rijtechnische problemen barokke paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

rijtechnische problemen barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:49

Hoi,
Ik heb zelf een andalusier hengst en ik merk met rijden een aantal zaken.
Zaken die ik veel bij andalusiers zie maar ook bij lusitano's en friezen dus ik dacht: Ik open dit topic eens. Eens kijken of er meer zijn die tegen die zaken aanlopen.

Mijn andalusier heeft regelmatig de neiging zijn rug weg te drukken en achter de teugel te kruipen.
En hij 'springt' aan in galop.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Want ik heb dit soort dingen wel vaker gezien bij barokke rassen.

Oh wat ik ook vaak zie is paarden die in telgang lopen in stap.

cloris

Re: rijtechnische problemen barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:00

Klopt wat je zegt Redina, veel van deze paarden hebben veel show geweld aan de voorkant, inmense hals, mooi voorbeen enz.
Dit is voor hun ook makkelijk en bij het aanspringen in galop heb je vaak het "hupje" en in stap vaak het onregelmatige stapje.
Op het moment dat deze paarden leren hun achterhand te gebruiken en daardoor dus ook hun rug zal hier verandering in komen, ze zullen van achteruit gaan aan galopperen en de stap zal met regelmaat moeten gaan worden.
Goede instructie is een vereiste wat dat betreft iemand die zich niet in de maling laat nemen en alleen maar kijkt of de afdruk van de achterhoef in die van de voorhoef gaat want dat zegt niets over het achterbeen en rug gebruik!
Het achter de teugel kruipen gaat ook over op het moment dat het paard in balans en evenwicht loopt (op zijn eigen benen) en van achteruit loopt.
Alles heeft dus te maken met rij-technisch correct gaan rijden Knipoog

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 22:04

Ja dat correct rijden wist ik hihi. We zijn pas deze week begonnen met rijden dus dat komt wel goed.
Maar het valt mij wel op dat dit soort dingen wel vaker voor mijn gevoel voorkomen dan bij kwpners etc? Of lijkt dat maar zo?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:36

Ik heb ook de nodige probleempjes gehad (en nog steeds) met rijden met mijn lusitano's.
Allereerst was het vinden van een passend bit een probleem, heb inmiddels een uitgebreide collectie opgebouwd voor ik een bit had gevonden wat goed lag en werd aangenomen.
Het nemen van druk op teugel is met 1 paard nooit een succes geweest, dit leverde heel veel verzet op en leverde "hete" toestanden op, hoe minder druk, hoe meer nageeflijkheid ik kreeg. Geven van been moet heel gedoseerd en bijvoorbeeld een galophulp heb ik gaandeweg weten op te lossen door alleen de binnenhand iets naar voren te steken en later met binnenheup iets te benadrukken, niet zoals het hoort maar zo werkte het bij dit paard nu eenmaal beter. Het naar achter leggen van bijvoorbeeld buitenbeen, ook als ik het heel voorzichtig deed, leverde alleen maar bokken en renpartijen op. Uiteindelijk ging het met dit paard prima en kon vrijwel alles vanuit zit gebeuren. Ik heb heel weinig les gehad met dit paard omdat de lessen steevast eindigde met een paard dat volledig over de rooie was. Met de huidige instructrice ging het wel goed.
De merrie die ik nu rijd is heet, heet en nog eens heet. Neemt zelf veel te veel druk op teugel, hoe los ik de teugel ook houd en is heel lastig van achter uit te rijden, als dat eenmaal lukt, gaat ze ook achter de teugel kruipen. Overgang van stap naar halt is een getriptrap, is geen rust in te krijgen.
Toevallig heb ik ze gisteren door dierenarts en tandarts laten nakijken, toch voor de zekerheid om fysieke dingen uit te sluiten en alles is in orde, het is echt een rijtechnisch probleem wat ik zelf zal moeten zien op te lossen.
Instructie is een heikel punt, ik heb echt moeten zoeken naar iemand die hiermee bekend is en me weet te helpen en we hebben nog een hele lange weg te gaan vrees ik.....
De komende tijd ga ik in ieder geval meer lessen nemen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 02:01

