[HK] En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:22

Wat eng furioso! Wel fijn dat het vandaag weer genieten was

Welkom sababber, prachtig paard!

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:59

ja de seizoenen zijn zeker in de war.

ik ben door zoon actie dus een keer over het asvalt onderuit gegaan met pony en al.
1X bijna de snelweg op gevlogen.
ik tref het wat dat betreft ... zelfs een 25 jr. trekpaard ging er bij mij vandoor :+ gelukkig kreeg ik die wel terug (doet i anders nooit hoor ... nee maar bij mij moet elk paard het proberen :') )

door kate heb ik echt veel geleerd en kan er nu dan ook veel beter mee omgaan.
(voorheen had ik ook de stomme tick om in verlichte zit te gaan zitten |o )

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:59

Tsja als jullie een 25-jarige hengstige merrie al gek vinden.

Ik heb hier een 16-jarige drachtige merrie die hengstigheid toont 8)7 Ze komt gewoon met haar bips helemaal tot aan de omheining staan. Natuurlijk flipt mijn hengst dan helemaal en komt hij onmiddellijk al schreeuwend naar de draad gelopen. Gelukkig blijft hij wel aan zijn kant :')

Ik hoop van ganser harte dat dit niet betekent dat ze het veulentje verloren is, maar ze toont in ieder geval toch nog steeds goed dik :o

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:02

Ja dat is ook vreemd.
Ik duim voor je mee.
Wel fijn dat je hengst gezien zijn toestand er wel zin in heeft :+ .

Wat vinden jullie trouwens van fokken met siep ?
Ik zit erg in dubio (neig naar niet doen) om meerdere punten, dus ben benieuwd naar jullie kijk.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:11


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:29

@ furioso: wat leuk om jouw foto's van nu te vergelijken met die uit je profiel en te zien hoe hij schimmelt! Dat is absoluut een inspiratiebron voor ons want hier begint het paardenbeest ook al te schimmelen. Hij begint bij zijn hoofd en heeft nu ook nog zo'n zwart masker op. Ik ben heel benieuwd hoe snel dat verdwijnt want dat verdient als je het aan mij vraagt niet echt een schoonheidsprijs... :o


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu vier maanden hier en is een revalidatiegeval dat wonderbaarlijk snel herstelt. Hij is 3 maanden onder het zadel geweest met 3,5 en pas in de zomer gaan we weer aan rijden denken, maar gelukkig is er genoeg te doen: sinds gisteren is hij ontwormspuitmak en vandaag lag hij voor het eerst dood (tussen die twee zit dus geen verband 8-) )
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat barokke paardenmensen van zijn bouw vinden, dus leek het me een goede plek om hier eens te beginnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:40

Oooh inderdaad ! Rio heeft veel weg van het Furioso hoofd van 4 jaar geleden :P
Hij lijkt wel heel breed op de foto's maar das juist leuk ! Fur is ook veeeel breder geworden zowel in bouw als zijn nek :D
Fur schimmelt heel hard op zijn hoofd, voor de rest een beetje lichter maar dat is ook alles :D hihihi

(Nu valt me ook op dat hij toch veel lichter is dan toen..)

Fur in 2011 (bijna 5jaar)
Afbeelding

Fur nu eind 2015 (bijna 10jaar)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:52

Wat leuk, die foto's van Furioso erbij! Dan kan ik alvast een blik werpen op de toekomst, want ik heb nog niet eerder een paard ontdekt dat er zo op leek (wel gezocht). Vooral dat zwarte masker vond ik typisch en bij [***] eerlijk gezegd ook nogal lomp, Furioso deed het toch beter met die witte oogjes. :D
Het ziet er dus naar uit dat [***] en ik een grijze toekomst tegemoet gaan!

