Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bumblehorse

Berichten: 1363
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Noorden van België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:37

Blensink, heb hem ongeveer een jaar gehad. Een half jaar als hengst en een half jaar als ruin.
De tijd dat hij hengst was ging het voor mijn gevoel beter. Als ruin begon hij zich echt te tonen en kwam zijn hengstengedrag sterk naar boven wat echt een contradictie was. Toen kon ik gewoon amper met hem rijden vanwege zijn gedrag en mijn onzekerheid met hem. In die periode had ik met mijn merrie (geen ras) ook een serieuze vertrouwenskwestie wat ook op hem over ging. Hij spiegelde mij echt hard en toen heb ik besloten dat het de moment was om mij toch te concentreren op mijn merrie en later nog eens uit te kijken naar een ander paard.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:35

Wat zonde Bumblehorse maar als ik het zo lees heb je toendertijd een goede beslissing genomen.
Heb vanmiddag even zitten kijken naar mijn twee grote kinderen vanafde tuin.
Wat een genot te zien dat Iru zo lekker gaat, heb het idee dat ze hier meer op hun plek staan dan in ons vorige huis.
Vandaag lekker getutteld met de twee. <3

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:09

Mag ik hier ook meekletsen?

Ik ben sinds ruim 1,6 jaar stalruiter/amazone voor Stoeterij den Rijthof.

Momenteel hou ik me bezig met een 12-jarige merrie waar ik langzaamaan mijn hart aan begin te verliezen nadat haar zoon (mijn maatje) is verkocht.

In ieder geval weet ik het zeker; voor mij komt er niks de deur in als het geen PRE is <3

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 09:19

Bumblehorse, dat is idd een goede beslissing geweest dan.
Dat is echt het ras he, ze spiegelen zo erg en daar moet je aan toe zijn.
Borracho was in het begin ook bloed, zweet en tranen voor me maar zou hem nu echt niet meer kwijt willen.

blensink, rijden ging super, meneer deed enorm zijn best maar zoals altijd met de kou wel wat kijkeriger.
Toch is dat goed te doen als ik hem actief bezig houd.

ZoeyDercks, welkom en natuurlijk mag je lekker meekletsen :)

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:31

Ik ben ook helemaal gek van het ras, wil nooit meer anders! Ik heb een kleine merrie, heerlijk karakter. Het heeft ons ook wel een jaar gekost om echt een duo te worden, maar nu snappen we elkaar helemaal! Ook heb ik sinds augustus een merrie erbij, daar is een van mijn dochters mee aan de slag gegaan. Die is nog aan het wennen aan de grote verhuizing, had daar 10 jaar lang in dezelfde kudde gestaan en is nog helemaal groen. Maar dat komt ook wel goed. Wij rijden dressuur, hebben wekelijks les en ik ga ook wel eens naar clinics of cursussen met mijn merrie, ik kan haar overal mee naartoe nemen. En wij wonen aan een prachtig uitrijgebied, dus buiten rijden doen we ook graag.

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:38

Leuk topic! Hier een PRE ruin en PRE merrie staan. Ik wil nooit meer wat anders.
Hiervoor een KWPNer gehad, mijn beste paard/maatje ooit zeg ik altijd, maar op 1 of andere manier stellen PRE's zich zo open voor je. Ik kan met mijn ruin zoveel meer dan met de KWPNer.
Ze kunnen temperamentvol zijn, maar staan daarna met hun hoofd onder je arm te slapen. Ze leren snel, willen veel en spiegelen enorm. Met werk in vrijheid zijn ze helemaal gaaf, ze reageren zo licht. Ze maken je zo bewust van je eigen lijf, wat je alleen al kunt doen met ademhaling.

Helaas is mijn ruin na zijn castratie beschadigd geraakt in zijn rug, hij zal geen rijpaard worden. Mijn merrie is erg talentvol, maar moeilijk. Ik mag alleen correct zitten, anders doet ze niks meer.

Voor mij ook nooit meer een ander ras.
Jaren terug stond ik in een wei met Lusitano jaarlingen. Ik pikte er 1 paard uit, die vond ik zo mooi.. Dat bleek de enige Spanjaard te zijn in de groep.

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:26

Die PREs zijn ook veel leuke dan die Lusitano's lovelance hihihi.

