P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:54

Hallo,

Wie kan mij helpen aan adressen en ervaringen met dit ras?
Ik ben namelijk totaal niet thuis in de barokke rassen maar wegens een ongeluk ben ik aan het denken om over te stappen van warmbloeden naar een P.R.E.

Ik ben op zoek naar een P.R.E liefst Ruin maar mag ook hengst.
In de leeftijd tussen de 4 en 8, alle kleuren buiten schimmel.

Door een handicap aan mijn knie na een val van een paard kan ik mijn linkerbeen niet meer strekken en niet verder buigen dan 90 graden.
Hierdoor is het opstappen vanaf de grond onmogelijk geworden en zelfs op een groot paard met krukje gaat moeilijk.
Ook voelt lichtrijden niet echt fijn aan mijn knie en ik zoek dus een paard wat gemakkelijk is met doorzitten.
ook heb ik in mijn linkerbeen veel minder kracht en reageert dat been trager.
Hierdoor dus mijn keus om waarschijnlijk over te stappen van warmbloed naar pre, omdat ze kleiner zijn, comfortabele gangen hebben en betrouwbaarder zijn qua karakter.

Ik zoek wel een paard wat aanhankelijk is, waar ik een band mee kan opbouwen voor de rest van zijn leven.
Die ik kan vertrouwen, die mij vertrouwen geeft, die geen misbruik gaat maken van het feit dat mijn linkerbeen niet in orde is.
Waar ik fijn dressuur mee kan rijden, maar ook buitenritten zowel alleen als in groep mee kan maken.
Die volledig gezond is en ongecompliceerd in de omgang en met rijden.
Ik heb vroeger hoger in de dressuursport gereden dus ik heb wel ervaring in de paarden maar nu door de handicap aan mijn been moet ik opnieuw op een andere manier leren rijden en is mijn vertrouwen niet meer wat het was. Eens schrikken enz kan ik wel hebben, maar een bokkend paard niet, ik zoek dus een paard met een rustig karakter, die niet te sensibel / gevoelig is.

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten met dit ras?
Bv bepaalde ziektes, tekortkomingen in de bouw enz die vaker voorkomen?
En stel dat ik besluit niet hier maar in spanje te gaan zoeken, hoe groot is het risico op aanpassingsproblemen, communicatieproblemen als het paard hier een tijdje staat?

En in de praktijk, in welke dingen in de omgang en met rijden moet ik ze anders behandelen dan een warmbloed (natuurlijk zijn daar ook veel verschillen in, maar ik bedoel in het algemeen)?
En qua weidegang, hoefsmid, voer, dekens, zadel enz? Zijn er daar nog verschillen in?

Zijn er nog andere vragen die ik niet gesteld heb maar wel zou moeten stellen?
Dingen waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:14

L_Ruiterhuis

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:16

Dankjewel voor je tip.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:17

Hun kunnen je denk ik ook helpen ivm met je handicap om het zo te noemen.
en je helpen zoeken naar het juiste paard in alle vertrouwen.
Dus ik denk dat je bij hun het beste af bent :-)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:20

Alleen jammer dat het zo ver rijden is, haast 3uur..
Maar ik zal ze eens bellen want als er een paard tussen zit wat echt zou kunnen passen is het natuurlijk altijd de moeite om te gaan kijken,

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:22

Ik denk dat deze mensen ook jouw kunnen helpen om het juiste paard te vinden.
of misschien staat deze er al.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:28

Er zijn ook genoeg kleinere fokkers waar je een leuke PRE vandaan kunt halen, genoeg zitten hier op Bokt.
Zorg dat je een paard koopt waarvan je enigszins het verleden weet, wat dat betreft zou kopen bij een particulier een goed idee zijn, dan weet je wat er mee gebeurt is en hoe het daadwerkelijke karakter is.
Je ziet vaak genoeg nog met (volwassen/bereden) paarden die uit Spanje hier komen dat ze na een tijdje als ze zijn gewend opeens weer een stuk pittiger worden.

Bepaalde ziektes, als ze uit het buitenland komen laat ze dan testen op tekenziekte (piroplasmose).
Qua bouw let op een niet te weke rug, niet te overbouwd.

