Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:47

Excuses als dit verkeerd staat, ik kon mijn vraag niet goed op een forum plaatsen.

Nu mijn zoektocht is begonnen naar een eigen paard, vraag ik mij af wat jullie nu een realistische vraagprijs is voor een dergelijk recreatie paard:
Een Fries;
Voorkeur voor ruin;
Minimaal 1.60m;
Beleerd zowel onder het zadel als voor de wagen;
Verkeersmak;
Leeftijd maximaal 15 jaar oud.

Het paard hoeft geen hoog niveau te lopen, het doel is voornamelijk o.h.z. een beetje dressuurmatig rijden, veel buitenritten en verder voor de wagen lekker buitenritten rijden.

Maar gezien prijzen tot nu toe variëren tussen de €1.500 en €15.000 weet ik echt niet meer wat nu een beetje een normale prijs is om te betalen voor een dergelijk paard. Ik snap dat het soms ook 'wat de gek er voor geeft' is, maar ik hoop met dit topic toch een beetje een gemiddelde te zien waar ik mijn verwachtingen wat op kan bijstellen.

Mocht er al een topic lopen met een dergelijke vraag, dan heel graag een linkje, want ik kon het niet vinden.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:52

Op zich ben je niet eens zo veel eisend, maar daardoor kun je ook veel kanten op.
Bijvoorbeeld: heb je een 5 jarige die bereden en betuigd is, mooi behang heeft en goed aan de maat is dan zit je al gauw rond de 7000 en meer.
Maar heb je eentje die wat ouder is met gemiddelde bewegingen die rond de 1,60 meet, dan kun je met 3500/4000 een eind komen.
Maar dan moet je wel goed zoeken.. het ligt er dus maar net aan wat voor jou het zwaarst weegt.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:55

Wat een fries duur maakt, naast de leeftijd, beleerd zijn ja of nee en het niveau, is hoe het paard gebouwd is en de papieren.
Paard wat minder mooi gebouwd is, is minder interessant, denk niet meteen aan gezondheid maar ook voor het fokken.
Ook de afstammeling, en papieren tellen mee in de prijs. Het je een fries van een niet goedgekeurde dekhengst zal de prijs over het algemeen lagen zijn dan een fries met volpapier. Maar een ftries met wit, is ook veel stukken goedkoper :)


Bij het kopen van een paard, zou ik mezelf altijd de hamvraag stellen, wat wil ik met dit paard. Als je daar over uit ben, me verdiepen in het friesche bloed. Welke hengst sluit meer aan bij mijn wensen. En dan advertenties bekijken.. :)

Ook heel belangrijk, wat wil je maximaal uitgeven?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:17

TAO -> BKR

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:18

Dank jullie wel!
Fokken is voor ons niet interessant, dus een prachtig stel papieren hoeft helemaal niet.
Hoog in wedstrijden is ook niet ons (samen met moeder) doel, dus het hoeft geen uitmuntend beweger zijn. Ons doel is echt relaxed genieten van voornamelijk buitenritten en persoonlijk vind ik het leuk om eens dingetjes te doen als een dressuurles, grondwerk etc. Maar zowel in het mennen als onder de man zijn er geen echte wedstrijdambities.
Uiteraard wel gezond en correct gebouwd, zodat ie niet over 5 jaar 'op' is omdat bijv z'n rug aan gort is (ik dacht dat de rug een aandachtspunt is bij Friezen?)
Ik voel mezelf niet kundig genoeg om een paard te beleren, dus daarom de eis om te kopen als beleerd en betuigd. Logischerwijs neem ik aan dat daar dan ook een 3+ leeftijd aan verbonden is.
We hebben niet echt een maximaal bedrag in ons hoofd. Maar het lijkt mij wat overdreven om een wedstrijdpaard van €10.000+ te kopen met onze ambities, haha.

Het zwaarst weegt denk ik en beleerd en betuigd zijn, koel in z'n kop (100% verkeersmak hoeft niet, maar ik wil geen op hol slaand paard om een fietser, beetje een nuchter paard waarvan ik het idee heb dat ie na gewenning ook groot verkeer niet meer eng gaat vinden) en minimaal 1.60m daar ik zelf lang ben (1.78).

Wij vallen zelf wel voor het ruigere/barokke type Fries. Dus geen Arabofries type.

C_arola: Dank!

