Karakter Lippizaner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Karakter Lippizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:02

Hoi!
Weten jullie misschien hoe het algemene karakter is van de Lippizaner?
Ik weet dat je niet alle karakters over een kam kunt scheren, maar wat ik vooral wil weten of ze vurig, schrikkerig, loperig zijn enzovoorts.

Verder: waar kun je lippizaners kopen en hoe duur zijn ze dan (als recreatiepaard).

dorientjuh

Re: Karakter Lippizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 23:11

Helemaal niemand?

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:18

Ik heb gister de lippizaner dek-hengst Neapolitano Romania gereden,en dat is echt een schat van een beest!
Hij hinnikt wel af en toe naar merries,maar blijft keurig aan zijn halstertje naast je lopen en zet geen stap verkeert.
In de poetsplaats het zelfde verhaal,heel rustig en voorzichtig.
Zodra je erop zit,is het helemaal geweldig,hij kijkt dan geneens meer naar merries,is een en al oplettendheid.
Ook is hij op 1 hand te rijden,zeer attent op de hulpen en zacht in zijn mond.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 01:52

Er is ook een lipizzaner forum..
www.http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=lipizzaner&sid=6b1b8a7b2e697fb74812f2498e1ae99d

Kijk daar eens..
Je hebt ook nog de lipizzaner vereniging nederland en belgie..
Daar staat ook een hoop informatie op..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 09:24

Oké bedankt!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:37

Er zitten hier een aantal lipizzaner liefhebbers op het forum. Dat zijn in elk geval Foogul, dusi, regine, marja en napoleon. Die zou je ook nog even kunnen vragen om hun ervaringen.

Mijn ervaringen: het zijn zeker niet de makkelijkste paarden. dat omdat ze nu eenmaal hoge eisen stellen aan hun baasje en snel op hun teentjes zijn getrapt. Niet dat ze gemeen worden, het zijn juist ontzettend vriendelijke paarden, maar bij een verkeerde behandeling krijg je absoluut niets meer van ze gedaan.

Ze zijn over het algemeen erg nuchter, maar je kunt er gif op innemen dat na die enorme trekker die absoluut niet interressant was een blaadje op de grond dood eng is

Ik vind het hele eerlijke, prettige paarden

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:16

Hoi, het genoemde Lipizzaner forum is van mij. Ik heb het zo opgericht dat je wel eerst lid moet worden maar je kunt je gratis registreren. http://lipizzaner.xsbb.nl is de link.
Daar kun je veel informatie vinden en veel foto's zien. Er zijn al aardig wat actieve deelnemers
Ik heb zelf een Lipizzaner merrie en vroeger veel verschillende Lipizzaners gereden op een fokkerij. Daarnaast ben ik een poosje in in bestuur van de Lipizzaner Vereniging actief geweest. Ik heb de Lipizzaners leren kennen als heel inteligent, slim en dat ze graag voor je willen werken. Ze hebben heel veel aandacht nodig. Je kunt ze niks afdwingen maar met zachtjes vragen kom je een heel eind. Verder heb je soms veel geduld met ze nodig, wat ze in de kop hebben hebben ze niet in de kont, maar als je ze eerlijk behandeld en geduld met ze hebt kan er een pracht combi groeien. Vurig en loperig zijn niet de woorden die ik bij een Lipizzaner vind passen in ieder geval, eerder gevoelig, eerlijk en karaktervol. Ik wordt altijd met een hinnik begroet en mijn Lipi gaat voor me door het vuur. Ze kunnen echt een maatje van je worden, en ik vind ze prachtig om te zien. Gister op de Lipizzaner keuring in Belgie geweest en ik heb echt weer mijn ogen uit gekeken!!! Wanneer je serieus intresse hebt om een Lipizzaner te kopen heb ik wel een paar adressen voor je.