Over het algemeen is de gemiddelde PRE sensibel, erg vriendelijk, mensgericht, loyaal en soms eenkenning qua karakter. Ze zijn qua huisvesting niet heel anders dan menig warmbloed, ze zijn wel sober, krachtvoer is niet echt nodig over het algemeen. Zijn ook zat PRE's die zonder dekens worden gehouden, ze kunnen zich best warm houden, maar die van mij krijgt dan echt een enorme vacht, dus hij is wel geschoren en met dekens.

Hoop dat ik een beetje je vragen hebt beantwoord, ik zou je aanraden om bij voorkeur een PRE te kopen die al langer in Nederland is en hier goed bereden is, zodat je deze volledig kan vertrouwen.
Op de site van het stamboek kan je meer informatie over dit ras vinden, ook staan daar soms paarden te koop en ook links naar diverse PRE fokkers ed. http://www.pre-stamboek.nl/ Is dus denk erg nuttig in jouw zoektocht!

Veel plezier en succes met het vinden van een geschikt paard!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:47

Mijn merrie komt van de Woeste Hoeve..

ik denk dat de PRE's voor een heel groot stuk wel aan je wensen
Zullen voldoen :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:41

Ik denk dat je in ieder geval niet aan een hengst moet gaan beginnen, je hebt door je been waarschijnlijk minder kracht, en een hengst vraagt toch altijd 110% aandacht, en soms ook een duidelijke aanwijzing.. ook bij een PRE. Nu zijn hengsten natuurlijk te castreren, maar bedenk wel dat het een week of 6 duurt voor de hormonen gaan zakken.

Verder lijkt de PRE me erg geschikt voor je. Ze gaan vaak voor 1 persoon door het vuur, en zijn niet het soort paarden dat misbruik van je maken.

Er zijn inderdaad meerdere kleine fokkers. Mijn eigen PRE komt ook bij een kleine fokker vandaan, en ik ben heel blij dat ik hem heb gekocht op de plek waar hij geboren is. Mocht ik ooit ergens tegenaan lopen, dan weet ik dat ik contact met haar kan opnemen. Ze kent hem als geen ander, kent ook zijn vader en moeder. En dat is een prettig idee :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:18

Een kleine fokker is natuurlijk geweldig, maar het voordeel van Baroque horses is natuurlijk dat ze een stal vol hebben. Dan is het minder erg om er een stukje voor te rijden. Daarnaast hebben ze enorm veel kennis in huis en hebben echt ontzettend veel verstand van karakters, ze kunnen ontzettend goed inschatten wat voor vlees ze in de kuip hebben bij de paarden. Daarnaast doen ze echt hun uiterste best om een goede match te maken en durven derhalve mensen ook echt een paard te weigeren omdat ze voorzien dat het geen goede match is.
Ook kunnen ze voor je in Spanje gaan zoeken, samen met je of apart van je. Zou dus zeker overwegen om die 3 uur ervoor te rijden. Tis sowieso heerlijk om lekker een dagje paarden te kijken daar :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:05

Ik heb mijn PRE gekocht bij Buene Suerte, Jacqueline de Ridder.
Ook een heel betrouwbaar adres.
Ze haalt zelf de paarden uit Spanje en heeft ze altijd eerst een tijd thuis staan voordat ze verkocht worden.

Ze heeft ook echte zuivere Cartujano's staan, echt sprookjespaarden.
Haar website is www.andalusiers.nu maar ze is telefonisch ook goed bereikbaar.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:53

Dat van piroplasmose is een hele goede, ik heb mijn vorig paard afgelopen zomer moeten laten inslapen nadat hij 5 jaar geleden lyme desease kreeg na een tekenbeet. En wil dat niet nog een keer zien gebeuren.. Hoe je paard beetje bij beetje aftakelt..

Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar een paard wat al langer in NL staat, maar dat zijn er helaas niet veel of het zijn schimmels of merries.
Ik vind schimmels prachtig vindt, maar wil zelf toch het liefste een bruine of een zwarte, die trekken me veel meer aan, en handiger natuurlijk met poetsen.. :D

Bedankt voor je antwoord.

madelief88 schreef:
Er zijn ook genoeg kleinere fokkers waar je een leuke PRE vandaan kunt halen, genoeg zitten hier op Bokt.
Zorg dat je een paard koopt waarvan je enigszins het verleden weet, wat dat betreft zou kopen bij een particulier een goed idee zijn, dan weet je wat er mee gebeurt is en hoe het daadwerkelijke karakter is.
Je ziet vaak genoeg nog met (volwassen/bereden) paarden die uit Spanje hier komen dat ze na een tijdje als ze zijn gewend opeens weer een stuk pittiger worden.

Bepaalde ziektes, als ze uit het buitenland komen laat ze dan testen op tekenziekte (piroplasmose).
Qua bouw let op een niet te weke rug, niet te overbouwd.

Over het algemeen is de gemiddelde PRE sensibel, erg vriendelijk, mensgericht, loyaal en soms eenkenning qua karakter. Ze zijn qua huisvesting niet heel anders dan menig warmbloed, ze zijn wel sober, krachtvoer is niet echt nodig over het algemeen. Zijn ook zat PRE's die zonder dekens worden gehouden, ze kunnen zich best warm houden, maar die van mij krijgt dan echt een enorme vacht, dus hij is wel geschoren en met dekens.

Hoop dat ik een beetje je vragen hebt beantwoord, ik zou je aanraden om bij voorkeur een PRE te kopen die al langer in Nederland is en hier goed bereden is, zodat je deze volledig kan vertrouwen.
Op de site van het stamboek kan je meer informatie over dit ras vinden, ook staan daar soms paarden te koop en ook links naar diverse PRE fokkers ed. http://www.pre-stamboek.nl/ Is dus denk erg nuttig in jouw zoektocht!

Veel plezier en succes met het vinden van een geschikt paard!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:56

zodiacje schreef:
Mijn merrie komt van de Woeste Hoeve..

ik denk dat de PRE's voor een heel groot stuk wel aan je wensen
Zullen voldoen :j

Ik ga ze een email sturen want zie geen verkooplijst op hun website staan.
Dankjewel voor je antwoord.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:02

Het was met een hengst ook mijn bedoeling om hem zodra hij gewend was te laten castreren.
Zowel voor mijzelf als voor het paard zelf zodat hij daarna ook gewoon in een kleine kudde de wei op kan en ook omdat er op pension halve open stallen zijn en naast mijn stal een merrie staat.

Als ik bv een 5 jarige hengst zou kopen en die laat castreren, hoe zijn die dan in hun gedrag vergeleken met een op jongere leeftijd geruind paard? Trekt dit nog bij of zal ik hem ook na bv een half jaar nog niet bij merries op de wei kunnen zetten en hem in de omgang en met rijden als een hengst moeten behandelen?
Dit omdat er maar weinig ruinen worden aangeboden.. en ik veel meer een klik heb met ruinen dan met merries.

Een kleine fokker is inderdaad ook heel fijn, maar het is net geluk hebben dat ze dan ook een type paard hebben staan waarna je op zoek bent.

Angela schreef:
Ik denk dat je in ieder geval niet aan een hengst moet gaan beginnen, je hebt door je been waarschijnlijk minder kracht, en een hengst vraagt toch altijd 110% aandacht, en soms ook een duidelijke aanwijzing.. ook bij een PRE. Nu zijn hengsten natuurlijk te castreren, maar bedenk wel dat het een week of 6 duurt voor de hormonen gaan zakken.

Verder lijkt de PRE me erg geschikt voor je. Ze gaan vaak voor 1 persoon door het vuur, en zijn niet het soort paarden dat misbruik van je maken.

Er zijn inderdaad meerdere kleine fokkers. Mijn eigen PRE komt ook bij een kleine fokker vandaan, en ik ben heel blij dat ik hem heb gekocht op de plek waar hij geboren is. Mocht ik ooit ergens tegenaan lopen, dan weet ik dat ik contact met haar kan opnemen. Ze kent hem als geen ander, kent ook zijn vader en moeder. En dat is een prettig idee :j

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:11

Graag gedaan, ik heb mijnes met 4-jarige leeftijd laten castreren en die heeft nergens last van. Is wel geleidelijk aan gegaan, en hij moet altijd wel even tegen alle paarden zachtjes gedag zeggen :D
Hoe langer ze hengst blijven, hoe meer hengstengedrag ze zullen tonen uiteraard.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:13

Klopt het dat Cartujano's altijd wratten onder hun staart hebben?
En waarin qua karakter en bouw verschillen ze van een pre?

