Manen knippen bij fries of niet ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:44

Captain schreef:
Sorry TS ik vind het spuuglelijk die rechte manen. :') vond het met happen eruit er juist wel ruig en stoer staan! Nu hopen dat het snel weer aangroeit!

Mee eens.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:07

Laat je ons het resultaat zien als het weer recht is TS? Als je na het recht knippen de schaar recht in het haar zet, en dan niet meer dan 1MM afknipt ziet het er minder recht uit, krijg je iets meer een getrokken look. Ziet ze eruit als een sport paardje dat zo de ring in kan :)

Of zo, dit doe ik zelf ook om te voorkomen dat de manen er geknipt uitzien. Met een goed scherp mes (wel uitkijken) en dan snijden. Krijg je een mooi resultaat, en het gaat lekker snel.



(( Vind zelf het zo leuk om dit soort dingen te doen, koop ik een cob :P ))

Anoniem

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:14

Lijkt een stuk mooier die manen zo! Van die half lange plukjes staat zo armoedig vind ik.
Ik houd de manen van PRE's ook altijd bij met de schaar, groeien ze veel mooier van.

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:19

Handig dat filmpje ! Ik zal deze avond eens proberen, als ik het verpest groeit het toch weer aan, en de enige die er op moet zien ben ikzelf.. :D Wordt vervolgd.. :P

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:24

Ik zou het zelf ook knippen op 1 lengte, maar dan met de manenkam mee. Vind het niet heel erg mooi, maar smaken verschillen :D Wordt vast wel weer mooier!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:25

Ik heb zelf toen de breedte van mijn borstel aangehouden om het gelijk te krijgen. Zal straks een foto maken met hoeveel de manen al weer zijn aan gegroeid. Gewoon de tijd nemen! En niet te gehaast er veel vanaf willen halen. Beter steeds een halve cm, dan in een keer 5 cm en fout knippen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:48

Afbeelding

Zo zien de manen van mijn paard er nu uit, zoals je kunt zien met de foto ervoor is het al behoorlijk gegroeid :)

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:53


Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:57

Ik snap wel dat je het gedaan hebt, het oogt zoals je zelf al zei veel gezonder en dus (vind ik persoonlijk) ook verzorgder. Maaaar.. ik hoop dat je ze nu wel gaat laten groeien want stiekem hoort dat denk ik wel een beetje bij een fries hihi :) Wel een kleine tip voor een volgende keer; zorg dat je in de boog van de hals knipt zodat de manen overal even lang zijn en dat je niet een rechte lijn knipt waardoor ze bij de schoft veel korter zijn dan bij de oren. Verder veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:20

Ik heb de manen een beetje rechter gemaakt nu, en geprobeerd wat opwaarts te knippen, ziet er ietsje beter uit, ik heb er niet teveel afgehaald nu want dan wordt het te kort vind ik..
Vanaf nu gaat er de komende jaren geen schaar meer in. :+

Benfan : wauw, :9 ik hoop dat die van mij ooit ook zo een lange manen gaat hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:36

NICE! Ziet er stukken beter uit :) Helaas moet het er wel inzitten dat ze lang worden, haar manen kwamen tot haar knieen toen ik het eraf heb gehaald. Ik heb in November geknipt, de foto hierboven is van vandaag. Al aardig wat bij gegroeid :) Ik vlocht het eerst maar wou dat niet meer doen, tenminste.. niet om de manen zo lang mogelijk te krijgen.. zie er de nut niet van in.

Ik kan je anders wel wat polderwater sturen :P Wij hebben het idee dat de paarden hier zulke lange manen hebben door het water wat ze drinken

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:42

Ik zou het juist nog wel korter willen :)) Maar als je het van hieruit weer laat groeien is dit wel beter inderdaad, misschien nu niet zo mooi, maar als het nog langer is geworden zul je blij zijn dat je het gedaan hebt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:47

Meestal groeien manen best snel. Ik heb die van mijn fries ook weleens geknipt maar die heb ik echt helemaal afgeknipt toen ze wat springerig waren vond ik ze ook erg leuk. Nu zijn ze weer half lang. Ze heeft eczeem dus alles lang gaat het niet worden en helaas heeft ze ook de aanleg niet om hele lange manen te hebben.
Ze zijn nu ook nog aardig lang maandje of 2 en dan zal het er al weer heel anders uitzien. Ga je dan weer een foto plaatsen lijkt me wel leuk om te zien hoe ze er dan bijhangen.

