Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:52

Lente76 schreef:
nombrado schreef:
(dat gaat zeker makkelijker met een zadel met meer kussen (zoals een campera of western)

Westernzadel heeft geen kussen maar schapenbont.

Elcid, ben je met WE eigenlijk volledig vrij in je zadelkeuze? Of moet je zadel nog ergens aan voldoen?


Ja, zadel is vrij. Er zijn wel eisen wat bitten betreft, maar dit kan je in het regelboek terugvinden.
Overigens zijn ook Iberische zadels wel degelijk aangepast aan de eisen des tijds ( materiaal voor bijv. de bomen, boomloos, etc.), weliswaar in mindere mate dan de dressuur/ spring ( Engelse) zadels. Ook in westernzadels zijn oude technieken nog veel gebruikt al zijn ook daar aanpassingen zeker m.b.t. de boom.

Hangt ervan af wat voor barok zadel je bedoelt; een Sella Portugesa heeft een hele zachte, vast zit, een Relvas heeft een vrij diepe zit. Ze zitten zeker anders dan het doorsnee Engels zadel.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:19

soeske schreef:
Ik heb nooit op de "originele" gezeten, alleen die jij aangaf op de foto's. Ik vond hem zeer comfortabel en hij lag goed op mijn korte andalusier.
Ik heb maatje 36-38, voor mij was de korte, vlakke zit prima. Ik zou mij voor kunnen stellen dat dat niet voor iedereen geld.
Het enige nadeel vond ik de knie wrongen, maar dat is een probleem bij mij, aangezien ik een ongeluk heb gehad waardoor mijn knie geen of een bepaald soort wrongen prefereert :P

Leuk je ervaring te lezen ;-). Ik herinner me niets meer van die kniewrongen, maar herinner me nog dat buiten de sela lusitana van Lopes ik niet meer van dit zadel wou stappen, zo comfortabel vond ik het. Het was wel een vrij groot zadel, een 18', de lange versie dus, ik zat totaal niet opgesloten. Is een heel leuk zadel maar helaas de prijs, zou er wel graag nog eens mee rijden op het paard.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:28

sasja0705 schreef:
@Elcid:Yep, dat is ( of veel meer was :) )die van jullie. Jan is er helemaal weg van. Alleen waarom zou die niet geschikt zijn voor WE?
@Cambiar: heb jij een foto van jou hoofdstellen ?

Even testen, foto's op YT gezet. Als ik de foto's die ik op bokt plaats wis uit m'n album blijven ze nog in cache geheugen zitten in google (vreselijk vervelend), even vindingrijk zijn :P, filmpjes van youtube kan ik wissen wanneer ik maar wil.
http://www.youtube.com/watch?v=BPOQj5PHZ0Q&feature=youtu.be
Dit zijn de eerste hoofdstellen die ik gemaakt heb, oa voor examens, m'n ideeën werden ingepikt door een firma die bitloze hoofdstellen verkoopt nadat ik een advertentie gezet had met paar foto's op paard natuurlijk. Ben een gans andere lijn gaan maken waarvan ik geen foto's openbaar zet totdat alles een beschermd is door een depot model.

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:02

Jammer, kan het filmpje niet openen. Maar je hebt gelijk, liever niet openbaar zetten totdat jou ontwerpen beschermt zijn. Mooi balen als ideen gejat worden

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 09:50

Jammer dat je filmpje het niet doet, ben heel benieuwd wat je hebt gemaakt.

Ben je al wat verder met je zadel bestelling?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:32

ElCid schreef:
Hangt ervan af wat voor barok zadel je bedoelt; een Sella Portugesa heeft een hele zachte, vast zit, een Relvas heeft een vrij diepe zit. Ze zitten zeker anders dan het doorsnee Engels zadel.


Ook dat hangt er weer vanaf welk merk je hebt. De Relvas van Hidalgo heeft bijvoorbeeld een vrij vlakke zit.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:17

@Lente; Pedro Lopes heeft geantwoord :D! Het monozadelblad is mogelijk, je kan je zadel zelf samenstellen, fijn!
Dat met die mal, dat is even knutselwerk en bekijk nog even hoe ik dat best doe.

Mijn hoofdstellen, oef heb er nu weer twee af van gisteren en vandaag, maar de laatste is niet normaal :D . Als ik foto's heb van de laatste stuur ik hem door, vind hem mooier dan deze die ik gemaakt heb voor een demo bitloze Working Equitation tijdens Horse Event in Deurne 2012 (deze mogen ze best copiëren, is beschermd door model depot, zal hun centjes kosten als ze dit riskeren en ik erop kom }:) :D)
http://www.youtube.com/watch?v=Csb5bpdU-J8&feature=youtu.be

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:20

Ik heb een Zaldi Lusitano. Zit geweldig, als een huis!

