[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:14

Hij gaat naar Zwart- ter Schure. Licht beleren, omdat hij licht aangereden aangeleverd moet worden voor de ABFP in najaar.

En daarna waarschijnlijk verkopen |(

Buikgriep :( balen, beterschap Marjolein!

Ik zou Mirtje ook wegbrengen om te beleren Boemel. Naar een stal waar je vertrouwen hebt in een respectvolle aanpak. Denk gezien haar karakter en dat ze zo slim is ze best wel eens er goed op doet om aan het werk te zijn.

Buikgriep

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:06

Sunnyhorse ilias is sinds 10 april 6 jaar oud. Mijn houding verdient nog wel wat verfijning dus daar wordt hard aan gewerkt.

Sunny wat een knapperd! Waarom verkopen?

Boemel ik zou ook weg brengen zat goede stallen die je dat goed kan toe vertrouwen.

Marjolein beterschap!

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:58

Dat wou ik ook nog schrijven Marjolein, beterschap met de buikgriep.

Laura, we hebben 4 stallen en 5 paarden. Nu staan de enters nog in 1 stal, maar denk als die terug komen uit de zomerweide, dat die een eigen stal nodig hebben.

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 06:33

Ben t met jullie eens hoor over wegbrengen. Merk ook dat trainers die aan huis komen veel minder vaak kunnen komen als dat ze vooraf denken. Dat schiet echt niet op.

Maar goed, eerst het medische stuk!

En qua stallen …. Naast de gewone dressuur ben ik van het natural horsemanship. Wegbrengen naar zo’n stal is een veel langer traject en daardoor veel duurder. Ook merk ik dat sommige trainers echt te soft zijn voor Mirtje. Dat schiet dan totaal niet op en ik zie ‘t rustig gebeuren dat ik haar 6 maanden later pas weer op kan halen.

Er zit hier ook een gewone trainer in de buurt. Die maakt paarden aan de lopende band Zadelmak.
Denk dat ze daar Max 6 weken staan en dat ie Mir rustig een paar beuken op haar hoofd geeft als ze dr tanden laat zien. Zo van “en nú klaar met dat gedonder”.
Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit of ze dat nu juist nodig heeft of dat het haar gedrag ontstaan uit angst alleen maar gaat verergeren.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 06:59

SunnyHorse schreef:
Dat wou ik ook nog schrijven Marjolein, beterschap met de buikgriep.

Laura, we hebben 4 stallen en 5 paarden. Nu staan de enters nog in 1 stal, maar denk als die terug komen uit de zomerweide, dat die een eigen stal nodig hebben.


Ja dat zijn altijd lastige keuzes.
Voor nu lekker genieten van de knapperd

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:05

Verstandige keuze Boemel om haar weg te brengen. Ik denk dat beide aanpakken (strengere en zachte) gewoon uit te proberen zijn en kijken waar ze het best op reageert.. en wat betreft verkopen of houden. Ik had voor de friezen een kwpn merrie met aansingelen bijten, aan de hand soms bijten als ik in de stal stond soms uit het niets naar achteren slaan. Met rijden verder prima. Maar was er op gegeven moment helemaal klaar mee toen ik op een hoef na een klap ontweken had dus verkocht. Sindsdien heb ik wel zoiets van paarden (houden) zijn duur genoeg en tijdrovend. Dat moet wel in leuke paarden gestoken worden. Dus als ze dit gedrag blijft vertonen en jij wordt er niet gelukkiger van dan zou ik afscheid nemen.

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:40

Je hebt helemaal gelijk Dennenboom, zo denk ik er ook over.
Maar, ik voel me ook verantwoordelijk voor het welzijn van mijn dieren en bij verkoop heb ik dat natuurlijk niet in de hand.
Van de andere kant moet het niet ten koste gaan van mezelf. Lastig zo.

Sta ook niet te popelen om weer op zoek te gaan naar een ander paard.
Zie er maar 1 te vinden die zo mooi op de foto is als Mir.
Slokdarm is ook bekeken en ook helemaal goed.
En ze klikt ook heel goed met Diekke.
Nú nog met mij :=

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:23

Ik meld me weer even als vrij stille meelezer :D

Fayabarok, Het is lastig om onder de 5000 een paard te vinden, maar zie ze toch wel geregeld voorbij komen. Dan heb je wel max. een stamboek merrie, maar dat is wel begrijpelijk. Ik zag dat Jenneke Rozema volgens mij een merrie binnen deze prijsklasse te koop heeft op Facebook.