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:16

Mooi gedaan TS! Ziet er een stuk mooier uit :D

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:26

Oooh hoe durf je!
Wij frienzenmensen zijn hier zooooooooo op tegen! ;)

Ik vind het ook echt afschuwelijk, ik had ze gelaten zoals het was, netjes verzorgen, en vlechten er in (mijn ervaring is dat het dan 'sneller' groeit). Maar helaas te laat.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:40

ook ik vind het (als friezenliefhebber) vreselijk, maar ik hoef er gelukkig niet dagelijks tegenaan te kijken :D Dus lekker doen wat je wil doen.

mijn friesje had als 3 jarige een stuk van zijn manen afgeschuurd, na 3 jaar van ontklitter, vlechten, speciale conditioners en shampoo zijn ze nu mooi lang en dik.

Afbeelding
in 2013
Afbeelding
2016. haar manen zijn hier nat, dus ze lijken dun, maar dat zijn ze dus niet.

Neon

Berichten: 4932
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:46

Ziet er beter uit hoor ts :) nu is het tenminste vol...

ik zou de volgende keer ook een mesje nemen dat gaat zoveel makkelijker dan de schaar

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:50

Mwa ik heb er niet heel veel moeite mee... Zo heeft mijn Fries al ruim een jaar geen sokken meer.
Ik denk dat ik het in jouw situatie ook zou doen hoor.

Maar gelukkig heb je het wel even wat bijgewerkt want het eerste resultaat was echt wel lelijk hihi

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:58

Ziet er goed uit TS! beter dan die armoedige plukken... dat vind ik altijd zo afdoen aan een paard. Alsof ze het niet waard zijn om even netjes te toilleteren ofzo.
Ik zou zelf alleen het laatste stukje vooraan nog iets rond opknippen. dan krijg je een mooie halslijn ervan.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:11

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn, dat je de onderste 5 cm even na knipt met een effileer schaar, dan valt het natuurlijker en niet zo geknipt.

p.s om misverstanden te voorkomen, het word niet 5 cm korter, het valt alleen wat natuurlijker.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:13

smurffie schreef:
Ziet er goed uit TS! beter dan die armoedige plukken... dat vind ik altijd zo afdoen aan een paard. Alsof ze het niet waard zijn om even netjes te toilleteren ofzo.
Ik zou zelf alleen het laatste stukje vooraan nog iets rond opknippen. dan krijg je een mooie halslijn ervan.

Precies. Die dooie pieken is geen pan. Ga er zelf ook niet mee lopen.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:15

Haha sorry maar wat reageren mensen toch banketstaaf hier. :')

Vind het mooi TS! Je ziet z'n dikke nek nu goed, knap paard heb je!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:26

Ik vind je fries er nu goed uitzien TS, de fries erna met zijn dunne uiteinden.. nee je hebt een goeie stap gezet! liever wat korter en mooi vol :)

Mooi gezegd smurffie, en het paard kan gewoon paard zijn.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:11

Benfan schreef:
Ik vind je fries er nu goed uitzien TS, de fries erna met zijn dunne uiteinden.. nee je hebt een goeie stap gezet! liever wat korter en mooi vol :)

Mooi gezegd smurffie, en het paard kan gewoon paard zijn.


Als je mijn Fries bedoeld; zoals ik al zei waren de manen nat. De uiteinden zijn dus niet dun, idd wel ietsje dunner dan de rest.
Bovendien als de manen weer uitgroeien worden, door slijtage ed, de uiteinden toch altijd dunner. Dat ga je met knippen echt niet tegen. Zie maar naar de voor foto, daar zijn de uiteinden ook bijgeknipt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Manen knippen bij fries of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:42

Natuurlijk kun je daar wel wat aan doen. Of ik moet paarden hebben met hele bijzondere manen. Dat kan natuurlijk ook.