Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:49

Crines, waar hoop je zelf op, hengst of merrie?

Doe ik Daisy!

Hier wel haar mega staart :D
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:45


Dais_

Berichten: 4037
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:09

Hopelijk kun je een goed plekje vinden voor haar.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:23

Wat vinden jullie een goede prijs voor de APTO gekeurde merrie met ZE? Heb veel familie gevonden en die hebben het allemaal niet. Ook haar nakomelingen niet. Ze is zadelmak en pakt alles braaf op. Krijg veel reacties maar de Prijs is lastig.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:15

Lastig, ook omdat je niet weet of het erger zal worden of minder erg (ik ken van allebei voorbeelden) en je ook niet weet waar ze het beter zal doen en waar slechter. Zo had onze ernstige zomereczeem-shet toen hij een week middenin de Veluwe stond ineens helemaal geen deken meer nodig.
Zelfs bij een Andalusier zou ik nooit meer dan 2000 tot max 2500 uitgeven aan een zomereczemer - en daarbij ging ik in mijn hoofd eigenlijk uit van een merrie van [***]'s leeftijd, dus 6-8. Jouw merrie is dan alweer een stukje oude. Topfokmerrie of niet heeft voor mij dan ook geen meerwaarde meer aangezien ik nooit van mijn leven met een zomereczemer als vader/moeder zou fokken, stomweg omdat ik teveel ellende heb meegemaakt op dat vlak.
In je advertentie heb je het zelf al over een lagere prijsklasse, is het dan niet makkelijker om er gewoon een prijs bij te zetten als je zoveel niet handige reacties krijgt?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:54

Ja ik vind 2000,- niet veel voor haar, dat is wat ik minimaal wil hebben. Maar krijg PB's dat ze er een symbolisch bedrag voor willen betalen omdat ze mij er een dienst mee bewijzen. Ze is braaf met rijden en kan mega fijn en groot bewegen. Wij wonen gewoon voor een zomer excemer verschrikkelijk zo in de bossen aan het water. Stikt van de beesten hier. Waar ze eerst stond op een manege schuurde ze bijna niet. Ik vind het lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:01

Ik vind €2000-€ 2500 echt een prima prijs voor zo'n paard met zomereczeem. Ik zou dat bedrag er ook gewoon bij zetten in de advertentie, dat is niets om je voor te schamen en het scheelt een hoop ellende met mensen die je paard willen komen redden (maar dan wel geld toe willen krijgen ;)). Met de vraagprijs erbij geef je ook aan dat het nog steeds een serieus goed paard is, alleen dat je voor een paard van háár prijsklasse in de prijs omlaag bent gegaan. Zonder zomereczeem was het ook geen en masse geimporteerde import-Andalusier van €3000 (neem ik aan ;) ).

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:04

Ze heeft hele mooie bloedlijnen, en haar bewegingen zie ik niet vaak bij Pre's. Daarom zou ze echt prima geschikt zijn voor iemand die de dressuurring in wil. Ze leert vlug en loopt graag. Echt een fijn dier. Dankje voor je reactie, ga het erbij zetten.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:12

Tja, ze kan dan op die manege niet schuren, maar de allergie is er wel. Dus voor fokmerrie kun je haar wel afschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:13

Ik denk (en hoop! :j )dat dat een hoop zinloze reacties zal schelen.
Toen ik zelf op zoek was naar een paard kwam ik ook langs een PRE merrie van dezelfde leeftijd, ook met perfecte papieren en goede bewegingen, alleen was die een paar jaar daarvoor na verkeerde bemesting van de wei een keer hoefbevangen geweest, dus die werd ook op dezelfde manier en voor eenzelfde prijs verkocht. Zij stond er iets beter voor omdat de HB weg was nu ze soberder gehouden werd terwijl je bij ZE natuurlijk nooit echt weet hoe zich dat op een andere plek ontwikkelt, maar volgens mij is dit een hele nette prijs voor kwaliteits-PRE's met een aantekening.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:21

Kinke schreef:
Tja, ze kan dan op die manege niet schuren, maar de allergie is er wel. Dus voor fokmerrie kun je haar wel afschrijven.