Kelly_Taco schreef:
Ik heb mijn PRE gekocht bij Buene Suerte, Jacqueline de Ridder.
Ook een heel betrouwbaar adres.
Ze haalt zelf de paarden uit Spanje en heeft ze altijd eerst een tijd thuis staan voordat ze verkocht worden.

Ze heeft ook echte zuivere Cartujano's staan, echt sprookjespaarden.
Haar website is http://www.andalusiers.nu maar ze is telefonisch ook goed bereikbaar.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:15

Dat gedag zeggen vind ik alleen maar erg leuk om te horen en zien. :D

madelief88 schreef:
Graag gedaan, ik heb mijnes met 4-jarige leeftijd laten castreren en die heeft nergens last van. Is wel geleidelijk aan gegaan, en hij moet altijd wel even tegen alle paarden zachtjes gedag zeggen :D
Hoe langer ze hengst blijven, hoe meer hengstengedrag ze zullen tonen uiteraard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:55

Citaat:
ik zoek dus een paard met een rustig karakter, die niet te sensibel / gevoelig is.

Waarom denk je dat een PRE hieraan voldoet? Als er 1 ras sensibel is is het de PRE wel. Ik wil niet te negatief doen, maar ga eerst een echt kennismaken met de PRE voordat je je blindstaart.
Persoonlijk denk ik dat je veel beter bij een ijslands paard zou passen. Veel mensen die lichamelijk niet meer helemaal goed in elkaar zitten komen bij dit ras uit door de comfortabele gangen, het kleine postuur, en het over het algemeen absoluut bomproof karakter. Doordat je op een ijslander anders zit (met gestrektere benen) zul je veel minder last hebben van je knie. De goede (lees hier helaas: duurdere) ijslander doet het ook helemaal niet slecht in de dressuur en springsport. Het zijn natuurlijk geen toppers maar je kunt leuk meekomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:02

Bij een hengst die je op latere leeftijd gaat ruinen is het altijd afwachten hoe ze zich gaan ontwikkelen. De ene is daarna net als iedere andere ruin, en de ander blijft een hengst, maar dan zonder hormonen die opspelen. Mijn ruin heb ik met ruim 4 jaar laten ruinen. Hij is nog steeds erg gericht op merries, maar heeft nu wel veel meer rust over zich, staat ook samen met 2 andere ruinen, en dat had denk ik niet gegaan toen hij nog hengst was. Hij is wel gericht op de merries, maar als hij ze eenmaal gezien heeft, kan hij ook gewoon aan het werk, toen hij nog wel hengst was (en de merries ook zo hengstig als wat waren), was ik meer bezig met hem de andere kant opsturen dan dat je ook echt relaxed kon rijden. Dat is er nu helemaal (nou ja, bijna) af.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:51

dianaw33 schreef:
Citaat:
ik zoek dus een paard met een rustig karakter, die niet te sensibel / gevoelig is.

Waarom denk je dat een PRE hieraan voldoet? Als er 1 ras sensibel is is het de PRE wel. Ik wil niet te negatief doen, maar ga eerst een echt kennismaken met de PRE voordat je je blindstaart.
Persoonlijk denk ik dat je veel beter bij een ijslands paard zou passen. Veel mensen die lichamelijk niet meer helemaal goed in elkaar zitten komen bij dit ras uit door de comfortabele gangen, het kleine postuur, en het over het algemeen absoluut bomproof karakter. Doordat je op een ijslander anders zit (met gestrektere benen) zul je veel minder last hebben van je knie. De goede (lees hier helaas: duurdere) ijslander doet het ook helemaal niet slecht in de dressuur en springsport. Het zijn natuurlijk geen toppers maar je kunt leuk meekomen.

