Wat kost een 10-jarige friese merrie (info in topic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Wat kost een 10-jarige friese merrie (info in topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:36

Mijn verzorgpaard komt waarschijnlijk te koop wegens overcompleet. Omdat ik een echte 'klik' heb met dit paard, zou ik haar graag willen overnemen. Maar ik zou echt niet weten aan welk bedrag ik moet denken bij een Friese merrie.

Het is een 10-jarige merrie van Remmelt, 1.58m, ze heeft op de keuring een derde premie gekregen, net geen ster dus.

Ze beheerst stap en draf, galop is een groot probleem. Waarschijnlijk is dit wel op te lossen door vaak te rijden, wat nu weinig gebeurd, vanwege veulen aan de voet. Wat fokken betreft heeft ze zich aardig bewezen. Tot nu toe 4 veulens gekregen, waarvan 3 veulens een 1e premie en inmiddels 2 ster.

Verder is ze beleerd voor de kar, maar dit is al jaren niet meer met haar gedaan. Onder het zadel kan ze prima bewegen, ze is iets zwak in haar lendenen, waarschijnlijk gebrek aan bespiering. Ze is in ieder geval geschikt voor dressuur, recreatie (buitenrijden vindt ze heerlijk en ze is goed verkeersmak).

Dit zijn foto's van haar:
Afbeelding

Afbeelding

horseyfries

Re: Wat kost een 10-jarige friese merrie (info in topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:48

Stamboekmerries zijn momenteel niet heel veel waard, dus ik zou zeggen rond de 3000 euro. Is ze drachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:59

Ben ik het wel mee eens, als ze drachtig is wat meer.
Wel sympathieke merrie om zo op de foto te zien.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:17

Nee, op dit moment is ze niet drachtig.
Het is een hele fijne merrie om mee te werken, ik heb ook een echte klik met haar. Haha!
De eigenaren wilden ongeveer het dubbele hebben, maar ik vind dat echt veel te veel en dat heb ik ook gezegd. Zij nemen in de prijs mee wat zij er voor hebben betaald en dat ze inmiddels beleerd, verkeersmak is en goed fokt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:19

4000, maar het hangt er ook vanaf of ze vol papier heeft. Dit scheelt veel in de prijs Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:10

Jibbel schreef:
Nee, op dit moment is ze niet drachtig.
Het is een hele fijne merrie om mee te werken, ik heb ook een echte klik met haar. Haha!
De eigenaren wilden ongeveer het dubbele hebben, maar ik vind dat echt veel te veel en dat heb ik ook gezegd. Zij nemen in de prijs mee wat zij er voor hebben betaald en dat ze inmiddels beleerd, verkeersmak is en goed fokt.

Ze is nu tien jaar, en dat is een leeftijd waarop de prijs naar beneden gaat in plaats van naar boven. Als je een stamboekmerrie van drie of vier jaar koopt, heb je kans dat die nog ster wordt. Bij een merrie van tien jaar is die "verwachtingswaarde" zo goed als nihil en daardoor gaat de prijs naar beneden. Ook een merrie van die leeftijd die niet drachtig is roept vraagtekens op bij eventuele kopers, die vragen zich dan af waarom ze gust is en of ze nog wel drachtig kan worden.
Dat ze goed fokt heb je niets aan als ze niet drachtig is, ze kan nu met elf jaar pas weer gedekt worden en met twaalf jaar pas haar eerstvolgende veulen krijgen. Dus op dit moment is ze een guste, oudere stamboekmerrie: 3000 euro is dan een redelijke prijs, hooguit 4000 maar meer absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:53

Mee eens, als ze het dubbele vragen vind je vast wel een ander en leuker paard voor dat geld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:19

Bedankt voor jullie reacties!

San heeft wel een vol papier.

Ik ben ook niet speciaal op zoek naar een paard, want afgelopen augustus heb ik haar zoon gekocht (zie profiel).
Maar omdat de eigenaar op dit moment 7 paarden heeft lopen en dit echt teveel is, krijg ik de mogelijkheid om haar over te nemen. Op zich zou ik dit wel willen, omdat ik haar al 3 jaar ken en verzorg/rijd, alleen is er nooit wat van gekomen om echt serieus te gaan rijden, omdat ze of drachtig was, of een veulen had.