[***] heeft inderdaad een enorme hals, maar hij is nu nog zeker niet breed. Hij oogt gewoon van de zijkant heel breed, grappig genoeg, want ik heb hem met 200 kilo ondergewicht gekocht en op deze foto's moest er nog 50 kilo bij - alleen die laatste kilo's zitten bij hem in de bilspieren en die zie je niet van opzij. Maar de laatste biefstukjes zitten er nu bijna aan. :)

Hier zie je het verschil, foto's die 2 maand geleden op 1 dag zijn genomen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier was hij alweer 100 kilo aangekomen (er moesten er nog wel 10 bij), toch snel hoe dat gaat.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:02

Och ja ! Zo zie je maar dat foto's hard kunnen vertekenen !
Hij ziet er echt stukke beter uit nu

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:31

Knap paard hoor die Rio. Ik had al eens eerder je volgtopic gelezen.

Ik heb net zo eentje: langs de zijkant ziet hij er nog redelijk breed uit. Maar langs voor of langs achter gezien is hij heel erg iel! Wij zijn nog steeds met alle moeite trachten er wat vet en spieren op te krijgen, maar sinds zijn ziek worden deze zomer moeten we van onder nul terug beginnen.

Maar Rio ziet er sowieso barokker uit dan mijn hengst. Quiero is dan ook wel 1m70, dus dat toont al snel een pak slanker.

Ik vind het trouwens echt niet lelijk hoor dat masker :) En eenmaal het een appelschimmel is, wordt iedereen jaloers denk ik. Want dat is toch echt prachtig :D

Cherell00: Waarom twijfel je als ik vragen mag? Enkel voor de ZE?
Mijn vorige merrie (warmbloed) had ook ZE en haar volle zus ook. Ik heb toen ook getwijfeld of ik er wel mee zou gaan fokken. Het leek me namelijk wel duidelijk dat het genetisch was. Maar na een paar jaar verdwenen de symptomen van ZE en schuurde ze niet meer dan een ander paard.
Ondertussen had haar volle zus op 11-jarige leeftijd artrose gekregen en heb ik toen toch maar mijn fokplannen in de koelkast gestopt. Het leek me toch niet zo'n slimme zet. Misschien wel als je gewoon voor de verkoop een veulen wil en je het niet aantrekt of het veulen al vroeg op pensioen moet, maar dat wilde ik sowieso niet en als ik een veulen fokte, dan was het om te houden.
Mijn merrie was wel een springtalent, was doodbraaf, mooi gebouwd, had genoeg pit en deed het ook echt niet slecht in dressuur. Dusja, voor de rest klopte het plaatje wel helemaal.
Intussen heeft ze een chronische peesblessure en staat ze gewoon in de wei met vriendjes (onder adoptiecontract). En achteraf gezien ben ik toch blij dat ik geen veulen van haar heb. Die onzekerheid dat dat veulen ook vanalles zou mankeren...ik mag er niet aan denken.

Je kan het natuurlijk met elk jong paard hebben, maar starten met een merrie die al niet 100% vertrouwen geeft qua genetisch materiaal, lijkt me toch niet zo slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:39

Crines schreef:
Ik vind het trouwens echt niet lelijk hoor dat masker :) En eenmaal het een appelschimmel is, wordt iedereen jaloers denk ik. Want dat is toch echt prachtig :D


Ik hou juist erg van blessen en veel wit op het hoofd, en dan eindig je met de anti-bles. ;)
1,70 is trouwens echt groot! :wow: Dan snap ik wel dat hij er langer over doet om voller te worden. [***] is 1,55, dat was hij tenminste toen ik hem kocht. Hij is nu al een stuk breder en oogt daardoor ook groter, maar volgens mij wordt hij qua centimeters niet veel groter dan dit.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:59

dat dik worden komt vanzelf goed.
daisy was ook licht toen ze hier kwam en is nu mooi rond met alleen een gebrek aan spieren.
maar ja ze staat dan ook niets te doen hier.

het fokken:
de zomer eczeem is idd. een punt.
ook het feit dat ik misschien moet gaan verhuizen (dus onzekere toekomst).
en ik kan het sowieso niet houden, 2 is meer dan genoeg.
ze is dan 11 dus ook de jongste niet meer voor een 1e veulen.
verder geen speciale eigenschappen o.i.d.

