lusitano veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:08

Hallo barokjes,

Ik wil graag een Lusitano gaan kopen, ik denk dat ik een veulen ga kopen omdat het dan goedkoper voor mij is, ik er de eerste jaren een hoop aan de hand mee kan doen en daardoor al een band kan opbouwen en dan laat ik hem zadelmak maken. Kijkt mij een leuke onderneming om je paard zo op te zien groeien en te beleren.

De komende 3-4 jaar heb ik ook niet veel tijd, en dan kan hij mooi hier thuis staan en opgevoed worden door mijn andere paarden.

Weten jullie opfok waar veel barokke paarden lopen?

Nu heb ik jullie expertisen nodig.

Ik zoek een Lusitano die niet heet is, dus in de afstamming cool in het hoofd-bloed heeft. Maar wel genoeg pit zodat hij niet hoeft te worden aangezwengeld. Ik heb nl nu een KWPNer met heel veel pit, heet hoofd, maar bloed eigenwijs. Dat eigenwijze wil ik niet meer. Mee werkend karakter, werkwillig.

Ik wil er lichte dressuur mee doen, hoeft dus geen topper te worden, maar wel eentje die fatsoenlijk gebouwd is.

Welke bloedlijnen adviseren jullie mij? Dus: Niet flegmatiek, geen heethoofd, niet eigenwijs, niet te gevoelig, dus snel over de emmer en rillerig. Hoeft geen dressuurtopper te worden.

Welke prijs moet ik aan denken?

Hebben jullie goede adressen voor mij?

Kleur maakt mij niet uit, maar niet te barok.

Misschien wel erge moeilijke vragen....maar van de KWPNers ben ik een beetje op de hoogte wat ik niet voor bloed wil....

SandravdB

Re: lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:29

Ik zou als ik jou was romina steiner bellen van steiner lusitano, die heeft er in verschillende kleuren en prijsklasses, die goede afstamming hebben, reken op prijzen vanaf ongeveer 4000 euro, soms heeft ze er ook een zonder papieren die dan goedkoper is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:53

Dat zijn mooie veulens, toppertjes, maar ik denk ook wel topprijzen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:21

Lusitanos kosten als veulen vaak meer als andalusier, ook omdat er minder zijn, mocht je eventueel interesse hebben in een andalusier inplaats van lusitano dan kan ik je de rijthof en de woeste hoeve erg aanraden. Die verkopen goede paarden voor een leuke prijs.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:35

In Nederland zal je keuze beperkt zijn. Er zijn hier maar een aantal merries die jaarlijks een veulen krijgen namelijk, dus je hebt het niet voor het uitkiezen. De prijzen liggen rond de 4000 euro, denk ik zo.

Hoe ga je te werk? Begin maar met google dan heb je zo alle fokkers in Nederland gevonden. Die zijn allemaal heel aardig en die kun je zo bellen of mailen. Dan mag je langskomen en kunnen zij je te woord staan en verder helpen, geheel vrijblijvend. Ook hebben we een Lusitano vereniging..

Wat de bloedlijnen betreft dat is moeilijk te zeggen. Men zegt dat Veiga wat moeilijker is, maar in principe heb je moeilijke en makkelijke paarden in elke bloedlijn zitten. Ik ken voorbeelden te over. Als de voorouders allemaal stierenvechters paarden zijn dan kun je uiteraard wel een pittig paard verwachten.

Verder raadt ik je aan je er in te verdiepen. Je hebt de tijd, maak daar dan ook gebruik van. Ga kijken, lezen, uitproberen, praten, etc. Pas dan kun je weten wat bij je past en dus wat je zoekt. In principe wil je jaren plezier hebben van je paard. Ze zijn zeker niet goedkoop, dus ga op onderzoek uit.

Succes!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:45

Misschien is het een idee je niet alleen op de Benelux en Duitsland te richten in je zoektocht maar ook op Portugal zelf. Via een tussenpersoon (bijv Lusitana hier op bokt) kun je eerst kenbaar maken wat je ongeveer zoekt en dan naar Portugal om wat bezichtigen te doen. Omdat het binnen de EU is, is dit echt niet zo'n grote onderneming als je misschien in eerste instantie zou denken.

Wat betreft opfok heeft geloof ik (bokker) Moravita een aantal paarden in opfok staan en zij hebben zelf een heel stel barokke paarden staan.

Denk eens goed na wat je zoekt en verwacht van zo'n veulen. Verdiepen in de bloedlijnen is natuurlijk aan te raden, neem er gerust de tijd voor en zie het als een soort voorpret voordat de eigenlijke zoektocht begint.
Over de markt van Lusitano's weet ik alleen algemeen dat de prijzen vergelijkbaar zijn met 'mijn' ras en sterk uiteen kunnen lopen, afhankelijk van veel factoren. Rond 4 of 5000 euro loopt er absoluut wat leuks rond. :j Stel een budget vast en wat je voor doel voor ogen hebt, dan kun je daarop je zoektocht aanpassen en kijken wat er binnen dat eisenpakket rondloopt aan Lusitano's.

