CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:32

Hier een tinker met vrij ernstige cpl. Viel niet op toen ik haar kocht, ze had flinke sokken. Om haar mok onder controle te krijgen toen geschoren en schrokken we wel. Het blijft een vervelend gezicht en is voor mij een reden om nooit meer een tinker/zwaar paard te kopen, ondanks dat ik nooit meer zonder haar zou willen.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:03

Is het door een da vast te stellen?

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:45

De meeste da's weten niet eens wat het is :=
Volgens mij is er geen test die het echt kan vaststellen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:59

Dat is ook raar, eigenlijk, hè? Alsof ze nooit een trekpaard van dichtbij zien. Komen die niet bij de DA ofzo? :+ :o?

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:44

De da waar ik heenga as woensdag had er over dat het wel aan de vocht bulten rillen te zien is als het beginnend is of niet ook i.c.m. met mok
Bij toeval wist hij precies waar ik het over had :)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:57

8nnemiek schreef:
De meeste da's weten niet eens wat het is :=
Volgens mij is er geen test die het echt kan vaststellen.

Nope, al weet ik wel dat mijn VA besloten heeft alles te 'testen' op Mo, die blijft op zoek naar het ideale middel tegen mok en cpl. Gelukkig wel op een veilige manier, maar dat ze meedenken vind ik fijn.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:20

er bestaat een test dat die huiddikte meet en iets van haar dikte op benen. ze zijn nu bezig met zoeken naar een defect gen of iets dergelijks. er zijn nu nog geen significante resultaten gevonden.

ik ben nu bezig met de dierenarts om een ransoen te bespreken zodat de symptomen minder worden. dit doe ik mee rom de stal eigenaar te overtuigen dat de voordroog niet goed voor hem is.

Santos_05

Berichten: 3095
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:31

palousa_boy schreef:
Sokken zullen ook vast niet DE oorzaak zijn, maar het scheelt wel een hoop ellende aan broei etc en daardoor dus een zwakke huid en veel bacteriën.

Naar mijn idee zijn de Franse ook wat sterker in het beenwerk door het wat selectievere fokken. Voor het stamboek zijn kruisingen al op voorhand uitgesloten bijvoorbeeld.


Hier zit denk ik het verschil. Wij hebben nu ook bewust Franse trekpaarden met weinig sok en stamboek. Mok blijft altijd een risico, maar hopelijk blijven we vrij van CPL

@kbk, als je weet dat je paard CPL heeft, verwacht je dan niet dat Beer het ook kan krijgen? Is dat een bewuste afweging geweest? (Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid, want ik hoor ook veel trekpaarden eigenaren die bewust niet fokken met CPL paarden)
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 10-05-16 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:32

Heeft er iemand ervaring met CPL bij Percherons? Ik ga bij een vierjarige merrie kijken maar van dit topic schrik ik toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:34

Fabster schreef:
Dat is ook raar, eigenlijk, hè? Alsof ze nooit een [ras] van dichtbij zien. Komen die niet bij de DA ofzo? :+ :o?
Nou... hier komt om de 2 maanden de dierenarts voor Kim. _O-
Maar denk wel dat er in verhouding veel meer andere rassen zijn.

Santos_05, de CPL is bij Kim pas echt tot uiting gekomen tijdens de dracht.
Daarvoor had ze af en toe wat korstjes, maar was het heel goed te behandelen en onder controle te houden.
Als ik had geweten dat het zo erg zou worden tijdens de dracht, had ik haar niet laten dekken, hoe moeilijk ik dat vind om te zeggen, want [naam] kan ik nu echt al niet meer missen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:39

Ik denk dat ook veel paardeneigenaren er niet mee durven naar de VA te gaan, omdat ze denken dat ze iets niet goed hebben gedaan. CPL is helaas iets waar niets aan gedaan kan worden. De VA komt hier regelmatig omdat ze ook COPD heeft en sowieso de hele kudde 20+ is en dus beter in de gaten wordt gehouden.