do's
heb het altijd al gewild (niet echt belangrijk natuurlijk)
vind de combi erg gaaf.
ik denk dat het siep wel goed zal doen (volwassener zou maken)

vandaar dat ik dus naar niet doen neig.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:06

Ja inderdaad het is een joekel van een PRE, welja in de hoogte dan. Want zo groot lijkt hij niet hoor eigenlijk. Iedereen schat hem steeds een pak kleiner in. Maar op de APTO keuring is hij officieel gemeten en hij was toch echt wel 1m70 hoor :)

Hij is alleen nog ontzettend iel. Vorige zomer had ik hem een beetje dikker gekregen:
Afbeelding
Afbeelding

Nu zijn we echter weer volledig bij af :( Je kon zijn ribben terug tellen en aangezien hij bijna 4 maanden niets heeft mogen doen, zijn ook alle spieren terug weg.

Maar hij leeft weer op, hij is terug actief, zijn oogjes blinken terug en zijn ribben zie je maar heel lichtjes meer.

Voorlopig neem ik hem heel occasioneel eens terug onder het zadel, maar echt werken zal waarschijnlijk pas voor in het voorjaar zijn.

cherell0: dan zou ik zeggen: doe het niet.
Eerlijk gezegd ben ik sowieso niet te vinden voor het fokken van veulens voor de verkoop in alle andere gevallen dan dat het gaat om heel goede ouders die dus nagenoeg garantie geven op een goed in de markt liggend veulen met een mooie toekomst.

Was het voor jezelf geweest, dan had ik misschien nog gezegd: tsja als je er zelf mee kan leven dat het veulen eventueel ook ZE zal hebben, waarom niet. Maar dan enkel omdat ik weet dat een veulen van een paard dat je zo nauw aan het hart ligt gewoon heel speciaal is. Je lijkt dan nog een stukje van je paard te hebben, ook al is ze er zelf uiteindelijk niet meer. Maar ook dat is eigenlijk wel een egoïsctische reden die niet echt goed onderbouwd is buiten op emotionele gronden.

Ik weet niet of warlanderveulens redelijk in de markt liggen of niet. Als recreatiepaard misschien wel.
Ik hecht helemaal geen belang aan papieren, behalve als het paard voor de verkoop of fokkerij bestemd is, want dan heb je een heel ander verhaal natuurlijk.
Je zou een cruzadopapier kunnen aanvragen bij het veulen, maar dat lijkt me niet echt waardevol.

Ik vind het gewoon sneu als ik zie hoeveel paarden met volle papieren er ieder jaar toch geen goede thuis kunnen vinden... ik vraag me dan af hoe het een papierloos veulen vergaat. :( En natuurlijk zijn er genoeg die wel een leuk plekje vinden bij iemand die niets om papieren geeft, maar er is echt niet voor elk paard een plekje, dus dan moet je al weer op geluk rekenen :(

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:15

ja , dat is precies hoe ik er ook over dacht.
daarbij vind ik gezondheid boven spektakel.
dus zie eigenlijk geen reden om een veulen te fokken.

als er ooit een veulen zou komen wil ik een afstammeling van kate.
en na siep komt er misschien een volleerde pre.
maar dat is nog zo ver weg (hopelijk) siep is nu pas ruim 10 dus moet toch nog zeker 10jr. vooruit kunnen (hopelijk meer uiteraard).


heb je voor je hengst weleens aan selenium en vit.A gedacht ? dit ondersteund de spieropbouw etc.
hier hadden we een kwpn van 23jr. die ziek was geweest (in de winter waar hij het al moeilijk mee heeft) en die kwam zienderogen bij.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:30

Ja, aan gedacht wel.

Maar hij is pas 5 jaar... Hij heeft nog tijd zat om uit te zwaren.

Doordat hij ziek is geweest is het ook maar normaal dat hij terug iel is geworden.

Ik wil er nu vooral voor zorgen dat hij zo snel mogelijk fulltime in de weide kan (daarvoor moet de afsluiting nog vervangen worden en de stal afgewerkt).

