Recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:14

Dat is mijn ervaring, wellicht geld dat voor een ander type prijsklasse.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:14

ruitje schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een koper daar op afhaakt? Waar haal jij die 90% vandaan?

Ik bied inderdaad een gezond paard aan, als jij het gevoel heb dat je dat wil laten checken mag je dat doen. Maar op jouw kosten.
Krijg in dit topic het idee dat je sowieso al een oplichter ben als je zo denkt :+


Dus als het paard afgekeurd word zijn de kosten bij jou ook voor de "koper"?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:43

Eerlijk gezegd heb ik ook altijd vaak gehoord van keuringskosten bij afkeuring voor verkoper, anders voor koper. Lijkt me toch ook redelijk fair, als verkoper heb je toch ook een idee van wat je aanbiedt.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:14

Vaak staat er bij een advertentie: alle keuringen toegestaan,kosten koper. Maar goed hier begint het onderhandelen over het paard dus al.Maar wettelijk gezien is het denk ik zo dat de opdrachtgever moet betalen.Soms staat er bij de advertentie: recent keuringsrapport aanwezig. Maar in het algemeen wil de koper dan ook zelf nog laten keuren,vaak door de eigen veearts.Als je een paard erg graag wilt hebben dan zou ik niet al afhaken omdat je de keuring zelf moet betalen.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:20

Ja. Bij afkeuring ook voor de koper. Ik zit in dezelfde prijsklasse als de TS.

Ik heb ondertussen zoveel keuringen gezien, met hele rare dierenartsen en mensen die ineens tegen de DA zeiden er OS mee te willen rijden ( waar de DA een negatief advies voor gaf want hey: recreatiedraver :+ ) . Ohja en ook heb ik een DA meegemaakt die zei: Deze moet naar de slager, huilende verkoopster en toen zei de DA: ' Ik verkoop ook wel eens wat.'

Dussss, als ik zou willen betalen voor een keuring zou ik mijn eigen DA willen. Maar als je die eis stelt ben je weer een oplichter want ook dan zal je wel wat te verbergen hebben.

Het is niet zo zwart wit allemaal :)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:20

Anders zou ik als verkoper gewoon de prijs van het paard omhoogdoen,met het bedrag dat een keuring me zou kosten.Zowiezo zou het fijn zijn als er meer eerlijkheid was in de paardenhandel,want het niet durven kopen zonder uitgebreide keuringen is toch een gevolg van gerechtvaardigd wantrouwen.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:30

Ik ben enorm eerlijk hoor in de verkoop. Zo eerlijk zelfs dat ik meerdere malen mensen aan de telefoon of na proefrijden heb verteld dat ze het dier niet kunnen kopen. Bijv, vanwege weinig ervaring of niet matchende eisen.

En daarnaast mag je laten keuren door wie je wil, maar jij wil dat. Waarom zou ik dat betalen?

Als jij een auto wil kopen bij de dealer en je wil er een BOVAG keuring op los laten bij een andere garage mag dat ook, maar dat betaal je dan ook zelf.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:54

Als de koper een sportkeuring eist voor een recreatiepaard, dan is er bijna altijd wel kans op afkeuring. Terwijl het paard wel prima is als recreatiepaard. Dat is met een kanon op een mug schieten.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:22

Er bestaat niet zoiets als een sportkeuring. Er bestaan wel meer- of minder uitgebreide keuringen.
Er is een klinische keuring, een standaard rontgenkeuring (waarbij de grootst bekende risico's op de foto worden gezet) en een meer uitgebreide keuring, waarbij ook nek, hals rug worden gefotografeerd.
Dat zou je zelf nog kunnen uitbreiden met een scan van weke delen en pezen.
Sportpaarden worden vaak heel uitgebreid gekeurd (dus inclusief laatste 2 genoemde onderzoeken), maar dat is altijd op initiatief van de kopende partij.