Boemel, Mirtje treft het echt bij jou, wat heb je er al veel tijd in gestoken om haar er bovenop te krijgen! Het is wel belangrijk dat je zelf plezier aan haar beleefd, paarden houden is een dure hobby dus het gevoel en het vertrouwen moet goed zijn.

Horseloverl, Gefeliciteerd met het merrieveulen van Boet! Het was inderdaad drama met de natte weides en het vieze koude weer, gelukkig nu eindelijk wat beter weer en hopelijk zijn ze al lekker veel buiten geweest nu!

Sanet, Jij ook gefeliciteerd met kleine Cyseau! Wat een ontzettend leuke naam :D

Dennenboom, Goede keuze, Martinus. Hoor hem de laatste tijd veel voorbij komen en vind het ook een ontzettend gave hengst.

Meya_, Wat balen van je wedstrijd! Maar de eerste proef dus toch wel goed gereden.

afkepieterke, Ik had ook Facebook al iets voorbij zien komen volgens mij en we hebben in je zoektocht ook wel contact gehad, maar gefeliciteerd met je nieuwe knappe aanwinst! :D Wat fijn dat het ook steeds beter gaat samen met je pony.

Lys_PPA, Wat zonde van je deken! Je kan hem vast nog wel goed verkopen omdat hij nog nieuw is, maar toch is het balen. Het viel mij ook op dat er al weer veel vliegen zijn op dit moment.

Laura1982, Wat fijn dat je zo lekker les hebt gereden, als ze zich heet kunnen maken zijn ze meestal het fijnste :D

SunnyHorse, Ach wat jammer dat je gaat verkopen! Maar wel een logische keuze inderdaad.

Ik rijd nog steeds op dezelfde fokstal, maar heb wel een hele tijd weinig met de paarden gedaan omdat een groot deel drachtig is. Hannah rijd ik al sinds ik hier ben begonnen te rijden, zij heeft een hengstveulen op de wereld gezet <3 Ik mocht de naam bedenken, dus dat is Almer geworden.

Afbeelding

En gisteren heb ik haar eindelijk weer even 10 minuten onder het zadel gehad! Ze liep weer alsof ze nooit uit de running is geweest dus dat is echt onwijs fijn. Ze was nog wel wat onwennig van haar veulen maar bleef wel lief.

Afbeelding

En binnenkort ga ik Anna Grietje oppakken. Vorig jaar heb ik haar één keer gereden, maar wil nu kijken of ik haar wat fanatieker kan gaan rijden. Is echt een onwijs lief dier. Zij heeft ook een prachtig hengstenveulen gekregen, maar wel een hele brutale :+


Afbeelding

Afbeelding

Het blijft genieten, de kudde met de veulentjes <3 Inmiddels hebben we een stuk of 12 veulens en verwachten er ook nog rond de 10.

Afbeelding

Zonnebloem24
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-05-17

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:04

Ik ga ook rustig meelezen in dit topic.
Ik ben op zoek naar een Fries (heb vroeger wel Friezen gehad), maar wat een uitdaging op dit moment. Niet zoveel aanbod en wat er staat is mega sensibel, heeft een bemerking of is schreeuwend duur.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:12

Leuk dat je ook opzoek bent naar een Fries!
Wat vindt je mega duur? Welke prijsklasse zoek je wat?

Nu ik zelf een aantal jaren fokker en houder ben van Friese paarden moet ik zeggen dat gezien de enorme kosten die het fokken en houden van Friese paarden met zich mee brengt nu wel iets beter snap dat een gezond fijn recreatie paard ook best wel wat “waard” is. Als koper niet leuk, maar als verkoper soms wel begrijpelijk.

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:58

ik denk dat het fokken van Friezen gewoon een dure hobby is, en ja wat is mega duur. Ik snap als je prijzen van ver boven de €10000,- ziet dat, dat afschrikt, maar ik vind een goed gefokt en leuke fries met een geweldig karakter waar een prijskaartje tussen de €8000,- en €10.000,- echt niet te duur. Als iemand tegen mij zegt zo'n mooie lieve fries gezien, maar die is ver boven mijn budget en de vraagprijs blijkt dan €6000,-, dan denk ik niet dat die persoon het budget heeft om überhaupt een fries te kopen.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:15

Het is inderdaad wel zo dat de friezen tegenwoordig toch wel richting de 8000 tot 10.000 gaan. Wij hebben vorig jaar nog een 3-jarige goed beleerde drachtige 3e premie merrie (met sterpotentie) verkocht voor rond de 11.000. Daar heb je op dat moment dus niet eens een stermerrie voor. Nu zijn er echt wel goedkopere friezen op de markt, maar dan zijn het vaak stamboekmerrie's, oudere paarden of paarden waar wat mee is.

