Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:07

Leuk Azmay! Fijn dat dat kan!
Balen Dekensenzo, ben je lekker klaar mee als je paard er flink last van ondervind. Zoveel boommaten is ook wel schandalig slecht gemeten.
@Crines, van welke hengsten verwacht jij veulens?

Ik verwacht binnen nu en 2 weken het veulen van Alegria. Els moet pas 8 juni.
Ik ben nu op jacht naar een hengst voor de Schimmel. Wil haar misschien met Elegante de Milan laten dekken. Erg mooie grootramige hengst.
Voor Els twijfel ik nog. Eerst maar kijken wat ze met Favorito samen heeft gebrouwen.
Mijn Escalera merrie is vandaag verkocht naar een hele mevrouw dus al een zorg minder.

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:14

Poeh, balen van zo'n groot verschil in boommaat. Dat heeft vast niet fijn gezeten. 28 is wel vrij smal, maar ik heb 2 hele brede Spanjaarden staan :p

Zojuist naar het strand geweest met Jabato, mijn 8 jarige, camera mee. Super blij met deze foto!!
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25537
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:06

Zadels pff ellende, ik heb het idee dat mijn zadel nu te breed is. Ik meen dat ik 33 heb, 28 is smal!
Ik heb een dure prolite pad besteld omdat hij qua bespiering terug is gevallen en ligt het nog niet goed, zonder pad juist beter dan met . Ik ga daardoor alleen maar meer twijfelen en vertrouwen in de zadelmakers heb ik ook niet meer. Ik had jarenlang een hele fijne tot ze 2 jaar geleden mijn zadel belabberd heeft gevuld en breder heeft genaakt waardoor het weer te breed werd bij mijn toemalige paard en een pensionklant een veel te smal zadel heeft aangesmeerd. De andere kwam voor een stalgenoot en heb ik ook naar mijn zadel laten kijken en ze zei dat mijn zadel scheef was, heeft 1 kant opgevuld en juist nu voel ik dat 1 kant scheef is.
Ik begin ook steeds meer aan mijzelf te twijfelen en geen idee meer welke ik kan vertrouwen.
Gisteren leuke foto`s in koolzaad gemaakt
Afbeelding

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:08


ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:50

Altijd lastig die zadels... Gelukkig weet mijn zadelmaker heel goed waar ze mee bezig is en hoef ik me daar nooit zorgen om te maken! Fee is ook wel een miepert die laat weten als het niet fijn ligt.

Elegante de Milan is gaaf! Zijn eigenaresse heeft een nakomeling van mijn merrie Fedra.

Hier Fee op 285 dagen dracht (nog ong 52 te gaan, op de foto 55)
Afbeelding
Schriktraining! Ze vond het allemaal prima, behalve het bouwzijl waar ze overheen moest. Na wat overtuiging alsnog.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:12

Ooooh Zoey, ik vind dat er zoooo eng uit zien. Brrrr. Knap dat je het durft! Spannend, de dracht! Duurt niet lang meer nu!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:28

Kon hem helemaal over haar ogen leggen. Dan probeerde ze door het witte deel te kijken, zooo grappig _O-

En ze is met dit soort dingen mega nuchter, maar oh wee als er buiten een plastic zakje haar kant in wappert :')

Voor de oplettende kijker: ik heb geen bit en geen zadel (halster & BBP)

Rijd overigens wel met bit en zadel normaal.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:50

_Zsazsa_ schreef:
Leuk Azmay! Fijn dat dat kan!
Balen Dekensenzo, ben je lekker klaar mee als je paard er flink last van ondervind. Zoveel boommaten is ook wel schandalig slecht gemeten.
@Crines, van welke hengsten verwacht jij veulens?

Ik verwacht binnen nu en 2 weken het veulen van Alegria. Els moet pas 8 juni.
Ik ben nu op jacht naar een hengst voor de Schimmel. Wil haar misschien met Elegante de Milan laten dekken. Erg mooie grootramige hengst.
Voor Els twijfel ik nog. Eerst maar kijken wat ze met Favorito samen heeft gebrouwen.
Mijn Escalera merrie is vandaag verkocht naar een hele mevrouw dus al een zorg minder.



