CPL topic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 06:12

Ik denk dat dat mede is omdat de het in tinkerwereld een redelijk nieuwe ziekte is. Een hoop eigenaren kennen het niet. Daarnaast wordt er ook rustig mee door gefokt als de eigenaren het wel kennen.
Daar begint nu wel verandering in te komen gelukkig

Funky Fedora Z2 - Maddy Z1 - Meaghan M1 - Amor M1 - Honey Rose B - Macklemore B
Rest in peace: L'Espoir Z1 | Pensioenadas: Murphy M1 - Troy M1


Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:57

Hier momenteel ook geen korsten of jeuk, wel flinke ribbels uiteraard.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:04

Maar wat korstjes en jeuk kan toch ook 'gewoon' veroorzaakt worden door mok/mijten? Hoeft toch niet direct cpl te zijn, mijn ene merrie heeft ook een paar ribbels in de kootholte, verder niet, en ik weet zelf eigenlijk niet of dat het littekenweefsel is (omdat ze toe ik haar als 2.5 jarige kocht helemaal vol mok zat, heeft ook wel een jaar geduurd voordat dat wat beter werd) of cpl. Ik dacht namelijk altijd dat het littekenweefsel was omdat het alleen om een paar bulten/ribbels gaat in de kootholtes waar ze ook hele erge mok had, maar nu weet ik het niet zeker meer. In ieder geval zijn nu de benen helemaal schoon op die paar ribbels na en ze is nu 15. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:07

Ik heb hier 3 tinkers staan, maar geen korsten, geen ribbels geen, iets.
Dus het is nu ook weer niet helemaal standaard hoor. Gelukkig.
En dan hoop ik ook wel dat het zo blijft natuurlijk.
Eentje heeft een keer wat rasp gehad, werd niet herkend als mijt maar ik denk dat het dat wel is geweest.
Want behandeld daartegen en het was weg en ook niet meer terug gekomen of wat aan over gehouden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:27

Mok/mijt gaat vaak hand in hand met CPL.
Dus heb je CPL dan vaak ook mijt of mok, maar andersom hoeft dit zeker niet het geval te zijn.
Hier is de mijt eigenlijk alleen met Cydectin onder controle te houden, maar dat is wel erg giftig spul.
Als het kon zou ik iets anders gebruiken.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:51

Infectie met schurftmijten kunnen ook verdikte huid geven. Vandaar dat het zo verwarrend is. Schurftmijten zitten gewoon in de omgeving, maar slaan toe wanneer de huidweerstand laag is (zoals bijv bij CPL)

»Het Trekpaard«
"Het mooiste paard van de wereld!" ♥ ™

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:52

Klopt, en veel dierenartsen verwarren CPL nog steeds met Mok, waardoor een behandeling pas veel te laat begint.

Willeminoo
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:43

Hoi allemaal! Ik wil een tinker gaan kopen, maar nu heeft hij sinds kort ineens deze bulten op zijn benen. Het is heel snel op komen zetten. Hij staat nu bij een melkveehouder, hij krijgt geen beweging en elke dag hooi, (koeien)kuil en gras. Nu denk en hoop ik dat het daar aan ligt en het weg trekt zodra hij op dieet is. Volgende week vrijdag komt de dierenarts voor de zekerheid kijken. Hebben jullie enig idee of dit CPL kan zijn of dat het eiwitophoping is? En weten jullie hoe CPL vastgesteld kan worden?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:55

Dit ziet er voor mij niet uit als CPL, zo ziet het er bij mijn paard niet uit.
Ik denk zelf dat dit komt door het overschot aan eiwitten.
Is het mogelijk om ander hooi te voeren? Koeienkuil is zeker voor onze koudbloeden niet zo geschikt. :o

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:16

Ik denk ook zeker dat dat door het kuilvoer komt. Ik zou hem daar zsm weg halen voordat de schade aan de benen blijvend is.
Ik denk dat deze bulten wel te maken hebben met het lymfesysteem, maar ik denk idd niet dat het echt CPL is. Ik kan me wel voorstellen dat zoiets de CPL activeert als een paard er gevoelig voor is.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Willeminoo
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:13

Dankjewel voor jullie reacties! Ik kan hem helaas niet eerder ophalen dan 6 augustus. Ik heb de eigenaar al gevraagd of hij hem minder eten wilt geven. Een van de andere paarden daar heeft er ook last van namelijk. Hij is echter een koppige man, en ik kan moeilijk tot hem doordringen. Zodra hij bij mij staat gaat hij eerst op dieet en lekker opbouwen met bewegen. *\o/* Hij krijgt dan hooi en alleen een handje biks nadat hij wat heeft gedaan. In ieder geval tot hij weer op goed gewicht is!

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:11

Lijkt idd op iets met lymfevaten... of iig oedemig..

