Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:21

wat ik wel heb gehoord (van een friezenkenner) en een paar keer heb meegemaakt is dat een fries, als hij liggend op de rug geopereerd wordt (maakt niet uit wat voor operatie), dat ze vatbaarder zijn voor een verlamming, het schijnt te maken hebben met hun bouw.... Heb t nu 2 keer meegemaakt bij kennissen en ik begin er, denk ik, toch een kern van waarheid in te zien..

#snotterzegt


_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:24

Volgens mij is dat risicovol voor elk paard, welk ras dan ook...

Paardenmiddel: het gedeelte tussen voor- en achterpaard. :D

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:36

_Saida_ schreef:
Volgens mij is dat risicovol voor elk paard, welk ras dan ook...


Ja, maar het schijnt meer bij friezen voor te komen en als ik naar mijn eigen ervaringen (in mijn kennissenkring) kijk, ja, dan wordt dat wel bevestigd...
Ik ken meerdere kwpners die geopereerd zijn (liggend) en geen een heeft zoiets opgelopen, van de 3 friezen die ik ken, zijn er 2 afgemaakt na een operatie voor verlamming van het voorbeen... maar ja, je hebt ook zoiets als toeval.. ;)

#snotterzegt

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:41

kaatjemuts schreef:
wat ik wel heb gehoord (van een friezenkenner) en een paar keer heb meegemaakt is dat een fries, als hij liggend op de rug geopereerd wordt (maakt niet uit wat voor operatie), dat ze vatbaarder zijn voor een verlamming, het schijnt te maken hebben met hun bouw.... Heb t nu 2 keer meegemaakt bij kennissen en ik begin er, denk ik, toch een kern van waarheid in te zien..


Is met name met castraties op wat latere leeftijd een verhoogd risico! :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:42

rommulus schreef:
als je mijn opvolgende bericht gelezen had daar word alles van wat ik weet nog eens uitgelegd
en ik kwak geen dingen op bokt die ik via via heb gehoord
alle info die ik geplaatst heb heb ik zelf mee gemaakt of vanuit 1e hand van de eigenaren zelf
dus nee ik vind het geen onzin


Dan spreek je jezelf dus nogal tegen. }:0

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:29

waar dan ??

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:39

Ik merk er bij mijn Fries gelukkig niks van dat hij zwakker zou zijn omdat het een Fries is. Die heeft 1x in zijn leven een snotneus gehad toen hij op de opfok stond, 1x had hij een lichte mijtbesmetting en verder is hij eigenlijk gewoon supergezond. Ook liggend gecastreerd met 1,5, het enige toen was dat hij 6 maanden later een ontstoken zaadstrengstomp bleek te hebben wat toen pas naar buiten brak. Maar goed met een flinke AB kuur was ook dat weer opgelost.
Verder nog weinig DA kosten voor gehad, gelukkig (even afkloppen)

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:14

Chaos schreef:
kaatjemuts schreef:
wat ik wel heb gehoord (van een friezenkenner) en een paar keer heb meegemaakt is dat een fries, als hij liggend op de rug geopereerd wordt (maakt niet uit wat voor operatie), dat ze vatbaarder zijn voor een verlamming, het schijnt te maken hebben met hun bouw.... Heb t nu 2 keer meegemaakt bij kennissen en ik begin er, denk ik, toch een kern van waarheid in te zien..


Is met name met castraties op wat latere leeftijd een verhoogd risico! :)



Wat is latere leeftijd? tot 2,5 jaar is t vaak geen probeem, oudere hengsten hebben wel meer kans op bloedingen en/of nabloedingen. Maar dan ook meer kans op rugletsel?

Een operatie waarbij t paard langdurig op zijn rug moet liggen geeft altijd een risico voor evt verlammingen. Maakt niet uit of t friezen of andere rassen zijn. Als een paard op zijn rug ligt dan drukken alle organen en zijn gewicht op het ruggemerg, vandaar t risico op verlammingen. Ook kan als gevolg van t drukken van de organen en het gewicht op de grote lichaamsader (aorta) een slechte circulatie tot gevolg hebben, met alle gevolgen van dien. Longen en hart kunnen ook in de verdrukking komen. Tis dus altijd ongustig wanneer een paard op zijn rug geopereerd moet worden, helaas is dit voor veel soorten operaties nodig en heb je geen andere keus.
Het feit dat hierboven friezen worden beschreven die a.g.v. t op de rug liggen tijdens een operatie verlammingen hebben gekregen, niet ligt aan t ras Fries, de oorzaak moet worden gezocht in de duur van de operatie (HOELANG hebben ze op de rug moeten liggen).