Over erfelijkheid. Ik weet dat Mo meerdere veulens gehad heeft, maar volgens mij hebben die het niet.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:40

Willemina_L schreef:
Heeft er iemand ervaring met CPL bij Percherons? Ik ga bij een vierjarige merrie kijken maar van dit topic schrik ik toch wel.


er zijn maar een select aantal rassen waar het bij voorkomt. voor zover ik het heb gelezen:

Belgisch trekpaard (het meest)
Tinker
fries
Shire
Clydesdale
Ardenner

Zeeuwse trekparden schijnen er vrij van te zijn. andere rassen lijkt mij dan ook.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:44


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:46

DarkoFoitzik schreef:
Zeeuwse trekparden schijnen er vrij van te zijn. andere rassen lijkt mij dan ook.
Kim is een Zeeuw.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:50

ik heel eerlijk ook niet, tot voor kort.

@kim, dan klopt die informative dus niet!!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:52

DarkoFoitzik schreef:
ik heel eerlijk ook niet, tot voor kort.


Omdat het zo onbekend is denk ik ook dat het moeilijk terug te vinden is bij welke rassen en wellicht in welke lijnen het voorkomt.

Ik heb me al suf gelezen over de Percheron maar deze informatie is nieuw voor me. En daar schrik ik behoorlijk van!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 10-05-16 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:53

Dat paard heeft het ook wel heel erg.
Het begint vaak met ribbels die je heel duidelijk kunt voelen bovenop de voeten.
Onder de kogel, boven de kroonrand.
Verder goed de benen aftasten naar wondjes, korstjes, verdikkingen zowel zacht als hard.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:54

Bedankt Kbk!

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:56

Willemina_L schreef:
Heeft er iemand ervaring met CPL bij Percherons? Ik ga bij een vierjarige merrie kijken maar van dit topic schrik ik toch wel.


dat ze geen korsten, huidplooien etc. heeft wilt niet zeggen dat ze het niet kan ontwikkelen op lateren leeftijd. dus het blijft altijd ene gok. misschien moet je het ook gewoon vragen wat hun ervaring er mee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:56

Graag gedaan. :)

CPL is een aandoening aan de lymfebanen en ik denk dat onder de juiste omstandigheden elk ras dit kan ontwikkelen, maar het bij de grote koudbloedrassen vaker voor komt.

Klopt, Kim had toen ook nog helemaal nergens last van.
Voor mij dus ook dé reden om nooit weer voor zo'n ras te kiezen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:57

Ik ga zeker graven in de bloedlijnen en me erin verdiepen. Wat is dat een nare aandoening!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:01

KoudbloedKim schreef:
Graag gedaan. :)

CPL is een aandoening aan de lymfebanen en ik denk dat onder de juiste omstandigheden elk ras dit kan ontwikkelen, maar het bij de grote koudbloedrassen vaker voor komt.

Klopt, Kim had toen ook nog helemaal nergens last van.
Voor mij dus ook dé reden om nooit weer voor zo'n ras te kiezen.


Tja, dat gevoel heb ik bij de Saarlooswolfhond bijvoorbeeld ook. Onze heeft ineens serieuze epilepsie. Beide verenigingen verzwijgen halsstarrig nog veel meer gevallen en andere aandoeningen. Echt een beerput zullen we maar zeggen. Maar dat is off topic.

Ik zie bij de meeste rassen, paarden dan, allerlei half verzwegen of ontkende aandoeningen. Dan zou ik bijna voor geen enkel ras meer kiezen bijna. Eigenlijk erg hè?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:05

dat is ook zo. het problem is dat je iets mooi vindt en dat je ergens ene klik mee hebt.

bij mij is dat trekpaardrassen. elk ras heeft iets zoals je al zegt. er zijn aandoeningen waar cpl bij verbleekt.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:09

Ja klopt... ik wilde een paard met een nuchter karakter, stevig gebouwd en was toen al uitgekomen bij een [ras].
Maar als ik van tevoren had geweten dat ze zo'n last zou krijgen van haar benen...

Elk ras kan ergens last van krijgen, maar bij bijvoorbeeld een Haflinger of Fjord weet je wel dat je minder risico neemt dat je hem jong in moet laten slapen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:11

Ik was gek op tinkers, maar had nooit de intentie er 1 te kopen. Tot Mo ineens hier op de boktmarkt stond. Ik moest en zou haar hebben. Zou ook niet zonder kunnen, maar wel zonder die beenproblemen. Alle tinkers hier in de buurt hebben problemen met hun benen.