Ik verwacht dit jaar maar 1 veulen. Van een jonge Escalera-hengst: Milagroso JLE.

Ik heb nog een dekking tegoed van deze hengst dus ik wil mijn zwarte merrie, Imperiosa dit jaar ook door hem laten dekken.

Ook al had ik dit jaar eigenlijk eindelijk mijn eigen hengst willen gebruiken. Kinquillero (1m70 grote, zwarte reus van 7 jaar). Maar Esquina (die nu drachtig is, krijgt een jaar rust en heb verder maar 1 merrie meer dus dan heb ik geen keuze).

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:18

Ik kom ook weer terug even binnenvallen :D
Ben heeeel benieuwd naar al die veulens die geboren moeten worden van jullie !

Gisteren wedstrijd gehad in de L1
Nog wat kleine foutjes en Furioso was ook niet helemaal los waardoor hij iets wat strakker liep maar al bij al mochten we niet klagen
Ook was het heel warm en lag het vrij zwaar om te rijden
In een zeer sterke ring met goeie paarden toch 10de en 8ste geworden van de 17 paarden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:41

Hij is echt mooi Furioso!
Kan ook goed verruimen of niet?

Mijn Escalera merrie en Lusitano merrie zijn verkocht aan hele leuke mensen afgelopen zondag. 2 verschillende. Veulen van de lusitano houd ik wel voorlopig. Scheelt voor mij weer zorgen ivm mijn gezondheid.

@Crines, leuk weer veulentjes toch. Is jou hengst 1.70 ja? Heb je weet foto's van hem om te spammen?

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:19

Dankje Zsa Zsa! Ja dankzij lesgevers heb ik hem kunnen leren verruimen.. vroeger totaaaal niks enkel sneller gaan en nu geeft dat echt een machtig gevoel :D
Mensen verbazen zich er altijd in hoe hij zo kan verruimen *D

Wat fijn dat ze aan leuke mensen verkocht zijn ^^ hopelijk kun je nog contact houden met hun ?

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:04

Fijn voor je zsa zsa!

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:34

Knappe Furioso! Ik ben sowieso fan (al was het maar omdat het een naamgenootje is van mijn kleine jaarling :D )

Ja Zsazsa, hij is echt 1m70. Op zijn 4 jaar zo gemeten op de APTO-keuring :) Een joekel is het geworden intussen (hij wordt deze zomer 7 jaar).

Ik heb niet echt meer mooie foto's gemaakt van hem, maar wel een fimpje van zaterdag toen ik mijn jaarlinghengst, Furioso :Y) , naar de hengstenweide heb verhuisd <3

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:11

furioso: Dat ziet er goed uit je hebt hem lekker aan het lopen! Dat verruimen ga ik binnenkort ook oefenen met Hugo, buiten in het bos lukt het al aardig. Eerst even wat meer op 4 benen krijgen voor we daar in de bak aan gaan beginnen.
_Zsazsa_: Fijn joh, ze zullen het vast heel goed gaan krijgen.
Crines: Dat is een mooie maat!

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:23

Tjeu 1,70m, dat is echt gigantisch voor een PRE! Volgensmij meet Dantes 1,55 ofzo, veel meer zal het niet zijn.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:24

Hugo meet 1.62 vond ik al flink aan te maat.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hugo staat deze week op het gras bij ons op het clubterrein, hij geniet er volop van!
3-jarige van een vriendin staat er ook bij (appalossa) die twee zijn zo leuk samen.

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:54

Waw, knapperd is het hoor keeyzie! Hij spreekt me echt aan.

Quiero is inderdaad een gigantisch paard. Hij staat in de eerste stal als je de gang in komt en iedereen is altijd zo onder de indruk van zijn imposante verschijning.

Gelukkig is het wel een echte lieverd, dus een groot paard met een klein hartje :D

Ik heb iets met grote paarden denk ik. Vroeger (vooraleer ik in de PRE's rolde) wilde ik ook per se grote paarden en als kind wilde ik niet eens leren rijden op een pony, dat moest direct een groot paard zijn :o Ik heb dus mijn eerste lesjes als 11-jarige gehad op een 1m73 groot ex renpaard 8-)

Mijn eerste paard (sportpaard merrie) was dan ook 1m70. Perfecte maat vind ik dat eigenlijk.