De reden dat ze niet drachtig is, is het teveel aan paarden op dit moment, en ze hebben een kleine van 2. Alle zorg die hierbij komt kijken wordt ze dus teveel.

Als ik haar koop, zou ik haar ook alleen kopen omdat ik echt wat heb met dit paard, ik was altijd erg bang, maar daar heeft ze me echt overheen geholpen! Een ander leuker/beter paard hoef ik dus niet per se.

Ik ben vooral benieuwd naar een reeele prijs, omdat ik niet goed wist waar ik aan moest denken.

Overigens is het wel zo dat als ik besluit haar niet te kopen, ze wel mag blijven bij deze mensen, omdat ze dit paard al lang hebben en ook een band met haar hebben. Ze zullen dan eerder een jong dier ergens anders onderbrengen of verkopen.

Het is misschien een beetje onduidelijk verhaal, maar het komt erop neer dat als ze verkocht wordt, ze alleen aan mij verkocht wordt en anders niet. (ook voor mij fijn, dan kan ik haar in ieder geval blijven rijden en staat er geen druk achter voor mij, zodat ik een goede en overwogen keuze kan maken!)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:42

Dan vind ik het wel raar dat ze aan jou wel de hoofdprijs vragen die ze van iemand anders nooit zouden krijgen....

Vraag anders aan hen om eens te vragen aan een handelaar wat zo'n merrie waard zou zijn, zodat zij ook een beter beeld hebben?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 11:45

Ja, dat vond ik dus ook al raar. Ik heb ook al jouw argument aangedragen dat ze 'maar' een stamboek merrie is, en eigenlijk niets bereikt heeft.
Ze was het daar mee eens, maar volgens de eigenaresse was haar man behoorlijk star in wat hij ingedachten heeft wat hij ervoor wil hebben als ze weggaat en gaf ze als argument, weet je wel hoe duur een stermerrie is?
Nou nee, dat weet ik niet, maar goed, dat maakt niet uit!

Het is misschien wel een wijs idee om het paard te laten taxeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:00

Dit is toch geen stermerrie? Wat is dat nou voor vergelijk. Bovendien zijn de prijzen voor stermerrie's ook niet meer wat het geweest is.
Ik vind het ook wel apart dat ze dan bij jouw een hogere prijs rekenen dan wat ze waard is, ik zou zeggen de gewone waarde of vriendenprijs.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:05

Nou het dubbele is echt veel meer dan de waarde.
Ik heb dan wel geen fries, maar een KWPN.
L2 dressuur met winst en ster merrie met veel springvermogen.
12 jaar maar ik mag al blij zijn als ik met 4000 naar huis ga.

dus 6000 voor een fries die eigenlijk de galop nog niet eens bevestigt heeft vind erg veel.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:05

maar waarom zou je haar willen kopen als je haar nu ook gewoon kan berijden? (En je haar zoon ook al heb)?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:18

Misschien een hele stomme vraag, maar wat is het verschil tussen vol, half en stamboekpapier?

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom je haar zou willen kopen terwijl jenu ook al je privepaard hebt zonder de lasten? Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:26

Wat betekend het papier nou? Het ligt vooral aan de gangen en het paard zelf? 6000 euro voor een paard dat de gelop nog niet beheerst? Dan moet ze wel gouden hoeven hebben....

Ik zal er 2500 euro voor geven als het een "normale"friese merrie is met een leuk papiertje erbij....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:28

als je nog eens wilt fokker ermee, dan zegt dat papiertje in ene een hele hoop. ik heb alleen nooit het verschil tussen vol papier gekent. Clown

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:31

Ja, maar zoals je kunt lezen heeft ze haar daar niet voor...

En voor wat het beesje kan...

Ik zou het er niet voor geven.

Mellamoshan: wat bedoel je vol papier?

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:41

als ik dit zo lees,zou deze merrie bij mij niet onder de 3500 weggaan.Als ze een vol papier heeft tenminste.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:51

arijanne123 schreef:
als ik dit zo lees,zou deze merrie bij mij niet onder de 3500 weggaan.Als ze een vol papier heeft tenminste.

hmmm.. het diertje is 10 jaar en beheerst de galop nog niet eens correct...
vind ik 3500 nog een hoop geld.

