CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:40

cydectin is een product dat werkt tegen mijten. Is het een trekpaard dat je wil overnemen?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:56


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:01

De uitleg van cydectin heb ik normaal al enkele keren hier geplaatst, ook de verschillen tussen bye mite en cydectin een paar posts hierboven.

de bye-mite of sarnacuran wordt opgelost in water (1cc per liter water) en sop je de benen goed mee in, bij voorkeur in een speciaal bad, maar met een hogedrukspuitje werkt het ook.

Cydectin pour-on is een product dat opgenomen wordt in de huid en zichzelf verspreid, dit druppel je puur op de huid. Voor koeien gieten ze de hoeveelheid (10 ml per 100 kilo dier) over de ruggegraat. Echter hebben paarden een veel gevoeligere huid en zijn er gevallen bekend dat de huid verbrandt en loslaat. Ikzelf trek het op in een spuitje zonder naald en spuit de hoeveelheid tussen de sokken op de huid, op verschillende plaatsen (eerst eens testen en dagje later kijken of er geen reactie op komt!).
Dit is een erg handige methode, ook als je een paard hebt met losse beentje.
Dit middel werkt ook als ontworming, maar ik weet uit mijn hoofd niet direct of het enkel tegen rondwormen of ook tegen lintworm werkt. Maar daar dien je rekening mee te houden dat je het niet dubbelop doet.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:04

Dankje!

Ga eerst met de DA overleggen voor ik iets ga gebruiken, wil niet nog meer stukmaken dan er al stuk is. Had al wel gelezen hier dat het agressief spul was maar je eerder uitleg over hoe het gebruikt wordt helaas gemist.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:33

haha, ja, topic heeft ondertussen al behoorlijk wat pagina's.
Het is vrij agressief spul naar de mijten toe, maar naar paard toe zal je niet veel kapot maken hoor, in die zin, het is kiezen tussen twee kwaden. En de mijten brengen meer schade toe dan het spul. Maar natuurlijk, stel dat het paard ondervoed is of een behoorlijke klap in de afweer had, is het idd soms beter om hem eerst even op zijn positieven te laten komen, even te laten wennen en aansterken vooraleer je met het grote geschut toekomt.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:50

Thnx Duhelo voor je toelichting!

Heb vanavond z'n benen geïnspecteerd, geen wondjes gevonden, wel wat schilfers maar dat wijd ik vooralsnog aan de mijt/jeuk. Ik mag overal gelukkig goed aankomen en hij reageert nergens geïrriteerd.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:52

Duhelo schreef:
haha, ja, topic heeft ondertussen al behoorlijk wat pagina's.
Het is vrij agressief spul naar de mijten toe, maar naar paard toe zal je niet veel kapot maken hoor, in die zin, het is kiezen tussen twee kwaden. En de mijten brengen meer schade toe dan het spul. Maar natuurlijk, stel dat het paard ondervoed is of een behoorlijke klap in de afweer had, is het idd soms beter om hem eerst even op zijn positieven te laten komen, even te laten wennen en aansterken vooraleer je met het grote geschut toekomt.



Ja, paard is er niet echt goed aan toe, zowel fysiek als mentaal niet heb ik het idee.
Plan is (als ze komt) om te beginnen met bye-mite, en dan 1 keer per week werd er gezegd, maar hier al andere / betere schema's gezien dus denk dat ik liever hier naar de ervaringsdeskundige luister dan een DA :o

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:46

1x per week doet te weinig, is mijn ervaring. Zou dus idd het 3x3 schema proberen en aanhouden.
Succes met de tinker, zal een proces van de lange adem worden denk ik

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:04

Duhelo schreef:
nee hoor, gewoon de benen, maar hoog genoeg bovenaan beginnen (mijten zitten in de sokken) zodat ze naar beneden vluchten en zorgen dat je alles netjes insopt :)

edit: en zelf handschoentjes aandoen :)

Mijten hoeven niet alleen in de sokken te zitten hoor! Al is het wel hun voorkeursplaats. Bij Emma zaten ze zelfs tot hoog in de staartwortel...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:06

ja, bij de lange staarters kan dat idd wel
ik doe van de cydectin altijd wat drupjes op de staart en de manenkam ook, en dan in de sokken.
Dit kan ook de reden zijn waarom byemite en dergelijke eigenlijk niet afdoende werken, om goed te zijn moet waarschijnlijk het ganse paard ermee gewassen worden ...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:19

Daarom gebruik ik liever de Cydectin. Op alle vier de benen druppelen en op de manenkam en staartwortel.
Bij Fleur was het destijds dat ze pas echt goed vooruitging nadat ik via izzy1985 met de Cydectin was begonnen.
Is niet te doen, in het najaar en winter heel je paard wassen en aan de lucht moeten laten drogen.
Sowieso vind ik het met sokken lastig om de benen echt goed te doordringen met de byemite. Of je moet je paard kunnen laten weken in een badje ermee, dat werkt wel fijn.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:31

Duhelo schreef:
ja, bij de lange staarters kan dat idd wel
ik doe van de cydectin altijd wat drupjes op de staart en de manenkam ook, en dan in de sokken.
Dit kan ook de reden zijn waarom byemite en dergelijke eigenlijk niet afdoende werken, om goed te zijn moet waarschijnlijk het ganse paard ermee gewassen worden ...