Toen ik mijn eerste PRE zocht, leek het een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik wilde liefst een hengst (merrie mocht eventueel ook), jong, uitstraling, dressuurtalent en groot.

Quiero voldoet aan al die verwachtingen en ik ben nog steeds heel blij dat hij op mijn pad terecht is gekomen.
Toen hij goedgekeurd werd als dekhengt, was dat een kinderdroom die in vervulling ging, die al snel leidde naar een droom die ik niet eerder had durven voor werkelijk houden: een eigen veulen fokken.

Na wat wikken en wegen toen de zoektocht gestart naar een fokmerrie. Ik wilde graag terug een redelijk grote merrie, maar toen kwam ik een kleine opdonder tegen die mijn hart stal.

Ze voldeed absoluut niet aan mijn ideaalbeeld: ze was klein (1m52), erg barok, plomp en ze was dan nog eens oud (16 jaar). Nooit had ik gedacht zo'n paard te willen kopen, maar toch viel ik als een blok toen ik haar zag.

En wat ben ik nog steeds blij met haar. Ze is een fantastische moeder en een hele fijne merrie van karakter.

Ik hoop stiekem dat ik volgend jaar een knap merrieveulen van haar mag verwelkomen, want ik zou ontzettend graag met haar bloedlijn willen verder fokken.

Toen was de toon gezet en al snel kwam Sierra (1m53). Haar ben ik helaas veel te vroeg verloren (5 juni 2016). En ik was verkocht aan de kleine paardjes met een groot karakter. Ik begon er de voordelen ook van in te zien :D

Maar toen ik vorige zomer een nieuwe merrie zocht en ik twijfelde tussen eentje van 1m54 en eentje van 1m67, toch maar weer voor de reus gegaan (niet alleen omwille van haar maat hoor, maar het speelde wel mee :) ).

Haar veulen is nu (nog niet eens een jaar oud) al reusachtig, maar het is dan ook een dochter van Enorme (1m70).

Mijn hengstveulen van Sierra, Furioso, is ook goed aan de maat. Maar zijn vader is ook wel 1m65...

Het veulen dat ik nu van Esquina verwacht is ook van een vader van 1m68...

En volgend jaar dus hopelijk een kleintje van Imperiosa met diezelfde hengst van 1m68 :+

Mijn kleine Imperiosa is toch echt wel de kleinste (maar dapperste!) van de hele bende :j

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:14

Leuk Crines! Zou graag filmpjes van je hengst ontvangen of stel je hem niet beschikbaar voor andere merries?
Mijn Calida is klein en zou ik graag dekken met een grote maat hengst. Ze beweegt wel gigantisch dus dat maakt ze goed.
Echt leuk he dat fokken. Zou het liefst alles dit jaar willen dekken maar durf het niet aan met Vosa ivm de zomerexceem. Haar familie heeft het niet. ( is het halfzusje van jou merrie) anders zou ik haar ook graag gedekt hebben. Is een prachtig type merrie met zeer goede bewegingen en maat. Plus mooi Escalera papier.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:18

Wat een reuzen heb jij op stal Crines! :j

Ik droom ook van een zelfgefokt veulentje ooit, zeker als ik jullie verhalen zo lees :P.
Wat een berg veulentjes komen er trouwens aan in dit topic :D Ik ben zó benieuwd :D.

Keeyzie, leuke foto's zeg! Aansprekend dier ook :j

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:45

Ik doe je even een pb Zsazsa. :)

Maar dit is in ieder geval al de afstamming van mijn Quiero, leuke mix van Escalera, Guardiola, Yeguada Militar met een scheutje Boloix (dat gelukkig maar af en toe naar boven komt) :P

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... MWDPkGuQQ=

Dais: het is inderdaad echt iets uniek om mee te maken. En ze zijn ook zo schattig die veulentjes.
Maar er zijn toch ook serieuze risico's aan verbonden en er komt heel wat bij kijken.
De vereiste kennis, de kosten, de tijd die je erin moet steken, het waken,... het is allemaal niet te onderschatten.

