Ontwerp showtuig voltige barok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Ontwerp showtuig voltige barok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:15

Ja ik heb weer eens wat bedacht en heb er gelukkig nog een heel jaar de tijd voor.

Ik heb een Friese ruin waar mijn kinderen nu op rondstappen met behulp van een voltigesingel. 1 keer per jaar hebben we een staldag en de kinderen zien er erg naar uit om volgens jaar september een demo te geven van wat zij tegen die tijd op het paard kunnen. Een soort voltige in stap :D Dochter is dan 5 en ze zit op turnen. Zoon is dan 8 en heeft op zijn verzorgshet al de nodige kunstjes gedaan (omdraaien, staan etc). Omdat zoon een lichamelijke beperking heeft komen er voor hem in elk geval stijgbeugels aan te hangen zodat hij meer steun heeft.

Nu wil ik graag leuk voor de dag komen en wil ik een op de spaanse/ portugese stijl gebaseerd show-optoming maken. Omdat we alledrie van rood houden en dit op Jippe ook mooi staat wil ik dus een combi doen van felrood, wit en zwart

Dit heb ik al:

zwart hoofdstel met bling frontriem
zwarte longe, rood longeerstukje
zwarte voltigesingel
witte bontsjabrak (dus zadelvorm)
zwarte portugese beugelriemen
zilveren portugese stijgbeugels

Tegen die tijd wrs een zwart portugees show voortuig met zilveren beslag

Wat ik nu in gedachten heb is een rood dekje maken met lange punten aan het eind, afgezet met franje (rood/wit/zilver/zwart) en daar dan dus op de witte sjabrak en zwarte voltigesingel.
Afgekeken van de Zaldi zadels gellof ik een sjerp van rode stof met wit of zilver erin voor de voltigesingel of met 2 gaten erin gedrapeerd over de voltigesingel. Eraan pompoms ofzo?
Iets met rood aan het hoofdstel: pluim, tassel, flosjes??? (Paard accepteert vliegenfrontriem dus lijkt mij geen bezwaar)

Wil dan een hengstvlecht maken met rood lint erin en de kinderen uitdossen in spaans/ portugees achtige voltige kledij (bijv zwarte broek, zwart shirt, rode sjerp om middel voor zoon en zwarte legging, rood pakje/ hesje voor dochter, maar wel MET cap hahaha! Dus evt ook iets van versierselen voor op/om de cap)

Wie heeft er ideeen, tips, afbeeldingen (van optomingen maar ook kledij voor de kids) en wil met mij meedenken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:58

Even een ideetje met paint uitgewerkt

Rood is dekje en sjerp
wit is bont sjabrak
zwart is voltigesingel

Afbeelding

Poging tot hoofdstel erin tekenen en voortuig:

Afbeelding

Jellie

Re: Ontwerp showtuig voltige barok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:10

Jeetje jij hebt t al zo goed bedacht dat je geen tips nodig hebt!!
Lijkt me een ontzettend leuk resultaat geven. Maak je toch wel een topic van?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:37

Denk dat het een beetje rommelig wordt met twee sjabrakken op elkaar,
maar misschien is het een idee alleen de rode te doen en die dan met witte franje af te zetten?
Misschien is het trouwens ook leuk om dat soort rode satijnlint om het hoofdstel heen te wikkelen op sommige stukken,
als je snapt wat ik bedoel..

Evt een rode roos op de cap van je dochter? :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:39

Nou andere ideeen zijn nog welkom hoor! Dit is een eerste schets.
Bijv wat met/ aan het hoofdstel te doen.
Of tips hoe het dek te maken (hoeft niet dik te zijn, dus vulling niet nodig)
Of nog andere vorm van dekje onder de sjabrak.

Alle barokke tips plaatjes etc zijn welkom!

Komt zeker een topic van haha.
Wel even wachten nog hoor....

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:40

Amable heeft voor Jauke een heel mooi showtuig gemaakt met een dekje en voortuig.
Moet je anders eens in haar profiel kijken, of je kan het haar ook vragen of ze er foto's van heeft. :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:42

TE5 schreef:
Denk dat het een beetje rommelig wordt met twee sjabrakken op elkaar,
maar misschien is het een idee alleen de rode te doen en die dan met witte franje af te zetten?
Misschien is het trouwens ook leuk om dat soort rode satijnlint om het hoofdstel heen te wikkelen op sommige stukken,
als je snapt wat ik bedoel..

