Waar moet ik opletten bij aanschaf Lusitano/Andalusier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rafiki8

Waar moet ik opletten bij aanschaf Lusitano/Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:46

Aangezien ik er geen enkel verstand van heb :o wil ik aan de kenners vragen waar moet ik op letten bij aanschaf?
Ik zoek echt een paard voor de wedstrijden, waar moet ik opletten wat betreft exterieur? Beweging?

Ik heb al via pb contact met Lusitana en zoals het eruit ziet willen we naar Portugal gaan om daar wat paarden te gaan bezichtigen.

Angela

Re: Waar moet ik opletten bij aanschaf Lusitano/Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:00

Om te beginnen is een lusitano geen andalusier, en zitten er ook binnen het ras veel verschillen tussen de paarden. Ga dus eerst goed kijken naar wat je precies zoekt. Kwa uiterlijk, karakter, mogelijkheden voor de toekomst, en natuurlijk de vraagprijs. Als je dat weet, dan ben je een stuk verder.

Verder worden barokke gangen door veel juryleden in de gewone basiswedstrijden nog steeds niet op prijs gesteld. Wil je hier wel met succes aan deelnemen, zoek dan naar een paard met weinig knieactie, weinig maai, en een ruime gang. Wil je dit juist wel bij je paard zien? Verwacht dan ook dat je nog beter moet presteren om hetzelfde resultaat als een KWPN-er neer te zetten. (dat is tenminste mijn ervaring)

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:11

Angela ik heb geen voorkeur voor een andalusier of lusitano, misschien staat het er een beetje raar.

Kom ik er een tegen die goed gebouwd en het karakter spreekt me aan maakt het mij niet uit of het nou een andalusier is of een lusitano. Ben alleen benieuwd waar ik op moet letten kwa rug, hals, stand van de achterbenen etc. :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:28

Goed op de rug en achterhand letten en op het (extreme)maaien , als je naar Spanje of Portugal gaat goed kijken hoe het paard bereden word aangezien dit veel op stang word gedaan en dan terug naar trens is moeilijker.
Wat zoek je precies , geslacht , niveau etc ?

Hier info in het Engels maar in NL is ook een vereniging.

http://www.ancce.es/flash/pre_ing/index.html

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:37

Mijn voorkeur gaat uit naar een hengst, minimale schofthoogte 1.60 aangezien ik 1.76 lang ben, nivo minimaal zadelmak, meewerkend karakter en leeftijd tussen de 4 en 7 jaar.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:59

Over een kleine 3 weken is de PRE (Andalusier) keuring, miscchien leuk om er een kijkje te nemen om je te orienteren.

Knieactie in de wedstrijd ring is geen probleem, mits de gangen ook ruim zijn. Sterker nog, een jury ziet graag gangen die zowel ruim als opwaarts zijn . Maar alleen opwaarts zonder ruimte zien ze niet graag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:23

wil je een goed gefokte lusitano kan ik je hier in nl romina steiner aanraden ook heeft zij veel contakten in het buitenland belgie duitsland frankrijk portugal etc
ook heeft nu een fokker diverse goede paarden te koop staan op marktplaats omdat hij kleiner wilt worden http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/diere ... ousPage=lr
hij heeft/of werkt nog steeds samen met romina steiner

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:44

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:35

Laatst bijgewerkt door jeanchar op 29-08-12 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:47

Rafiki8 schreef:
Angela ik heb geen voorkeur voor een andalusier of lusitano, misschien staat het er een beetje raar.

Kom ik er een tegen die goed gebouwd en het karakter spreekt me aan maakt het mij niet uit of het nou een andalusier is of een lusitano. Ben alleen benieuwd waar ik op moet letten kwa rug, hals, stand van de achterbenen etc. :)

Een Iberisch paard moet net als elk ander paard voldoen aan een correcte bouw en beweging. Dat is echt niet anders als bij een KWPNer. Daarbij zou ik elk paard ook medisch laten keuren voor je het koopt.

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 08:22

Bedankt voor de linkjes, ga ze is even bekijken. :)

Keuren lijkt me logisch.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:35

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:43

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:29

Kinke schreef:
Mocht je naar Spanje willen om PRE's te bekijken dan kan ik je Mariette van harte aanbevelen.
http://www.andalusieropmaat.nl

Mariette is echt een aanbeveling. Er zijn al heel wat bokkers die een PRE bij haar hebben gekocht :j
Leuke zoektocht maar laat je inderdaad goed begeleiden, zo voorkom je ellende.
Persoonlijk vind ik veel PRE's te week in de rug of te weinig achterhand hebben, daar zou ik zeker op letten.

Voor Lusitano's zou je kontakt op kunnen nemen met Jasmin Pohl: https://www.facebook.com/jasmin.pohl.1

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:27

Als je er nog geen verstand van hebt, probeer het paard dan goed uit voor je het koopt, of ga eens rijden bij anderen op Iberische paarden. Ook al zijn ze nu zo'n enorme hype, het zijn bijzondere paarden en zeker niet voor iedereen. ;)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:50

Ik meng me heel even voor advies!
Ik ben ook al een tijd op zoek naar een Andalusiër, never ending search zeg ik altijd maar... Ik vind ze nogal duur, tja ik kan er niks anders van maken. Ik wil een paard om recreatief mee te rijden.

Nu kwam ik twee wel heel erg goedkope Anda's tegen... op deze site : http://www.horseking.nl/
Wat denken jullie?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:58

Vraagprijs in NL geleverd , beetje goed transport zit je al tussen de 700 en 1000 euro.
In Spanje is iid paarden crisis maar een leuk gezond paard betaal je nog wel , ik vind het raar.
Mijn schoonvader verkoopt BINNEN Spanje voor betere prijzen als dat.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:04

Ik heb mijn paard ook bij Lusitana vandaan, ontzettend tevreden over. (Voor vragen PB staat open :) )

Voor transport zijn dit de prijzen (excl btw) http://www.paardentransporten.nl/voorde ... porten.asp

De paarden staan dan op een speciale trailer, elk paard apart met kussens aan de zijwanden. Krijgen verder hooi op transport, worden goed in de gaten gehouden en maken een stop in Parijs. Ook hier ontzettend tevreden over, welzijn van het paard staat echt voorop en hebben een enorm goede service. BSS transport is echt een aanrader!

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:15

Ik ben voorzien :) . Unico LXVI is het geworden.

http://www.youtube.com/watch?v=4VH9DofG ... ata_player

Afbeelding
Afbeelding

Heb hem in Nederland gekocht dankzij een vriendin die de advertentie door stuurde.
Had hem al wel gezien, maar vond hem niet fijn op de foto's overkomen, maar toen ik het filmpje van in Spanje kreeg ben ik toch gaan kijken. :D daarna nog wat paarden gezien in België en toch had ik bij hem gelijk een goed gevoel.

Hij is ook gekeurd door mijn eigen dierenarts wat ik toch wel heel fijn vond.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:53

veel plezier met je nieuwe man ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:56

Heee ook een vosje! Prachtig dier zeg!! :j

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:52

Dankje!! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

Zo..da's een knapperd die Unico! :)
Die link van Sanne...ik heb ook m'n bedenkingen. Ze zijn te goedkoop voor alleen al de transportkosten.

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:40

Dankje!! :)
Ik heb er ook mijn bedenkingen over voor dat geld, maar wie weet gewoon even bellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:37

Heb zo'n vermoeden dat ze gaan zeggen dat het een prima paard is voor een prima prijs ;)