Ik herken dit probleem ook mijn andalusier wil geen druk op de teugels, ik ben nu aan het leren met mijn instructrice, puur op de zit te rijden dit gaat wel beter nu, ook ga ik kijken of een ander bit wil helpen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 02:12

Ik heb ook veel friezen en andalusiers gereden, bij mij hielp het om ze langer en lager in de hals te rijden, en pas als ze van daaruit correct gingen werken, weer meer oprichten (want dat willen ze van nature toch al)
De galop oefen ik vaak vanuit de stap, vooral met de friezen is dat makkelijker omdat je zo gelijk een rustiger tempo en meer balans houd (plus minder "huppen")

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:39

Ik heb ook veel problemen gehad met mijn Lipizzaner merrie, ook een verzameling bitten inmiddels maar nu een dubbelgebroken bitje met plat tussenstukje en daar loopt ze fijn op. Ook heeft goede instructie mij echt verder geholpen, Capriola en ik zaten echt op een dood spoor. Als ze iets niet snapte of er iets eng was of zomaar zonder opgaaf van reden kon ze ineens haar hoofd omhoog gooien en onwijs hard weggaloperen. Stuur of rem was echt zoek wat je ook probeerde je ging er gewoon echt af. Ik heb dus menig maal in het zand gebeten en ben zelfs bang geweest om op haar te stappen.
Inmiddels heb ik het goede knopje gevonden en gaat het echt stukken beter. Ik rij haar nu heel licht in de hand, volg haar zo goed mogelijk, of zoals mijn instructrice zegt... elastiekjes in je handen. Hoe minder druk hoe nageeflijker Capriola wordt. Hoe meer druk hoe heter ze wordt. Ik probeer zo min mogelijk in de weg te zitten, dat betekent ook de bewegingen volgen en ondersteun veel met mijn bovenbeen of knie in het zadel, echt veel aandrijven hoef ik niet, ze heeft looplust genoeg. Rij haar meer op mijn zit en kuit dan dat ik aan de teugels friemel.
Ik merk dat dit type paard heel fijn oppakt hoe jij in je vel zit. Gaat het met jou wat minder slaat dat zo over op je paard.
Ook ik weet hoe moeilijk het is om goede instructie te vinden als je dit type paard hebt, merk dat mensen die ervaring hebben met KWPN'ers vaak niet goed weten hoe en wat ze met je aanmoeten. Het is toch echt een andere manier van rijden. Ik kreeg les van iemand die zelf lichte toer reed, Warendorf had gedaan en ze joeg Cap en mij toch over de kop. Dan dacht ik ow men wat gaan we hard in de draf en dan riep zij nog 'ze draaaaaft niet'. Dat heeft overigens ook niet echt geholpen aan de miscommunicatie die Capriola en ik hadden destijds. Enige tip die ik kan geven is, denk na bij je rijden, jij kent je paard het beste. Overleg met je instructie als je ergens twijfels bij hebt en luister vooral naar je paard.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:58

Met Licor loop ik vaak tegen zijn beperkingen in zijn drafwerk aan.
Hij heeft de neiging om overijlt te gaan draven, wat natuurlijk ten koste gaat van de tact, schwung en gedragenheid. Sinds ik met mijn nieuwe instructeur werk gaat dit evenwel steeds beter, hij heef ook Warendorf gedaan maar heeft een goed inzicht in ons als combi. Wat bij Licor goed helpt om meer gedragenheid in draf te creëren is heel verzameld te gaan draven en vanuit die verzamelde draf een arbeidstempo ontwikkelen.
Tactmatig draven is ook heel moeilijk, bij de minste evenwichtsfout die jij als ruiter maakt krijg je een tactfout. Hij moet hier zodanig op het achterbeen geplaatst worden dat die tact ook echt van achter uit komt.