Ik bied haar ook niet zozeer aan voor de fok, zet er toch ook gewoon duidelijk bij dat ze ZE heeft. Vind het alleen raar dat mensen zo'n paard maar een symbolisch bedrag waard vinden terwijl ze echt gaaf beweegt en dus prima als dressuurpaard de ring in kan. Ze is net 13 dus nou ook niet bepaald afgeschreven. Ik weet dat veel mensen drama hebben met ZEers maar ik doe een deken op en Thats iT, ze stopt dan meteen met schuren. vind niet dat zo'n paard dan meteen slachtgeld waard is.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:52

Heel veel mensen willen geen eczemer en dat snap ik ook wel. Ik zou ook willen dat mijn merrie dat niet heeft, scheelt gewoon veel gedoe en ook ongemak voor het dier. Ook al bied je haar niet aan voor de fok, veel mensen willen toch de mogelijkheid hebben om er een keer een veulen bij te fokken en ik denk dat de meeste mensen het gewoon teveel werk vinden om paard in de gaten te houden en eventueel in te grijpen.
Ook is ze zadelmak, mensen verwachten op die leeftijd een paard waar ze zo op weg kunnen rijden.
Als het zo simpel is dat die deken genoeg is volgens jou, dan kun je haar toch zelf houden?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:57

Ik heb Pre's om mee te fokken en dat kan ik dus niet met haar, anders had ik haar zeker gehouden. Ik rijd zelf bijna niet dus dan staat ze hier ook maar niks te doen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:01

Ik vind je advertentie tegenstrijdig, waarom vermeld je dat nakomelingen geen eczeem hebben als je haar toch niet geschikt vindt als fokmerrie? In mijn ogen zwak je op deze manier het probleem af.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:11

Misschien ligt het wel aan mijn omgeving, de vorige eigenaren zeggen dat ze bij hen niet schuurde. Dat is voor mij natuurlijk niet te achterhalen. Het is een vrije keuze om te fokken waar je mee wil. Ik wil niet fokken met een merrie met exceem, dat zeg ik ook tegen de mensen die reageren. Als een ander dat wel wil is dat aan hun. Zo zijn er genoeg fokkers die met een slechte rug/toontredend staande/maaiende/overbouwde hengst fokken. Die zijn er in overvloed in de Pre wereld. Haar nakomelingen hebben geen exceem, zo ook haar vader, zussen etc niet. Is niks mis mee om dat er bij te zetten. Ze komt gewoon uit een gezonde lijn. Ik heb al mijn merries onder dekens staan hier ivm de beesten. Maar heb het uit de advertentie gehaald als er zo over gevallen word :)

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:47

_Zsazsa_ schreef:
Kinke schreef:
Tja, ze kan dan op die manege niet schuren, maar de allergie is er wel. Dus voor fokmerrie kun je haar wel afschrijven.


Ik bied haar ook niet zozeer aan voor de fok, zet er toch ook gewoon duidelijk bij dat ze ZE heeft. Vind het alleen raar dat mensen zo'n paard maar een symbolisch bedrag waard vinden terwijl ze echt gaaf beweegt en dus prima als dressuurpaard de ring in kan. Ze is net 13 dus nou ook niet bepaald afgeschreven. Ik weet dat veel mensen drama hebben met ZEers maar ik doe een deken op en Thats iT, ze stopt dan meteen met schuren. vind niet dat zo'n paard dan meteen slachtgeld waard is.


Mijn ervaring wbt verkopen van paarden, mensen zoeken altijd "iets" om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. Ecxeem is in dit geval ook een mooi "excuus"..ik vind e2000,- een prima prijs voor een braaf goedbewegend dier met goede papieren.
ZE kan zoveel verschillende oorzaken hebben dat het ook niet erfelijk oid hoeft te zijn, het is gewoon een gok die je neemt als je zo'n dier koopt.

