Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:16

Leuke kudde! Je hebt echt geluk met zulke makkelijke paardjes qua onderhoud. Helaas is als je een paard met echte gezondheidsproblemen erft de optie 'puur natuur' vaak niet genoeg om ze gezond oud te laten worden. Zo heb ik een enorme hekel aan dekens (helemaal met dit weer, je blijft ze op- en afdoen... :x ) maar als mijn paard rugproblemen krijgt als hij zonder staat zodra het ook maar een beetje waait dan zeul ik wel met die dingen. Zelfde geldt voor voer; 100% ruwvoer is een leuk idee voor gezonde paarden, maar een paard met darmproblemen (misschien zelfs permanente darmschade?) die geen essentiele eiwitten uit gras/hooi/luzerne haalt zul je toch moeten bijvoeren om hem gezond te krijgen en te houden.
Dat even als reactie op je vraag 'ik voer alleen ruwvoer en de mijne staat 24/7 zonder dek buiten, doe ik iets fout?'. Ik denk absoluut niet dat je iets fout doet. Sterker nog, wat jij doet is een droom voor velen en jij hebt juist geluk dat jouw paarden dat leven ook aankunnen. Als je een veulen met zomereczeem of stofallergie of eentje die door een verkeerde ligging in de baarmoeder gewokkelde lendenwervels zou krijgen dan zou je die denk ik ook met alle extra zorg omringen die alle projectpaarden hier in het topic ook nodig hebben. Lijkt me zalig, nooit meer dekens sjouwen en esparcette weken, maar helaas, het paard bepaalt... :')

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:53

xyzutu2 schreef:
Leuke kudde! Je hebt echt geluk met zulke makkelijke paardjes qua onderhoud. Helaas is als je een paard met echte gezondheidsproblemen erft de optie 'puur natuur' vaak niet genoeg om ze gezond oud te laten worden. Zo heb ik een enorme hekel aan dekens (helemaal met dit weer, je blijft ze op- en afdoen... :x ) maar als mijn paard rugproblemen krijgt als hij zonder staat zodra het ook maar een beetje waait dan zeul ik wel met die dingen. Zelfde geldt voor voer; 100% ruwvoer is een leuk idee voor gezonde paarden, maar een paard met darmproblemen (misschien zelfs permanente darmschade?) die geen essentiele eiwitten uit gras/hooi/luzerne haalt zul je toch moeten bijvoeren om hem gezond te krijgen en te houden.
Dat even als reactie op je vraag 'ik voer alleen ruwvoer en de mijne staat 24/7 zonder dek buiten, doe ik iets fout?'. Ik denk absoluut niet dat je iets fout doet. Sterker nog, wat jij doet is een droom voor velen en jij hebt juist geluk dat jouw paarden dat leven ook aankunnen. Als je een veulen met zomereczeem of stofallergie of eentje die door een verkeerde ligging in de baarmoeder gewokkelde lendenwervels zou krijgen dan zou je die denk ik ook met alle extra zorg omringen die alle projectpaarden hier in het topic ook nodig hebben. Lijkt me zalig, nooit meer dekens sjouwen en esparcette weken, maar helaas, het paard bepaalt... :')

Ik had het zeker niet over jouw paardje Xyzutu. Goed van je dat je ingrijpt als het nodig is. Je hebt je hart laten spreken en voor dit paard gekozen die je zorgen nodig heeft.
Ik heb probleempaarden gehad in het verleden. Ik weet hoeveel pijn het doet als ze niet goed zijn. Ik besef nu maar al te goed wat voor geluk ik heb. Hout vasthouden, dat ze zo gezond blijven. Toch ben ik van mening, hoe meer ik ze betuttel, hoe slechter het is. Daarom stop ik er zo min mogelijk in en gebruik ik geen dekens of stallen. Klinkt hard, maar ze stonden deze winter ganse winter zonder schuilstal buiten. Okk in felle regen. Dit jaar geen enkeke zieke gehad. Moet toch zijn dat ze er tegen kunnen....ik wil maar zeggen, een goeie Iberier moet tegen een stoot kunnen. Van oorsprong waren het natuurlijke, harde paardjes, kijk maar naar de mustangs....hard en resistent. Ook afkomstig van Berbers, Sorraia's en Andalusiers...