Nog zo een punt met hem, die Iberiërs hebben bijna allemaal een ontzettend vermogen om te verzamelen, ze schudden zo een piaffe of passage uit hun mouw, MAAR bij Licor is het probleem dat hij ontzettend aan vermogen verliest als hij gaat zitten. Onder de man piafferen lukt dus echt nog niet voor hem, omdat hij zo ontzettend terugvalt in tourental (ja, mijn instructeur vergelijkt paardrijden vaak met autorijden – als je terugschakelt moet je ook gas geven en van die dingen, haha) en ik hem dan niet voldoende voorwaarts kan houden. Hij gaat dan achter de teugel kruipen en maakt zich volledig doof voor mijn been- en zweephulpen (aan mijn been komt hij plakken en op de zweep bokt hij). Dat lange teugelwerk is in die zin dan zo ontzettend interessant omdat hij dan wel voorwaarts mòet (je staat dan immers achter hem met een zweepje te zwieren en hem op te peppen met je stem) en dan lukt die piaffe wèl.
Hetzelfde in verzamelde galop, Licor heeft een echt sterke galoppade en ook hierin veel vermogen om te verzamelen, maar als je te veel gaat verzamelen en je denkt weer niet aan je tourental Knipoog dan kruipt hij ahcter de teugel en luistert niet meer naar je beenhulpen en hij gaat dan ter plaatse staan “krabbelen”. Veel schakelen en afwisselen helpt hier ontzettend bij. En als hij dan begint te krabbelen, moet je je licht maken in je zadel, eens goed uitademen en weer voorwaarts gaan.

Ze zijn ook zo ontzettend gevoelig, inderdaad zoals Regine al aangaf zijn ze ook gevoelig voor stemmingswisselingen van hun ruiter. Daarom probeer ik altijd met een grote glimlach op mijn paard te zitten, maar dat lukt mij dus niet goed... Het helpt wèl, als je lacht kan je je niet opspannen en als jij je niet opspant doet je paard dat ook niet. Ik moet soms een hele les met een onnozele grijns op mijn hoofd rondrijden en als ik dat niet doe, krijg ik op mijn kop van mijn instructeur Haha!

Met zijn stap hebben wij ook veel geworsteld in het begin trouwens, hij kon niet stappen, hij trippelde de hele tijd. Zijn hals lang en laag met zijn neus voor de ll heefft goed geholpen om bij hem echt een mooie gelijkmatige en tactmatige stap te creëren. Helaas stapt hij hoogstens in, zelden over...
Mijn instructeur zegt altijd dat, als je naar zijn bovenlijn zou kijken, je hem een 8 zou geven voor zijn stap, maar de jury kijkt naar de beenzetting en dan krijg je maximum een 6...

Dat huppeltje in galop heeft hij ook gehad, ik sprong gewoon net zo vaak terug aan tot hij normaal aansprong en zo is dat er ook uitgegaan, was bij Licor vaak een probleem van concentratie.

Maar het zijn zulke fijne paarden om mee te werken, vergeet dat vooral niet en pin je niet vast op problemen want dan wordt het rijden te ingewikkeld en te problematisch...

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:02

Idra, zoals jij het omschrijft, is het allemaal zo duidelijk.

Inderdaad, ontspannen en met een grote dosis humor op je paard gaan zitten, ik heb vaak het idee dat als ik heel boos in het zadel zou worden, me dat waarschijnlijk maar 1 x zou lukken, mijn paard zou me dat vermoedelijk genadeloos afstraffen en ik denk dat ik daarna pas echt problemen zou krijgen met dit dier. Ik word soms wel heel erg boos op mezelf, dat ik gewoonweg te weinig ervaring, kennis en kunde heb om dingen op te lossen waar ik niet eerder mee te maken heb gehad, dan denk je dus alles wel te weten, maar dat is niet zo.....ik ben er ook van overtuigd dat alles wat nu misgaat, grotendeels bij mezelf ligt.
Soms laat ik alles maar een beetje op me afkomen, een hoop gedoe onder mijn kont los ik zeker niet op door er tegen in te gaan, dan maar ontspannen blijven zitten en vooral proberen de humor er van in te zien, ook al is dat soms niet zo gemakkelijk en voel ik het bloed wel eens kloppen in mijn hoofd.
Aan de andere kant zie ik er ook wel een positieve kant aan: paarden die zo sensibel zijn waarbij je soms meer aan jezelf dan aan het paard moet werken, is ook weer zo leerzaam, al is het alleen maar om geduld te bewaren, paard is juist vaak de spiegel, als ik het niet goed, doet zij het ook niet en word ik geirriteerd, dan stopt zij zeker met meewerken en slaan de stoppen door.

Grappig is dat ik toevallig laatst een grand prix ruiter sprak die thuis een lusitanohengst heeft staan, van zijn vrouw weliswaar. Hij zegt liever op een stoute kwpn'er te klimmen waar je gemakkelijker aan kan duwen of trekken, dan op de Lusitano, dit zou hem onherroepelijk een hoop ellende opleveren en het dier zou hem nooit meer vergeven voor zoiets lomps.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:10

Dat vind ik juist het leuke aan deze rassen, dat ze zo op de ruiter ingesteld zijn! Zou willen dat ik er eentje kon kopen, dan zou ik het zo doen...Maarja onbetaalbaar he

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 00:01

Wat een leuke topic !
Herkenbaar die euvels met de aanleuning en de Spaans (Zuid Europees) aangereden paarden.
Het grote verschil zit hem met name er in dat in het Zuiden niet of nauwelijks meer aan het bit wordt gereden, in elk geval zeker niet zoals hier. Aanleuning 'kennen'de paarden niet. Zodra er aan de teugels iets wordt gevraagd is het voor het paard ACTIE, zo hebben ze dat geleerd en zo doen ze het.

Vaak vormt dat een communicatie c.q. cultuurprobleem met ons Nederlanders. Wij willen wel aanleuning en gebroken bitten, terwijl de paarden dat heel vreemd vinden, zij leerden iets spanning is iets doen. Dat merken de meesten in de praktijk. Ze wennen er ook wel weer aan, want slim zijn ze, maar het levert vaak communicatie stoornissen op.
Als tip is een stang, met de mogelijkheid voor 4 teugels heel prettig. Bovenste teugels aan het bit en de onderste aan de scharen. Zo kun je samen gaan ontdekken hoe de besturing dan werkt, en aan het bit kun je weinig kwaad doen, de kinketting werkt pas als de scharen worden aangetrokken. De kinketting kun je ook weglaten, dan heb je een vriendelijk bit over.

Spaans en Portugees kenmerken zich door het niets doen van de ruiter en genieten van het prachtige paard, wat zich beweegt. Zo zegt een SPanjaard als een hengst zich druk maakt : GENIETEN, nu loopt ie pas mooi ! Terwijl wij hier meestal schrikken van dat drukke en mannelijke gedrag. Cultuurverschil, maar wow wat een paarden !

Zo worden de meeste paarden beleerd, alleen in het prille begin komt er een gebroken bitje maar over het algemeen is een stang gebruikelijk. Niet te verwarren met stang en trens, da's te veel metaal in de kleine mond.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 00:35

Ik heb met Rod nog een probleem, met name buiten als ik vrij rij dan is hij echt heel erg met zijn hoofd aan het slaan head shaking, wat zou je hier aan kunnen doen

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 07:43

cojolly: ik ben nu met de medische molen zelf bezig.
Ik ga altijd eerst kijken of er medisch iets aan de hand is.

