Barokke paardenkleding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Barokke paardenkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:48

Wat Barokke rassen zijn weten we wel en een barok harnachement wil ook wel lukken.

Maar wat is nou barokke paardrijkleding?
Wie heeft er voorbeelden? (mag oud zijn, mag modern) liefst met plaatjes/ linkjes naar plaatjes.
En waarom vindt je dat barok?

Ik ben OOK erg benieuwd naar wat modernere hedendaagse barokke kleding voor op het paard...
Welke kleuren zijn barok?
Niet in de laatste plaats omdat ik een barokke Fries heb met eerdaags een erg barok zadel en voortuig etc... dus ideeen wat daar een beetje bijpast hihi...

Mirjam

Re: Barokke paardenkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:47

Niet dat ik echt ideeën heb wat barokke kleding is bij Friezen, bedoel je dan bijv. wat ze aan hebben bij mennen op de sjees? Dat is niet zozeer hedendaags barok...

Maar in aansluiting op je vraag: heeft iemand misschien patronen van iberische kleding? Het gaat mij om een rijrok (die over de broek gedragen wordt, de portugese dus) en eventueel een jasje. Dat is erg duur om te kopen en ik heb een handige moeder...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:54

Oh, het hoeft niet met Friezen te maken te hebben hoor! Gewoon: wqat is jouw idee bij Barokke kleding voor op paarden? Denk jij in capes en mantels of in hoge hoeden. Of is de spaande kleding of portugees barok voor jou?
Gewoon heel algemeen: wat is nou barokke kleding :D

Jij zit dus meer te denken richting iberisch???

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:07

Ik heb een lusi, dus ja ik zit te denken aan de iberische richting :). Zelf vind ik een rijrok erg mooi met zo'n kort jasje. Ik vind dat chiquer staan dan een strakke rijbroek, zeker met onze nederlandse achterwerken...

Ik weet niet of dat nou echt barok vindt, het is meer kleding dat past bij barokke paarden. Echt barok vind ik misschien wel meer van de showkleding, zoals langere jassen met gouden stiksels en jurken. Maar dat is persoonlijk mijn smaak niet zo.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:15

Barokke kleiding is wat ze in de barok tijd droegen (en in dit geval te paard dus) Dit is ook de tijd dat onze barokkies ontstaan zijn op de koningshuizen en in de cavalerie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:29

Cyrina schreef:
Barokke kleiding is wat ze in de barok tijd droegen (en in dit geval te paard dus) Dit is ook de tijd dat onze barokkies ontstaan zijn op de koningshuizen en in de cavalerie.

Ja duh... zo ver was ik ook wel :D
Maar ik kan er zo weinig plaatjes van vinden. En er is ook kleding meer ehdendaags wat barok aandoet. Dus nogmaals.. plaatjes gezocht!!!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:48

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:00

Ik rij wel met een barok kostuum.. althans hedendaags vaquera, kijk maar in mijn profiel..

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:08

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:48

Authentieke klederdracht bij het Friese paard heeft weinig overeenkomsten met de iberische stijl;

Afbeelding

Al zul je hier wss niet naar op zoek zijn :+

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:55

lievebeesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:17

Bij trekkingsaddles heb je volgens mij af en toe wat spaanse accesoires (zag laatst laarzen van Zaldi)

En bij boots and woods heb je echt gave spaanse laarzen.

Bij shows zie je wel van die complete spaanse tenue's maar als je een spaans paardje hebt is het wel leuk om een beetje een spaanse twist toe te voegen aan je doordeweekse rijgarderobe. Wel prijzig maar leuk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:20

Bij een Fries paard vind ik dan eigenlijk Fries costuum mooi....

http://www.knabstrupper.com/
Als je op deze pagina op de foto klikt komen er verschillende kostuums voorbij.
(van de klasieke rijschool in eehh, nou ja vlak bij Hannover, Buckeburg geloof ik..)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Lees het nu pas, maar als ik jou was, zou ik Heidi (hier Machonito) eens vragen. Die heeft een heel gaaf barok kostuum! Haar man maakt heel veel foto's, dus ze kan je er vast wel een paar laten zien. Mss reageert ze niet en mail je me maar. Ik moet ook ergens nog foto's daarvan hebben. En anders een keer naar een dagje paarden van de zon hè?

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:37

Tijdens ons Baroque Event 2010 is er op zaterdagavond een gala voorstelling van Hofreitschule Buckeburg. In mijn ogen dragen die redelijk barokke kleding... Je kunt altijd op hun site kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:04

Barok is een bepaalde periode in de geschiedenis en de kostuums uit die tijd worden nog gebruikt in Portugal.

Afbeelding
Afbeelding
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... stuum3.jpg

Als je kijkt naar wat bij je specifieke barokke ras past, kun je echter bij heel andere kostuums uitkomen. Maar dat is dan niet per definitie een barok kostuum, maar een kostuum dat je op een barok paard gebruikt...
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 21-07-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:41

WOW prachtige kostuums

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:56

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:00

oeeehhhhh, gaaf.. die site..
Maar voordat ik 109 euro voor een shabrak uitgeef, moet ik eerst de staatsloterij winnen.
(Heb er wel 1 gezien die ik heeeeel mooi vind)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:18

Ik heb ook even gegoogled en kwam deze site tegen.

Niet klassiek-barok, denk ik, meer verkleed-barok. Maar toch even leuk om ideeën op te doen.
http://www.reitkostümverleih.de/

Even de link copy-paste doen want er zit een U umlaut in het adres dat bokt niet pakt.
http://www.reitkostümverleih.de/9732.html

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:43

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:38

When I was in Leeuwarden last year, for a Friesian stallion show, there was a shop with baroque saddlepads and costumes. It was really beautiful, but the prices were just overwhelming... I regret I didn't have enough money that day... :) But I plan to make some baroque saddlepad myself :)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:42

Jesser schreef:
Wel een beetje laat...maar toch even een reaktie op lievebeesie, ik zag de prijzen op de side boots and woods, maar hier kun je dezelfde laarzen voor heel wat goedkoper hier bestellen...

http://botosvalverde.es/product_info.ph ... anguage=en

He, dat zijn "mijn" laarzen... heb ze op de Camagri (weekend met alleen maar Camarguepaarden) gekocht in de Camargue...zitten prima..........

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:43

Heb ze ook hoor.. heerlijk om op te lopen en mee te rijden.. Scheelt een hoop als dat je ze hier in Nederland koopt...

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:45

ik ben nog altijd van plan zelf een rijrok te gaan naaien (gelukkig handig met de naaimachine) het is meer de tijd die me ontbreekt... oh en een barok paard ontbreekt, of een paard in het algemeen :+