CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:25

Ja, beetje jammer inderdaad...

Ik heb [naam] ingeschreven voor de tweedaagse cursus in Juni.
Al vraag ik me af in hoeverre je in 2 dagen tijd echt kunt leren om dit succesvol toe te passen op je paard. :=

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:01

Tsja... eerlijk gezegd vraag ik me dat ook wel af. Ik weet niet wat ze aan eisen stellen qua 'basiskennis/vooropleiding', maar toen ik de eerste 4 dagen Blauwe Hengst gedaan had, had ik een leuke basis om mee te beginnen. En dan is het behandelen van mensen en dieren al niet nieuw voor mij.
Ik hoop dat je meer leert dan alleen het trucje, want dat is opzich niet zo moeilijk. Zou mooi zijn als ze humaan beginnen, want volgens mij kan je je paard pas goed helpen als je weet hoe het voelt en wat het doet. Iig, dat vond ik echt wel een eye-opener!

Maargoed dat is de laatste jaren in veel sectoren van de dierengezondheidszorg. De cursussen schieten de grond uit omdat iedereen het maar mag/kan doen aangezien het veelal geen beschermde titels zijn. Dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede.
En daarmee heb ik het niet over een bepaalde cursus of opleiding hoor, maar gewoon in het algemeen.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:07

Plus dat de cursus van de blauwe hengst volgens mij echt behoorlijk intensief is, of klinkt dat alleen zo in de beschrijving?
Helaas is dat nu geen optie, 4 volle dagen van huis werk i.c.m 5 paarden aan huis en zijn werk, anders had ik daar het liefst voor gekozen.

De cursus die [naam] zal gaan volgen zal hij overigens alleen toepassen op onze eigen paarden.
Het is niet de bedoeling om andermans paarden dan te gaan behandelen.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:30

Tsja wat is intensief. Ik vond het goed te doen maar ben dan ook alleen maar zulke cursussen gewend vanuit de fysio. De 4daagse basiscursus is echt wel te volgen voor iedereen. De eerste 2 dagen veel theorie en oefenen op elkaar met de handgrepen. De derde en vierde dag oefenen op paarden.
Mocht je daarna verder willen met vervolgcursus 2 en het examen voor therapeut, dan ligt het niveau wel aardig tegen hbo aan.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:38

Het niveau is verder het probleem niet, maar de tijd vooral.
[naam] heeft zijn werk en we hebben 5 paarden aan huis.
Wij wonen ook nog eens in het allerverste puntje van Groningen...
Maar eerst maar eens kijken wat we met de Cursus in Zwolle kunnen doen.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:51

Ja idd! Naja altijd leerzaam.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:30

Wil jij niet zelf zo'n cursus doen dan Tineke?

Wat bertreft de kwaliteit van cursussen.. als je echt therapeut wilt worden kun je volgens mij niet bij moravita terecht. (Correct me if i'm wrong!) Voor zover ik weet zijn veel van hun cursussen meer bedoeld om mensen zonder opleiding op het medische gebied meer inzicht te geven, of voor 'thuisgebruik'. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb er nog nooit een cursus gevolgt.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:39

Nee, dat is helaas niet mogelijk. :)

Dat denk ik ook, zeker voor iets dat maar 2 dagen duurt. :j
Je hebt ook een opleiding voor lymfe drainage, die duurt 2 jaar.
Dat zegt al genoeg.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:46

Inderdaad. Als je in zo'n cursus maar genoeg leert om je eigen paard er thuis mee te ondersteunen, dan is je doel al bereikt denk ik.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:53

Ja, zeker weten. :j

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:38

En dan nog wat anders, als ik kijk hoevaak ik mijn paard nu behandeld heb (en met resultaat), als ik dat door een echte therapeut had moeten laten doen, dan was ik nu failliet geweest. Niet te betalen. Dan moet je toch op zoek naar een alternatief.

Dat is er, en ik zal zeker niet kunnen wat iemand na een twee jarige opleiding kan, logisch, maar ik doe wel iets goed, anders had ik niet zo'n verbetering gekregen. En of ik dan een trucje doe, of echt hetzelfde als een therapeut doe, maakt me eigenlijk niks uit. Het resultaat telt voor mij. En heel simpel, de CPL is er, gaat nooit meer weg en zal uiteindelijk toch alleen maar verergeren. Dat is nou eenmaal de ziekte.

Ik hoop alleen dat ik het zo lang mogelijk onder controle kan houden..

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:51

En de kosten voor zon 2 daagse cursus ?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:05

Bij ons kost 1 behandeling 65 euro, maar degene die het nu bij ons doet is wel echt onwijs meedenkend en als paard aangeeft dat het even genoeg is, maar ze is nog niet klaar, komt ze de keer er op gewoon ook voor een lager bedrag.
Zij is absoluut niet zo dat ze alles maar voor het geld doet, dat heb ik weleens anders meegemaakt. :o

Van degene met autopech trouwens nooit meer iets gehoord. :=

De kosten voor de 2daagse cursus zijn 250 euro.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:19

Klopt hoor, als je een paard hebt met zo'n chronisch probleem als CPL dan loont het zeker om het zelf te leren. Anders wordt het een kostbaar gebeuren.