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 00:05

@Cambiar, ja als je er uit bent met die mal dan zie ik het graag!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:29

@Lente, helaas, zal pas voor deze lente zijn, heb zopas twee-paards camionnetje van iemand gekocht.
Ik zag dat er een nieuwe Lopes te koop stond op het barokke forum, kan geen link plaatsen helaas.
Het is het classical half saddle.
Reden is ziekte van die persoon en niet meer kunnen rijden, dit zadel was een geschenk. Ze vraagt 800 euro, zadel is compleet nieuw. Alle accessoires (zalea, beugels enz.... worden ook verkocht) Maat opening arcade: 31cm, helaas met latex vulling, wel pracht van een zadel en heel mooi kleur ook. Wou het daarom even plaatsen hier:
http://www.mijnalbum.be/Album=Q4Z46GEW

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:36

Als ik het geld had dan wist ik het wel!

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:00

Even niet helemaal ontopic, maar misschien heeft iemand hier een idee: manlief heeft dus twee portugese zadels , een nieuwe en die (ex) zadel van ElCid. Nu is zijn probleem dat als hij met laarzen ( engelse, dus lang) wil rijden, dat hij constant tegen het zweetblad stoot. Simpel op te lossen : niet met larzen rijden, natuurlijk, maar nu kwam hij met het idee om de zweetbladen bij een zadel te laten veranderen, verlengen ( eecht niet bij de blauwe,!) Dus kan zo iets en als :wie zou het kunnen ?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:59

Gelukkig niet bij de blauwe :D !
Een goede zadelmaker kan dat misschien wel, maar of het mooi wordt........Een oplossing is met kortere laarzen of Jodhpur laarzen ( evt. met korte chaps) te rijden......maar dat hebben jullie zelf ook al bedacht.
Ik weet dat de makers van ons zadel ( Gomes equestre; zit in Pombal/ Portugal) zadels kan verbouwen, dan zou je het naar ze op moeten sturen. Dat kan prima bij hun, het blauwe zadel hebben ze toen ook gemaakt en opgestuurd. Hun website werkt niet, maar je kan altijd contact met ze opnemen, in het Engels. Hun FB pagina doet het wel: https://www.facebook.com/gomesequestre?fref=ts

Prima service en ze leveren prima zadels voor een prima prijs! https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:03

Mooi zadel Cambiar! Maar voor een paar tientjes meer heb ik een nieuwe in de kleur die ik zou willen. :)

Gomes maakt ook mooie zadels, he! Heb er al verschillende voorbij zien komen.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:21


Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:23

Leuk zadel, Gilbey!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:17

Gilbey schreef:
Ik zit hier ook al een tijdje mee te lezen omdat ik nog steeds heel graag eens een spaans of portugees zadel zou willen hebben.

Ik ben via een beurs al een keer met een andere Gomez in aanraking gekomen (ja deze heet Gomez met een z)
En ik zit nu te kijken op hun pagina en kom dit zadel tegen:
http://www.hermanosgomez.com/en/tienda?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=23047&category_id=19
Die spreekt mij ook erg aan (al heb ik hem dus nog nooit in het echt gezien)

Had dit zadel ook al gezien. Vind het vaquera model nog leuker. Zou er graag eens mee proefrijden.
Hoeveel kost dit zadel?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:15

Oeps, iets van een 1500 euro %)...relatief duur vind ik...

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:17

Dat is inderdaad pittig geprijsd!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:23


ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:40

Cambiar schreef:
Oeps, iets van een 1500 euro %)...relatief duur vind ik...


Voor een "fabriekszadel" een aardige prijs! Ons zadel, geheel op maat en met de hand gemaakt van 1e klas ( Herman Oak) leer, met flexibele boom en helemaal aangepast aan jouw wensen gaat va. ca. 1950,- ( evt. met schapenvachtje op de zitting ;) ). Maar dan heb je wel een zadel wat meer dan 25 jaar meegaat................

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:11

Oeps, had nog helemaal niet naar de prijs gekeken.
Da's pittig ja.
Maar aan de andere kant zijn de meeste engelse zadels ook met gemak aan die prijs dus schik ik er nog niet meteen van terug.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:14

Wat een mooie zadels komen er hier voorbij... :~

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:38

Ik heb Gomez een mailtje gestuurd, wil dit zadel absoluut testen. Als dit iets is tussen boomloze espaniola van Deuber en de zware spaanse boomzadels, dan zou het misschien wel iets kunnen worden als het kort genoeg is voor mijn kort gerugde Anda. Lichte, sterke kevlar boom trekt me erg aan, weet dat het gewicht voor het paard niet zo'n rol speelt, maar voor mijne rug wel :D
Prijs had ik van een Deense site, die doen er altijd een lap bij, kost minder dan 1000 euro alleszins :D

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:35

Lente76 schreef:
@Cambiar, ja als je er uit bent met die mal dan zie ik het graag!


Een mal van een paardenrug maken is helemaal niet moeilijk. Wij maken altijd pasmallen als wij zadels inmeten ( en passen natuurlijk met de kale boom). Heel simpel en overal op internet terug te vinden. Op bepaalde punten op de rug over de breedte meten met een "flexible curve" ( een buigbaar ijzerdraad of flexible centimeter) en inde lengterichting de "twist" meten. Uittekenen op papier en een goede zadelbomen maker zal hiermee kunnen zien of een zadelboom past of niet.
Zoals bijv. in de voorbeeld filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=Sv6HsDRqZNk

Een 3D mal is dan echt niet nodig en die kan evt. altijd nog gemaakt worden met behulp van deze papieren mal.