Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-14 11:14

Ik ben opzoek naar informatie over de afkomst van mijn trekpaard.
Ik heb hem vorig jaar gekocht van een boer uit Eersel. Hij kon mij alleen vertellen dat Tjeu (nu heet hij Teun) van een vrachtwagen chauffeur was geweest en dat hij dacht dat hij in mei geboren was, dit aan de hand van zijn dekcertificaat.
Op zijn paspoort staat als geboortedatum daarom 1 mei 2011. Het enige wat ik van hem heb is het dekcertificaat en deze is helaas niet helemaal ingevuld en het handschrift is slecht te lezen. Wel staat er duidelijk op wie zijn vader is; Bram van de Ruiting.
Zijn moeder kan ik niet helemaal goed lezen, het is iets van Belle... van 't Hamont. De eigenaar is Steen.

Ik heb al naar van Bommel trekpaarden en het Hermeshof een mailtje gestuurd in de hoop dat hun misschien wat informatie kunnen geven.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OKCHOF6Y.jpg

Het dekcertificaat, via de link is de grote foto

Afbeelding

Afbeelding

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:44

http://www.trekpaard.be/nl/trekpaarden/ ... _2009-2018

als dit de vader is, is een mailtje sturen naar Van Bommel een goede keus.

voor de moeder gok ik op:
http://www.trekpaard.be/nl/trekpaarden/ ... t_2008-961

Langs moeders kant zie je dan d'Elewijt verschijnen (Stal de Greeff), en van hier zou wel eens de vosse kleur kunnen komen. (heel veel vosse paarden bij stal de Greeff!)

Belledin(n)e van 't Hamont wordt vernoemt op de site van het hermeshof, dus een mailtje naar daar zal inderdaad ook geen kwaad kunnen!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 20:22

Dat dacht ik ook al ja, vind het alleen heel vreemd dat hij geen papieren oid heeft, terwijl hij blijkbaar nog best een goede afstamming heeft.
Beetje vreemd allemaal..
Heb trouwens nog geen mailtje terug van Van Bommel of het Hermeshof.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:17

Wat bedoel je percies met papieren, papieren van Het Belgisch Trekpaard Stamboek of gewone registratie papieren? Papieren van het stamboek zouden normaal gezien nog kunnen aangevraagt worden, je hebt dek bewijs! Maar reken dan wel op een 50€ en redelijk wat papier werk! Welke informatie zou je eigenlijk percies willen over jouw paard?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-14 17:42

Wat ik graag zou willen weten, is zijn geboortedatum! Haha
Ook zou ik willen weten waarom dat een paard met zijn afkomst op deze manier is verkocht. De dekking was best prijzig, dus vind ik het raar dat hij word verkocht zonder verdere info oid. Ergens een foutje gemaakt?

En met papieren bedoel ik dus registratie papieren, hij heeft nu wel een paspoort, maar die is door die boer aangevraagd met een gegokte geboortedatum.
Stamboek papieren zijn leuk, maar niet nodig.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:52

Zijn moeder is in bezit bij het Hermeshof, dus die zouden je meer info kunnen geven denk ik! Maar ik denk niet dat Teun daar geboren is, want ze zijn daar heel strikt met de papieren. (En waarschijnlijk zou hij dan het achtervoegsel: "van het Hermeshof" hebben)
Je kan via daar misschien wel vragen naar de vorige eigenaar van Belledine, misschien herinnert de vorige eigenaar zich de perciese datum nog?
Heb je al een mailtje gestuurd?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 10:53

Ik had de mailtjes al verstuurd voordat ik het op bokt had gezet en gisteren heb ik van het hermeshof een mail terug gehad :)
Ik weet nu wie de moeder van mijn paard is, namelijk Bellemira van het Hamont. Heb ook een foto van haar als veulen gehad :D
Bellemira is blijkbaar als veulen verkocht aan iemand uit Leopold en daarna (tot mijn mail) hebben ze nooit meer iets van haar vernomen.
Ik hoop nu dat van Bommel een mail terug stuurt, aangezien hij de dekpapieren heeft getekend en misschien dus meer weet.
Uiteindelijk kom ik er wel :D

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:55

Hebben ze nog gegevens van de koper uit Leopold? Veel zoekplezier nog!

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:07

leuk zo'n puzzeltocht, veel plezier met al je speurwerk

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 11:52

Io_lover schreef:
Hebben ze nog gegevens van de koper uit Leopold? Veel zoekplezier nog!


Ik ben bang van niet, heb een mail terug gestuurd en ze bezitten samen de vader van Teun, dus hopelijk stuurt hij van Bommel een berichtje dat hij mij terug moet mailen haha

Weet iemand waar ik een stamboek nummer op kan zoeken? Op trekpaard.be staat helaas geen officieel register. Het nummer van Bellemira is 2008/963 en ze is geboren op 06-07-2008.

Heb hun ook maar gelijk een mailtje gestuurd, wie weet weten zij wel iets meer?

Afbeelding

Bellemira van 't Hamont (als veulen)

Afbeelding

Bram van de Ruiting

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:09

Mailtje sturen naar het stamboek is goed idee, ik denk dat zij wel een officiele database hebben. Maar daarom weten ze nog niets meer, ze weten meestal enkel van nakomelingen als die aangegeven zijn bij het stamboek. Ik denk dat je voor de geboorte datum echt bij de vorige eigenaar moet gaan zoeken. Die zal het stamboek waarschijnlijk wel weten, maar of je gegevens zal krijgen weet ik niet.
Na wat rondgeneus op de trekpaarden die wel in de online database van trekpaard.be zitten, komt er bij de paarden met het achtervoegsel van het hamont of van 't hamont wel steeds dezelfde eigenaar op. Ene Jame Paul uit Maaseik (Belgie). Meerdere van zijn merries zijn gedekt door Bram. Het zou me niet verbazen moest deze Jame Paul de fokker zijn van Teun's moeder. Anders kan je ook eens vragen aan het Hermeshof waar ze Teun's moeder gekocht hebben?
Als je het echt wild weten, moet je alle hoekjes uitkammen haha

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 14:05

Ja klopt, hij was de eigenaar toen ze veulen was, maar heeft haar daarna doorverkocht aan iemand uit Leopold.
Zal eens kijken of ik met hem in contact kan komen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31281
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Meer informatie gezocht over de afkomst van mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:19

FB -> BKR

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 331 dgn / Nina x Vaderland 274 dgn (17-4)

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:10

Ik kom hier waarschijnlijk erg laat mee maar alle paarden die hier geboren worden krijgen inderdaad het achtervoegsel 'van het Hermeshof'. Als het achtervoegsel 'van het Hamont' is, is hij inderdaad van Paul geweest maar het zou evengoed kunnen dat hij hier op het Hermeshof gestaan heeft. Belledine heeft hier tot enkele maanden geleden ook haar hele leven gestaan maar is pas verkocht.
Dina van het Hamont staat hier nog steeds en is van mijn zusje nu.

Weet niet of je ondertussen al meer weet en of Els je mailtje toen beantwoord heeft maar als je nog vragen hebt wil ik ze best beantwoorden.


Irma01
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:08

Goeiedag!ik weet niet of je nog actief bent en of je nog in bezit bent van Teun!maar wij hebben de moeder van Teun;Bellemira van t Hamont!en Teun is bij ons geboren en jouw verhaal klopt..teun is destijds verkocht aan n vrachtwagenchaffeur!als je meer info wil..kun je reageren!groet fam. Van der Steen uit Den dungen noord brabant


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers