Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:41

15 is al bejaard zelfs? -O-

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 06:08

Ik zal het tegen Syb zeggen. Dat ze en niet kan springen en dat ze nu dan al hoog bejaard is :D

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:11

mijn ervaring met friezen is dat ze zich altijd druk maken, zowel zwaarder typ als sport typ. het swinters met mijt echt gedonder is (zelfs als ze binnen staan) en wat mij betreft liggen de gemiddelde prijzen voor die dieren veel te hoog.
voor 3500 had die fries die ik gereden heb niet zn eigenaresse met de trauma heli laten afvoeren, omdat ze de instructrice beantwoorde. die moetk continu bezig houden onder het zadel anders word het allemaal te veel in die kop. en dit soort verhalen hoor ik om mij heen ook over sporttyp friezen
daarbij heeft een kwpn'er met veel spring (wedstrijd) ervaring een betere balans is meer gewend en heefd meer gezien en als ze een jaar of 15 zijn en ze hebben geen gebreken enzo, gaan die nog goed 5 jaar mee, koop je daarna een jonger paard (fries als je dat echt wil). maar dan ben je wel al weer 5 jaar int vak.
mijn eerste paardgefokte pony kocht ik op 15 jarige leeftijd en heb er tot zijn 22 mee gereden. inmiddels issie 24 en heeft hij afgezien van een zere rug (waarom ik dus ook niet meer rijd) nog nergens last van en trekt hij regelmatig een sprintje door het weiland <3

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:57

bettyvn schreef:
mijn ervaring met friezen is dat ze zich altijd druk maken, zowel zwaarder typ als sport typ. het swinters met mijt echt gedonder is (zelfs als ze binnen staan) en wat mij betreft liggen de gemiddelde prijzen voor die dieren veel te hoog.
voor 3500 had die fries die ik gereden heb niet zn eigenaresse met de trauma heli laten afvoeren, omdat ze de instructrice beantwoorde. die moetk continu bezig houden onder het zadel anders word het allemaal te veel in die kop. en dit soort verhalen hoor ik om mij heen ook over sporttyp friezen
daarbij heeft een kwpn'er met veel spring (wedstrijd) ervaring een betere balans is meer gewend en heefd meer gezien en als ze een jaar of 15 zijn en ze hebben geen gebreken enzo, gaan die nog goed 5 jaar mee, koop je daarna een jonger paard (fries als je dat echt wil). maar dan ben je wel al weer 5 jaar int vak.


Ook hier kan ik niks mee, voor elk paardenras geldt dat sommigen koeler zijn dan anderen en dat sommigen meer gezondheidskwaaltjes hebben dan anderen. Er kunnen met ieder paard ongelukken gebeuren, dat heeft in mijn ogen vrij weinig met ras te maken. Je kunt altijd in situaties komen waarin DIEREN onvoorspelbaar reageren en het uit de hand loopt, dat is niet toe te schrijven aan het ras. Mijn fries is geen druktemaker, het is wel nog steeds een vluchtdier dat in bepaalde situaties soms minder voorspelbaar kan reageren, dat is normaal en niet vreemd en ligt zeker niet aan het feit dat hij een fries is...

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:48

misschien niet maar mijn 'hete' kwpn'er is braver als die fries. die begint niet na 3 kwartier braaf rijden inneens dol door de bak te rennen, of schrikt niet van ieder zuchtje wind. begrijp me niet verkeert, ieder paard kan schrikken, maar ervaring leert mij dat paarden die wedstrijd ervaring hebben vaak meer rust hebben dan paarden die de eerste 10 jaar van hun leven iedere dag het zelfde rondje buiten heeft gedaan. deze paarden worden vervolgens verkocht onder 'braaf buitenritten paard' maar kennen nog net nix. en dit is echt wel hoe de meeste friezen fokkers het dier verkopen.
als je een fries kan vinden met lekker veel wedstrijd ervaring en of echt kan aantonen dat dit dier op veel plekken geweest is dan zou ik zeggen vooral lekker kopen. maar omdat het ras nog relatief inpopulair is onder de wedstrijdruiters zul je die niet zomaar vinden, mensen met een goede fries zijn vaak zo gek op ze dat ze ze echt niet weg doen.
ik wil niet het ras door het slijk halen, want ik heb genoten van die bijrijdfries. maar als eerste paard? nee dat zou ik niemand aanraden