Ik kan juist niet met gestrektere benen op het paard zitten.
Maar een gewone dressuurhouding lukt me prima.
En ik wil thuis in de toekomst toch zeker de Z oefeningen en als t kan hoger weer rijden en dan lijkt een ijslander me niet echt geschikt.

En het is niet dat ik het ras helemaal niet ken. Mijn trainer van vroeger heeft jaren een pre hengst gereden en die heb ik zelf ook gereden. Ik vond het een leuk paard om te rijden alleen was die hengst te sensibel en heb genoeg pre's gezien die dat een stuk minder waren dan die hengst.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:54

Angela schreef:
Bij een hengst die je op latere leeftijd gaat ruinen is het altijd afwachten hoe ze zich gaan ontwikkelen. De ene is daarna net als iedere andere ruin, en de ander blijft een hengst, maar dan zonder hormonen die opspelen. Mijn ruin heb ik met ruim 4 jaar laten ruinen. Hij is nog steeds erg gericht op merries, maar heeft nu wel veel meer rust over zich, staat ook samen met 2 andere ruinen, en dat had denk ik niet gegaan toen hij nog hengst was. Hij is wel gericht op de merries, maar als hij ze eenmaal gezien heeft, kan hij ook gewoon aan het werk, toen hij nog wel hengst was (en de merries ook zo hengstig als wat waren), was ik meer bezig met hem de andere kant opsturen dan dat je ook echt relaxed kon rijden. Dat is er nu helemaal (nou ja, bijna) af.

Dankjewel voor je duidelijke antwoord.
Dus bij een hengst van 4 à 5 jaar die niet erg gericht is op merries en weinig hengstengedrag vertoont kan na het ruinen hopelijk dus gewoon naast merries staan?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:55

Ik heb al een antwoord van de woeste hoeve ontvangen, maar ze hebben alleen maar schimmels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:57

Mijn eigen PRE is ook niet mega sensibel. Wel op heel weinig te sturen, maar het is echt niet zo dat hij bij het minst of geringste naar voren vliegt. En zo ken ik meer PRE's, wel gevoelig op de hulpen, maar zonder rennerig te zijn.

Als je richting Z+ wilt, dan valt een ijslander (en de meeste andere gangenpaarden) inderdaad al snel af. Er lopen wel meerdere PRE's in het Z, en iedere gezonde PRE zal dat niveau ook zeker kunnen halen (mits een goede ruiter).

Wat is je achtergrond kwa rijden? Heb je al paarden op dat niveau uitgebracht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:00

Paashaas schreef:
Angela schreef:

Dankjewel voor je duidelijke antwoord.
Dus bij een hengst van 4 à 5 jaar die niet erg gericht is op merries en weinig hengstengedrag vertoont kan na het ruinen hopelijk dus gewoon naast merries staan?

In de meeste gevallen wel. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)

Mijn paard staat op stal ook gewoon rustig naast merries, en ook op de paddock gaat dat prima. Hij loopt dan wel te showen en te roepen, maar gedraagt zich netjes. Als hengst liep hij dan alleen maar heen en weer te rennen, en dat is er helemaal af. Hij heeft ook meerdere keren gedekt, en dat maakt natuurlijk dat ze meer gericht zijn op de dames dan wanneer ze dat niet hebben gedaan.

Bij ieder paard is het afwachten of het klikt met andere paarden, jong of oud, hengst, ruin of merrie. Maar de kans is groot dat een later geruinde hengst gewoon prima naast en bij merries kan staan. Op onze rijschool staat ook een andalusier, die is met 13 jaar pas geruint. Staat nu in een grote groep paarden, ook met merries. Die dekt hij wel als ze hengstig zijn, maar dat doen andere ruinen (ook die heel jong geruint zijn) ook...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 11:01

Ik heb Z2 gereden met meerdere paarden en in training was mijn eigen paard prix St. Georges en waren we ook bezig met de wissels om de pas en de passage en piaff alleen doordat hij lyme kreeg heb ik hem dat nooit kunnen starten.
En ik heb niet de behoefte om weer op wedstrijd te gaan maar thuis fijn mijn paard dressuurmatig optrainen wil ik wel en daarnaast lekker het bos in gaan.