Je kunt al leuke sportpaardjes voor die prijs kopen die jong zijn en de galop wel beheersen!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:54

Vol papier, 10 jaar en nu al 2 sterren als nakomeling met daarbij nog veulentjes met 1e premie. Grote kans dus dat ze preferent wordt waarbij het vol papier weer terug komt voor haar nakomeling. Deze merrie krijg je heus niet voor een prikje. Ik denk (weet wel zeker) dat je absoluut geen merrie koopt met dit papier en fokwaardigheid voor 3000 euro. Als je puur voor de sport gaat, kan je een paardje zoeken waarbij het papier niet zo fantastisch is, misschien kom je dan iets tegen wat in je budget valt.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:07

Ben het helemaal met famke y eens,mijn merrie is 14 jaar ,is preferent en heeft ook een vol papier,heeft eerste premie veulens en willen ze ook nog een hoop geld voor geven.Als je voor de sport gaat moet je een stamboekertje zoeken die ook stamboekertjes op het papier heeft,dan betaal je minder.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:35

arijanne123 schreef:
Ben het helemaal met famke y eens,mijn merrie is 14 jaar ,is preferent en heeft ook een vol papier,heeft eerste premie veulens en willen ze ook nog een hoop geld voor geven.Als je voor de sport gaat moet je een stamboekertje zoeken die ook stamboekertjes op het papier heeft,dan betaal je minder.

Moest even weg......, maar ik vind het jammer dat zo'n meisje die echt wil weten wat het beestje waard is op deze manier aan verkeerde info komt. Het is allemaal goed bedoelt, alleen slaan ze de plank helemaal mis. Ze moeten wel rekening houden dat dit friesje een fokwaarde heeft. Omdat ze nog niet echt goed is ingereden (doelend op het foute galopje) drukt absoluut niet de prijs.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:40

Kapi_Dust schreef:
maar waarom zou je haar willen kopen als je haar nu ook gewoon kan berijden? (En je haar zoon ook al heb)?

Dat is inderdaad mijn twijfelpunt. Lachen
In principe kan ik nu al alles met haar, en is ze zo goed als van mij, kost me alleen niks. Super groot voordeel natuurlijk! Ben ik ook helemaal met je eens!

Wat ik alleen wel jammer vind, nu moet ik alles eerst vragen of iets mag/kan etc. Op zich geen probleem, maar als ik wil lessen, wil ik wel serieus kunnen gaan rijden en niet steeds met een drachtig paard /veulen erbij hebben. Ik kan haar niet lekker in de trailer zetten en naar het bos rijden om buiten te rijden. Etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:48

http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... 0&p=1&ts=1

Als ik zo op marktplaats zoek dan vragen ze voor bijv. een drachtige stermerrie € 8750, dat zou ik dan niet voor een stamboekmerrie geven. Ze is nog geen preferent namelijk, dat moet eerst nog maar eens. Als je geen fokambities hebt zou ik niet zoveel geld aan zo'n paard uitgeven.
Als je er nu op kan rijden zou ik het mooi zo laten. Straks kan je met je eigen paard alles wat je maar wil.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:52

famkeY schreef:
Moest even weg......, maar ik vind het jammer dat zo'n meisje die echt wil weten wat het beestje waard is op deze manier aan verkeerde info komt. Het is allemaal goed bedoelt, alleen slaan ze de plank helemaal mis. Ze moeten wel rekening houden dat dit friesje een fokwaarde heeft. Omdat ze nog niet echt goed is ingereden (doelend op het foute galopje) drukt absoluut niet de prijs.

Dank je voor de reactie, dit is inderdaad wat de eigenaar heeft geprobeerd, om de merrie preferent te krijgen. Maar omdat ze nu met echt teveel paarden zitten, willen ze dit paard, omdat ik zo'n super klik met haar heb, wel aan mij verkopen. Ze vinden het veel waard dat ze weten waar ze terecht komt en dat ze goed terecht komt.

Zou ik besluiten haar (nu) niet te kopen, dan blijft de mogelijkheid in ieder geval bestaan om dit later te doen. Anders blijft ze gewoon daar staan.