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:00

Die van mij meet denk ik 1.61 maar word aardig barok nu. Vanmiddag weer een lekkere buitenrit gemaakt van 13km. Blijft een fijn dier om mee te werken. Ook is hij een veelgevraagd model...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:56

Oh wat een onwijs gave foto's, die bloesem doet het altijd goed bij foto's. Het model maakt het helemaal af.

Hugo heeft vandaag een sportcoupe gekregen. Wilde dit al een tijdje maar was bang dat het niet zou staan. Ben er enorm blij mee!!


Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:10

Waar ik wel benieuwd naar ben; hoe lang is de zadelplek bij jullie Andalusiers/PRE's, en wat is de stokmaat?
Vorige week wilde ik het zeker weten en heb ik de osteopaat gevraagd om eens [***]'s zadelplek op te meten en die kwam op 45 cm uit bij een stokmaat van 1,55 meter... Ik blij want ik dacht zelf ook al zoiets en had dus een zadel met kussens van 45 cm gebruikt, maar het blijft toch wel een ultrakort ruggetje dus als we nog eens zover komen dat we een 'echt' zadel gaan zoeken dan zal dat wel wat zoekwerk vereisen. Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar hoe het met de andere Spanjaarden is; hoe kort zijn hun ruggen?

@ Keeyzie: staat sportief! Heeft hij nou zulke dikke manen of lijkt dat maar zo?
Ik ben echt jaloers op paarden bij wie de manen zo mooi omlaag vallen. [***] blijft helaas een ontploft jaren '80 kapsel houden en hoe vaak ik het ook invlecht, het wordt helaas nog geen millimeter langer. >;)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:35

Hij heeft inderdaad redelijk dikke manen, toen ze lang waren leken ze enorm dun. Dat kwam vooral omdat een groot deel niet langer groeide, dus de onderkant was heel dun. Ben wel benieuwd of ze zo netjes blijven zitten...

Hugo is 1.62 en heeft een zadelvlak van 44, mijn Zaldi Lander past daar echt precies op!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 01:21

Jeetje, dat is dan helemaal een korte rug! :wow: En dan toch nog zo hoog op de benen, tenminste vergeleken met [***]. Grappig, want op de foto's zie je dat er helemaal niet vanaf, daar lijkt Hugo niet heel kort of hyper langbenig of zo.
Vergeleken met Hugo is [***] op zijn 10 cm kortere pootjes dus zelfs een soort langworst-tekkel. :D

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:28

Mooi dier Alenthe!

Ik kan me wel vinden in wat je schrijft Cambiar om ze sterk en gezond te houden en niet teveel te betuttelen. Als dat kan is dat inderdaad het mooiste.
Ik vind het grappige paardjes om te zien, vind de berber wel kortbenig en inderdaad meer richting het type oerpaard neigen.
De sorraia komt oorspronkelijk ook uit Spanje toch? ik vind die kruising wel een aansprekend dier.

Fijne aanvulling Cyrina, ik heb wel gelezen over de verschillende types dmv de yeguada en escalara bloedlijn. Maar weet er zelf nog onvoldoende vanaf om de paarden ook in de types te plaatsen.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:10

Ik heb de rug van Voladora nooit zo precies gemeten, ze is wel erg kort maar ze meet dan ook maar 1,50 m. Toch kan er zonder problemen een 17,5" zadel op, wel eentje met de zit iets naar voren gebouwd en mooie brede korte kussens eronder. Het is denk ik belangrijker dat je als ruiter prettig zit en op de juiste plaats op de rug dan dat je jezelf in een te klein zadel voor jezelf propt om die laatste centimeter te vermijden. Mijn merrie heeft in ieder geval nooit last van haar rug en ik kan haar los opzadelen, die kijkt lekker om zich heen met het aansingelen. Ik ben zelf van mening dat de vorm van de boom moet passen bij de vorm van de rug en meestal krijg je dan niet zoveel problemen als de ruiter gewoon in balans kan zitten. In Engeland is daar ook veel onderzoek naar gedaan en daar hebben ze dezelfde mening. Maar heb blijft altijd goed kijken en opletten.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:46

De mijne hebben ook korte ruggen behalve Els, die heeft een redelijk lange rug voor een Pre. Ik heb een 17 inch Prestige met korte kussens en dat past ook op de kortste ruggen prima. Zadel is 44 cm volgens mij.