@Colin, Romeo is gaaf he om te rijden! Ik heb dat 2 jaar geleden ook eens mogen doen van zijn eigenaresse!! Vond hem ook helemaal geweldig, ken hem al als veulen! Heb ook ooit eens op zijn vader Neapolitano Capriola mogen rijden, die weer de zus is van mijn paard Capriola.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:53

Hier ook een Lipizzanereigenaar dus zal ook even mijn ondervindingen delen.

Deze zijn heel wisselend.
Je moet er idd wel consequent mee zijn. Laat je over je heen lopen dan is het eind zoek. Die van ons probeert altijd hoever hij kan gaan. Dit zijn dan geen dingen om je pijn te doen maar het spontaan niet meer door een plas heen willen lopen, gaan hangen als hij zijn eigen haren op de grond ziet liggen als hij in de rui is. Dat soort geintjes. En dat voor een hengst!
Verder is hij heel lief. Je kan een klein voorop zetten en zo in spaanse pas rijden met een kindje voorop.

@ Regine ben benieuwd naar je forum zal zo eens een kijkje gaan nemen!

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:52

Je bent van harte welkom!

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:24

Ik heb me aangemeld hoor

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:17

ik ook !!

super forum !!

Dusi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:51

Zoals al eerder gemeld hierboven: Als je een Lipizzaner eenmaal voor je gewonnen hebt, doen ze alles voor je. Maar let op met straffen, want als ze eenmaal hebben besloten dat jij niet lief bent, ben je dat in hun ogen nooit meer.

Maar voor mij blijven Lipizzaners TOF.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:37

Nouja nooit... ze zijn snel beledigt en kost veel tijd en moeite om ze dan weer voor je te winnen.
Lipizzaners zijn echte persoonlijkheden met een eigen wil en een eigen karakter en dat vind ik nou net het mooie aan ze!! Die persoonlijkheden. Mijn dame is dan ook een echte dame en zo wenst ze ook behandeld hahaha

paarden_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:54

Mijn Lippizaner is erg sterk. Hij heeft een eigen wil! Echt een eigen karakter. Met rijden is hij energiek, maar niet superveel schrikken ofzo... Gewoon graag willen lopen. Er zit geen spatje gemeenheid in hem.

Dus tja... leuke paarden, maar je moet niet al te bang voor ze zijn...

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:11

In mijn Lipizzanerruin zit geen kwaad bloed. Hij is altijd even aanhankelijk en wil graag voor je werken. Ik heb hem nu 6 jaar en in die periode heb ik hem nog nooit zien dreigen naar mij of iemand anders, met andere paarden is hij wel uitgesproken, hij mag ze of niet.....

Opgevallen is dat mijn lipizzaner dicht bij de natuur staan in zijn gedrag. Menig paard weet niet meer hoe hij paard moet zijn in een kudde of met andere paarden in de buurt maar mijn ruin weet dat dus heel goed. Hij heeft ook altijd een andere tactiek van benaderen bij verschillende paarden, vooral bij de merrie van een stalgenoot van mij zie je heel duidelijk dat hij het natuurlijke gedrag vertoond.

Samenspel is erg belangrijk met hem, ga je erop zitten en denk je: "zo wij gaan eens lekker aan de slag" nou mooi niet hoor Heb menig ruiter gezien op Nap zijn rug die dacht dat ie wel kon rijden een uur door de bak heen zien draven met een paard wat alleen nog maar zijn hoofd in de lucht hield (zelfs mensen die Lipizzaners gewend waren laat ie heerlijk hun best doen en ik moet heel eerlijk zijn, er zijn maar heel weinig mensen waarbij Nap gelijk "lekker" meewerkte )

Maar als je hem eenmaal zover hebt dan wil hij graag met je samenwerken en gaat ie door het vuur voor je. Daardoor vind ik het wel een ras wat super veelzijdig gebruikt kan worden. Dressuur, springen, crossen, lange teugelen het maakt die van mij allemaal niet uit, als het maar gezellig is. Aankomend jaar hebben we plannen om hem te gaan aanspannen, wellicht dat dit ook gaat lukken!