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:05

Rond de 5000, zou je dat zelf te doen vinden?
Want ik denk dat je wel rond dat bedrag kan uitkomen. Misschien moet je dan niet bij de grote fokkers en handelsstallen gaan kijken.
Ik kan je Thea Dijkstra aanraden. Zij heeft ook veel contacten. Of Leny Haytema, maar zij koopt zelf meer paarden met het oog op afstamming en fokkerij dus daar zou je dan ook weer meer voor betalen. Maar ook zij heeft heel veel contacten dus wie weet.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:13

Ja absoluut. Dank je wel voor de namen, ik ga contact opnemen!
Het is best lastig zoeken naar namen of stallen, vind ik. Er duiken vooral grote handelsstallen of fokkerijen op op internet.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:18

Ja die kun je voor het gemak maar beter meteen overslaan :') particulier of kleinschalige handelaar geeft je de meeste kans denk ik.

Mirjam79

Berichten: 1706
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:20

Pieter Wijbenga uit Oudwoude heeft ook altijd wel iets staan. Zeer positieve ervaring mee.
Hij heeft mijn ruin een aantal jaren geleden gekocht en weer verkocht. Fijne begeleiding voor mij als verkoper, maar ook bij de nieuwe koper (waar ik ook nog altijd contact mee heb)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:20

Ik weet het, je wilde geen handelsstal, maar ik heb zoveel goede dingen gehoord over de Frysk Andaluz Stal in de Hoeksche Waard. Wat is eigenlijk de reden dat je liever geen Fries koopt bij een handelsstal? Als je het wilt delen hoor :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:46

Oh die heb ik niet hoor!
Maar een paar reacties hierboven werd mij aangeraden vooral naar kleinere stallen te kijken, omdat de meeste grote stallen Friezen fokken die hoog in wedstrijden kunnen lopen of tig keurmerken (kom even niet op het woord?) hebben. Dat is voor onze 'ambities' niet nodig en deels waarschijnlijk 'weggegooid geld'.
Frysk Andaluz heb ik ook in mijn zoektocht gevonden en gecontacteerd. Voor wat ik op de website zie, hebben zij voornamelijk 'sierlijke' Friezen die echt prachtig staan in de wedstrijdring, maar wij prefereren een wat ruiger/barokker/breder paard.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:48

Mirjam79 schreef:
Pieter Wijbenga uit Oudwoude heeft ook altijd wel iets staan. Zeer positieve ervaring mee.
Hij heeft mijn ruin een aantal jaren geleden gekocht en weer verkocht. Fijne begeleiding voor mij als verkoper, maar ook bij de nieuwe koper (waar ik ook nog altijd contact mee heb)


Ja, die heb ik ook gecontacteerd. Goed om te weten dat hij fijn werk levert!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:53

AnneJ1995 schreef:
Oh die heb ik niet hoor!
Maar een paar reacties hierboven werd mij aangeraden vooral naar kleinere stallen te kijken, omdat de meeste grote stallen Friezen fokken die hoog in wedstrijden kunnen lopen of tig keurmerken (kom even niet op het woord?) hebben. Dat is voor onze 'ambities' niet nodig en deels waarschijnlijk 'weggegooid geld'.
Frysk Andaluz heb ik ook in mijn zoektocht gevonden en gecontacteerd. Voor wat ik op de website zie, hebben zij voornamelijk 'sierlijke' Friezen die echt prachtig staan in de wedstrijdring, maar wij prefereren een wat ruiger/barokker/breder paard.


Hebben juist friezen in alle soorten en maten en voor verschillende doeleinden. Ik zou ze zeker eens contacten en aangeven wat je zoekt. Denk dat ze je echt verder kunnen helpen en hebben ook in verschillende prijsklasses paarden staan. Echt een aanrader!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:57

frunnik schreef:
AnneJ1995 schreef:
Oh die heb ik niet hoor!
Maar een paar reacties hierboven werd mij aangeraden vooral naar kleinere stallen te kijken, omdat de meeste grote stallen Friezen fokken die hoog in wedstrijden kunnen lopen of tig keurmerken (kom even niet op het woord?) hebben. Dat is voor onze 'ambities' niet nodig en deels waarschijnlijk 'weggegooid geld'.
Frysk Andaluz heb ik ook in mijn zoektocht gevonden en gecontacteerd. Voor wat ik op de website zie, hebben zij voornamelijk 'sierlijke' Friezen die echt prachtig staan in de wedstrijdring, maar wij prefereren een wat ruiger/barokker/breder paard.


Hebben juist friezen in alle soorten en maten en voor verschillende doeleinden. Ik zou ze zeker eens contacten en aangeven wat je zoekt. Denk dat ze je echt verder kunnen helpen en hebben ook in verschillende prijsklasses paarden staan. Echt een aanrader!


Toch wel? Dan vertekenen de foto's wellicht.
Ik heb inderdaad contact opgenomen en het wensenlijstje doorgespeeld. Ben benieuwd wat daar uit komt!
De stal is ook nog eens redelijk dichtbij, dus wat dat betreft fijn!

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:04

Frysk Andaluz vond ik toentertijd behoorlijk aan de prijs, maar ik zocht ook een sport paard. Wie weet dat hun recreatie paarden vriendelijker geprijsd zijn :) ze hebben er in ieder geval veel staan!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:25

Ik vind het bij die Frysk stal vooral fijn dat ze ook filmpjes van de paarden maken wat toch altijd een beter idee geeft dan een foto. Ik merk dat sommige handelsstallen daar te lui voor zijn. Ik heb er zelf nog geen paard gekocht maar wel een beetje rondgeneusd op de site, prachtige dieren. En ik rijd er vaak langs, ik woon in de buurt en er is genoeg keuze :D

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:26

Ik vraag mij altijd af hoe ze al die paarden uit elkaar houden, maar ja lekker offtopic dit :P

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:31

Yentaah schreef:
Ik vind het bij die Frysk stal vooral fijn dat ze ook filmpjes van de paarden maken wat toch altijd een beter idee geeft dan een foto. Ik merk dat sommige handelsstallen daar te lui voor zijn. Ik heb er zelf nog geen paard gekocht maar wel een beetje rondgeneusd op de site, prachtige dieren. En ik rijd er vaak langs, ik woon in de buurt en er is genoeg keuze :D


Klopt dat is echt wel een sterk punt van hen, dat ze zo uitgebreid alle paarden op de site hebben staan :j

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:24


Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:35

Ik heb mijn paard bij friesepaardenopfok.nl vandaan. Ik ben zeer tevreden en zijn betrouwbare mensen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:56


Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:57

christaerik schreef:
Ik heb mijn paard bij friesepaardenopfok.nl vandaan. Ik ben zeer tevreden en zijn betrouwbare mensen.


Krijg je dan geen onbeleerd jonkie? (Uit de opfok)?
Zit momenteel op mobiel, zal de website vanavond eens opzoeken op m'n pc.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Realistische vraagprijs voor Fries paard (betuigd+beleerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:59

Ik heb overigens mail terug van 1 stal die zegt dat ik minimaal aan €5000 moet denken voor de eisen die ik heb opgesteld.
Andere stallen vragen wat mijn vraagprijs is. Ik ben alleen altijd wat voorzichtig daarmee, omdat ik het gevoel heb dat als ik bereid ben meer te betalen, de prijs ineens omhoog vliegt naar mijn max haha.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:35

Ik heb niet veel ervaring met friezen, maar kreeg van een kennis die veel met friezen voor de kar reed (en die ik af en toe ohz meepakte voor de veelzijdigheid) een belangrijke tip: pas op met barokke friezen waar je verder weinig eisen aan stelt dat ze wel een goede rug hebben. Sommige friezen van het oude type hebben zo'n weke rug dat ze tussen 10-15 jaar oud al echt enorm gaan doorzakken. Hier is met training heel veel aan te helpen, maar vaak kunnen die types al vrij jong niet meer met goed fatsoen ohz, terwijl ze het verder nog tot dik in de 20 volhouden. Die weke rug zijn ze eruit aan het fokken, maar wees er alert op.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 19:19

KPet schreef:
Ik heb niet veel ervaring met friezen, maar kreeg van een kennis die veel met friezen voor de kar reed (en die ik af en toe ohz meepakte voor de veelzijdigheid) een belangrijke tip: pas op met barokke friezen waar je verder weinig eisen aan stelt dat ze wel een goede rug hebben. Sommige friezen van het oude type hebben zo'n weke rug dat ze tussen 10-15 jaar oud al echt enorm gaan doorzakken. Hier is met training heel veel aan te helpen, maar vaak kunnen die types al vrij jong niet meer met goed fatsoen ohz, terwijl ze het verder nog tot dik in de 20 volhouden. Die weke rug zijn ze eruit aan het fokken, maar wees er alert op.


Dank je wel!
Hier probeer ik ook echt op te letten.
Heeft iemand tips hoe ik kan zien of een paard op jonge leeftijd al een weke rug heeft?