Mijn Escalera merrie met exceem staat nu bij iemand om door te rijden en daar schuurt ze niet :\ en dat is 5 km verderop. Ze heeft niet eens een deken op daar. Maargoed, ze blijft tot ze verkocht is daar, dus is ze iig voorlopig even jeukvrij.

Afbeelding

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:51

Sport coupe staat goed Keeyzie!

Fijn dat ze jeukvrij kan staan daar ZsaZsa!

Fiscal deed het erg goed gisteren!
Tis en blijft een Jury sport..
Maar iedereen dacht er anders over.
Een bekakt meisje met een groot zwart paard gelijk heel arrogant vragen of Fiscal wel "een paard" was.. :').
Maar ik was super trots!!!
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:32

Elisa2 schreef:
Mooi dier Alenthe!

Ik kan me wel vinden in wat je schrijft Cambiar om ze sterk en gezond te houden en niet teveel te betuttelen. Als dat kan is dat inderdaad het mooiste.
Ik vind het grappige paardjes om te zien, vind de berber wel kortbenig en inderdaad meer richting het type oerpaard neigen.
De sorraia komt oorspronkelijk ook uit Spanje toch? ik vind die kruising wel een aansprekend dier.

Fijne aanvulling Cyrina, ik heb wel gelezen over de verschillende types dmv de yeguada en escalara bloedlijn. Maar weet er zelf nog onvoldoende vanaf om de paarden ook in de types te plaatsen.


De Sorraia is een voorouder van de Lusitano die in het wild leefde in Portugal.
http://www.sorraia.org
Dhr. Luis D'Andrade heeft ze ontdekt en heeft ze in natuurgebied in fokprogramma gestoken. Ze worden ook gebruikt als rijdier:
https://m.facebook.com/media/set/?set=a.1082167728489929.1073741833.1082129705160398&type=3
Inderdaad, vader berber heeft typische korte, compacte bouw, met niet die hele lange benen, dat heeft een berber niet. Ik doe enkel wandeltochten (afgewisseld met academische dressuur voor de gymnastiek) en om onder takken door te lopen zijn die lange stelten echt niet handig :-). Is dus echt een volledig ander fokdoel dan de moderne, grootramige PRE. Een vuilbakken rasje laat ons zeggen :-) in de hoop dat ze resistent genoeg zijn om buitenritten te maken zonder al teveel problemen...met aangename gangen...

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:58

Thanks voor jullie reacties op ervaringen en voerbeleid. Ik kruip weer onder de mee-lees-steen

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:15

Oeh, die Sorraia vind ik wel om te kwijlen.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:17

Afbeelding

Vanmorgen weer een heerlijke dit gemaakt.
Het opstappen ging niet helemaal vlekkeloos, dus meneer even op zijn plaats gezet.
Hij vind het spannend als ik mijn rechtervoet in de beugel zet. Maar nu maakt hij er een gewoonte van om dan maar te gaan rennen/springen. Voet rustig in de beugel gedaan toen ik hem eindelijk rustig had en toen wat rondjes over het veld gedaan met flink aanwezig rechterbeen totdat hij niet meer spastisch reageerde. Onderweg nog 10x op en af gestapt toen was er niets meer aan de hand.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:46

Hij is leuk Keeyzie!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:43

Hij is knap Keeyzie, mooi kapsel heeft ie!