Zo heb ik in mijn eerste jaar als fokker al onmiddellijk mogen ondervinden dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is helaas.
Mijn eerste veulen bleef in de vliezen zitten. Godzijdank was ik er dus bij zodat ik zelf de vliezen kon scheuren. Misschien had mijn merrie dat gedaan, maar dat weet je nooit natuurlijk. Of misschien was het dan al te laat geweest.
Die merrie ben ik dan 2 maanden na de bevalling verloren (we vermoeden dat ze toch een interne bloeding had door de bevalling en ze dus heel traag binnenin is doodgebloed).
Dus dat kleine veulen direct met papfles proberen voeden (om de twee uur), niets hielp, hij wilde absoluut geen melk meer drinken, ook niet via een spuitje, een bakje, in de brokjes,... niets.
Gelukkig at hij al goed brokjes en gras en zo hebben we hem groot gekregen en je ziet het er nu echt niet meer aan.
Mijn tweede veulen is geboren zonder dat ik erbij was (sneaky merrie die met een half lege uier is bevallen). Die was niet zelfstandig recht geraakt (zat nog half in de vliezen met zijn voeten) en dus niet op tijd de biest met anti-lichamen binnen gehad; met spoed een bloedtransfusie met twee zakjes plasma (250 EUR/zakje) en gelukkig hebben we hem er ook zo door geholpen.
Mijn derde veulen heeft toen ze 2 maand was een zwaar abces gehad aan haar voet (gelukkig heeft ze daar niets aan over gehouden).

En als je dit jaar het Dikke Buiken Topic volgt en alle ellende leest van dode merries en veulens....

Je zou er moedeloos van worden als fokker.

Het kan oh zo mooi zijn, maar er komt toch zoveel bij kijken.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:27

Afbeelding
Fedra is vandaag 290 dagen drachtig, nog 50+ te gaan!

Ik heb wel alles bijgelegen maar zit op mijn telefoon.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:24

furioso schreef:
Dankje Zsa Zsa! Ja dankzij lesgevers heb ik hem kunnen leren verruimen.. vroeger totaaaal niks enkel sneller gaan en nu geeft dat echt een machtig gevoel :D
Mensen verbazen zich er altijd in hoe hij zo kan verruimen *D

Wat fijn dat ze aan leuke mensen verkocht zijn ^^ hopelijk kun je nog contact houden met hun ?

Dat probleem heb ik ook, kun je tipje van de sluier lichten aub hoe je eraan moet werken? Alvast bedankt
(Haar zoon, kruising met Berber, kan wél machtig goed verruimen in draf, maar zijn moeder, Lusitano Veiga, gaat enkel sneller draven. Wil graag dat ze ruimer gaat en daardoor soepeler in het achterbeen wordt).
Misschien moet ze eerst wat vermageren om ruimer en soepeler te draven...
https://youtu.be/lt2A2kN-uMw

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:50

Even een een update van mijn vent.
Het gaat op en aan, dan staat hij weer op drie benen in de stal, dan weer op 4, dus eigenlijk kan ik er nog niet uit opmaken, of hij zal genezen van zijn breukje in het bekken.
Wat duidelijk wel helpt is het advies van de DA om elke dag even op harde ondergrond stappen, dan zie je in stap amper verschil met hoe hij normaliter bewoog en zal ook enigszins helpen tegen het spierverlies. Wat me wel opvalt is dat hij verder compleet zijn eigengereide zelf is. Heb hem nog niet 1x met een hangend hoofd aangetroffen, gisteravond stond ie zelfs opgericht á la Friese hengst in zijn stal toen hij me hoorde aankomen. Hij stond weer goed op 4 benen, dus ja dan gloort er weer hoop.
Komop vent, nou doorzetten! Laten we van 45% kans op volledig herstel naar 55% gaan!

Dus zo brengen wij onze dagen door.
Afbeelding

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:59

Ik duim voor jullie MissDD!!

Crines, jij hebt ook echt wel een pechjaar achter de rug hoor! Ik weet dat het veel risico's in kan houden dus voorlopig nog geen veulen hier :) Gewoon eerst lekker lol-met-je-knol en dan zien we wel weer, ooit. Intussen geniet ik digitaal van jullie veulens ;)

Zoey, dat gaat ineens hard zeg! Maak je over een paar weken weer een foto? :D