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:07

bettyvn schreef:
misschien niet maar mijn 'hete' kwpn'er is braver als die fries. die begint niet na 3 kwartier braaf rijden inneens dol door de bak te rennen, of schrikt niet van ieder zuchtje wind. begrijp me niet verkeert, ieder paard kan schrikken, maar ervaring leert mij dat paarden die wedstrijd ervaring hebben vaak meer rust hebben dan paarden die de eerste 10 jaar van hun leven iedere dag het zelfde rondje buiten heeft gedaan. deze paarden worden vervolgens verkocht onder 'braaf buitenritten paard' maar kennen nog net nix. en dit is echt wel hoe de meeste friezen fokkers het dier verkopen.
als je een fries kan vinden met lekker veel wedstrijd ervaring en of echt kan aantonen dat dit dier op veel plekken geweest is dan zou ik zeggen vooral lekker kopen. maar omdat het ras nog relatief inpopulair is onder de wedstrijdruiters zul je die niet zomaar vinden, mensen met een goede fries zijn vaak zo gek op ze dat ze ze echt niet weg doen.
ik wil niet het ras door het slijk halen, want ik heb genoten van die bijrijdfries. maar als eerste paard? nee dat zou ik niemand aanraden


Sorry hoor, maar ik vind dit nergens over gaan. Wel degelijk haal je de fries in zijn geheel door het slijk omdat jij 1 fries kent die moeilijk gedrag vertoonde....
Daarnaast is het friese ras evengoed voortaan een veel gezien ras op wedstrijden, zowel speciale wedstrijden voor friezen of gewoon tussen de bruinen, dus ik heb geen idee waar je heen wil met je opmerkingen. Je schildert de fries af als een onberekenbaar, impopulair, chaotisch, altijd druk, altijd mijt, onervaren, veel te duur en ongeschikt als eerste paard.
Dus ja, je haalt het ras door het slijk en dat heeft geen toegevoegde waarde voor bijvoorbeeld TS. Ik ben dol op de mijne en ken er een heleboel en kan me niet vinden in jouw schets van de fries (een schets die lijkt gebaseerd te zijn op "die ene fries")

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:52

Natuurlijk zijn er in elk ras rotte appels te vinden. Lastige, onberekenbare en zelfs gevaarlijke dieren. Over het algemeen staat de Fries toch bekend als een gemoedelijk en zachtaardig paard. Maar net als bij elk ander ras zijn niet 9 van de 10 paarden geschikt als kinderpaard.

Mijn merrie is in het werk heet, maar zodra je gewoon een rondje wilt hobbelen, dan hobbelt ze braaf d'r rondje.

Ik denk dat jullie je niet blind moeten staren op leeftijd of ras, maar op zoek moeten gaan naar een paard wat in ieder geval gewoon vooral heel erg lief en braaf is en daarnaast qua hoogte en draagkracht geschikt is en binnen jullie budget past. En dat kan een Fries zijn of een draver of een kruising of zelfs een blauw met gele stippen paard.

Maar ik ben bevooroordeeld, dus ik zou voor een Fries kiezen :D

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:02

ik denk dat bettyvn eens op een concours van Friese paarden moet gaan kijken, denk dat menig paard op een wedstrijdterrein op hol zou slaan als er een Friese sjees voorbij ratelt :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:05

Kinke schreef:
ik denk dat bettyvn eens op een concours van Friese paarden moet gaan kijken, denk dat menig paard op een wedstrijdterrein op hol zou slaan als er een Friese sjees voorbij ratelt :D


Ze moet sowieso eens een keer op een concours gaan kijken :')

Als je paard na 3 kwartier pas gek begint te doen, doe je zelf iets niet goed.... :P

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:59

bij mij in de buurt zie ik ze veel, maar zodra ik brabantse en drentse concours zie ik ze nagenoeg niet.
en nee dit gaat over 5 verschillende paarden, en die van mij gaat niet inneens rennen, die is met de juiste dresuurtraining een beter paard is dan menig kwpn'er en kan daar onwijs knallen. maar niet iedereen is een friezenmens en ik vind het gewoon geen beginnerspaard. wat ik ook zeg, de goeie staan niet te koop. je hebt van die rassen en daar moet je liefhebber van zijn, en daar stap je dan vaak niet meer bij vandaan. nou in mijn ogen is fries daar een van. vind het echt wel leuke paarden en een heet paard is in mijn ogen alleen maar leuker, maar je moett in goeie banen kunnen leiden. en ja als je die friezen aant lopen hebt dan is dat het meest geweldige gevoel op aarde.
ik zeg niet dat ze niet bestaan, ik zeg alleen dat ze vaak niet zo te koop staan.
ik wilde zelf eerst ook een fries (ik mocht evt een veulentje fokken uit mijn bijrijdpaard) en om alle bovengenoemde redenen heeft mijn eigen instructrice die zowel tinkers als maflingers als friezen met succes de sport in begleid het mij afgeraden. nu heb ik een springpaard waar ik ook serieus mee zou kunnen crossen als ik dat zou willen enz. gewoon lekker veelzeidig in de takken van sport die ik graag beoefen. fries komt wel weer alsk alleen maar dresuur en rustigere buitenritten wil rijden
maar als ze dan meer beginners paard zoeken en een sprongetje mee willen maken zou het niet persee iets zijn om me blind op staaren, maar als je er een tegen komt moet je het voral doen dan heb je een goudmijn.