Ik zou wel wat betere foto's bij de advertentie zetten met eventueel een bewegingsfilmpje.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-04-17 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Berichten: 4037
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:22

Ik had ooit een verzorgpaard met ZE en de hele zomer was een complete hel voor dit paard. Die eeuwige jeuk, ondanks dekens & smeersels. Qua karakter was het een heel leuk dier en ik had er echt een klik mee, maar toen ik hem kon KRIJGEN heb ik vriendelijk bedankt.
Dus ik snap de reacties wel. Het is een rot aandoening en je koopt een paard met een mankement. Ik zou persoonlijk nooit 2000 neerleggen voor een ze'er, goed papier of niet.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:25

Villa heeft ook ZE. Wij wonen hemelsbreed 3km van het Ijsselmeer af. Heb vorig jaar pas in Augustus een deken om moeten doen bij hem, terwijl het toen hij nog niet van mij was enorm erg was, zo erg dat hij zich over zijn hele lijf open haalde en de toenmalige eigenaar ook andere beslissingen heeft overwogen (zij woonde aan het bos). Gelukkig niet gedaan.
Grappig om die meningen te lezen. Ik vind het niet tegenstrijdig te zeggen dat jij er niet mee zou fokken, en haar nakomelingen/familieleden geen ZE hebben. Ik heb bij Villa een enorm verschil gezien in waar hij woonde.
Ik vind het een nette prijs voor een goede merrie. Als mensen voor zichzelf een veulen willen fokken en er leuk mee willen rijden is dit een mooie kans lijkt mij!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:28

Mijn Anda merrie heb ik 4500 euro betaald op 8 maand!!!! Ze lijkt op jouw merrie. Hele chique merrie. Ze schuurde toen ik haar kocht. Ik vroeg om haar terug te brengen, maar de fokker zei me om het eens te proberen (zij en haar moeder hadden bij de fokker wel rainrot opgedaan)
Het werd erger maar hield haar toch. Na twee jaar bracht ik haar naar de opfok in de Eifel. Daar stond ze zonder deken. Tijdens de winter had ze een schimmeltje opgedaan van de herten en is ingespoten geweest met een product dankzij die mensen daar. . Geloof het of niet, maar die merrie schuurt niet meer. Weet niet waarom precies, maar ze is genezen. Ze is nu 8 jaar oud...ganse zomer vorig jaar in de ergste streek die je maar kan denken , vlak aan de Leie, veel muggen.
Wil maar zeggen, laat je niet doen. Seme is Door goed management soms volledig geneesbaar. Als mensen nu zo weinig bieden is dat profiteren en proberen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-04-17 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:36

Dais_ schreef:
Ik had ooit een verzorgpaard met ZE en de hele zomer was een complete hel voor dit paard. Die eeuwige jeuk, ondanks dekens & smeersels. Qua karakter was het een heel leuk dier en ik had er echt een klik mee, maar toen ik hem kon KRIJGEN heb ik vriendelijk bedankt.
Dus ik snap de reacties wel. Het is een rot aandoening en je koopt een paard met een mankement. Ik zou persoonlijk nooit 2000 neerleggen voor een ze'er, goed papier of niet.


Dat paard Is dan ook extreem denk ik? Mijn merrie heeft buiten een deken geen speciaal voer of middeltjes. Ze staat 24/7 buiten en schuurt nu dus ook nergens aan als ze deken op heeft. Nu regent het hier en dan doe ik de deken gewoon af en doet ze ook niks. Vandaar dat mijn reactie miss anders is als die van jou. Ik heb nog nooit een ZE gehad en ik vind het prima te doen zo voor mezelf dan. Het is dat ik er niet mee wil fokken dat ik haar niet aan kan houden. Ze is zelf gewoon tevreden hoor, zij zit niet in een hel qua jeuk is mijn idee. Kan me voorstellen dat je zo'n paard niet wilt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:04

Als paard geen zomerexceem heeft, heeft ie misschien artrose of een andere aandoening. Perfecte paarden bestaan gewoon niet. Dat besef ik nu na 33 jaar paarden houden. Een paard wat blijft schuren met deken op, is meestal slecht management. Geen gras, zeker niet in voorjaar, vitaminen en mineralen in goed opnermbare vorm, iets ondersteunend zoals Maria distel of puur.... en wat smeren tegen de jeuk.
Ik heb zelf hele goeie ervaring met cbd zalf die ik inwrijf in de manen en rond de staart.
Je bent eerlijk over de aandoening, mensen gaan dan elders omdat ze geen paard met Seme willen en kopen dan het zo gezegde perfecte paard met andere, soms veel ergere kwalen....