Is de tandarts wel eens langs geweest? Een vriendin van mij met andalusier deed het ook. Toen bleek dat hij allemaal haken op zijn tanden had. het probleem is nu weg.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:23

Een hengst die zich laat zien is natuurlijk mooi, mooi voor show en als je niet direct heel kritisch kijkt naar het correcte want wil je dressuurmatig trainen is het van belang dat er ontspanning is, een hengst die zich laat zien doet vaak het hoofd hoog, de onderhals wordt aangespannen, zijn rug wordt weggedrukt en hij doet veel voor en zeer weinig achter! hierdoor zal hij niet de juiste spieren gebruiken of iig niet op de juiste manier.
Waar ik het nog wel eens voor gebruik is de aangeboden impuls op dat moment voor een nog betere halbe tritte of passage achtige passen.
Vwb de stang, ja veel Spaanse paarden (ook daadwerkelijk daar vandaan) vinden dat als thuiskomen en zijn heel blij dat gewiebel kwijt te zijn en het is idd niet echt aan te raden een paard wat net uit Spanje komt, daar gereden is hier op "onze" manier te gaan rijden, dat snappen ze vaak niet al worden steeds meer paarden daar ook op deze manier gereden Knipoog
Aanleunproblemen zijn er vaak door het wiebelbit maar ook door de niet drijvende kracht achter en het niet correct over de rug gereden paard, want het valt mij namelijk heel erg op dat wanneer het paard goed vanachteruit gereden wordt het dan vaak de aanleun problemen kwijt is of iig een heel stuk minder zijn, daar schuilt toch ook een grote oorzaak.
Verder moet het het paard iid wel de tijd geven te aclimatiseren aan alles wat anders is Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:38

ik geef iemand les met een andalusier echt een leuke merrie maar wel met een behoorlijke achtergrond.
Dit paard komt uit spanje en is naar een aantal jaar in ned terecht gekomen en heeft waarschijnlijk in nederland een rugblessure opgelopen ze had een onsteking en een gekantelde ruggewervel.
het gaat nu heel goed met haar en is goed behandeld.
Maar nu is het heel moeilijk om haar het vertrouwen te geven dat ze weer over haar rug kan lopen.
Sommige pasjes gaan heel goed maar dan schrikt ze van der zelf en kapt.
Ik weet dat zoals hier boven al staat dat ondanks haar blessure dat dit wel een veel voorkomend probleem is met deze paarden.
Maar als jullie nog tips hebben hoor ik het graag
gr moniek

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:37

Ik herken helemaal niks. Ik heb geen enkele moeite met geen druk,waarom zou er druk moeten zijn?
Ik vind het jammer dat er een Nederlandse manier van rijden is ontstaan die zo ver afstaat van de normale rijkunst dat er problemen ontstaan met barokke paarden.....

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:40

Lusitana, ik heb juist de indruk van de mensen die hierop hebben gereageerd, dat ze juist geen druk ervaren of willen? Misschien lees ik het verkeerd?
In mijn geval is het het paard dat druk opzoekt en dat wil ik juist niet, ik wil hooguit het gewicht van de teugel zelf in mijn handen hebben meer niet, ik wil dat die gedragenheid die van achter uit komt en dat je zelf middels gewichts en zithulpen regelt (in de post van Cloris lees ik dingen waar ik wat mee kan hopelijk). In vergelijking met wat ik voor mijn "iberische paarden-periode" heb ervaren en wat ik om me heen zie, is dit juist "onnederlands".

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:58

juist. helemaal mee eens labe!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:31

Ik heb het beslist niet over bepaalde mensen in speciaal, maar mijn algemene indruk van (modern)Nederlands rijden.
Het door jou genoemde voorbeeld van de ruiter die niet hetzelfde kan doen op het paard van zijn vrouw is dus typerend. Zou hij gewoon klassiek rijden, dan zou het geen enkel verschil maken op welk paard hij stapte.