Succes! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:01

er zijn in Nederland ook wel een aantal fokkers die elk jaar een of meerdere veulens hebben en daar ook meestal wel wat van verkopen, je zou eens rond kunnen informeren en zo binnen Nederland wat veulens kunnen bekijken, zodat je een beetje een idee hebt...

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:12

Voor mooie lusitano (veulens) zou je eens bij Chawwa Visser kunnen gaan kijken. Alle paarden die ik van haar ken zijn stuk voor stuk erg fijn in de omgang en van karakter. Ze heeft nu ook weer een heel mooi veulentje. Zie lusitano.nu, daar staat ook info over haar open dag binnenkort waarbij je de nakomelingen van haar hengsten kunt bewonderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:53

Haha! Je ziet dat je mogelijkheden te over hebt! Maar begin gewoon bij het begin. In Nederland zijn zat fokkers die je een goede start kunnen geven. Vandaar uit uitbreiden kan altijd nog, toch?!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:49

Een goede Lusitano met papieren maat beweging en afstamming zijn niet goedkoop ook niet in portugal.
Ik zou eerst goed informeren bij inderdaad fokkers in Nl en wat meer te weten komen over het ras.
Hier fokken wij PRE maar vaak is er altijd wel een luso op stal voor verkoop , persoonlijk vind ik de PRE een zachter karakter hebben
de luso daaroptegen heeft dan wel weer de kracht en dapperheid , zijn allebei eerlijke paarden.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:51

PB Stal Qua Vadis hier eens op bokt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:09

Ik heb al een aantal leuke pb's gehad, idd gelukkig best wel keus.

Jaren geleden, ik spreek zo 10 jaar geleden, voordat ik mijn huidige paard kocht, wilde ik al een lusi of pre, maar er was weinig keuze. Nu is er meer keuze in fokkers hier in Nederland.

Kan bijna niet wachten, maar ik moet geduld hebben door eerst eens te gaan kijken.... :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:11

Jus, ik zie dat je in Spanje woont, heb jij ook een Pre? Misschien wel schot in open doel.... :+

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:58

Ikzelf (mijn privepaarden) heb ik ook een PRE en ook kruising tussen een quarter en luso maar op stal staan er inderdaad verschillende paarden (PRE) ook veulens in een ander topic heb ik al een prachtig veulen geplaast van een PRE met een superafstamming en uiterlijk ook zijn er verschillende merrieveulens , ik plaats even de foto van het veulen ook al is het om een idee te maken hoe een PRE jaarling er uit ziet

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:01

Dit is een mooierd. Stoer en edel.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:03

Bij de PRE veulens word de staart en de manen geschoren ( voordat je denkt waar zijn die)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:04

Ja dat weet ik, maar ik vind het altijd wel wat hebben als ze zo jong zijn, alleen bij de merries vind ik het zonde.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:08

ik weet niet of het al genoemd is, en of je ook interrese hebt in een PRE, maar hier in de buurt zit een fokker (rijthof) die super leuke , goede bloedlijnen, PRE aanbied. Zijn nog 3 veulens opkomst en heeft nog 2 super leuke jaarlingen staan. Ik geloof dat een ongeboren veulen goedkoper is dan een geboren, maar daarvoor zou je even contact met ze op moeten nemen.

http://www.rijthof.nl/
Laatst bijgewerkt door Urko op 17-05-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:11

De Rijthof is genoemd, wil ik zeker ook kijkje nemen.

Hoe komt het dat de Pre meer aanwezig is? Is dat om de Pre eerder populair werd, of is de Lusitano minder gewild, minder populair, of minder bekend. ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:19

ik denk het laatste, Andalusiers/PRE's waren er al redelijk wat in Nederland toen de Lusitano's pas een beetje op gang kwamen...

de eerste merries en fokproducten van de Lusitano's zijn hier nog helemaal niet zo lang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:22

Waarom zijn ze duurder, weet iemand dat?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:24

Waarschijnlijk omdat er moeilijk aan te komen is? Zoveel zijn er niet in Nederland. Moet dus of hier gefokt gaan worden óf over komen uit portugal of spanje. Dat kost gewoon veel geld én tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:24

Ja, idd ook een reden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:45

ja precies, ze zijn hier nog zeldzamer dan de PRE's en dus moeilijker aan te komen, zeker aan goeie, en dat maakt de prijs gelijk hoger...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:13

Zou je eventueel ook wel een PRE willen dan?