Je kan het kuil eenvoudig laten testen bij pavo. Wij hebben van eigen land altijd een snede hooi en een snede voordroog kuil. Mijn hooi was op en ik wilde weten of ik over kon schakelen op onze kuil. Bleek dat onze kuil heel laag in eiwitten zat maar hoog in suikers. Ons hooi daarentegen zat mooi laag in suikers maar hoger in eiwitten.

»Het Trekpaard«
"Het mooiste paard van de wereld!" ♥ ™

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:37

Hier zijn de benen op zich mooi droog, geen wondjes, geen beestjes, maar zéér veel vocht, ook rond de knieën (achter) is het erg gevuld.
Ik kan mijn hele vinger er bij wijze van spreken indrukken. :o
Vandaag zijn we begonnen met pijnstilling om haar tijd bij ons nog iets te rekken.

Is het bij jullie ook zo dat de achterbenen erger aangedaan zijn dan de voorbenen?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:44

Dat is bij Tych wel zo Tien, bij Fleur was dat ook zo trouwens.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:45

Wordt hier ook wel gezien idd

Mn bij beide paarden blijven er altijd haren uit de oude vacht staan op de achterbenen. Beetje teken van slechte doorbloeding denk ik. Ook met vocht idd ook zo.

»Het Trekpaard«
"Het mooiste paard van de wereld!" ♥ ™

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:59

Apart eigenlijk, als je erover nadenkt.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:09

Achterbenen waren hier aanzienlijk erger dan voorbenen. Haar voorbenen hebben we heel lang netjes kunnen houden.

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:30

Achterbenen zijn hier ook slechter als voor. Dat komt doordat de grote lymfeknopen voorin zitten en de benen daardoor dus eigenlijk te ver weg zitten.

Ik heb de benen wel aardig dun op het moment, alleen er zitten wel steeds nieuwe wondjes. Zo balen met die muggen nu..

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:40

Oja, dat klinkt erg logisch en dat is inderdaad ook wat ik geleerd heb. :j
Stom dat ik die link niet heb gelegd. :o

Ja, die muggen. :x
Bij Kim dan geen last van, maar 1 van onze andere paarden heeft een wondje en daar houden we ook de vliegen weg.
Zo vies ook.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:56

Ik heb bij mijn tinkers juist voor meer problemen. :? Maar dat kom ook (denk ik) omdat de achterste sokken wat minder dik zijn (als ze loopt en haar achterbeen staat maximaal gestrekt naar achteren kan ik ook de kootholtes zien) en ik heb het idee dat het daarom beter gaat met de achterbenen. Die hoef ik ook noet vaak bij te knippen, maar goed dat ik het weet van die lymfevaten/knopen, dan ga ik achter ook beter in de gaten houden. Achter heb ik tot nu toe zelden ook maar iets van ribbels/wondjes kunnen vinden, tenzij het voor ook al in duidelijke mate aanwezig was.

Ik heb eindelijk maar eens een nieuwe schaar gekocht om de sokken te knippen, mocht ook wel, want ik was steeds langer bezig. Nu ben ik weer in 5 minuten klaar :Y) Ik moet er toch om denken om vaker een nieuwe schaar te kopen, scheelt zoveel gedoe.

Die muggen zijn echt verschrikkelijk, ook bijna niet weg te krijgen. Ik kom 2 keer per dag bij mijn tinkers, en bij de een moet ik de blinde muggen dan allemaal dooddrukken bij haar uier en daaromheen tussen de achterbenen, daar zitten er best veel steeds. Na het dooddrukken nog even kriebelen tegen de jeuk en dan kan ze er weer tegenaan, maar leuk is anders. :x We hebben nu wel een kip bij de tinkers lopen, die vangt nog wel handig wat vliegen weg :')

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:14

Bij onze belg begon het vooral linksvoor, en nu heeft hij links achter de meeste problemen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:28

Hier zitten voor wel de meeste ribbels, maar achter vooral heel erg veel vocht, ook linksachter geloof ik het ergst.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:17

Wat vervelend dat er zoveel vocht blijft hangen in de achterbenen... Bij mensen doen ze dan een steunkous aan, is dat misschien een optie, misschien een bandage (redelijk) stevig om die plekken wikkelen? Of zeg ik nu iets heel raars omdat ik het van mensen extrapoleer naar dieren :o

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:02

Even een cydectin vraagje. April sokken ingespoten met de benodigde ml. Verbeeld mij dat ze weer wat jeuk hebben?
In principe werkt het toch aardig lang? Voor zekerheid behandelen of toch even aankijke n(erg zo kort achter elkaar cydectin?) er zitten natuurlijk wel vliegen...
Nu met dit wisselvallige weer kan het wel toch? Of maar ffe wachten tot het droog is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:38

Was dit de eerste keer met Cydectin? Ik moest namelijk in het begin ook 2x vrij snel weer behandelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom en 3 bezoekers