Evt een rode roos op de cap van je dochter? :)

Ja leuk: iets met een roos! Kan evt ook bij het paard (neproos aan het hoofdstel)

Alleen die sjabrak is wel nodig ivm de beperking van mijn zoon. Door het witte sjabrak zit hij beter en ontspannen, heeft dan meer houvast want het glijdt niet zo erg. Dat nepbont is stroef natuurlijk. Vandaar. En je moet het sjabrak dan ook zien als het witte "zadel" dat op dat rode dek ligt. A la barebackpad...

rood satijnlint is een goed idee.

Saida: goed idee. Dank je!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:11

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 09:30

Amable: GAAF!!!!!

Ik heb gister een advertentie op MP gezien met rood bolletjes draad, leek mij ook wel leuk. Maar is meer arab dan klassiek denk ik.

Dat franje wat hier nu aan Jaukes dek hangt kan ik nergens vinden.
Heb je het borsttuig zelf gemaakt of gekocht? (indien het tweede: WAAR koop je zoiets???)
Of waar koop je zulke franjes?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:35

In Duitsland zit ook een bedrijf met heel chique sjabrakjes. Iets van Shetan heet het. Echt superde luxe spul. Frank heeft het toen niet gedaan, omdat een grandeur beter onder zijn zadel past, maar we hebben lang op de site zitten kijken en kwijlen...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:36

In Amsterdam bij A Boeken stoffen winkel (in de buurt van het waterloo plein) heb je heel veel keuze in dit soort franjes en versieringen. Ik haal er zelf al mijn spullen voor arabische showtuigen, onder andere ook het goudband dat bij Jauke is gebruikt. Het is niet echt in de buurt voor je maar misschien als je eens een leuk uitstapje naar de hoofdstad maakt?

Edit: even op de bovengenoemde site gekeken, hele chique chabrakken! http://www.shetan-fashion.com

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 09:51

Oeh die site!!! Echt kwijl gehalte ja! Wel leuk om ideetjes op te doen.
Amsterdam kom ik niet zo snel inderdaad, ben nu vooral MP aan het afspeuren.
Nou ja ik heb nog een jaartje...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:55

Kijk eens op fournituren.nl, daar kun je ook veel sierband kopen. Als je bij band en lint gelijk naar beneden scrolt zie je al wat dingen in goud. Ook kun je eventueel zoeken op sinterklaasband: dit is vaak rood met goud en heeft ook een barokke uitstraling. Succes, ik ben erg benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 09:58

Jalenka_Kiya schreef:
Kijk eens op fournituren.nl, daar kun je ook veel sierband kopen. Ook kun je eventueel zoeken op sinterklaasband: dit is vaak rood met goud en heeft ook een barokke uitstraling. Succes, ik ben erg benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Dankje!!!

Jazeker hou ik jullie op de hoogte. Heb wel weer iets typisch voor mij. Zowel aan het hoofdstel als voltigesingel als stijgebugels (portugees :D ) die ik steaks heb en als het door gaat het voortuig is alles wat metaal is zilverkleurig. Wil dus de combi zilver-wit-rood-zwart houden. Dus Sinterklaas gaat niet lukken. Ik ga eens op die site kijken!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:59

Ik heb mijn spulletjes bij een stoffenwinkeltje in de buurt gehaald :) Daar hadden ze echt ongelovelijk veel soorten band. Overigens niet bij de Greef, ik weet niet of die door heel Nederland zit, maar die is iig niet zo goed gesorteerd qua band. In Eindhoven is er trouwens ook op dinsdags altijd een stoffenmarkt en met regelmaat het stoffenspektakel, daar vind je ook veel leuke spulletjes :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:00

Ik kom wel vaak in Amsterdam bij die stoffenwinkel; ik wil wel eventueel een klein proefstukje voor je meenemen. Ik weet dat ze ook zilverband hebben met onder andere rood erin. Als je het dan wat vind dan wil ik het wel voor je meenemen en opsturen. Spullen op internet vinden is vaak lastig, ook omdat je alles op verschillende sites kunt vinden en dan lopen de verzendkosten wel op.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:59

pachtig tuigje