Bij de keuringen waar we het hier over hebben (klinische keuring en standaard rontgenkeuring) wordt geen verschil gemaakt in het gebruiksdoel. Er wordt gewoon een keuring gedaan door de veearts die dan op basis daarvan komt tot een positief of negatief koopadvies. Een paard dat een risico heeft op de foto (en dus een negatief koopadvies) hoeft op dat moment nog niet kreupel te zijn. Het paard kan in zo'n geval net zo goed voor sport als recreatief doel worden gebruikt. Het is aan jezelf om het risico op kreupelheid te nemen.
Een paard dat bij een klinische keuring positief is op de buigproeven is kreupel. Een kreupel paard is noch voor sport, noch voor recreatief gebruik geschikt.

Het "expres" afkeuren ken ik niet en ik loop toch al aardig wat jaartjes mee. Wel een keer meegemaakt dat een veearts had overstrekt bij de buigproeven; paard is daarna opnieuw gekeurd en is goed bevonden. Dat heeft echt met de kundigheid van de veearts te maken. Ga voor keuren naar een goede paardenkliniek met kundige artsen die goede buigproeven kunnen uitvoeren.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:26

ruitje schreef:
Ik ben enorm eerlijk hoor in de verkoop. Zo eerlijk zelfs dat ik meerdere malen mensen aan de telefoon of na proefrijden heb verteld dat ze het dier niet kunnen kopen. Bijv, vanwege weinig ervaring of niet matchende eisen.

En daarnaast mag je laten keuren door wie je wil, maar jij wil dat. Waarom zou ik dat betalen?

Als jij een auto wil kopen bij de dealer en je wil er een BOVAG keuring op los laten bij een andere garage mag dat ook, maar dat betaal je dan ook zelf.


Oei oei Ruitje. Zet je zelf niet in de hoek van autohandelaren :D :+

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:39

ruitje schreef:
Dussss, als ik zou willen betalen voor een keuring zou ik mijn eigen DA willen. Maar als je die eis stelt ben je weer een oplichter want ook dan zal je wel wat te verbergen hebben.


Waarom bied je je paarden dan niet gekeurd en wel aan? En leg je wat op de prijs?
In dat geval is het niet raar om de koper de volledige keuringskosten te laten betalen als ze toch opnieuw willen keuren.
Bijkomend voordeel is dat jij (als handelaar) dan ook goed aan je mededelingsplicht hebt voldaan, w.b. de gezondheid. Je hebt dat namelijk na laten kijken.

Ik (als kopende partij) vind het altijd wel fijn als er al een keuring bij zit. Ik laat mijn veearts altijd wel opnieuw beoordelen (klinisch keuren en wellicht enkele controle foto's nemen), maar je weet dan dat de kans klein is dat je voor de kat zn viool aan het keuren bent.
Veel handelaren in die goedkope handel generen zich er niet voor om paarden met een negatief advies gewoon weer in de handel te zetten tot er eens iemand komt die zo dom is om niet te keuren.
De kans is groot, dat je 5 of 6 x keuringskosten kwijt bent eer je in die prijsklasse een paard tegenkomt die wel gezond is. Daarom vind ik inderdaad dat bij een negatief koopadvies de keuring voor kosten van de koper moet zijn. Van mij mag dat zelfs wettelijk geregeld worden om die malafide handel van afgekeurde paarden steeds opnieuw aanbieden te stoppen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 11:58

Ik vind dat er ook wel een verschil is tussen iemand die het dier al heeft laten nakijken en eventueel foto's beschikbaar heeft en hier in mijn geval, een handelaar die het paard 2 maand geleden heeft gekocht in Spanje, zonder zelf een check up te laten doen. Niet in Spanje voor aankoop en niet hier in België als het paard hier aangekomen is. Ik vind het eigenlijk wel een minimum dat een dier na zo'n reis toch wel eens een dierenartsbezoekje krijgt... Maar ik veronderstel dat het hen erom gaat om zo min mogelijk kosten te hebben en zoveel mogelijk winst. Je kan hen dan achteraf ook niets verwijten want ze wisten zelf niet van gebreken.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 12:02

Sunora schreef:
Ik vind dat er ook wel een verschil is tussen iemand die het dier al heeft laten nakijken en eventueel foto's beschikbaar heeft en hier in mijn geval, een handelaar die het paard 2 maand geleden heeft gekocht in Spanje, zonder zelf een check up te laten doen. Niet in Spanje voor aankoop en niet hier in België als het paard hier aangekomen is. Ik vind het eigenlijk wel een minimum dat een dier na zo'n reis toch wel eens een dierenartsbezoekje krijgt... Maar ik veronderstel dat het hen erom gaat om zo min mogelijk kosten te hebben en zoveel mogelijk winst. Je kan hen dan achteraf ook niets verwijten want ze wisten zelf niet van gebreken.


Of misschien hebben ze hem wel eens laten nakijken door een dierenarts maar was dat geen goed resultaat en doen ze alsof ze het niet gedaan hebben zodat ze achteraf niets verweten kunnen worden? %)

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:23

Je kan wel zo over mijn auto opmerking heen praten, maar waarom is het daar, of bij welk ander product wel zo?

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:29

Overigens keuren DA's wel degelijk anders klinisch bij sport of recreatie.

Dat jij zaken niet heb meegemaakt wil niet zeggen dat het niet gebeurd.

Ik leg net uit waarom ik het niet meer doe. Dat jij dan vind dat je aan malafide paardenhandel doet is jouw mening, ik weiger mij in dat hokje te laten duwen :) .

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:08

Mijn DA stelt die vraag ook, wat is je gebruiksdoel. Stel dat er op de foto iets te zien is wat voor een recreatiepaard niks uitmaakt maar wel schade/last kan geven bij een sportpaard, dan wordt dat ook zo aangegeven. Het paard kan dan goedgekeurd worden voor recreatie maar afgekeurd voor sport. En daarin dan ook nog onderscheid dressuur, jumping, eventing, endurance indien nodig.
2x maand jumping B is anders qua belasting dan iemand die 120-160 km endurance wil rijden.

Als koper ga ik niet af op foto's van een andere DA dan de mijne. Ik zal wel overwegen om de reeds gemaakte foto's door hem te laten beoordelen, afhankelijk van hoe oud die zijn. Foto's op de leeftijd van 3 zijn gedateerd als het paard op moment van verkoop 12 is.
Maar ik vraag dan ook nooit of bij afkeuren de kosten voor verkoper zijn. Dat is dan mijn verlies als ie er niet doorheen komt.
Maar als verkoper ga ik dan ook niet noodzakelijk foto's laten maken. Ga je zien dat mijn DA goedkeurt en die van koper niet. Heb je je eigen foto's betaald en kan je die van afkeur ook nog dokken + kans dat koper gaat bazuinen dat je met valse foto's werkt. Je kan het zo gek nog niet bedenken hoor.


Ik heb wel al mensen gehoord die ermee prutsen. In alle prijsklassen. Mij niet gezien dus. Ik ben eerlijk, en wil je keuren? Prima. Maar niet op mijn kosten als verkoper.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:08

Sunora schreef:
Ik vind dat er ook wel een verschil is tussen iemand die het dier al heeft laten nakijken en eventueel foto's beschikbaar heeft en hier in mijn geval, een handelaar die het paard 2 maand geleden heeft gekocht in Spanje, zonder zelf een check up te laten doen. Niet in Spanje voor aankoop en niet hier in België als het paard hier aangekomen is. Ik vind het eigenlijk wel een minimum dat een dier na zo'n reis toch wel eens een dierenartsbezoekje krijgt... Maar ik veronderstel dat het hen erom gaat om zo min mogelijk kosten te hebben en zoveel mogelijk winst. Je kan hen dan achteraf ook niets verwijten want ze wisten zelf niet van gebreken.


Ik vraag me af of het paard niet voor vertrek uit Spanje moest gekeurd zijn door een dierenarts, voordat hij op transport ging. Dan zou er een gezondheidsverklaring bij moeten zijn. Niet dat dit de klinische keuring bij aankoop vervangt, maar als het verplicht is, en dit paard heeft het niet dan rammelt heel het verhaal toch (nog wat meer).
Heb je de papieren van het paard gezien?

Verder vind ik het onderscheid tussen recreatiepaard en sportpaard altijd wat vaag. Elk paard moet gezond zijn, anders heb je er ook niet veel aan (behalve zorgen en kosten). Wel kan ik begrijpen dat je een goedkoper paard iets minder grondig laat testen, ttz. enkel klinische keuring en eventueel een beperkt aantal foto's, dan een duur paard waar je op sportief vlak heel veel van verwacht en die dan ook zwaar belast gaat worden.
Als er op de foto's een kleine afwijking te zien is die tot dantoe geen problemen gegeven heeft, kan je kijken naar wat je met het paard wil doen en op welke manier het paard daardoor belast wordt. In overleg met de DA kan je dan beslissen of je het paard daarvoor laat staan of niet.

Ik ben het wel met Babootje eens dat het er betrouwbaarder uitziet als een paard dat te koop staat vooraf al gekeurd is, maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan.

Een paard kopen blijft moeilijk, je hebt eerlijke en minder eerlijke verkopers. Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk vragen stellen en als het verhaal van geen kanten klopt, wegwezen dan. En als de verkoper geïrriteerd wordt door vragen is dat ook al geen goed teken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:56

Varekaj schreef:
Het is het paard van een vriendin wat bij de mijne "logeert" omdat ik ze 24/7 buiten kan hebben in groep :)

Verkopen is makkelijk gezegd. Hij is er 16, nog heel kwiek, gezond, als je geen extreme dingen vraagt kan die echt nog zeker flink wat jaren mee. Hij moet niet onderdoen voor mijn eigen paard van 9 hoor.
Echter ketst elke geïnteresseerde af op die leeftijd. Ze willen wel zijn ervaring en karakter maar ouder dan 10... Nee. Dan is er niet veel meer te keuren aan als ze nog niet eens willen komen kijken, laat staan testrijden.

Ik krijg zelfs al commentaar op mijn 9-jarige dat hij qua leeftijd bijna op het einde van zijn carrière zit en zijn beste jaren al achter de rug heeft :') Een paard van 12 is voor velen hier bejaard. Larie, maar goed.

Ik zou het voor de recreatie en als mijn dochter 10 jaar ouder was heel graag willen.. :o
Helaas is het daar nu de tijd nog niet voor..

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:37

Sclimpre schreef:
Verder vind ik het onderscheid tussen recreatiepaard en sportpaard altijd wat vaag. Elk paard moet gezond zijn, anders heb je er ook niet veel aan (behalve zorgen en kosten). Wel kan ik begrijpen dat je een goedkoper paard iets minder grondig laat testen, ttz. enkel klinische keuring en eventueel een beperkt aantal foto's, dan een duur paard waar je op sportief vlak heel veel van verwacht en die dan ook zwaar belast gaat worden.
Als er op de foto's een kleine afwijking te zien is die tot dantoe geen problemen gegeven heeft, kan je kijken naar wat je met het paard wil doen en op welke manier het paard daardoor belast wordt. In overleg met de DA kan je dan beslissen of je het paard daarvoor laat staan of niet.


Precies. Een DA geeft op basis van de keuring een negatief of positief aankoop advies. Die gaat echt niet zeggen: koop dat 4-tje op t straalbeen maar voor recreatieve doeleinden, maar ga er maar niet mee springen.
Je bent zelf altijd degene die bepaalt of je het paard daarvoor laat staan of niet.

Mate van recreatieve belasting vind ik ook nog wel vaag. Dan moet je wel heel expliciet aangeven hoe zwaar je het paard "recreatief" gaat belasten. In een stapritje van een uurtje of een 3 uur durende boscross zit nogal verschil. Ook vind ik dat sommige paarden die recreatief worden bereden soms zwaarder worden belast dan sportpaarden. Ik zie het nogal eens in mijn omgeving. Word er de hele week niks mee gedaan en moeten ze in het weekeinde 3 uur lang naar en in volle patrol over het strand.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:01

Babootje schreef:
Ik zie het nogal eens in mijn omgeving. Word er de hele week niks mee gedaan en moeten ze in het weekeinde 3 uur lang naar en in volle patrol over het strand.