Pop
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:30

Wat leuk dat je samen een paard wil kopen.
Ik heb 2 Friezen en ik vind het heerlijk. Makkelijk, braaf en lief. Ik heb 2 heel verschillende, eentje is iets sensibel, andere schaapmak. Ik denk dat je echt wel wat kan vinden binnen je budget, gewoon ogen open en marktplaats in de gaten ouden.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:46

Ik ken Friezen niet anders als vriendelijke makkelijke paarden.
Tuurlijk zullen ze wel eens iets doen maar hete paarden zijn het absoluut niet.
Dan zijn het ook nog eens allevier recreatiepaarden die nog nooit een wedstrijd hebben bezocht.
Ze doen zoals jij dat zegt braaf al jaren hun rondje buiten en in de bak, maar zijn door kind en volwassene te rijden. Zijn zelfs na jaren dat rondje buiten zelfs zo zonder problemen te laden voor een eerste strandrit of verenigingsles.

Snap ook niet waarom een paard op veel plekken moet zijn geweest om braver te zijn.

bettyvn schreef:
misschien niet maar mijn 'hete' kwpn'er is braver als die fries. die begint niet na 3 kwartier braaf rijden inneens dol door de bak te rennen, of schrikt niet van ieder zuchtje wind. begrijp me niet verkeert, ieder paard kan schrikken, ervaring leert mij dat paarden die wedstrijd ervaring hebben vaak meer rust hebben dan paarden die de eerste 10 jaar van hun leven iedere dag het zelfde rondje buiten heeft gedaan. deze paarden worden vervolgens verkocht onder 'braaf buitenritten paard' maar kennen nog net nix. en dit is echt wel hoe de meeste friezen fokkers het dier verkopen.
als je een fries kan vinden met lekker veel wedstrijd ervaring en of echt kan aantonen dat dit dier op veel plekken geweest is dan zou ik zeggen vooral lekker kopen. maar omdat het ras nog relatief inpopulair is onder de wedstrijdruiters zul je die niet zomaar vinden, mensen met een goede fries zijn vaak zo gek op ze dat ze ze echt niet weg doen.
ik wil niet het ras door het slijk halen, want ik heb genoten van die bijrijdfries. maar als eerste paard? nee dat zou ik niemand aanraden


Als het ras je echt aanspreekt, ga ervoor.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:03

Ik ben niet bevooroordeeld, heb geen fries en ben ook niet zo zeer een liefhebber. Maar raad ze juist aan vanwege hun fijne karakter aan mensen die voornamelijk recreatief willen rijden en zelf niet het lichaam hebben om nog hele snelle bewegingen etc op te vangen. Juist omdat ik zoveel brave friezen ken. Tuurlijk heb je ook wat meer sensibele dieren er tussen, helemaal nu er meer op sport gefokt word. Maar goed, ieder dier is uniek. Het ras an sich staat toch bekend om het fijne karakter.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:18

Iedereen bedankt voor de reacties. Inmiddels hebben wij een superleuk paard gevonden. Al mijn voornemens ten spijt liepen wij tegen een beeldschone kruising andalusier hengst aan van 3 jaar..... soms lopen dingen anders We hebben hem in ieder geval laten keuren, hij is inmiddels gecastreerd (helaas kon dat niet anders ivm de kudde waar hij in gaat komen, waar ook merries in zitten) en we gaan maar eens beginnen met hem heel rustig aan ons en zijn nieuwe omgeving te laten wennen. Hij is zadelmak, we hebben hem ook gereden, maar ik vind hem nog wat te jong om verder door te rijden. Het lijkt me heel fijn om de komende tijd hem aan ons te laten wennen en wij aan hem, en gelukkig hebben we mensen om ons heen die het in-en doorrijden prima kunnen!! We gaan het beleven

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:26

Leuk dat jullie een top match gevonden hebben. Ik lees al heel lang stil mee en ben ook heel erg benieuwd nar de vorderingen die jullie met dit paard gaan maken. Komt er een volg topic?