Ja, dat bedoel ik ook, dat juist het druk willen hebben zo Nederlands is.
"Normaal" is nauwelijks tot geen druk en de zit een veel grotere importantie geven en zorgen dat het paard voorwaarts (recht etc) is. Een paard dat correct gaat, zal ook vanzelf een correcte hoofdhouding hebben.
Ik zie dat er mensen in Nederland zo bezig zijn met een hoofdhouding bereiken (met de handen) dat ze vergeten te rijden of gewoon incorrect rijden. Dat noem ik (modern)"Nederlands" rijden, dan achterste voren werken. Dat lijken ze tegenwoordig zelfs in de maneges aan te leren. En dan spreken ze van "nageeflijk" en "aan de teugel", terwijl het in de verste verte daar niks mee te maken heeft.
Nogmaals, het heeft niets te maken met wie dan ook in speciaal, ik geef alleen aan dat ík geen enkel probleem heb met Iberische paarden omdat ik ouderwets (Frans)geschoold ben. Er is geen verschil met dat en Portugees rijden.

Je zou trouwens voor "Nederlands" "modern" kunnen invullen. Dat is eerlijker tegenover de Nederlanders die niet mee doen aan de rage.

Ik hoor verder helemaal niet in dit topic, want ik heb dus geen problemen en heb dat al aangegeven.
Ik hoop dat die wel problemen hebben, hier steun en tips vinden.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:16

Oke, dan begrijp ik wat je bedoelt Knipoog
Verder met ik met de rest wat je schrijft roerend eens hoor, jammer dat je verder niet wat handige aanwijzingen geeft....jij zit tenminste dicht bij de bron Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:21

Ik vind dat er eigenlijk 2 dingen opvallen in deze "discussie": enerzijds de problemen waarbij je met iberizche paarden tegen aan kan lopen omwillen van hun bouw en temperament, en anderzijds die waar je tegen aanloopt omwillen van hun trainingsverleden in Spanje/Portugal.

De punten die ik aangaf hebben met bouw te maken, mijn paard is ook gewoon klassiek aangereden in Spanje en dat zet ik gewoon verder. Ik rijd trouwens op de warmbloeden van vrienden op net dezelfde manier en daarin merk ik ook geen verschil. Wel hebben Iberische paarden met hun bepaalde manier van bewegen, hun ronde, soms korte dikke hals andere problemen als warmbloeden die dan bijvoorbeeld erg veel moeite hebben met klein, verzameld draven...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:49

Mijn andalusier is in nederland ingereden, dus kent niet het iberische rijden, maar ik herken wel veel in jullie reactie's.
Ik loop er nu tegenaan, dat er wel een hoop beweging aan de voorkant is, maar dat de achterhand een eigen leven leid, ik mag nu L1 gaan starten, dan kom ik er nog wel mee weg, maar zo langzamerhand moet er toch meer aan gewrkt gaan worden, hij loopt al stukken beter als eerst, maar vind het gewoon moeilijk om z'n binnenachterbeen eronder te houden, dan wordt hij druk en maakt z'n passen niet af.
Zijn stap is goed, middenstap prima, meestal een 6 of 7, middendraf weer helemaal niets, 5 , hooguit een mager 6je, hij versneld wel, maar verruimt niet echt.
Ook daarbij moet hij meer op het achterbeen gaan lopen, dus werk aan de winkel...........
Ik ben ook tot de conclusie, nu ik hem ruim een jaar rijd, dat hoe meer teugeldruk, hoe rotter hij gaat lopen, wordt hij gespannen en zet z;n nek erop,meer ontspanning werkt bij hem beter, maar dat lees ik van jullie hier ook weer terug, dat klopt dus wel.
Ik rijd heel veel buiten, strand e.d en daar is het ook zo, hoe minder druk, hoe rustiger hij is, hij kan behoorlijk hectisch zijn , schrikachtig zelfs, rijd ik dan ontspannen met losse teugel, is hij veel beter te hanteren.