Anja mooi dat je al zoveel effect merkt bij Loes. Dat is uiteindelijk ook het doel geweest toch.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:22

Ik heb dus die meerdaagse van Blauwe Hengst gedaan en heb er heel veel geleerd. Maar doe er uiteindelijk helemaal niets mee in de praktijk. Als je er meer ervaring wilt opdoen op de kennis flink wil opschroeven, raad ik het je zeker aan. Wil je het in de praktijk ook echt veelvuldig gebruiken, vind ik het niet voldoende.
Plus, als je koudbloeden hebt die hele jaar door buitenlopen en nooit op stal staan... dan is het ook een wereld van verschil dan met de paarden die je tijdens de meerdaagse in handen krijgt.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:24

Hoe bedoel je dat laatste precies?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:34

Ja ben ook benieuwd!

Ik heb zelf eerst geoefend op meerdere mensen, daarna op warmbloed paarden met dunne benen om de grepen voor de benen goed te kunnen oefenen, en daarna op een CPLer die nog niet heel ver heen was, maar wel al ribbels had. Ik vond dat heel eng toen, maar het was wel erg leerzaam. Maar op een of andere manier vond ik die benen enger en viezer als die van mijn eigen, terwijl die toch ook ribbels en wondjes heeft. Maar eigen is toch altijd anders denk ik.

Dus ben wel heel benieuwd wat voor paarden en benen jij onder handen hebt genomen snowdon, en wat voor verschil dat is met de buitenlopende koudbloeden.

Ik vond het heel prettig om eerst op een dun paardenbeen te oefenen, ik vond een dik been eerst best lastig. Nu gaat dat wel.

Edit: voor ik de cursus deed heb ik mijn paardenfysio ook een behandeling in lymfedrainge laten doen, zodat ik het daarna zelf bij kon houden. Bij haar kost het ook 65 euro per behandeling.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:47

Daar waren het sportpaarden op stal, waar je de deken nog vanaf moest halen. Korte schone vachtjes, dunne beentjes. Gewend aan stal, dus stonden relaxed op stal. En minimaal aan 'problemen' wat je tegenkwam, vergelijkbaar met CPL. Dat miste ik echt in de cursus.

Bij mij thuis veeeeeel haar, schoon is zeldzaam :P werkt toch anders. Ander gevoel. Zeiden ze bij de cursus ook al wel hoor. En even rustig op stal of apart zetten voor een behandeling, vond ik drie keer niks. Bleven twee opties over, vastzetten of in hun eigen omgeving met de kans dat ze weglopen. Nou juist de CPL-er hier is extreem gevoelig en niet zomaar gediend van aanraking, dus die kon ik vergeten. Andere paarden kon ik op zich wel beginnen, maar veel te veel prikkels van buitenaf waardoor het niet te vergelijken is met de intensiteit van de stalpaarden tijdens de cursus.
Ben je met zn 2en zal het vast al een ander verhaal worden, dan heb je iemand die het paard rustig vast kan houden eventueel.
Is een persoonlijk verhaal uiteraard. Maar kan wellicht bij meer mensen vergelijkbaar zijn.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:56

Zal inderdaad stukje gewenning, opvoeding etc zijn. Mijn ruin staat rustig een paar uur stil op het erf. Of in de wei. Of in de paddock. Of waar ik hem ook maar neer zet. Blijft ook staan, laat zich niet afleiden door wat er om hem heen gebeurt. En zo ken ik er nog wel meer. De meerderheid bij ons op stal is zo. En daarvan staat een groot deel 24/7 buiten in de groep :)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:07

Bedoelde ook meer mijn afleiding :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:08

Hier ook een zeer relaxed paard dat in slaap valt tijdens de behandeling en geen haar (geschoren beentjes) en ze staan altijd droog, dus ook geen modderpootjes.
Maar het zal inderdaad verschillen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:11

Ik krijg niet goed uitgelegd wat ik bedoel, de andere paarden (dan die ene cpl-er hier) zijn ook wel relaxed hier. Maar daar op stal was het een totaal andere ervaring.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:14

Omdat je als het ware paarden behandelde die weinig mankeerden denk ik.
Je zou het eigenlijk moeten leren op paarden die echt dit nodig hadden en dat je dan ook verschil kan zien.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:20

Ik snap wat je bedoelt. Als eerste al veel grotere dikke benen, meer haar dus lastiger voelen, en dan bewegen ze ook nog, en zelf moet je ook opletten dat je veilig kan blijven zitten. Marloes heeft mij bij een van de eerste behandelingen die ik zelf deed een blauw oog gegeven. Ik was zo geconcentreerd bezig dat ik verder niks mee kreeg. Loes werd wat afgeleid en deed even een klein stapje naar voren. Knie in mijn oog en ik viel achterover. Ze keek me ook zo dom aan, zo van: dat kon je toch wel raden dat ik dit ging doen? #)

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:53

Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.
Ik waarschuw [naam] altijd als ik merk dat Kim haar benen wil gaan verzetten.
Zij is wel ontzettend voorzichtig, dus als ze merkt dat ze erg dicht tegen ons aan komt, gaat ze zelf al anders staan.
Maar toch blijft het altijd uitkijken, zeker met een dier van 1000 kilo.