Sowieso heel veel plezier en geluk met jullie paard.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:29

Van een oude Fries naar een jonge andalusier _O- zo zie je maar weer, je weet nooit waar je mee thuis komt. Heel veel plezier.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:18

Venmenoens schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties. Inmiddels hebben wij een superleuk paard gevonden. Al mijn voornemens ten spijt liepen wij tegen een beeldschone kruising andalusier hengst aan van 3 jaar..... soms lopen dingen anders We hebben hem in ieder geval laten keuren, hij is inmiddels gecastreerd (helaas kon dat niet anders ivm de kudde waar hij in gaat komen, waar ook merries in zitten) en we gaan maar eens beginnen met hem heel rustig aan ons en zijn nieuwe omgeving te laten wennen. Hij is zadelmak, we hebben hem ook gereden, maar ik vind hem nog wat te jong om verder door te rijden. Het lijkt me heel fijn om de komende tijd hem aan ons te laten wennen en wij aan hem, en gelukkig hebben we mensen om ons heen die het in-en doorrijden prima kunnen!! We gaan het beleven


Wat onwijs goed dat je toch verder bent gaan kijken dan alleen maar Friezen! Heel veel plezier met jullie aanwinst!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:01

Gefeliciteerd! Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst, dat met oud en Fries is niet helemaal gelukt geloof ik.. :+

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:21

Gefeliciteerd! Krijgen we nog foto's te zien?

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:52

Gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:11

Leuk om jullie berichten te lezen, idd is er maar weinig gelijkenis met het paard wat in mijn hoofd zat haha. Ik had weinig keuze, hij kwam, zag en overwon! Zondag ga ik hem met een paardentaxi halen. Eerst wilden we zelf met de trailer rijden maar mijn hubbie zag dat toch niet zitten, dus nu gaan we luxe, we worden gereden en meneer mag in stijl naar huis komen. Hij gaat eerst een tijdje op stal bij een andere ruin, die kunnen buiten in de bak dus hij krijgt frisse lucht, maar hij moet nog even bij de merries vandaan blijven. Vervolgtopic vind ik wel leuk, ik heb nog zat vragen! Begint al met het voer Ik lift voorlopig even mee op het voer dat een stadgenoten gebruikt, maar ik zal toch aan moeten kijken wat hij nodig heeft, dus daar kom ik vast nog op terug een Fotootje alvast:

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:12

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:53

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, mijn eerste tip..verdiep je heel goed in dit ras. Want het is niet het type wat ik zou aanraden bij een eerste eigen paard. En een heel erg groot verschil met een brave oudere fries..

Wat betreft voer, sober houden..weinig suikers etc.
En zorg voor goede begeleiding vanaf het begin bij zo'n jong paard.

Verder hoop ik dat jullie veel plezier van en met elkaar krijgen.

Anoniem

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:09

Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn voor een eerste eigen paard, maar ik hoop dat jullie er komen met goede begeleiding.
Dit soort rassen zou ik in brok sober voeren, id niet teveel suikers. Ze kunnen dik worden van lucht, maar uiteraard genoeg ruwvoer(hooi/gras) moet tot zijn beschikking zijn. Ook als hij in de bak staat. Een paard eet de hele dag door.
Houd er rekening mee dat dit soort paarden heel rillerig kunnen zijn, want ze zijn heel gevoelig. Ik zou dan ook aanraden om veel op de grond te gaan doen. Wandelen, grondwerk etc, maar maak het vooral niet te moeilijk. Geef hem vooral de tijd. Afgaand op ht ras dan he :)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:56

Hij is prachtig! :wow: Snap dat je voor hem gevallen bent.
Eigenlijk wil ik je niet voor vanalles gaan waarschuwen, maar hou er rekening mee dat dit ras ook temperamentvolle karaktertjes heeft met veel ego. Ze kunnen zich best wel druk maken en je wint ze niet zomaar voor je. Bouw alles rustig op, neem de tijd en laat je heel goed vanaf het begin begeleiden. Met mijn eerste fries heb ik een fout gemaakt, ik wilde een friese ruin van een jaar of 8, goed doorgereden etc....ik kwam thuis met een friese hengst van 3 die zelfs (bleek later) al gedekt bleek te hebben en tijdens mijn bezichtigingen en proefrijden gedrogeerd was. Ik heb direct heel goede hulp ingeschakeld, maar de band werd helaas niet wat het zijn moest. Uiteindelijk na verkoop alsnog die friese ruin van 8 gekocht, wat wel nu nog steeds mijn maatje is.
Heel erg veel succes! Hoop inderdaad dat je een volgtopic gaat bijhouden, lijkt me leuk!