Bumblehorse

Berichten: 1363
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Noorden van België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:14

Merken jullie veel verschil in PRE ruin/hengst/ merrie?
Ik ben meer voor merries en zou dan als volgende paardje ook terug voor een merrie gaan. Heb het al met 3 ruinen/hengsten geprobeerd zonder dat we elkaar aanvullen en echt naar elkaar toegetrokken zijn.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:26

Hier dezelfde vraag eigenlijk, heb altijd merries gehad maar de Spaanse hengsten hebben ook wel een héérlijk karakter...

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:30

ik heb op een stal geholpen waar ze ook PRE's hebben! Vind het toch echt wel hele stoere paarden! Ze hebben daar ook goedgekeurde hengsten, en dr staan ook een aantal paarden tekoop. Neem eens een bezoekje op www.fincalinda.nl *\o/*

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:51

Ik denk dat je daar net zoveel verschil in merkt als bij andere paarden.

Ik ben zelf geen merrie-persoon maar dat is ook heel persoonsgebonden.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:53

Sta al te popelen om later op zoek te gaan :') Iemand een glazen bol te leen? Dan kan ik al eens spieken O:)

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:07

Ik ben zelf ook geen merriepersoon, maar toch zijn het van de PRE's steeds de merries die mijn hart langzaam weten te veroveren.
Heb nu al weer zin om zondag te gaan rijden met Fedra!
Ze ging de vorige keer met meerdere sprongen vooruit (eerste keer serieus in de bak, helemaal alleen) en deze keer zal 't vast nog beter gaan.

Bumblehorse

Berichten: 1363
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Noorden van België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:43

Zoey, hopelijk gaat het dan ook weer zo goed!

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:49

Mijn merrie kan zo enorm gaaf bewegen, helaas is het wel zo dat mijn vriend met een open mond stond te kijken en vergat om foto's te maken :')


Dit is nog de best gelukte (maar hij doet nauwelijks eer aan de show die ze daarvoor weg gaf) :Y)

Afbeelding

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:52

Ook nooit echt een merriepersoon geweest. Maar nu erg blij met mijn witte prinses. Ze laat wat sneller merken als ze iets niet leuk vind, kan flink mopperen. Is de baas (krengerig) in de kudde, maar ze is onwijs zacht verder. Ze doet heel veel voor je. Nu vind ik haar ook echt prachtig door haar stevige bouw, ze is erg barok, ruim in haar gangen en heeft een mooie maat: 1.66
Afbeelding
Afbeelding
mooie merrie blik <3
Afbeelding
Afbeelding

Klaar met spammen :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:18

Wat een prachtige paarden hebben jullie allemaal! :D

Ik heb helaas nog geen ervaring met de PRE, maar het lijkt me een heel erg fijn ras. Ze staan zeker op mijn verlanglijstje. :p

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:24

Leuk topic :D

Ik stel mezelf en mijn merrie straks even voor, ga nu gauw op naar stal :)

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:42

Ohhhh, leuk topic dit. Ik heb geen volle pre, maar een halve, met papier vind ik ze niet te betalen :o .

Als ik naar Sjaak kijk (ja sorry, hij heeft ook nog een Hollandse naam gekregen, originele naam is Sancho) wil ik nooit meer anders, wat een heerlijk open paard, is in voor alles, wel mega sensibel en heeft altijd zin om te lopen.

Inrijden is bij mij niet zo soepel verlopen trouwens, maar dat zal die halve KWPN wel zijn :D . Lag er meer naast als dat ik erop zat, hij kan zo enorm bokken, hij stopt zijn achterbenen met gemak in zijn neusgaten en bokt in een rondje flink van de grond komend. Inmiddels wel braaf, kan wel erg schieterig zijn en is snel onder de indruk.

Op de grond vind ik hem ronduit geweldig, wat een paard, hij loopt km mee zonder halster of touwtje, leert mega snel en vindt alles samen met mensen doen geweldig. Hij verzint ook regelmatig nieuwe oefeningen op de grond en springen vindt hij geweldig. Eigenlijk alles wat je met hem doet, is goed, liep met 5 jaar voorop op buitenrit waar andere paarden niet langs durfden, wat een gaaf paard :D

Ooit staat er nog een volle PRE op het verlanglijstje, tenminste als ze dan een beetje betaalbaar zijn, maar de komende 20 jaar ben ik voorzien met mijn allergrootste vriend, nog nooit zo'n heerlijk paard gehad.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:49

Gezellig dat dit topic zo lekker actief is! Zal ik een voorstelrondje doen van onze paarden?