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:40

Een paard fokken (welk ras dan ook) is duur.
Dekgeld, kosten rond inseminatie, dierenartsen rond veulentje, opfok en de kosten van je merrie niet te vergeten, maken al een behoorlijke prijs.

Zadelmak / betuigen is ook niet voor niets. Dus, ik begrijp de prijzen echt wel.

Ik vind het vinden van een paard dat RX en klinisch goed is en een fijn karakter heeft nog wel de grootste uitdaging.

Heb t idee dat de gemiddelde kwpn-er momenteel goedkoper is dan de gemiddelde Fries.

Sensibel karakter zou ik weer geen probleem mee hebben, zolang t paard maar eerlijk is.
Ik zie momenteel wel regelmatig Friezen te koop die al geruime tijd niet meer gewerkt hebben en dus niet geprobeerd kunnen worden. Daar zou ik vroeger geen problemen mee gehad hebben, maar ben daar inmiddels wat huiverig voor.

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:40

Lingehoeve belde net met een deel van de uitslag.
Er zijn in het bloedonderzoek duidelijke afwijkingen gevonden in het bloed en de darmbiopt.

Alles wijst op parasieten en daardoor ontstekingen in de darmen en daarbij een lever die overuren draait.
De medicatie is niet op voorraad, dus die zal volgende week binnen komen. De kuur duurt 6-8 weken.

Mir zal met regelmaat fikse buikkrampen hebben, die richting koliek gaan. Dus volgens de kliniek is haar wispelturigheid en boosheid erg verklaarbaar.

Zonnebloem24
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:21

SunnyHorse schreef:
Leuk dat je ook opzoek bent naar een Fries!
Wat vindt je mega duur? Welke prijsklasse zoek je wat?

Nu ik zelf een aantal jaren fokker en houder ben van Friese paarden moet ik zeggen dat gezien de enorme kosten die het fokken en houden van Friese paarden met zich mee brengt nu wel iets beter snap dat een gezond fijn recreatie paard ook best wel wat “waard” is. Als koper niet leuk, maar als verkoper soms wel begrijpelijk.

Ik zie prijzen voorbij komen van 25k voor een net ingereden 4-jarige merrie die nog nooit voor de keuring is geweest, niet röntgen gekeurd en niet spectaculair beweegt, dan val ik haast van mijn stoel hoor.

Ik heb voor zo'n net ingereden merrie niet meer dan 15k over.

@boemel: Wat betreft heel sensibel, dat past echt niet bij mij en de stal.
Heb zo'n super leuke merrie gezien waarbij het rijden echt fijn ging, maar in de omgang heb ik daar wel moeite mee en daarnaast sta ik op een hele drukke stal met onwijs veel prikkels.
Mijn Norbert merrie ging daar echt niet goed op.
Een paard kopen die al lang stil staat en niet gereden kan worden daar scroll ik ook voorbij.

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:51

Zonnebloem 25k klinkt inderdaad echt niet realistisch voor het paard dat je omschrijft.

Ik snap je volledig wat het sensibel betreft. Dat klinkt niet passend in je situatie..

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 19:05

boemel fijn dat er een uitslag is en een mogelijke oplossing. Hopelijk over een maand of twee een een heerlijk lief paard op stal

Zonnebloem24
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 19:09

boemel schreef:
Zonnebloem 25k klinkt inderdaad echt niet realistisch voor het paard dat je omschrijft.

Ik snap je volledig wat het sensibel betreft. Dat klinkt niet passend in je situatie..

Nee vindt dat echt overpriced.

Wat fijn dat er wat is gevonden bij Mir wat haar gedrag kan verklaren, hopelijk slaat de kuur goed aan en zit ze straks ook weer goed in haar vel.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:03

Ketly ohh wat fijn dat je weer aan de slag kan. En zoveel veulens geweldig dan woon ik op stal hahaha

Boemel dat erbeginnende duidelijkheid is.