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:18

Ik breek even in jullie topic, lees altijd alleen mee.

Mijn pre had ineens ook erge schuurneiging..vorig jaar had ik hem bijna onder controle..zoals al gezegd...goed kijken naar je voer...arm bemest hooi, hij krijgt nu kruidenhooi, alleen vitmin door zijn marstall herbacubes gemengd, dus geen brok en koolhydraten..in het voorjaar laat op de wei en kort maar dan niet in de volle warme zon, dus in de ochtend voor de warmte.

De warmte geeft hem ook jeuk in zijn dikke manenkam...dus ik spuit zijn manen in met haarverzachter/verzorging voor mensen dat is goedkoper en borstel zijn manen en goed op de manenkam aan het eind van de dag, paard blij omdat hij nu niet hoeft te krabben..

Ind ook mariadistelzaadjes voor de lever. Ik verwacht dit jaar helemaal geen jeuk...

Voeding en gras zijn bepalend voor jeuk....je kunt ook manenbeschermers kopen bij westernshops dan hoeven ze geen heel pak op.

Dus er is echt wel hoop voor een schuurder, ik denk nl dat sommige pre's veel meer schraler gevoerd moeten worden dan andere en als je dat volhoud komt het goed.

Ik merk nl dat schuren steeds meer voor komt...en ik verwacht nl dat het populaire voer nog steeds te veel suikers en koolhydraten bevat en het hooi te veel bemesting en ook te veel suikers...hooi is nl in eerste instantie voor de koeien en boeren willen ook dat het hooi smakelijk is, dus suikers bevat.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:47

Zo simpel is het helaas niet. Er zijn ook genoeg paarden met eczeem waarbij men wel het juiste doet qua voeding/stalling e.d. die nog verrekken van de jeuk. Ik heb mijn paarden aan huis, inmiddels ruim 15 jaar ervaring met zomereczeem en weet precies wanneer het 'gevaarlijk' weer is, en kan heel goed zien of een dier last krijgt of heeft. Toch zou ik nooit fokken met een eczemer en ik zou al helemaal niet willen gokken dat ik verkoop aan iemand die die verleiding niet kan weerstaan. Maar goed, ik koop een dier ook voor het leven :)
Ik zoek momenteel naar nieuw gezelschap voor mijn merrie en zie best regelmatig foto's voorbij komen van paarden waarvan ik zeker weet dat het eczeem heeft. Genoeg dieren die helaas niet de juiste verzorging krijgen, dat vind ik dus verschrikkelijk triest want 24/7 jeuk wat zeker een maand of 7 duurt is verschrikkelijk :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:55

Cambiar schreef:
Tijdens de winter had ze een schimmeltje opgedaan van de herten en is ingespoten geweest met een product dankzij die mensen daar. . Geloof het of niet, maar die merrie schuurt niet meer. Weet niet waarom precies, maar ze is genezen.


Dan is ze waarschijnlijk ingespoten met Insol Dermatophyton of Insol Trychophyton. Dat word bij koeien en herten geinjecteerd tegen een schimmelinfectie. In Duitsland zagen ze tijdens een ander onderzoek dat als dit bij paarden met jeuk ingespoten wordt de jeuk kan verdwijnen, maar de hypothese was dat dit waarschijnlijk kwam doordat deze zomereczemers geen 'echte' zomereczemer hadden, maar een op ZE-lijkende jeuk door een schimmelinfectie die erger wordt bij warmte. Ik dacht dat het bij 30% van de paarden iets deed, maar het is al lang geleden dat ik me daarin verdiept heb.
Ik heb beide middelen geprobeerd bij onze ZE-er en die hielpen bij hem niet. Hij is helaas toch een echte ZE-er, geen paardje met een schimmelallergie of een verkeerde voeding/te rijk gras (krijgt hij uberhaupt niet meer).

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:58

Heb vroeger mijn Friese dame ook laten inspuiten met insol dermatophyton, dit wordt gebruikt o.a. bij ringworm. Helaas had het geen effect mbt haar eczeem. Wel werd ze even later hoefbevangen. Dierenarts had daarna ernstige bedenkingen bij het middel maar we konden natuurlijk niet bewijzen dat dit de veroorzaker was.