Re: Nakomelingen van Tsjerk 328

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:18

rijd sinds kort een Tsjerk merrie, is soms erg fel en inderdaad eigenwijs, maar wil wel leren gelukkig!! Verder is ze heel makkelijk in de omgang, bij andere paarden laat ze wel merken dat ze niet te veel om haar heen moeten, dan gaat ze meppen maar verder leuke merrie.

helonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:29

ik heb een tsjerk merrie, een eigenwijze pittige dame, die als het erop aankomt voor je door het vuur gaat... ( en daarna heel hard ervandoor gaat Knipoog )
moet zeggen dat ik niet echt van dooie doendertjes hou, dus ik mag het echt wel...

het is tsjerk eigen, deze karakters... tsjerk was (is) ook wel een hittepetitje... Knipoog

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:41

Ik heb een tsjerkhengst van 4 jaar. Een erg pittig paard maar met een gouden karakter. Hy wil altijd ontzettend graag voor me werken en doet erg zijn best nieuwe dingen te leren. Je moet voor hem het werk uitdagend houden anders vind ie het saai worden en gaat ie kuren uithalen. Fotos van hem staan in mijn profiel

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:38

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:16

Elianna_ : Mooi paard hoor! En ja die eigenschappen ken ik Clown Zo lief op stal en in de omgang maar erg pittig onder het zadel.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:46

Ik heb een 8-jarige stermerrie van Tsjerk.

Een echt eigenwijze maar toch een fries die graag wil werken soms kan ze ook aardig heet zijn.

Ik vind de Tsjerk Friezen ook mooi kort in de rug en een laag kruis.

Dat vind ik mooi.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:42

Wij hebben twee Tsjerk x Piter merries. Een daarvan rij ik onder het zadel, een 7jarige stermerrie.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCB7XBPR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZR88UUJA.jpg

Onder het zadel kan ze erg heet zijn, ze is snel gestrest en staat doodsangsten uit voor nieuw of vreemde dingen. Zolang je haar eerlijk rijdt is het echt een mega fijn paard om te rijden! En inde omgang is het ook een schat van een merrie, je kan er echt alles mee.
Laatst bijgewerkt door Alet op 04-01-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: enkele foto's in link veranderd

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:11

Leuk om te lezen over de Tsjerkjes Lachen

Wij hebben afgelopen jaar een hengstveulen van Tsjerk gefokt Lachen Een wakker mannetje, wel heel braaf, maar het leek (lijkt) dat het wel eentje met pit gaat worden Ja

Helaas is hij verkocht Scheve mond Dus zal nooit weten hoe hij onder het zadel is.
Wij hebben bewust voor Tsjerk gekozen, aangezien dit meestal pittige paarden zijn en ik vind dat heeft een fries wel nodig.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:47

wendely: mooie fries hoor zo te zien rijd je wedstrijden! Leuk man in welke klasse rijd je nu? Ik ben van plan dit jaar te gaan starten dus spannend haha Haha!
_Anke_ : inderdaad vind ik ook, ook om te zien vind ik het mooier dan een paard die niet vooruit is te branden.. Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:19

Ik heb ook een Tsjerk merrie gereden. Zij is helaas verkocht, erg jammer. Was heel erg lief op stal en in de omgang, maar wel een vrij nerveus dier.

Pakte alles heel makkelijk op, nadat je haar ervan had overtuigd. Had ook hele sterke wil en je moest zelf wel heel sterk in je schoenen staan.

Was een vrij voorwaarts dier (nadat ze ervan overtuigd was dat been voorwaarts was en niet de bokknop *LOL*, ook erg kijkerig, maar ging er niets snel vandoor. Was heel nieuwsgierig en ging voor iets engs op de rem en dan moest het uitgebreid besnuffeld en liefst ook beknabbeld worden.

Heel sensibel, prachtige rug. Helaas een wat korte stap. Geen friezengangen, maar veel vlakker. Echt een dressuurpaardje.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:10

Ik rijd nu een sterruin van Tsjerk (x Leffert).
Hij is ontzettend lief, knuffelig en staat echt te genieten als je hem aait, maar zo lief als hij zonder ruiter is, zo'n draak met de ruiter erop. Paard kan super lopen, maar is ook ontzettend sensibel en gaat er met het minste vandoor Schijnheilig Het is echt een ontzettende schijterd en hij is echt fel. Als het dan ook goed gaat is het heerlijk om met hem te werken!Voor foto's, zie m'n profiel: Jildert.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 17:30

spokie79: Aah inderdaad erg jammer dat ze is verkocht, maar volgens mij heeft ze vast een leuk tehuis gekregen!
Iepke: Heb even je profiel bekeken en een ontzettend leuk paard, met mooie ruime gangen Haha!
( die andere friezen zijn trouwens ook zeker niet mis!)

Haha wat mij zo opvalt is dat bijna alle tsjerk friezen de zelfde eigenschappen hebben! Erg kijkerig onder het zadel en vrij nerveus, terwijl ze in de omgang engeltjes zijn OK dan!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:00

KiMmK, zij heeft inderdaad een super tehuis gekregen. De nieuwe eigenaresse vindt haar karakter helemaal geweldig. Ze wordt behandeld als een prinsesje. En ze ziet er supergoed uit. Ze geeft haar veel meer aandacht en beweging dan ik haar had kunnen geven. Dus ik ben er wel blij mee.