Jaa friesen zijn duur en 25 k het wordt ervoor betaald dus dan word het rustig gevraagd. Wat nu nog geen ster is kan wel potentie hebben om het te worden.

Sunnyhorse ja mensen vergeten wel eens hoeveel het kost om ze gezond groot te krijgen

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:05

25K is zeker pittig!
Wat voor paard zoek je? Wat is je doel?

Boemel, wat voor kuur is het? Zou echt fantastisch zijn als je nu het probleem te pakken hebt!

Ketly, enorm wat veel veulens! 1 veulen moet ik al een week van bijkomen, laat staan zoveel :+

boemel

Berichten: 8485
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:14

Prednison, 2 verschillende wormenkuren, waarvan 1 kuur 5 dagen achtereen gegeven moet worden.

En dan nog ondersteuning voor de lever en diervoeder voor de darmen.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:32

Pittig Boemel, maar hopelijk is dit wel een oplossing!

M_arjolein

Berichten: 1450
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:32

25k vind ik ook pittig qua prijs maar ik ben ook stiekem me wat aan het oriënteren maar kwam ook wel vaak op prijzen tussen de 15 en 20 uit dus gok dat dat wel redelijk reeel is dan op dit moment.

Was geloof ik ook nog iemand die een fokmerrie zocht onder de 5k? Staat nu 1 bij de vader van a.ge te koop.

Jeetje dus toch wel een flinke uitslag Boemel. Hopelijk gaat dit allemaal helpen!

Poeh wat een veulens Ketly!

Dank jullie voor de beterschapswensen! Hier gaat het gelukkig weer top. Vanmiddag gaan de paarden lekker het grote land op! Zin in haha. Voor het eerst bij deze stal. Ben benieuwd hoe ze met de andere Friezen kan. Mogen wel al een paar week zelf opbouwen op het kleine stuk.

Oh dat lijken me wel fijne mensen Sunnyhorse. Komt vast goed daar met beleren. Jammer dat ie verkocht moet hij ziet er gaaf uit.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:52

Hebben jullie ervaring met zelf keuringsklaar maken? Een vriendin van mij heeft haar paard lekker thuis gehouden en onder begeleiding van een voorbrenger Klaargemaakt, en die is vandaag in het stamboek opgenomen.
Mijn doel met Ilse is toch wel in ieder geval een derde premie. Gezien ik niet enorm veel budget heb en Ilse niet zomaar uit handen wil geven denk ik er over om dit eventueel deze zomer ook te doen, lijkt me ook gewoon een leuke uitdaging, en mocht ze Dan toch heel dichtbij een premie zitten eventueel volgend jaar Alsnog ergens in training laten zetten. Maar is het bv ook moeilijker voor een stamboekmerrie een premie te krijgen, dan een veulenboek merrie? Kan ik zeg maar iets verpesten door het eerst zelf te proberen?

Getty_Maan

Berichten: 2597
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:38

Nynkex01 schreef:
Hebben jullie ervaring met zelf keuringsklaar maken? Een vriendin van mij heeft haar paard lekker thuis gehouden en onder begeleiding van een voorbrenger Klaargemaakt, en die is vandaag in het stamboek opgenomen.
Mijn doel met Ilse is toch wel in ieder geval een derde premie. Gezien ik niet enorm veel budget heb en Ilse niet zomaar uit handen wil geven denk ik er over om dit eventueel deze zomer ook te doen, lijkt me ook gewoon een leuke uitdaging, en mocht ze Dan toch heel dichtbij een premie zitten eventueel volgend jaar Alsnog ergens in training laten zetten. Maar is het bv ook moeilijker voor een stamboekmerrie een premie te krijgen, dan een veulenboek merrie? Kan ik zeg maar iets verpesten door het eerst zelf te proberen?



Ik zal later even een bijleespost plaatsen, maar wil hier wel even op reageren.

Maan heb ik vanwege haar blessure niet in training gehad. Heeft alleen op dieet gestaan. Ze heeft tussen alle getrainde paarden een 3e premie gekregen en kan je zeggen dat veel de baan waren verlaten zonder premie.

Als jij haar zelf volop kan trainen en netjes kan toilleteren, zou ik haar lekker thuis houden. Zien ze een goed paard, dan krijgt ze haar premie wel.