Volgens mijn DA moet dat op zich al wonderen kunnen verrichten. En ik geloof hem eigenlijk wel. Vooraleer ik hem vanalles bij geef, wil ik hem eerst op die manier in orde trachten te krijgen :) Sowieso moet hij gewoon het gras in kunnen, want nu staat hij wel buiten, maar is er geen gras meer te bekennen, dus leeft hij op onbeperkt hooi. Toch niet zo fijn voor hem.

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:38

Ik ga weer actief meelezen, en heel af en toe reageren. Zoals in de vorige topics ook.

Even weer een fotootje van Tweety, zodat jullie weten om welk paard het ook al weer gaat:

Afbeelding


Ik ben druk bezig om te kijken of ik kan uitvinden waar/door wie Tweet gefokt is. En het lijkt erop dat ik dichterbij kom.... Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:42

Crines schreef:
Ik wil er nu vooral voor zorgen dat hij zo snel mogelijk fulltime in de weide kan (daarvoor moet de afsluiting nog vervangen worden en de stal afgewerkt).
Volgens mijn DA moet dat op zich al wonderen kunnen verrichten. En ik geloof hem eigenlijk wel.


Wat grappig, zo'n dierenarts en osteopaat heb ik ook, wat grappig!
[***] was te dun en hypermobiel (als een ander paard hem op zijn schoft krabbelde zakten zijn kogels tot de grond) dus hij moest dik worden en sterker worden. Ik vroeg of we dan bepaalde oefeningen moesten doen, rechtrichten of grondwerk, maar los van elkaar a.ntwoordden ze allebei hetzelfde: gewoon in de wei gooien en verder niets doen. Opstijven en bespiering terugkrijgen doet de natuur het beste zelf en voor de rest ik met [***] doen waar ik zin in had qua grondwerk, maar ik moest hem juist vooral niet onder het mom van rechtrichten met zijgangen en longeren belasten want juist een slap en onbespierd paard heeft niet de spieren om dat tot een goed einde te brengen.
Ik vond dat wel verfrissend, zo'n nuchtere kijk op wanneer training goed is en wanneer het slecht is.
Bij [***] merk ik ook dat als hij afvalt, hij meteen holle billen krijgt en de bespiering langs de ruggengraat verdwjnt. De bekapper zei dus (zoals de meesten) dat ik die spieren meer moest trainen, maar hij moet ze er vooral eerst zelf weer aan eten voordat je ze sterker kunt maken. :)
Ik ben dus heel blij met mijn nuchtere dierenarts en osteopaat, want dat bespaart [***] een hoop onbedoeld trainingsleed.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:25

Wel mijn osteopate heeft hem vn kop tot teen nagekeken en buiten dat hij op dat moment met zijn ene heup niet genoeg zakte bij het lopen tov zijn andere heup (opgelost met accupunctuurbehandeling) kon ze helemaal niets vinden dat hem kon storen.

Hij was niet abnormaal stijf, niet super gevoelig aan zijn rug, geen gekke drukplekken of iets dergelijks. Alles gewoon normaal.

Hij heeft, zoals jij ook zegt xyzutu, holle billen en geen bespiering rond zijn ruggegraat. Ook zijn schouders zijn super smal. Echt geen bespiering dus.

Nochtans kan hij een showtje weggeven in de piste :wow: Als je hem zo ziet gaan met die voorbenen rond zijn oren en dat zweefdrafje van hem dan denk ik echt: owkee, daar heb je dan wel spieren genoeg voor blijkbaar 8)7 Maar inderdaad met zijgangen heeft hij super veel moeite. Eerst dacht ik dat ik een dom paard gekocht had :Y) , maar andere dingen leerde hij wel heel snel :) Komt dus inderdaad ook door het feit dat hij het gewoon niet kan.

We zijn nu op een punt dat hij wel een aardige schouderbinnenwaarts kan en ook het wijken voor de kuit gaat al veel beter. Ik gebruik deze oefeningen enkel om hem recht te richten, want daar heeft hij heel veel moeite mee.