Word echt een leukerd onder het zadel! <3
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:52

Schoft en ruglengte zegt niet altijd iets ik heb 17 inch bij een pre van 165

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:01

Dat wordt inderdaad een mooi paardje. Zonde van de manen, maar die groeien wel weer aan. Of misschien toch kortknippen/scheren voor de verkoop? Gelukkig 'mag' dat bij Andalusische merries. ;)

Wat voor zadel gebruik je trouwens, is het een boomzadel of heeft het een flexibele boom? Het lijkt me behoorlijk lastig om een zadel te vinden dat de rug ook goed blijft volgen als die zo hol wordt tijdens het rijden en niet gaat bruggen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:08

Ze heeft een weke rug van de vele veulens ook denk ik. De zadelmakmaakster gebruikt een euroriding luxor, die ligt niet helemaal goed. Mijn prestige ligt veel beter. Ze moet lekker spieren kweken en dan heb ik er wel vertrouwen in dat dat beter word. Ze gebruikt haar lichaam nu ook nog niet helemaal goed.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:44

Alenthe; wat een prachtige foto's!

Keeyzie; ik zou proberen de manen met de halsvorm mee te laten lopen nu doen ze zijn hals tekort.

Cambiar; Sorraya's vind ik echt geweldig!!


Elisa2 schreef:
Mooi dier Alenthe!


Fijne aanvulling Cyrina, ik heb wel gelezen over de verschillende types dmv de yeguada en escalara bloedlijn. Maar weet er zelf nog onvoldoende vanaf om de paarden ook in de types te plaatsen.


Escalera zijn veelal bruin , soms zwart als ze van Maria Escalera zijn. Ze fokken minder op exterieur/ 1type maar vooral op beweging.

Yeguada Militair is de staatsstoeterij die vooral paarden fokt met een makkelijk karakter die voor iedere geschikt zijn.

De cartujanos zijn de paarden oudsher van de monniken en blijven echt bij het Renaissance type die je op de schilderijen ziet.

Lovera komt uit de Cartujanos

Dat zijn de 4 grootste.


Dan heb je nog Miura en Boloix die nog lang hebben gefokt voor stierenwerk . Deze paarden zijn vaak atletisch maar pittig qua karakter en heel eenkennig.

Bohorquez, Armas etc zijn lijnen die de laatste tijd erg in trek zijn voor dressuur.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:57

Vind het wel een erg mooie merrie ZsaZsa! Is dit de 7 jarige of de 13 jarige?

Korte manen staan hem goed Keeyzie, ik heb een aantal van mijn PRE's ook wel eens gekortwiekt :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:38

Dit is de 13 jarige. De 7 jarige was een slank model en dit een heel zwaar model. De 7 jarige is al verkocht. Wel allebei 50% Escalera, maar de 13 jarige komt uit YM moederlijn Dit was de 7 jarige:
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:06

Cyrina: hoe bedoel je dat precies? Heb je een voorbeeld?
Vind zijn nek trouwens nu wel veel dikker ogen dan met lange manen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:45

Hoi allemaal! Even een tijdje niet zo actief meegelezen hier, sorry! Kleine bijlees:

Wat een knapperd is Dantes zeg! <3 Ziet er netjes uit :)

Ahhh super knappe Yuna <3

Alenthe05: Wauw, wat een prachtige foto's!!

keeyzie: Haha, ik had ook al geregeerd op je Facebook bericht. Ik vind het zonde hihi!

TessJazz: Ziet er netjes uit!

keeyzie: Ach, het is wel een knapperd hoor <3 Wat fijn van de heerlijke rit, en goed dat je bent blijven op en afstappen!

_Zsazsa_: Wow! Wat een gave merrie! :wow:


Zo, klein beetje bijgelezen haha. Helaas hier wat heftige weken achter de rug. Enzo mijn bijna 3 jarige heeft 2,5 week in de kliniek gestaan na een operatie, was hij net terug, kreeg Vi het weekend een slokdarmverstopping. Ook zijn we verhuisd, naar een geweldige plek! Echt super blij mee. Nu staan ze eindelijk rustig samen. Het rijden met Vi ga ik weer wat meer oppakken en ik ben heel erg aan het twijfelen of ik een startkaart aan ga vragen :)
Ook hebben we meerdere keren model gestaan en wat dingen uitgeprobeerd :D Super leuk!
[ITP] Knapste witte P.R.E. prins bij de bloesem door Jetske Mulder