Ze kunnen ook bij kortstaarten gewoon omhoog kruipen hoor ;) alleen de huid op de benen is aantrekkelijker voor mijten omdat door CPL de huidweerstand daar het meeste verlaagd is...

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:34

Als je de cydectin in de sokken spuit en vervolgens een week later naar de zee gaat om de sokken te spoelen, heeft de cydectin daarna nog werking? We kunnen hier helaas niet zomaar naar zee, overal modderstranden. Er is 1 klein stukje waar we alleen bij vloed het water in kunnen. Maar spoelt het zoute water het cydectin weg, ook na een week?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:52

Na een week is het al lang in de huid getrokken :j Volgens mij binnen een dag zelfs al :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:56

ja hoor, cydectin verspreidt zich in de vetlaag net onder de huid zeg maar, dus die kan je na een paar daagjes prima wassen.

Er zijn hier mensen die ook kurkuma gebruiken? ik heb bij een aziatische winkel een verpakking van 500 gram gehaald, echter staat daar nu op dat je kurkuma niet rauw mag gebruiken (ik weet dat je het met olie moet voeren, of golden paste kan maken, maar dat laatste is me omslachtig, dus ik ging gewoon het poeder + lijnzaadolie geven), op kleinere verpakkingen staat dit niet zo ?

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:57

Ik ben een stille meelezen maar wou nu toch iets kwijt..

Zonet mijn dierenarts gebeld met de vraag of ze Cydectin hebben. Dat hebben ze, maar dat word alleen voorgeschreven aan koeien, niet aan paarden vertelde hij mij.

Zijn er verschillende Cydectin producten? Of?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:30

Er zijn er 2: een voor koeien en een voor schapen. Die voor koeien is de Cydectin die we voor de paarden gebruiken. Er zijn meer dierenartsen die ze niet willen/kunnen geven of voorschrijven omdat het dus voor runderen is. (En omdat bij veel DA de goeie werking voor de paarden nog te onbekend is)

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:57

Hier slecht nieuws helaas.
Kim heeft door de val een blessure aan banden/pezen en mag niet meer bereden worden, wat zal betekenen dat haar CPL weer alle kans krijgt.
Enkel lymfedrainage kan hier niet tegenop, in dit stadium.
Gisteren zag ik ook weer allemaal vliegen op haar benen zitten, geen wondjes verder.
Besloten met de dierenarts om over 2 weken weer contact te hebben en te kijken of we haar deze zomer nog mee kunnen krijgen.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:59

Jaan81 schreef:
Er zijn er 2: een voor koeien en een voor schapen. Die voor koeien is de Cydectin die we voor de paarden gebruiken. Er zijn meer dierenartsen die ze niet willen/kunnen geven of voorschrijven omdat het dus voor runderen is. (En omdat bij veel DA de goeie werking voor de paarden nog te onbekend is)


Ah oke! Nu begrijp ik dus ook zijn reactie. Is Cydectin echt alleen via een dierenarts verkrijgbaar? Als ik google vind ik alleen maar websites die een dierenarts verklaring nodig zijn..

Of toevallig iemand die nog een beetje over heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:59

KoudbloedKim schreef:
Hier slecht nieuws helaas.
Kim heeft door de val een blessure aan banden/pezen en mag niet meer bereden worden, wat zal betekenen dat haar CPL weer alle kans krijgt.
Enkel lymfedrainage kan hier niet tegenop, in dit stadium.
Gisteren zag ik ook weer allemaal vliegen op haar benen zitten, geen wondjes verder.
Besloten met de dierenarts om over 2 weken weer contact te hebben en te kijken of we haar deze zomer nog mee kunnen krijgen.


Ah oliebol dat is geen goed nieuws :( Was het in de knie?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:59

Och KBK wat rot om te horen... Het zit jullie niet mee dit jaar.

Ik wens je echt alle sterkte van de wereld toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:00

Ja, in de knie en spronggewricht is ook gevuld.

Bedankt. :)
Het is onvoorstelbaar dit... ik voel me zowel fysiek als mentaal gebroken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:05

KoudbloedKim schreef:
Ja, in de knie en spronggewricht is ook gevuld.

Bedankt. :)
Het is onvoorstelbaar dit... ik voel me zowel fysiek als mentaal gebroken.


Geen woorden voor verder, ik ken jullie totaal niet persoonlijk maar de warmte die jullie uitstralen en de liefde voor je dieren is groter dan ik bij iemand ooit gezien heb.

Als ik ooit een paard weg zou moeten doen dan doe ik die nog liever gratis naar jullie in plaats van er goed geld voor te krijgen. En dat meen ik.

En je hebt echte fans. En fans leven met je mee, ik hoop zo dat er nog iets herstelt...
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 18-05-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:11

Dankjewel, ik hoop ook op een wonder, voor alle paarden hier met CPL overigens... of dat er snel iets voor bedacht wordt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:33

:'( Ik weet niet wat ik moet zeggen Tineke... :(:)
Wat een kl0tebericht, vind het erg voor jullie. Hopelijk een klein wondertje voor jullie, sterkte.