Mijn lesgevers hebben al hun hoofd gebroken over dit paard. Hij lijkt soms helemaal soepel te zijn, maar als je goed kijkt is dat eigenlijk enkel zijn nek. Zijn lijf is hij redelijk stijf mee. Maar het is gewoon super lastig om hem in zijn lijf te laten inbuigen of rechtstellen zonder dat die hals alle kanten op buigt.

Intussen heb ik ook een super slechte zit gekregen door met hem te rijden. Ik heb altijd last gehad van een zwiebelend onderbeen, maar voor de rest zat ik redelijk goed. Met hem is alles slecht geworden. Vooral mijn handen en armen... Mijn schouders zet ik vreselijk strak en mijn armen en handen gaan alle kanten op om dat paard toch maar recht te stellen of net te laten inbuigen. Vreselijk, want ik weet echt wel dat ik het met m'n handen niet oplos, maarja het is echt sterker dan mezelf. Mijn benen willen hem ook altijd maar aansporen en meehelpen in de juiste richting te duwen :x Echt waar ik heb geen enkel zeggenschap meer over m'n ledematen vanaf ik op dat paard kruip 8)7 :=

Dus vandaar: ik wacht op langere dagen en een drogere weide om hopelijk in het voorjaar wat meer grondwerk te kunnen doen en hopelijk zit ik hem op die manier veel minder in de weg :o

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:27

Tweetieeee <3

Heb al 2 paarden op die manier terug tot leven kunnen wekken: gewoon op het land zetten en soms zelfs maanden niks aan/mee doen. Natuur regelt zichzelf inderdaad prachtig :+:

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:42

oh maar daar ben ik ook zeker voorstander van hoor.
gras en ruimte is vaak de juiste plek voor dergelijke paarden.
maar als een vitamientje net wat extra's kan geven vind ik het ook geen zooi.

ik slik zelf B12 & D9 en voor mij heeft het toch behoorlijk effect. zijnde minder pijn , minder hoofdpijn geen krampen meer, ook mijn ogen werken weer mee en ga zo maar door .
dat betekent niet dat ik verder "slecht" leef ;) maar het geeft net even een beetje extra.

en vergis je niet dat zeker hooi ook weleens een tekort heeft.
ook gras is niet perfect.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:34

Zo wat een leuke paardjes :)

Ja hhad het ook maar gelukkig pakt hij nu allemaal weer super op ondanks ik eingelijk heel weinig echt serieus train ik doe gewoon Loll met je knol :-)

Anoniem

Re: En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:08

Ik voer [***] ook met beleid selenium en magnesium bij voor de spieren, naast zijn vitaminebrok en wat kruiden. Hij vindt de winter en kou wel duidelijk moeilijker en haalt minder uit het gras, maar dus heeft hij de hele dag gras en 's nachts hooi, en nu het kouder wordt een bak bietenpulp om te voorkomen dat hij verder afvalt.

Op zich vind ik het verder eigenlijk ook geen probleem dat hij (met bijna onbeperkt ruwvoer) in de winter iets schraler is. Ik rij er nu toch niet op, dus dat hij nu wat slanker is en iets minder bil/rugspier heeft vind ik geen probleem. In de lente en zomer zal hij vanzelf aankomen (en waarschijnlijk zelfs te dik worden), en dat is eigenlijk ook de natuurlijke schommeling Als ik er nu op zou rijden dan zou hij wel meer spieren onder het zadel moeten krijgen (en ook vasthouden) met meer voer of een dek, maar nu doet hij het ook prima met wat minder kilo's. :)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:09

yeeh eindelijk een tiktak die siep ook lust :+
banaan (mango, appel (zoet & zuur) en mint gaan er niet in)
daisy lust banaan dan weer niet, die wil het liefst mint of appel zoet.

verder nog geen smaken geprobeerd (krijgen soms als ik weg ga 1 tiktak.)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:20

Fijne & veilige jaarwisseling allemaal *\o/*

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [HK] En weer een nieuw hoofdstuk in het barokke verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:05

Een tiktak?! :')

Jullie inderdaad ook allemaal veel plezier vanavond :D En houd 't veilig!