Tsjerk erft denk ik het karakter heel erg over. Haar andere zusjes zijn namelijk zoveel rustiger en lijken meer op de moeder. Alleen zij is zo fel. Maar wel heel erg eerlijk.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:12

spokie79: mooi om te horen, dat doet je toch wel weer goed denk ik! Haha!
En ik denk ook dat ze de karakter erg van hun vader over nemen en ook wel vind ik de bouw.. Ik heb een paar tsjerken gezien die zoveel lijken op Freek! Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:16

Ik heb een tsjerk merrie probeert te beleren, was wat klein gebeleven. Trapte gemeen, en was niet erg vriendelijk. Heb weinig zulke moeilijke paarden beleert. Ze liet me alle hoeken van de bak zien, ben er mee gestopt omdat het niet mijn eigen paard is en ik geen zin had om mijn nek te breken op een ander zijn paard. Het paard werd direct daarna verkocht, was overigens wel een uitzonderlijk mooie merrie. Had zeker ster kunnen worden als ze niet naar Spanje was gegaan

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:39

Karoliefje_: Oooh das niet zo leuk.
Goed dat je er mee gestopt bent hoor.
Als ze inderdaad zonder een reden gaan trappen of je de hoeken van de bak laten zien zou ik het ook erg gevaarlijk vinden.
Ik heb je profiel even bekeken is dat de merrie?

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:56

Hebben jullie allemaal je Tsjerk onder het zadel ? Wie weet hoe ze het aangespannen doen ?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:07

Angelo: Freek loopt aangespannen en doet het erg goed!
Ze lopen in 2span klasse 3!
Ze zijn erg snel en hebben ontzettend veel kracht.
(alleen zijn ze net ietswat te langzaam voor de verdere klasses dus zijn er nu veulens gefokt met arabier erin!)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:35

KiMmK schreef:
wendely: mooie fries hoor zo te zien rijd je wedstrijden! Leuk man in welke klasse rijd je nu? Ik ben van plan dit jaar te gaan starten dus spannend haha Haha!
_Anke_ : inderdaad vind ik ook, ook om te zien vind ik het mooier dan een paard die niet vooruit is te branden.. Knipoog

Dankje Lachen Ik mag nu L2 starten wat ik over een maandje ga doen denk ik. Wedstrijden staan vanaf november vorig jaar een beetje heel erg stil Clown Enorm druk met afronden van school en mijn nieuwe baan bij de koninklijke marine..
Jij iig succes met de wedstrijden alvast Lachen

Berber heeft idd de bouw en het karakter van vader mee. De gangen gelukkig niet en daarmee bedoel ik vooral de stap. Tsjerk stapt ontzetten beroerd en fokt dit over het algemeen ook mee. Daarintegen heeft berber de stap van haar moeder geërft. Ik heb menig mensen horen zeggen; Ik heb nog nooit een Tsjerk zó enorm over zien stappen (trots Haha! )
Die van mij loopt trouwens ook aangespannen, het was een hele toer haar aan de dat gerammel achter haar te laten wennen. Maar nu ze er eenmaal aan gewend is doet ze het super voor de kar Ja Maar hou haar liever meer onder het zadel dan aangespannen.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:16

wendely: zo L2 al! hoop dat ik zo ver kan komen haha!;)
Maar bij Freek is stap ook niet zijn beste gang middenstap halen we meestal een 5.. helaas we doen wel veel met balken maarja het resultaat is der helaas nog niet (zal hopelijk wel komen) Maar Haha! Heb wel complimenten gekregen van de jury dat hij een ontzettende imponerende galop heeft (hiervoor kreeg ik dan ook een 8)

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:27

Jildert z'n stap is juist ook super, haal op middenstap vaak een 8, net als op het onderdeel stap. Gelukkig, hoor idd vaker dat Tsjerk-nakomelingen slecht stappen.
Hij is wel aangespannen beleerd, maar ontzettend bang voor dingen achter hem, dus dat is absoluut geen goede combinatie. Tenzij je je leven niet meer ziet zitten Tong uitsteken
M'n instructrice zegt altijd over hem: Hij galoppeert als een tijger Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:12

Bij de Hengstenkeuring vond ik ook dat Tsjerk nakomelingen slecht stappen. Er waren er volgens mij 2? En ik vond persoonlijk dat ze beide achter erg kort stapte, niet goed mee gaven. En voor ook erg kort.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:40

Ja dat klopt, maar het waren overigens niet alleen de Tsjerk nakomelingen die zo kort op de achterhand waren in stap. Ik heb er maar 2 of 3 zien lopen die écht een goede stap vertoonden. Meerendeels die in de draf enorm spectaculair waren maar ook bij de draf kon ik over de achterhand van de meeste paarden niet naar huis schrijven.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:46

Ik vond dat bij de jongste hengsten de achterhand vaak nog het beste was, een van de bestuursleden zei ook dat hij had geleerd om goed naar de achterhand te kijken. Er zijn zoveel Friezen(Overigens veel paarden) met een slappe achterhand. En dat is juist wat het plaatje als geheel maakt. En waarmee je verder kan komen in de sport, een goede beweging van achteren naar voren. De nieuwe hengsten deden dat in mijn ogen allemaal aardig. Een correcte stap viel mij ook wat tegen bij heel erg veel hengsten, je moet er natuurlijk wel aan denken dat ze vol zijn gestopt met haver en dat het voor hen erg drukke omgeving is. Dus gaan ze dan nog wel eens wat dribbelen, maar veel hengsten liepen achter gewoon erg kort, bijna kreupel leek het wel.