Dat ben ik geheel met je eens!
Vind ik sowieso onbegrijpelijk maar oke, is een heel ander verhaal.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:18

Varekaj schreef:
Ik schrik er echt van hoe er gelijk bovenop gesprongen word dat het abnormaal is dat zo'n paard zo lang stilstaat. Dus ja, ik ben toch wel even gekrenkt dat er zo geoordeeld worden zonder zelf maar de minste informatie!

@ Sjolvir: paard mag getest worden, paard mag geleast worden, moest er plots een bijrijder opduiken die de eigenaar wat tegemoet komt in de onkosten dan hoeft hij niet eens te vertrekken. Ze knappen er echter allemaal op af dat ze niet gelijk vanaf dag 1 wekelijks op wedstrijd mogen...


Noop, dat gaat niet lukken, maar dat willen sommigen ook met net nieuw gekocht groen paard, moet wel je verwachtingen beetje aanpassen. Ben zelf mijn zwartje weer aan het oppoetsen had blessure is weer helemaal oke, maar moet je ook niet morgen weer volle bak mee willen rijden. (bovendien leent hij zich daar qua karakter niet voor, want steekt ie middenvinger op en gaat vermoedelijk midden in de bak liggen :+ :D )

Voordeel is wel van die van jou dat hij gewoon alles kent, dus als je hem netjes weer opbouwt hoef je er geen knoppen op te zetten, die doen het toch wel, wat ze geleerd hebben vergeten ze echt niet.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:26

Eerlijk gezegd heb ik de stelling dat 'bij afkeur de kosten voor de verkoper' zouden zijn altijd bijzonder vreemd gevonden...

... dus je hebt een paard. Daarvan weet je uit ervaring of 'ie ok is of niet, maar ja, als eigenaar heb je ook geen röntgen-ogen natuurlijk. Je besluit dat je afscheid wilt/moet gaan nemen van je paard en zet je vriendje te koop. Vervolgens komt er dan iemand langs die je paard wel wilt kopen, maar wel wilt weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Allemaal heel begrijpelijk. Maar als die dierenarts dan vervolgens en negatief koopadvies geeft en de koper dat advies volgt is je koper gevlogen, heb je ineens een paard met een gebrek en heb je bovendien als verkoper ook nog de rekening van de keuring op je mat? Uiterst bijzondere constructie

Maar goed. Ik heb zelf ooit een paard verkocht waarbij de dierenarts negatief koopadvies had uitgegeven op basis van karakter... Gelukkig was de koper niet achterlijk, en zag die in dat paardlief de (ietwat zenuwachtige en wantrouwige) dierenarts gewoon ontzettend een spiegel aan het voorhouden was. Aangezien ze het paard juist had uitgekozen vanwege het karakter heeft ze de dierenarts dus bedankt voor haar deskundige mening, en uitgezwaaid := Paard en koper zijn nog steeds dolgelukkig met elkaar (en de rekening heeft de koper zelf netjes betaald, zoals van te voren was afgesproken)
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 20-04-17 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:30

Nee absoluut niet, ze zitten er haarfijn op. Heel leuk als je lang niet op een goed geschoold paard hebt gereden en met je eigen exemplaar nog zo ver niet bent. Iets verkeerd zitten en hupsakee, appuyement waar je het niet verwacht :')
Er is even een bijrijder geweest, maar we zaten niet echt 100% op een lijn qua lange termijnvisie. No prob, kan gebeuren. De periode dat ze kwam heeft ze haar vriend, die nooit op een paard had gezeten, wat basisdingen geleerd zoals sturen, lichtrijden etc. Ik heb geen omheinde bak, alleen prikletters in het weiland. Nou, paard liep doodbraaf rustig zijn rondje, bleef netjes binnen de letters zonder sturen. Verloor hij in draf zijn evenwicht, dan ging hij rustig naar stap en op lichte beenhulp weer naar draf.

Beest is echt goud waard hoor op dat vlak. Het is gewoon zonde dat hij zijn leeftijd niet mee heeft.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:33

En voor mij zou dat juist een geschenk zijn. Over 10 jaar :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:34

Tegen dan is mijn paard er 19 :+ Is ook zo'n brave, maar die gaat enkel en alleen weg als het écht niet anders kan :P