Overigens worden hengsten meestal liggend op hun ZIJ gecastreerd, dat heeft veel minder risico, de druk vh lichaam en organen op t ruggemerg is dan niet aan de orde. En deze ingreep duurt ongeveer 20 minuutjes, das heel wat korter als een koliekoperatie(waarbij paarden meestal wel op de rug liggen).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:19

Elk paardenras dat wordt gefokt op bepaald uiterlijke kenmerken die mensen mooi vinden, is zwak. Of het nou gaat om kleur of een bepaald loopje.

Eigenlijk zijn alleen de dravers een sterk ras, omdat die nog als enige gefokt worden op uithoudingsvermogen en uiterlijk speelt geen rol daarbij.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:18

:7

Maar gelukkig "doen" onze paarden het allemaal nog steeds Arabesk.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

brandy8

Berichten: 94
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:08

ik denk dat elk ras wel zijn plus en minpunten heeft.
het is denk gewoon een kwestie van geluk hebben. ;)

angelmootjuh

Berichten: 47
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:12

Wat een onzin bericht zeg! :') Heb op diverse Friezenstallen gewerkt en hebben thuis toch ook al weer heel wat jaartjes Friezen, maar dergelijke dingen hebben wij nog niet meegemaakt.

Inteelt kán een probleem zijn, als fokker hou je daar rekening mee. Dwerggroei en waterhoofden zijn daar extreme voorbeelden van.

Friezen kunnen wat lomper zijn, maar zeker niet dommer.
Met een stapmolen die moeilijk blijft, tja, heb je het wel goed uitgelegd? Hier loopt alles in de stapmolen, en eigenlijk nooit problemen gehad, ook niet met meerdere (dek)hengsten in één molen!
Ze worden niet oud, tja, wat is niet oud. Ik ken er toch een aantal die de zeer respectabele leeftijd van 25 met gemak gehaald hebben. Ze tonen iets sneller oud omdat ze al iets eerder grijs worden, wat ik overigens erg schattig vindt.
Ik ken heel veel Friezen die liggend gecastreerd zijn, heb daar ook niet echt problemen mee ondervonden, misschien als je een heel zwak dier hebt -maar ja, dan zou ik ook nog niet castreren maar wachten op betere tijden.
Slechte weerstand, hoezo dan? Heb hier al een tijd kerngezonde paarden op stal eigenlijks. Ook qua kreupelheden en dergelijke geen gezeur! Qua weerstand doen onze Friezen niet onder voor onze New Forest, of onze Haflinger, of onze KWPNer. Ze zijn idd iets sneller gevoelig voor dingen, lees het bericht van Femke160301 paar posts hierboven, maar ik werk er maar weinig van. Alleen dat ze gevoeliger zijn voor mok/schurft. Paarden met exceem ook nog niet op stal gehad.

Niet wendbaar? Dan kan de ruiter niet trainen. ;)

Een doorgezakte rug, dan zullen het fokmerries betreffen of toevallig een lelijk gebouwd paard. :))

Al met al kan ik zeggen dat ik dolblij ben met mijn Friezen, kan er mij dressuren, springen, zwemmen etc. etc. :D

Oh, en de Equest niet voor Friezen, uuh. Onze paarden leven iig nog, en Equest is onderdeel van ons ontwormschema, al jaaáaaren.

Die stomme vooroordelen altijd. Met Agossie ben ik tot dusver eigenlijk vrijwel altijd bovenaan geeindigd, van jury's alleen maar positief commentaar gehad. Wel op wedstrijd een keer een man gehad die liep te tyfen over het feit dat Friezen niet in de dressuur hoorden en zo gigantisch lomp waren. Die man heb ik letterlijk aan gereden en toen hij me helemaal verdwaasd en geschrokken aankeek zei ik: Sorry hoor, het zijn ook zulke lompe beesten die Friezen. :') Sukkels.[/quote]



hier ben ik het volkomen mee eens die vooroordelen ook altijd pfff.........

Ik ben stappel gek op mijn zwarte pareltje terwel ik ook hiervoor een kwpner heb gehad *D (gr van een friesen gek)

Een paard weerspiegeld je ziel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein en 22 bezoekers