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:# :# :#

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:35

Dat snoetje op die laatste foto! <3

somokkele, je halve PRE mag er ook wezen hoor! :D

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:18

Hai Zoe welkom hier,mooie paarden heb je in je profiel staan!
Wat leuk dat je zo vooruit gaat met Ferda.
Leuk ben benieuwd!

Maluh het kijkerig zijn bij de pre´s valt me ook op ze willen alles weten hahaha,fijn te lezen dat je weer heerlijk gereden hebt.

Melrovers jammer geen fotootje in jouw profiel,ben benieuwd naar jouw paarden.

Haha lovelance hoe grappig dat je precies de pre eruit viste, leuk je omschrijving over hoe je bewust bent van je eigen lijf als je met ze bezig bent,merk dat zelf ook.
Mooie merrie heb jij ook

Bumblehorse de merries blijven merrie, had gezegt na mijn vorige paard nu wil ik een hengst of ruin. En hahaha heb nu weer twee merries hetl euke is dat ze veranderen ze zijn geen dag hetzelfde, tenminste Bikain. Iru blijft lief en een heerlijk paard.Heb zo´n zin om te gaan beginnen met haar.

Mi amore ik heb een glazen bol maar weet hem niet te lezen, het enige wat ik tegen je wil zeggen blijf in je dromen geloven en eens komen ze uit

Azmay jouw veulen is ook enorm groot lijkt,prachtige foto!!

Retjehorse net wat ik tegen mi amore zei geloofin je dromen en ze komen uit.

Robijntje wat veel en vooral mooie fotos heb jij in je profiel staan van jou en je fantastisch mooie dieren.

Somokkele haha een halve pre,toch heeft hij meer weg van een pre zoals ik op de fotos heb gezien,ik vind hem prachtig.
Wat naar dat het inrijden zo moeilijk ging,maar wat fijn dat jullie nu zo ontzettend genieten samen. Prachtige foto´s.

Tjeetje wat gaat dit topic ineens hard wel leuk maar raak helemaal de draad kwijt.
Een voorstelroondje zou erg handig zijn.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:30

Wat een plaatjes hebben jullie ook allemaal zeg, blijven toch echt de mooiste, die barokkies :o

Ik zeg niet nooit meer een ander ras want heb samen met vriendlief (oohnee ik moet verloofde zeggen :') ) ook een jaarling staan, een quarter/paint x arabier.

Modesta, mijn merrie, is een trauma paardje, wel in nl gefokt maar veel meegemaakt. Wat precies weet ik niet, ze heeft iig een litteken van flank naar flank en toen ik haar kocht kon ik er eigenlijk niets mee, heb er 3 maanden over gedaan om halster te kunnen wisselen :')

Samen ook al veel meegemaakt, zo heeft Mo van een vorige staleigenaar zijn duim eraf getrokken met een bizar ongeluk en heb ik mijn heup gebroken door een val tijdens een fotoshoot :o Ook nog een keer van de weg afgereden door 2 tractoren en door prikkeldraad en sloot gegaan....
Daarbij nog heel veel kleine voorvalletjes en af en toe een doodsbang paard. Wat breekt mijn hart dan... Wat moet dat paard in hemelsnaam meegemaakt hebben om zo doodsbang te zijn.

Maar goed, ze blijft bij mij voor het leven en voor mij komt ze haar angsten onder ogen.
Vandaag voor het eerst (na ruim 3 jaar dus) mijn jas vanaf haar rug van de bakrand kunnen pakken :oo Dat je met zoiets kleins zo blij kan zijn he?

Geestelijke en lichamelijke druk is voor Mo heel heftig dus we storten ons vooral op ontspanning en nog eens ontspanning. En plezier :D
We rijden dan ook veel buiten en daarnaast klassieke dressuur. Heeft ze veel aanleg voor maar ze schiet heel snel terug in die stress en ik soms dus ook wat het wel wat lastig maakt.

Een foto van mijn dame:

Afbeelding

Dit was 2 weken geleden op het strand, 1 van mijn grote dromen :D

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:37

:wave: hier ook een propje PRE :wave:
Mn maatje, maar hij kan zo ontzettend spiegelen! Niks is te camoufleren met hem in de buurt :)

Volgens mijn hoefsmid is hij 1 van de paarden uit zijn kring met de sterkste hoeven. Herkenbaar?